Gå til innhold

Trampe er på tjukken!


Trampe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Oi, ja hvordan gikk det? Dagene går så fort at jeg ikke har fått med meg at vi er kommet til den 20 enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

Dagene går så fort ja, jeg henger knapt med jeg. Det er full rulle på jobb, men det går veldig bra der enn så lenge. Jeg har endret en del på planene mine, så jeg har en time kontortid hver dag, der jeg kan sitte i ro. Jeg får litt symfysevondt når jeg står og går lenge, så det passer meg utmerket å ha en rolig stund hver dag.

I går var det ordinær ultralyd. Det var nummer fire i rekken dette svangerskapet, men det er jo like spennende allikevel! Jeg og mannen har snakket mye om vi vil vite kjønn, og ble egentlig enige om at hvis vi ikke så det selv (vi begynner jo å bli litt drevne i å tolke UL etterhvert begge to) så skulle vi ikke spørre om det. Så lenge termin ikke ble flyttet så veldig og alt så fint ut er vi veldig fornøyde begge to. Jeg har litt noia for å bli flyttet mye tilbake, så jeg håpet jo på at termin 12. juni som jeg fikk forespeilet i Trondheim kom til å stemme sånn høvelig.

Gyn sa med en gang at hans første termin fra første UL, som stemmer med menstermin og er 18. juni, vil bli satt som fast termin. Det kan jeg jo ikke klage på, jeg er glad til for at jeg ikke blir flyttet bakover. Så termin er altså 18. juni, og da blir det junibarn på oss. Blir satt i gang før juli da, uansett. Alt er flott med lille. Morkaka sitter midt foran, og det forklarer at jeg til tider kjenner lite liv. Jeg kjenner en del på sidene, men det er ganske små dult og ingen kraftige spark. Jeg er i uke 20, så det er kanskje tidlig å kjenne kraftige spark, men allikevel forklarer morkakas plassering mye. Litt kjipt at den sitter foran, men den sitter i hvert fall ikke i veien for noe mtp fødsel.

Litt mer "bekymringsverdig" er det at lille sitter nøyaktig som storebror gjorde. Hodet godt plassert oppi ribbeina mine, ryggen mot min høyre side, beina mot venstre og rumpa plantet godt nedi bekkenet. Babyen kan jo snu seg mye fortsatt, så det er ingen fare på ferde, men storebror satt altså slik på absolutt alle kontroller etter OUL. Bekkenet mitt er trangt, og tåler ikke setefødsel eller veldig store barn. Dermed ble det keisersnitt på meg. Gyn sa at det forhåpentligvis er tilfeldig, men han forberedte meg på at det er godt mulig at kroppen min og bekkenet mitt er formet slik at mine unger foretrekker å sitte. Det var visst mye større sjanse for sete andre gang hvis man har hatt det første gang - hvis man har smalt bekken. Setebaby på bredt bekken har ikke like stor gjentakelsesfare, sa han. Da må jeg belage meg på keisersnitt denne gangen også.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal håpe på. Kjenner at fødselsangsten kommer snikende, selv om jeg har en utrolig støttende og fantastisk god mann som kommer til å støtte meg på alle mulige måter. Jeg får panikk i sykehussituasjoner som jeg ikke har kontroll på, og da trenger jeg at han tar kontrollen fra meg og tvinger meg til å fokusere på ham, og ikke forsvinne inn i meg selv. Jeg vet at han kommer til å takle det veldig godt, og det får roet meg litt ned, men jeg må ærlig innrømme at hvis jeg måtte velge i dag ville jeg nok valgt keisersnitt. Det har jeg gjort før, det vet jeg hva er og det gikk veldig bra sist. Mannen sier at vi må krysse alt vi har og håpe på at jeg slipper snitt, fordi han rett og slett gleder seg til at "vi skal føde barnet vårt sammen" sp, han sier. Da datteren hans ble født var fødestuen full av morens familie, og han ble henvist til et hjørne der han satt hele fødselen, så nå vil han på banen og hjelpe til med det han kan. Vi skal bare være vi to, det er jo vår opplevelse. Kunne ikke tenke meg å ha noen andre der i det hele tatt. Heldigvis er det lenge til, så jeg skal skyve det fra meg ei stund til.

Kjønn, ja. Jeg har jo vært helt steil på at dette blir gutt. Jeg har gutt fra før, og har ikke en gang tenkt tanken på at det kan være noe annet enn gutt. Såeh... det er visst ei lita jente der inne! :hakeslepp::hakeslepp::hakeslepp:

Jeg ble så utrolig overrasket da gyn plutselig sa at han så slimhinner, og mannen spratt opp og sa at det er jente. Jente?? Skal jeg ha jente???? Jeg er jo guttemamma jeg??? Jeg lo lenge etterpå, mest av meg selv som tydeligvis ikke skjønte at det tross alt er 50% sjanse for jente liksom.. :rolleyes: Gyn begynte også å le. Han sa at vi ser det mer tydelig på neste UL i mars, men han tippet 80% sjanse for jente her nå. "Så, ikke mal barnerommet rosa riktig enda!" Ingen sjanser for det, altså. Vi har ikke barnerom engang vi. Eller, vi har to, men de er okkupert av storebror og storesøster, så noen må dele når lille skal ut av vårt rom. Den tid, den sorg. Og som nevnt tidligere, blir det ei lillesøster skal hun få bruke storebrors blå bodyer åkkesom. Farger er farger, og jenter kan bruke blått de. Verre med gutter og rosa, forsåvidt.

Men altså, det er visst ei jente inni her! :ler: Jeg har ikke skjønt akkurat det enda. Jente, liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ei frisk og fin jente i magen! Termin 6 dager etter meg da ;)

Håper den lille finner ut at det ikke er så aller verst å stå på hodet. Kjedelig å måtte ta keisersnitt når man har lyst til å føde vaginalt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ligner på storesøster snur hun seg. Storesøster har stå-på-hodet-dilla, så hun er mer opp-ned enn rett vei for tida :ler:

Men altså, jente.... Herremin. Rister enda litt på hodet over det, ja. Skal jeg bli SÅ heldig at jeg får en av hver?

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, hva ramlet jeg over her. Så koselig. Gratulerer så mye!

Og du, det å være jentemamma tar du nok på strak arm!

Stor klem fra ei avdanka Sky :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, hva ramlet jeg over her. Så koselig. Gratulerer så mye!

Og du, det å være jentemamma tar du nok på strak arm!

Stor klem fra ei avdanka Sky :danse:

Tar du nok på strak arm??

Har jeg blitt som hu langrennsdama eller?? :sjokkert: Jaja, la så være: du forstår hva jeg mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Mnaari! Må trene biceps tror jeg, hvis jeg skal takle tenåringsjenter :ler: Eller kanskje tålmodighetsmuskelen.... Jeg takler jo tenåringsjenter hver dag forsåvidt, men fytterakkern altså, hvor vriene de kan være. Jeg har mer enn en gang priset meg lykkelig for at jeg har gutt :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn: signatur på plass. Check!

Neste: lekser med storebror. Han kommer akkurat nå inn døra etter å ha vært på handballtrening. Kanskje sende ham en tur i dusjen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg klage litt. Med rette, synes jeg, for dette er skikkelig urettferdig.

Som dere vet, er jeg lærer. Og som dere garantert vet, jobber lærere mye. Og vi har laaang "ferie", ikkesant. Det syntes og klages og diskuteres hvert eneste bidige år om alle disse udugelige lærerne som bare klager på arbeidstida si. Jeg er egentlig ganske fornøyd, fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg ellers skal gjøre en god jobb. Men disse ukene, da. Disse ukene regnes på skoleår, altså fra august til juni. Hver uke fra august til juni jobber vi noen timer mer enn alle andre, for å kunne ta det ut i avspasering to dager i oktober, to dager i jula, ei uke i februar og fire uker om sommeren. Og jeg er en av de som jobber MYE, så jeg har i mine øyne alltid fortjent disse ukene om sommeren.

Og hva skjer når en stakkars lærer da blir gravid og har termin i juni, men allikevel jobber disse timene ekstra hver eneste uke hele resten av året i forkant av termin?

Jo, avspaseringen blir borte. På mystisk vis fortjener jeg den ikke lenger. Jeg har krav på fire ukers ferie, som legges til permisjonen. Men de andre ukene mine blir borte vekk. Så jeg jobber gratis overtid frem til sommeren. Festlig, ikkesant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal jeg klage litt. Med rette, synes jeg, for dette er skikkelig urettferdig.

Som dere vet, er jeg lærer. Og som dere garantert vet, jobber lærere mye. Og vi har laaang "ferie", ikkesant. Det syntes og klages og diskuteres hvert eneste bidige år om alle disse udugelige lærerne som bare klager på arbeidstida si. Jeg er egentlig ganske fornøyd, fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg ellers skal gjøre en god jobb. Men disse ukene, da. Disse ukene regnes på skoleår, altså fra august til juni. Hver uke fra august til juni jobber vi noen timer mer enn alle andre, for å kunne ta det ut i avspasering to dager i oktober, to dager i jula, ei uke i februar og fire uker om sommeren. Og jeg er en av de som jobber MYE, så jeg har i mine øyne alltid fortjent disse ukene om sommeren.

Og hva skjer når en stakkars lærer da blir gravid og har termin i juni, men allikevel jobber disse timene ekstra hver eneste uke hele resten av året i forkant av termin?

Jo, avspaseringen blir borte. På mystisk vis fortjener jeg den ikke lenger. Jeg har krav på fire ukers ferie, som legges til permisjonen. Men de andre ukene mine blir borte vekk. Så jeg jobber gratis overtid frem til sommeren. Festlig, ikkesant?

Huff, kjipt :hug:

Lærere gjør en super jobb, ingen tvil om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er lærer, så jeg vet at det er mye jobb til tider.

Men jeg tenkte på en ting: sommeren 2016 "får" du vel "igjen" noen av disse timene? Jeg regner med du skal ha permisjon store deler av skoleåret 2015/2016, så kanskje man kan late som at avspaseringen kommer 1 år på etterskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har litt rett der, Nautika. Men pappaen skal ha omtrent dobbel perm ift pappaukene, så jeg begynner tidligere enn om jeg hadde tatt hele fellesperioden. Men jeg får igjen noen av ukene i 2016, det er rett. Litt lettere å svelge da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...