Gå til innhold

"voksne" barn under utdanning


Helene

Anbefalte innlegg

Mye her inne handler om små barn. Jeg har en bekymring som gjelder "voksne" barn. Min datter er nå 20, og under utdanning. Hun har valgt å gå på universitet i utlandet. Jeg støtter henne i alt hun gjør. Men, valutakurser har kostet henne dyrt denne våren, og jeg må hjelpe henne økonomisk hver måned. Når jeg sier må, så gjør jeg det gjerne. Problemet er at jeg lever selv på uføretrygd, og sliter med å få endene til å møtes. Jeg ønsker for alt her i verden at hun skal få en bedre fremtid enn meg. Har egentlig ikke noe spørsmål, ønsker mere tanker fra dere om hva andre hadde ville gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ikke skaffe seg en liten jobb der hun er?

Man har ofte ikke arbeidstillatelse som student, med mindre det er et EU land da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med gjest over! Det er greit hvis du klarer å avse noen få kroner til henne (evt gjør avtaler med at du sponser noe, f.eks. flybillettene hjem til sommer og jul, evt andre ting). Men det er LURT å jobbe litt som student. Ikke minst for CVens del. Men man får også blitt kjent med samfunnet der på en helt annen måte.

Jeg studerte i utlandet, og opplevde at det var mye lettere å få seg småjobber der enn hjemme. (Dette var i et annet sentral/vest europeisk land.)



Anonymous poster hash: 1735c...0e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er EU student pga dobbelt statsborgerskap. Hun har søkt flere jobber. Men jeg synes hun burde bruke tiden på å studere. Endel av jobbene hun har søkt på krever 20 timers arbeidsuke, selv om det er deltid. Tror dette kan gå ut over studiene. Det er mulig jeg tar feil, men det er mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er EU student pga dobbelt statsborgerskap. Hun har søkt flere jobber. Men jeg synes hun burde bruke tiden på å studere. Endel av jobbene hun har søkt på krever 20 timers arbeidsuke, selv om det er deltid. Tror dette kan gå ut over studiene. Det er mulig jeg tar feil, men det er mine tanker.

20 timers arbeidsuke hørtes heftig ut ja, men det er vel bare å fortsette å søke til noe bedre dukker opp? Jeg er enig i at amn burde prioritere skolen, men arbeidserfaring er absolutt ikke bortkastet tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hun ikke skaffe seg en liten jobb der hun er?

Det er lettere sagt enn gjort, føler jeg. Her i Norge er det i alle fall vanskelig å få en deltidsjobb! Jeg hører ikke tilbake fra matbutikker engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timers arbeidsuke er vel helt normalt som student, to vakter i uken. 20 timer burde også gå, men da må en belage seg på å jobbe lørdag og søndag.

Nå vet ikke jeg hvilket land hun studerer i, men flere venner av meg har jo levd som "kongen på haugen" på kun støtte fra lånekassen, for eksempel ved legestudie i Polen.

En får jo langt mer i støtte ved utdanning i utlandet enn ved å studere her hjemme. Er vel snakk om ca 12 000 i måneden gjennom skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timers arbeidsuke er vel helt normalt som student, to vakter i uken. 20 timer burde også gå, men da må en belage seg på å jobbe lørdag og søndag.

Nå vet ikke jeg hvilket land hun studerer i, men flere venner av meg har jo levd som "kongen på haugen" på kun støtte fra lånekassen, for eksempel ved legestudie i Polen.

En får jo langt mer i støtte ved utdanning i utlandet enn ved å studere her hjemme. Er vel snakk om ca 12 000 i måneden gjennom skoleåret.

En får mer i støtte, ja, men dette går jo i all hovedsak vekk til det en nettopp får støtte til - normalt skolepenger.

Anonymous poster hash: 25303...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte i nederland. Da jeg var der, var det bare å stikke innom et vikarbyrå, og så hadde jeg enellerannen jobb. Dårlig betalt, men helt OK. Innpakking av sandwicher som skulle til cateringbyråer, sortering av post på postkontoret (nattearbeid), kveldsvakter med sortering av kasser på lager. Hvis det finnes et IKEA i nærheten, går det an å høre der - min samboer fikk seg ryddejobb på ikea, og det var veldig sosialt, mange studenter jobbet der.

Mange vikarbyrå var svært interesserte i mitt norske morsmål. Jeg fikk tilbud om jobb på call-center som jeg takket nei til, korrekturlesing av oversatte dokument (som jeg sa ja til). Kan altså være en fordel å snakke norsk!

Aller best er det hvis hun finner noe som er relatert til studiene, som kan være en helgejobb eller et par kvelder i uka, eller lignende. Kanskje får hun et mer bevisst forhold til pengene når hun ser hvor mye arbeid som skal til for å tjene nok til en tur på byen eller en ny jakke, f.eks.



Anonymous poster hash: 1735c...0e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Gullet klarer seg bra, med støtte fra framilien. Valuta endringene har gjort et stor innhugg i lånet fra Lånekassen. Jeg er konstant blakk, men sier ikke noe til gullet. Utdanning er gull verdt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må selv bestemme hva du skal gjøre TS. De aller fleste studenter får hjelp hjemmefra, men det er også de som ikke har foreldre som kan hjelpe. Jeg er selv voksent barn under utdanning og min mor er også uføretrygdet. Hun har vært det siden jeg gikk på ungdomsskolen, så jeg fikk jo litt tid på å forberede meg på at hun ikke kunne støtte meg økonomisk og sparte jo opp masse i tillegg til å jobbe på siden. Så å jobbe på siden og i ferier er absolutt et alternativ. Men det kan være vanskelig å få jobb i utlandet selv om en snakker det flytende.



Anonymous poster hash: d1fcc...0d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var et godt tips. Skal sjekke.

Bare hyggelig og lykke til :)

Man kan tjene greit i løpet av feriene om man legger ned innsats.

Ja, det kan man, men man leser også om studentene som sliter med å få sommerjobb pga stor pågang, De som er i utlandet vil jo også slite med å komme på intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt å hjelpe henne. Alt for at barnet skal få utdanne seg. Men om det bare er et tullestudium så kan hun komme hjem og gjøre noe vettug. Jeg hadde også undersøkt muligheten for å fortsette studiet i Norge.



Anonymous poster hash: e66ed...405
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullet klarer seg bra, med støtte fra framilien. Valuta endringene har gjort et stor innhugg i lånet fra Lånekassen. Jeg er konstant blakk, men sier ikke noe til gullet. Utdanning er gull verdt!!!

Jeg har det litt som deg. Har en student som er voksen, og jeg har uføretrygd. Men jeg er villig til å strekke meg langt og enda lenger for at hun skal få sin utdanning. Hun har heldigvis fått seg en liten jobb som dekker opp det meste, men før hun fikk den jobben merket jeg det godt, ja.

Men utdanning er gull verdt! :)

Anonymous poster hash: 3fb2b...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har et par kontakter fra forrige sommer. Hun ringte allerede i julen for å spørre etter sommerjobb. Og fortalte at hun var i London, så om de ville se og møte henne måtte det skje i juleferien. Kan ikke se hva annet hun kunne gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...