Gå til innhold

Vanillalilla skal bli mamma!


Vanillalilla

Anbefalte innlegg

Det er morsomt å følge med på barnets utvikling i app :) Er så mye som skjer på kort tid nå :) Armene og beina er nok bittesmå knopper bare først.

Jeg har dagbok, men den ligger fortsatt under prøvere. Tenker å flytte den når det nærmer seg slutten på første trimester :)

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=931999&page=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt lite action her inne de siste dagene :)

Jeg har hatt en skikkelig slapp helg. Er litt kvalm av og på hver dag, helt tilfeldig når på døgnet, men alltid etter at jeg har spist. Hvis jeg lar være å spise så er jeg helt fin (bare litt sulten), men det går jo ikke i lengden.

Har noe ligamentsmerter innimellom, men ikke plagsomt. Realtivt få "plager" enda utenom et temperament uten like.. Det er litt slitsomt, spesielt på jobben.. Sukk..

Jeg bekymrer meg stadig vekk om at det er noe galt, og tror flere ganger om dagen at jeg har hatt MA. Men hva skal man gjøre med det da? Det er ikke noe å gjøre. Må bare vente og se om alt går fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok alle vi som har kommet lenger har vært gjennom den samme fasen med redsel for SA, enda større redsel for MA og den følelsen av at tiden bare kryyyper fremover... For min del hjalp det veldig med tidlig ul, vi hadde både da jeg var 8 og 12/13 uker på vei.

Og med en gang man er over 12 uker begynner faktisk tiden å gå mye fortere altså! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok alle vi som har kommet lenger har vært gjennom den samme fasen med redsel for SA, enda større redsel for MA og den følelsen av at tiden bare kryyyper fremover... For min del hjalp det veldig med tidlig ul, vi hadde både da jeg var 8 og 12/13 uker på vei.

Og med en gang man er over 12 uker begynner faktisk tiden å gå mye fortere altså! :fnise:

Hehe, godt å vite! Jeg syns jeg leser så mye om MA at det føles som om annenhver person må gjennom det... Til å bli paranoid av ass!

Jeg syns jo vanligvis tiden går kjempefort! Men nå er jeg helt sjokka over hvor seint den kan gå. Jeg sjekker jo flere ganger om dagen hvor langt jeg er på vei... :fnise:

I morgen skal jeg til legen, det er litt tidlig enda - men jeg tenkte å spørre om jeg kan få henvisning til tidlig UL. Er jo lov å prøve :)

Jeg vet ikke hva annet som sjekkes på første timen. Måles HCG? Tas det blodprøve? Blodtrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare tenke på at folk skriver veldig lite som ting som går bra eller som forventet. Leser man på KG og andre forum virker det som om 90% av alle graviditeter ender i SA eller MA, og at de 10% siste får barn med spesielle behov, for å sette det litt på spissen. Og på samlivsforumet virker det som om alle menn er utro. :fnise:

Jeg aner faktisk ikke hva legen sjekker når du har så tidlig time, første svangerskapskontroll pleier jo å være rundt uke 10-12. Da sjekket de i alle fall urinprøven for sukker og diverse, tok en masse blodprøver for å sjekke for alt mulig rart og fylte ut helsekortet for gravide. Og søkte fødeplass hvis du bor et sted der du har flere valg. Egentlig en veldig lite spennende kontroll. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått det inntrykket selv av det man leser på nettet, så er det nesten som å vinne i lotto hvis man unngår SA/MA eller noe annet skummelt,hehe...

Men det er nok bare det at det er de som er som er så uheldige å opplever, det som føler for å skrive om det på nettet. Enten for å få hjelp og støtte eller dele sine erfaringer med andre. Flertallet sitter nok igjen med solskinnshistorier, men de har ikke det samme behovet for å skrive om det på nettet.

Men man blir jo lett hysterisk likevel og går rundt å konstant bekymrer seg. Men det skal helt sikkert gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må bare tenke på at folk skriver veldig lite som ting som går bra eller som forventet. Leser man på KG og andre forum virker det som om 90% av alle graviditeter ender i SA eller MA, og at de 10% siste får barn med spesielle behov, for å sette det litt på spissen. Og på samlivsforumet virker det som om alle menn er utro. :fnise:

Jeg aner faktisk ikke hva legen sjekker når du har så tidlig time, første svangerskapskontroll pleier jo å være rundt uke 10-12. Da sjekket de i alle fall urinprøven for sukker og diverse, tok en masse blodprøver for å sjekke for alt mulig rart og fylte ut helsekortet for gravide. Og søkte fødeplass hvis du bor et sted der du har flere valg. Egentlig en veldig lite spennende kontroll. :fnise:

Har også fått det inntrykket selv av det man leser på nettet, så er det nesten som å vinne i lotto hvis man unngår SA/MA eller noe annet skummelt,hehe...

Men det er nok bare det at det er de som er som er så uheldige å opplever, det som føler for å skrive om det på nettet. Enten for å få hjelp og støtte eller dele sine erfaringer med andre. Flertallet sitter nok igjen med solskinnshistorier, men de har ikke det samme behovet for å skrive om det på nettet.

Men man blir jo lett hysterisk likevel og går rundt å konstant bekymrer seg. Men det skal helt sikkert gå bra :)

Takk for svar! Ja, det er vel kanskje litt skjevt representert her inne! Spesielt siden jeg har lest en stund inne på prøveforumet :)

Jeg får bare se hva som skjer på timen i morgen. Jeg føler at hun som tok telefonen hos legen ikke forstod et pøkk av det jeg sa (innvandrer på østlandet vs. vestlending) og trodde timen hasta veldig.. Vet ikke jeg - får høre hva legen sier. Lettere å forklare ting face to face :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke skrevet noe i går, full fart hele dagen. Det var en hyggelig time hos legen. Hun snakka mye om at jeg må slappe av og forstod ikke så mye av at jeg var bekymret. Vanligvis går jo alt fint!

Hun kunne ikke henvise til noen UL selvfølgelig, men anbefalte at jeg tok privat hvis jeg ville det før vi forteller nyheten til alle rundt oss.

Hun spurte og grov om helsetilstanden min, og kom frem til at jeg hadde alle forutsetninger til å ha et problemfritt svangerskap. Så det er jo positivt.

Dessuten oppfordret hun meg til å bare sette i gang med planlegging og innkjøp.

Det var også som alle dere sa, at første kontroll er ca i uke 12, og det er også da jeg vil få helsekort og ta prøver. Siden jeg er blodgiver og har grei kontroll på jernverdier og slik syns hun heller ikke det var noe poeng i å ta prøve.

Men det er noe annet jeg lurer på. Jeg bor i Oslo og har veldig lyst å føde på ABC Avdelingen ved Ullevål. Jeg er i gang med å skrive søknad, så det er jo greit.

Det eneste jeg er litt usikker på et dette med BMI. De har skrevet at du ikke kan føde der hvis du har BMI over 30. Jeg har drevet med styrkeløft og tung styrketrening i 10 - 15 år, og har over gjennomsnittet BMI i forhold til fettprosent. Nå i det siste har jeg også lagt på meg litt ekstra fett - sånn at BMI havner på 28....

Regner de det som innafor eller er det BMI ved fullgått svangerskap som gjelder? Jeg syns bare det er så dumt at de ser på BMI for seg selv som en målestokk for helse.. Jeg spiser sunt, trener mye - både kondisjon (løpeturer i ulendt terreng på 7+ km) og styrke, og har overhodet ingen helseproblemer.

Kan de avslå søknaden min allerede bare på bakgrunn av dette? Sannsynligheten er jo ganske stor for at jeg kommer til å bikke BMI på 30 innen svangerskapet er over.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at ddt gikk bra hos legen :)

Angående det med BMI, så burde det jo være din nåværende BMI som skal gjelde. Virker ikke riktig for meg ihvertfall at graviditetskiloene skal med i regnestykke.

Men det beste er nok å ringe/maile dem selv og høre. Hvis ingen andre her inne vet da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner faktisk ikke, men vil virkelig tro at det er BMI når du blir gravid som gjelder. De fleste tipper jo godt over overvektig når de får på seg 15 kg graviditet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I søknaden kan du skrive at du har trent styrke og at mye av kiloene er nettopp muskler :) er du godt trent har du jo større sjanse for å få en fin fødsel enn for meg som er utrent i følge det man leser ;) bmi er en dårlig målestokk egentlig... Jeg er livredd for å miste, men 11 uker har gått fort! 11. Juni skal vi på privat ul og se hjerte slå så blir den store nyheten fortalt den helgen til resten. Våre mødre maser også om at alle må få vite det snart :P gratulerer med graviditeten forresten :D og pris deg lykkelig for hvert symptom du slipper :P føler meg ikke tryggere på at det går bra de få gangene jeg har hengt over doen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Ja, jeg tenkte kanskje jeg skulle skrive noe i søknaden om det, eller at jeg ringer de og hører. Satser på at det går bra!:)

Jeg vet at jeg burde være glad for få symptomer :P Hvis det hadde vært motsatt hadde jeg nok bekymret meg for det..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har det vært mye opp og ned. Jeg har hatt noen episoder med nå-besvimer-jeg-snart-trøtthet, og noen kvalme-episoder.

Jeg var ganske aktiv og ute på farten i hele går, og da merker jeg at det er akkurat som om jeg blir kjempestøl i hele magen etter en stund - og veldig oppblåst. Utrolig ubehagelig! Må vel innse at jeg må lytte litt på kroppen og ta det mer med ro når den sier ifra..

Utenom det så følte jeg for å ta en test i dag, haha! Så da røyk den siste CB digital-testen min i det. Heldigvis viste den det jeg ville: 3+ :P

Ikke akkurat uventa, men tenk om jeg plutselig hadde blitt u-gravid igjen over natta.

Nei, nå skal jeg slappe litt mer av her. Er 6+3 nå. Enda noen uker igjen før jeg kan puste ut, men på 6+3 er det færre enn 6% av svangerskap som ender i SA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser jo ut som at du har tydelige symptomer og enda en positiv test, så det virker som at alt er som det skal :)

Dette går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye nytt her om dagen. Karra meg endelig på trening igjen i går, hurra! Gikk sånn middels bra. Jeg er så oppblåst og ekkel i magen for tiden at det er helt grusomt å løpe/jogge. Ble en kombo med litt styrke, litt tøying og 15 min med noen intervaller som jeg kanskje ikke hadde nedverdiget meg å kalle trening for to måneder siden... 

 

Jeg blir så fort sliten og andpusten at det er nesten en spøk! Men veldig fornøyd og stolt over meg selv lell! Ble i det minste 45 minutter med aktivitet og svette!

 

Kvalmen glimrer (heldigvis) med sitt fravær så lenge. Får noen små bølger av uvelhet(?) etter hvert måltid, men det går fort over :)

 

I dag skal jeg møte en venninne og da tenkte jeg å fortelle det. Hun er liksom utenfor den "vanlige" omgangskretsen vår - og jeg har jo så lyst å fortelle til noen! :) Det blir jo koselig!

 

6+4 :) :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ut som at du har tydelige symptomer og enda en positiv test, så det virker som at alt er som det skal :)

Dette går fint :)

 

Takk for kommentar. Jeg er ikke så stressa altså :) Suser bare tusen tanker rundt i hodet hele tiden. Generelt sett er jeg avslappa og gleder meg masse!

 

Bare litt over en måned igjen til UL nå! Det blir helt fantastisk!! Det blir 11+4 eller noe sånt, og da er det vel mulig å se noe der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Lenge siden jeg har skrevet her nå! Har hatt en uke ferie, kjempedeilig! De fleste symptomene glimrer med sitt fravær fremdeles. Utenom at jeg har gått opp en str. i BH. Haha, det er helt ok det!

 

Kjenner også at trøtthet tar over mye fortere enn før, må legge meg stadig tidligere og ta noen små-lurer innimellom på dagtid, og det er ikke normalt for meg!

 

I dag er jeg 8+3, kun tre uker igjen til UL!

 

Jeg har også fått time til OUL den 24. august :) Fikk innkallingen på fredag. Stod ikke noe om ABC der, så jeg ringte de og da fikk jeg beskjed om at man først får innkalling til OUL og deretter svar på søknad til ABC. Så, de vurderer den enda går jeg ut i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Forresten en ting jeg glemte å si! I natt drømte jeg at vi hadde fått babyen vår! Eller, det vil si - jeg drømte at vi hadde en fra før også, en gutt som var helt vill og gal.. Men den jeg er gravid med nå var den jeg fikk i drømmen.. Vanskelig å forklare.

 

Og så drømte jeg at jeg gikk rundt å amma hele tiden - ja, GIKK! Trengte ikke sitte ned jeg, nei :P

 

Og så husker jeg at jeg tenkte i drømmen at jeg ikke skjønte noen ting av de som sier at amming er vanskelig, for det var jo SÅ lett for meg..

 

Skjedde masse andre ting også, men husker mest at jeg bare var lykkelig!

 

Fikk kosa masse med et vennepar sin fire mnd gamle gutt i helga også, han er så utrolig blid og herlig! Det var skikkelig koselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så deilig med ferieavkobling allerede! :) Har du gjort noe spennende?

 

Alltid herlig med slike drømmer :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...