Gå til innhold

Strikk til baby - men hva?


Gjest Zeitgeist

Anbefalte innlegg

Gjest Zeitgeist

Hei!

Jeg har fått vite at jeg skal bli "tante" i august, og jeg tenker litt på hva jeg kan gi den kommende verdensborgeren.

Mammaen er ikke velbeslått med penger, og selv om hun er veldig begeistret for håndarbeid, er hun etter eget utsagn født med "to venstre hender og ti tommeltotter".

I tillegg er hun en såkalt "øko-mamma", dvs. opptatt av miljøet og ønsker at det meste skal være naturlig og fritt for alskens kjemikalier.

Uansett, hun er som sagt ikke stinn av penger, og jeg tenkte at jeg materielt kan i det minste være behjelpelig med klær og utstyr til babyen.

Er det noen som har idéer til hva jeg kan strikke? Og er det ulltyper jeg bør styre unna som f.eks. mohair?

Her er min idémyldring hittil:

- Babyteppe/Helseteppe

- Hentesett

- Luer

- Sokker

- Votter

- Omslagsjakker

- Bleiebukse (må nok strikkes i bomull i tilfelle uhell og pga. kokvask)

Så, er det noen av dere som har andre forslag? Jeg har så godt som ingen erfaring med strikk av babyklær/babyutstyr, så jeg blir glad for alt av tips og råd.

På forhånd takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Jeg ville også satset på et par ulldresser som kan brukes utover høsten og vinteren. Har selv strikket to til meg selv, og det var blitt en flott barselsgave å gi bort. Marius boka har en dress ellers er det et par fine som drops hr også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk slike små vester av mammaen min til mine små, syns de er supre. Strikket i helio garn (?? Tror jeg det heter).

post-28357-0-84397300-1422008989_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to små, nesten brukt opp slike heldresser i ull! Mye bedre enn todelt, bare til å putte babyen oppi og videre i vogn/bilstol. Gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne ullgensere. Det er noe som er vanskelig å finne, og som jeg savner veldig nå utover vinteren. Har ei frøken som skal ha armene ut av alt.

Også halser

Anonymous poster hash: 5df56...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Supre forslag alle sammen - dere er gull verdt! Jeg skriver ned alle forslagene deres på løpende bånd. Virtuell blomsterbukett til alle sammen :blomst:

Tar gjerne i mot flere tips og råd. Jeg har relativt godt med tid, siden termin er først i august.

AB: Tynn ullgenser høres flott ut, garn har jeg, og ei oppskrift skal jeg nok også kunne lage. Men hvordan er det med armer og spedbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Heldig søster du har, som har deg som er så snill! kos deg med prosjektene! :)

Tusen hjertelig takk! Hun er riktignok ikke søstera mi, men tvillingssøstera til naboen min, som igjen er ei veldig nær og god venninne av meg - og vi to er som to gamle tanter akkurat nå. Helt i hundre og gleder oss ellevilt, lettere psykologisk medsvangre :laugh:

Og som sagt, den vordende mor er ikke velbeslått, så det skulle bare mangle at man ikke hjelper til der man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyvotter uten tommel, "helseteppe", luer (gjerne sånne "hjallis" luer, om du forstår), heldresser, bleiebukser (i ull som kan lanoliniseres, og bli selvrensende, dersom hun vil prøve tøybleier.)

Det er mange fine oppskrifter på drops sine nettsider.

Du bør bruke så lite kløende ull som mulig. Babyer har veldig ømfintlig hud. Babyull er fint til baby. (Men det er jo gjerne garnanbefaling i oppskrifter. )

Evt. så kan du forsøke å få tak i bambusgarn eller ull/bambus og strikke i det. Ren bambus er også fint om sommeren. Temperaturregulerende.

Lykke til



Anonymous poster hash: de56f...78b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brukt bleiebukser eller ullgensere til mine små, derimot elsker jeg luer, heldresser, vottee, sokker, jakke og et helseteppe som vi har fått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Et tynt babyteppe i ull, i nøytral farge. Jeg strikket et til min søsters første barn, og hun brukte det i årevis. Så arvet vi det, og jeg har brukt det i årevis til mine små. Funker både i vogn, seng, som koseteppe osv. Nå er det rimelig utslitt da...

Min personlige mening er at hentesett er tull å bruke masse tid på, ungen ligger uansett innpakket i vogn/bilsete og vokser ut av hentesettet i løpet av et par måneder.

Endret av Ultiva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har brukt mye er ulldresser, ullsokker, ulluer, ulljakker :) så heldig hun er som får så mye fint fra deg, skulle ønske jeg kunne strikke selv :P

Anonymous poster hash: aaee2...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi fikk et enkelt teppe i alpakkaull til vår baby, det er det mykeste og deiligste teppet vi har og blir brukt hele tiden. Ellers har vi satt stor pris på sokker/tøfler og luer og vognteppe med foring.

Anonymous poster hash: 9ebf3...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...