Gå til innhold

Mobiltelefon i senga, 13 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lar ikke 13-åringen min få lov til å ha med seg telefonen i senga (ikke ha den på rommet sitt overhodet) når hun skal legge seg. Piping, plinging, dinging og chatting til langt utpå natta vil jeg ikke at hun skal utsettes for. Så jeg krever telefonen hennes hver eneste kveld. Og hun protesterer høylydt, hver eneste kveld. Jeg er selvfølgelig Verdens Verste Mor. I følge henne får ALLE ANDRE (selvfølgelig!) lov til å ha telefonen i senga natta gjennom, og jeg er umåtelig teit, streng, håpløs og lite forståelsesfull.

Mine venner har samme praksis for sine (ikke myndige) tenåringer. Mine barns venner får meget mulig lov til å ha telefonene i senga, det vet jeg ikke. Jeg kjenner foreldrene, men de er ikke omgangsvenner av meg.

Hvordan er praksis hos dere?

Hun får heller ikke lov til å sovne med musikk på ørene. Det hender det skjer, men i det store og hele vil jeg ikke at hun skal venne seg til at hjernen skal bombarderes med inntrykk også når det skal sovnes. Det skremmer meg at det til enhver tid døgnet rundt skal skje noe, at hun "må" ha ytre påvirkning for å fungere. Ethvert tomrom (stillhet før man sovner, f.eks) ser ut til å være ubehagelig, det liksom bare MÅ fylles med sanseinntrykk. Lyd, bilde - fra elektroniske duppedingser. Jeg synes utviklingen er skremmende, og jeg prøver å sette grenser. Men det er jammen ikke enkelt...



Anonymous poster hash: c3fb2...c29
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun får heller ikke lov til å sovne med musikk på ørene. Det hender det skjer, men i det store og hele vil jeg ikke at hun skal venne seg til at hjernen skal bombarderes med inntrykk også når det skal sovnes. Det skremmer meg at det til enhver tid døgnet rundt skal skje noe, at hun "må" ha ytre påvirkning for å fungere. Ethvert tomrom (stillhet før man sovner, f.eks) ser ut til å være ubehagelig, det liksom bare MÅ fylles med sanseinntrykk. Lyd, bilde - fra elektroniske duppedingser. Jeg synes utviklingen er skremmende, og jeg prøver å sette grenser. Men det er jammen ikke enkelt...

Anonymous poster hash: c3fb2...c29

Nå overdriver du kanskje litt, eller tuller du ?

Anonymous poster hash: a707b...ba6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på det siste ang. musikk på øret:

Hele mitt liv har jeg slitt med søvnvansker. Sover veldig "lett" og våkner av enhver bevegelse. Bruker lang tid på å sovne og våkner tidlig.

Nå i voksen alder har jeg funnet hjelp i musikk for å sovne på kveldene. En stor grunn til at jeg, og mange andre, sliter med søvn er det evige tankekjøret og analysen av dagen når det er tid for å sove. Ved å sette på rolig, behagelig og fin musikk slipper jeg dette og sovner mye fortere og sover bedre.

Det jeg vil frem til er at du ikke skal svarteliste musikk på øret om kvelden, da det kan ha en meget heldig effekt :)

Ang. bruk av mobil syns jeg det er en god regel. Jeg hadde aldri den regelen selv, men jeg (og resten av familien) hadde som vane å slå av mobilen når vi la oss. Har et inntrykk av at dette var mye mer vanlig før, jeg slår i vertfall ikke av telefonen på natten...

Edit: vil også tilføye at å sovne til musikk på ørene, etter mitt skjønn, ikke er stort verre enn når man som baby og barn sovner til "godnatt-sanger"

Endret av veraa94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tuller ikke, anonym. :)

Selvfølgelig - jeg ser den - at musikk kan brukes ved innsovningsproblemer. Men hun har ikke innsovningsproblemer, ikke i det hele tatt (og hun er altså bare 13 år). Og jeg har ikke lyst til at hun skal venne seg til å sovne samtidig med at hjernen stimuleres av inntrykk. Hun har ved noen anledninger sovet seg gjennom en hel natt mens hun har hatt lydbombardering av hjernen hele natta. Selv om man sover, kobler ikke hjernen ut - den utsettes for inntrykk (lyd).

(Jeg synes det blir litt forskjell på øreplugger og musikk rett inn og på en baby som sovner til foreldrene sangstemme).

Jeg tror det er kjempeviktig (og forebyggende) at man øver seg på å at det også kan være stille - særlig når man skal roe seg for kvelden.

Jeg har selv mobilen med meg i senga om kvelden, jeg bruker den som vekkeklokke. Jeg merker hvor fort gjort det er å bare skulle "sjekke" noe... Som voksen greier jeg stort sett å unngå å hive meg over telefonen hver gang den lyser eller det kommer en lyd (dog slår jeg av lyd), men jeg ser jo hvordan telefonen hennes ligger og plinger og lyser til i 01-tiden hver eneste natt, der den ligger på kjøkkenbordet. Det er åpenbart at det blir mange trøtte unger på skolen.

Egentlig vet jeg ikke om jeg synes at det er søvntyveriet som er den største synden til mobiltelefonen. Kanskje like mye det at man blir så hekta på å skulle følge med, sjekke, oppdatere seg...



Anonymous poster hash: c3fb2...c29
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du høres ut som en fornuftig mamma :)



Anonymous poster hash: 876c0...0ef
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg lar ikke 13-åringen min få lov til å ha med seg telefonen i senga (ikke ha den på rommet sitt overhodet) når hun skal legge seg. Piping, plinging, dinging og chatting til langt utpå natta vil jeg ikke at hun skal utsettes for. Så jeg krever telefonen hennes hver eneste kveld. Og hun protesterer høylydt, hver eneste kveld. Jeg er selvfølgelig Verdens Verste Mor. I følge henne får ALLE ANDRE (selvfølgelig!) lov til å ha telefonen i senga natta gjennom, og jeg er umåtelig teit, streng, håpløs og lite forståelsesfull.

Mine venner har samme praksis for sine (ikke myndige) tenåringer. Mine barns venner får meget mulig lov til å ha telefonene i senga, det vet jeg ikke. Jeg kjenner foreldrene, men de er ikke omgangsvenner av meg.

Hvordan er praksis hos dere?

Hun får heller ikke lov til å sovne med musikk på ørene. Det hender det skjer, men i det store og hele vil jeg ikke at hun skal venne seg til at hjernen skal bombarderes med inntrykk også når det skal sovnes. Det skremmer meg at det til enhver tid døgnet rundt skal skje noe, at hun "må" ha ytre påvirkning for å fungere. Ethvert tomrom (stillhet før man sovner, f.eks) ser ut til å være ubehagelig, det liksom bare MÅ fylles med sanseinntrykk. Lyd, bilde - fra elektroniske duppedingser. Jeg synes utviklingen er skremmende, og jeg prøver å sette grenser. Men det er jammen ikke enkelt...

Anonymous poster hash: c3fb2...c29

Jeg synes det er fint at du gjør dette - fortsett og stå på!

Jeg synes ikke TV, musikk, mobil, PC eller annen elektronikk har noe på soverommet å gjøre ved leggetid - til et barn som fremdeles bor hjemme. Barn har skolen å tenke på og de bør sove godt og være opplagte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes du er veldig fornuftig!



Anonymous poster hash: f767f...b63
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 12 og en på 14. Mobil er forbudt i overetasjen (der soverommene våre er) og slik er det bare. De protesterer ikke.

Anonymous poster hash: facbf...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva i all verden skal de med mobil i sengen når de skal sove? Merker selv hvor lett det er å "bare sjekke noe" etter at man har lagt seg. Min bruker ikke mobil i sengen, så vi har ikke forbud på det. Men jeg har installert et program som heter audio control (Android) hvor jeg f.eks. skrur av meldingslyder om natten, og helt lydløs i skoletiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia mamma, stå på ditt inntil hun er ferdig på vgs.

Når hun får egne barn kan det være hun vil takke deg, da pleier de fleste å få en annen "innsikt".

Anonymous poster hash: 38183...99a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad foreldrene mine aldri har vært så strenge

Så du fikk lov til å leke med mobilen hele natta da du var 13?

Og du gjør det fortsatt, i en alder av 18? ;)

Jeg skjønner at det er vanskelig å forstå for folk som 1) har samme praksis selv eller 2) er så unge at de ikke har oppdaget "farene"...

For meg er dette så åpenbart. Og det handler om en purung ungdoms utvikling. Jeg tror disse spede ungdomsårene er veldig viktige. Å vurdere hva som er hennes beste er mitt ansvar - i hvertfall når hun selv åpenbart ikke greier å skjønne konsekvenser/resultat.

Anonymous poster hash: c3fb2...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på det siste ang. musikk på øret:

Hele mitt liv har jeg slitt med søvnvansker. Sover veldig "lett" og våkner av enhver bevegelse. Bruker lang tid på å sovne og våkner tidlig.

Nå i voksen alder har jeg funnet hjelp i musikk for å sovne på kveldene. En stor grunn til at jeg, og mange andre, sliter med søvn er det evige tankekjøret og analysen av dagen når det er tid for å sove. Ved å sette på rolig, behagelig og fin musikk slipper jeg dette og sovner mye fortere og sover bedre.

Det jeg vil frem til er at du ikke skal svarteliste musikk på øret om kvelden, da det kan ha en meget heldig effekt :)

Ang. bruk av mobil syns jeg det er en god regel. Jeg hadde aldri den regelen selv, men jeg (og resten av familien) hadde som vane å slå av mobilen når vi la oss. Har et inntrykk av at dette var mye mer vanlig før, jeg slår i vertfall ikke av telefonen på natten...

Edit: vil også tilføye at å sovne til musikk på ørene, etter mitt skjønn, ikke er stort verre enn når man som baby og barn sovner til "godnatt-sanger"

Forsåvidt enig med deg! :) men tenåringer har en tendens til å skru lyden voldsomt høyt når de hører på musikk.

TS, hva med å foreslå at hun kan høre på musikk på cdspiller når hun skal sove? Da kan hun jo ikke ha det så høyt på. Det går ofte an å stille inn musikkspillere med timer, slik at de skrur seg av automatisk etter en time. Da kan man høre fram til man sovnet og sove i ro og fred resten av natten :)

Anonymous poster hash: bff90...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå overdriver du kanskje litt, eller tuller du ?

Anonymous poster hash: a707b...ba6

Vi praktiserer det samme!

Å sovne med musikk på ørene er forresten livsfarlig..

Anonymous poster hash: 493d3...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig med deg! :) men tenåringer har en tendens til å skru lyden voldsomt høyt når de hører på musikk.

TS, hva med å foreslå at hun kan høre på musikk på cdspiller når hun skal sove? Da kan hun jo ikke ha det så høyt på. Det går ofte an å stille inn musikkspillere med timer, slik at de skrur seg av automatisk etter en time. Da kan man høre fram til man sovnet og sove i ro og fred resten av natten :)

Anonymous poster hash: bff90...2ee

Jeg tenker at du ser det annerledes den dagen brannalarmen går..

Anonymous poster hash: 493d3...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt hvem disse "alle andre" er? Og hva tenåringen tror at foreldrene deres svarer hvis du ringer og spør dem? Da jeg var tenåring, slet jeg iallefall litt med å svare på akkurat det - iallefall hvis jeg skulle være ærlig ;)

13-åringen hos oss får ikke lov å ha mobilen inne hos seg når h*n skal sove, og det har ennå ikke blitt noen diskusjon utav det (bank i bordet).

Syns du skal stå på ditt! God søvn er utrolig viktig i den alderen, og det er det lite sannsynlig at de får dersom de skal være sosial i innsovningsfasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har som regel film eller tvserier som bakgrunnslyd når jeg skal sove. Jeg får ikke sove uten og klarer meg sjeldent i når det er helt stilt. Selv når jeg skal lese må jeg ha bakgrunnstøy. Jeg har stor tro på at det startet i tenårene når jeg sov med musikk og trykket på mobilen/så videoer helt til jeg sovnet.

Synes det er flott det du gjør jeg. Det var dritt når foreldrene mine prøvde å ta telefonen vekk men ser nå at det hadde bare hjulpet meg hvis jeg ikke var så vrang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men jeg synes dette høres flott ut! Veldig fornutig av deg som mor og omsorgsperson. Jeg husker ikke hvor, men jeg leste et sted at det er anbefalt ( både for voksne og barn/unge ) å slå av alt av pc-skjermer, tv-skjermer, mobil-skjermer o.l minst 30 min før leggetid.

Og ifht dette med musikk; kan hun ikke evnt få lov til å spille litt musikk på en radio/cd-spiller? Veldig lavt volum, selvfølgelig. Hvis hun trenger musikk for å sovne, vel og merke.
Tenker at å sovne med musikk på ørene kan være farlig, mtp kvelningsfare pga ledninger.

Har også lært at det er farlig å sovne med mobilen i senga, fordi den kan ta fyr? :vetikke: Og da spesielt i forbindelse med lading.



Anonymous poster hash: f234d...982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den datteren din kommer mest sannsynlig til å gå på en kraftig smell dagen hun blir 18. Men da har du ikke ansvar for henne, så da driter du blanke i det.

hadde moren min gjort noe slik så hadde jeg protestert veldig ille.. Eller da jeg var 13 hadde jeg vanlig telefon (ikke touch) så da var det pc'en som gjaldt.

Men du kommer til å få for og i mot argumenter. Men vit at de som er unge og vet hvordan det er er de som er imot, mens de eldre som nærmer seg overgangsalder er de strenge krasse som sier ''pytt pytt de tåler såpass''.

Din unge. Men vit at om hun blir verre så gjør du noe feil.



Anonymous poster hash: d686d...21c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre som lar barna ta med seg mobilen, pc eller lignende i sengen, burde bli fulgt opp av barnevernet, og blitt sendt på diverse brannkurs. Duppeditter i sengen er brannfarlig!

Anonymous poster hash: 22c50...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...