Gå til innhold

tenåring som klager konstant om at han er dårlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker med en gang at der er noe som plager han på/med skolen.. Utrolig hva av psykiske ting som kan slå ut på magen..

Jeg hadde nesten ett år inn og ut hos legen pga magen.. Hadde det i grunnen ok psykisk, trodde jeg, men når jeg satt meg ned og nøstet litt opp, og tok tak så ble magen fin :)

Anonymous poster hash: 4ddbe...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La ham gå alene til legen, en 15-åring trenger ikke ha med foreldrene, da er det større sjangre for at han er ærlig med legen og at han tør snakke om ting som ellers oppleves flaut (avføringsvaner f.eks). Det er også et godt råd å føre matdagbok for å se om det er en sammenheng mellom mat og smerter, døgnvariasjon, diaré o.l. Uansett årsak er det grusomt å ikke oppleve at noen tror deg og tar deg på alvor. Jeg slet selv med hodepine fra 12-årsalderen som alle sa bare var psykisk, måtte ta meg sammen osv. Da jeg ble voksen og samlet mot til å gå til lege igjen, viste det seg at jeg hadde atypisk migrene. Tenk de årene med helvete jeg kunne vært spart om noen tok en redd liten tenåring på alvor...

Anonymous poster hash: 079fa...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å få diare dersom man oppholder seg i bygninger med dårlig inneklima. Dette er ikke mulig å få påvist på noen prøver av "mennesket".

Hvordan er kvaliteten på skolebygningen?

Anonymous poster hash: e1c3c...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er en slitsom situasjon for deg, men syns det virker litt egoistisk at du fokuserer på deg, og virker som du er mer opptatt av at han skal bli frisk så det blir bedre for deg. Sønnen din har det nok værre enn deg, syns det er viktigere han blir frisk så han har det bra.

Hvis det er psykisk, kanskje han trenger litt forståelse og støtte? Ikke gjør at han føler seg som en plage for deg, så kanskje han forteller deg hva som plager han?

Anonymous poster hash: dfbda...8cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om hva han sier, gå til legen med sønnen din. Det kan være mye som ligger bak, og som du sier: det trenger ikke å være fysisk. Det kan like gjerne være psykisk. Når jeg leser mellom linjene, så virker det ikke som om at forholdet mellom deg og barnefaren ikke er så bra.

Har en datter som slet mye med kvalme og i en periode så spiste hun ikke skikkelig på 3 uker pga dette. Gikk til lege flere ganger, men det var ingen fysisk årsak og jeg luftet tanken om det kunne være psykisk til legen da. Legen sa seg faktisk enig i det....

Ta med deg sønnen til legen allerede i morgen og forklar problemet. Hvis legen ikke finner noe galt, så må man angripe problemet fra en annen vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er lei av at mageproblemene bare fortsetter"
Og du kaller deg mor?

Jeg ble dårlig i magen når jeg var baby og er det enda (22 år). Hadde min sagt det samme hadde jeg blitt knust. Og det trenger ikke være psykisk. Det kan være alt mulig.



Anonymous poster hash: bac6d...8d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han delt bosted? Det er ofte svært vanskelig for ungene når de blir tenåringer. Men så tør de ikke å si ifra til foreldrene om det, fordi da blir det en maktkamp mellom foreldrene om hvor de skal bo og konstant "de tror sikkert ikke at jeg er like glad i begge når jeg helst vil bo hele tiden hos A".

Hva med å ta kontakt med skolen og få time hos helsesøster? Da må naturligvis du og far ha gitt helsesøster noen opplysninger på forhånd, slik at hun kan komme i gang med samtalen rundt hva som plager ham.



Anonymous poster hash: d2f0b...2bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du følge opp.

Ja det kan ha med skolesituasjon å gjøre. Det bør du snakke med gutten om.

Men før man henger dette på "psykisk-knaggen" så må det da sjekkes ut om det er fysiske årsaker.

Diare over lang tid er et veldig fysisk symptom. Har han blitt skikkelig utredet? Har du prøvd å google ulike mage tarm-sykdommer for å se om noen av symptomene passer? Har han noe slikt er det ikke det minste rart at han er slapp.

Bestill legetime.
At du har legeskrekk får ikke hjelpe. Dette må du faktisk for sønnen din sin skyld.

Før gjerne en matlogg over alt gutten eter som dere tar med til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det slått deg at tenåringen din kanskje er syk og ikke bare "vanskelig"?

1. Snakk sammen med barnet ditt; er det noe psykisk som plager han? er han stresset? er det noe i forbindelse med skolen som gjør at han ikke vil dra?

2. Ta han på alvor! Blodprøver avslører dessverre ikke alt som foregår i kroppen vår. Dersom han har magetrøbbel kan dette være et symptom på uendelig mange sykdommer eller noe så enkelt som en intoleranse.

3. Bestill en time til han hvor han får gå alene til legen: Blodprøver kan utelukke allergier, men intoleranser er vanskeligere å finne ut av. Bestill eventuelt en time til ernæringsfysiolog for videre oppfølging av hva dere kan gjøre hjemme i forhold til kosthold og matdagbok for å se om det er kostholdet som gjør han dårlig

4. Ikke skyld på din eks. Kommuniser med hverandre, finn ut hva dere kan gjøre for at sønnen deres skal ha det bra.



Anonymous poster hash: a1c87...658
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk snakk snakk med gutten din... jeg holder en knapp på at dette er psykisk. Vondt i mage og hode er det barn og unge rapporterer når de på en eller annen måte har problemer, eller at noe plager dem... Finn ut hva dette er. kanskje han vil snakke med helsesøster, evt psykolog- om han selv ønsker det selvsagt? Meni sistnevnte tilfelle er uansett legen riktig sted å starte



Anonymous poster hash: 0fcaf...850
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og ungdommers symptomer kan ofte ha med hjemnesituasjonen å gjøre. Det høres ut som et visst konfliktnivå i familien ut fra hvordan du omtaler barnets far.

Mitt råd er å oppsøke familievernkontoret sammen, alle tre og prøve å lære å snakke sammen og se deres roller, og lære å ikke bare si at "han er sånn og sånn".

Anonymous poster hash: 66b34...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må legge til side din egen skrekk og få fastlegen til å henvise til spesialisthelsetjenesten, altså barnemedisinsk avdeling på nærmeste sykehus. Der må kan de utrede nærmere, både fysisk og psykisk til en viss grad. Det må du fortelle alt som kan være av betydning, også om sosiale forhold rundt gutten. De henviser til bup ved tilstrekkelig grunnlag, og de skal også ha en sosionom eller psykolog ved barneavdelingen som gutten kan få snakke med. Lykke til, dette klarer du.

Anonymous poster hash: f5a88...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...