Gå til innhold

tenåring som klager konstant om at han er dårlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tenåring som alltid klager over at han føler seg dårlig. Han har mye plager med diare og magen.

Faren og jeg gikk fra hveandre for flere år siden. Og dette har blitt veldig tøfft å håndtere for jeg jobber mye for å få økonomien til å fungere og itilegg sliter jeg med bekymringer og stress med dette med sønnens plager.

Faren har vært til legen med han flere ganger tidligere. Faren sier at dette har med kostholdet han spiser hos meg å gjøre. Og hvordan han lever når han er hos meg. Og at legen har tatt blodprøver og alt er fint og unødvendig å sjekke videre. Faren vet ingenting om hva som skjer i mitt hus. Sønnen spiser normalt kosthold hos meg.

Jeg er lei av at mageproblemene bare fortsetter. Og jeg klaree til tider å ikke få sønnen på skolen. Han er tilstadigheter for dårlig til å gå. Og skolem må jo reagere. Dette er pinlig!.

Faren mener at det er unødvendig å gå til lege med han men jeg mener at jeg må bestille en time for jeg holder ikke ut å ha det sånn. Og måtte mase på sønnen i en time om morningen og han nekter å gå oå skolen fordi han er for dårlig er tøfft.

Noen som har tips å gi? Noen som har opplevd slike problemer? Jeg lurer på om det er noe psykisk.. er helt fortvilt.

Sønnen er 15 år.

Anonymous poster hash: 044cb...346

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar han med til legen.

Ja jeg må gå til legen med han selv. Jeg trodde at det var nok at faren gikk til legen med han å sjekket det ut. Jeg har legeskrekk og derfor så gjorde vi det sånn at faren tok seg av det. Men nå må jeg nødt å ta hånd om dette selv og gå til lege med han. Jeg har ikke bil og bor mer ugunstig til også. Men nå ser jeg at jeg må nødt å gå med han til legen. Dette er uholdbart.

Anonymous poster hash: 044cb...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han ikke har det så bra på skolen? Det kan slå ut på magen, og vilja til å dra på skolen.

Anonymous poster hash: 9f2a9...bb4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han ikke har det så bra på skolen? Det kan slå ut på magen, og vilja til å dra på skolen.

Anonymous poster hash: 9f2a9...bb4

Tenkte det samme. Vil egentlig tro det er dette. Kanskje han blir mobbet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Læreren sier at han har det bra på skolen. Jeg er redd for at det er noe han sliter med psykisk ja. At det er noe som plager han. Og jeg vet ikke hva. Det eneste jeg vet er at han nekter å være hos sin far ofte. Og nå skulle han egentlig ha vært hos han men han sier at han orker det ikke. Vet at faren er ganske streng og negativ i det han sier. Og jeg er redd at det plager han.

Anonymous poster hash: 044cb...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme. Vil egentlig tro det er dette. Kanskje han blir mobbet?

Skal være oppmerksom på dette.

Anonymous poster hash: 044cb...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier faren at problemet er kostholdet hos deg, og hvordan han har det hos deg? Har ikke sønnen deres tilsvarende problemer når han er hos faren?

Hvis det er tilfellet så er det jo noe du må gripe fatt i. Selv om han spiser vanlig mat som du sier så kan det jo være at det er noen vanlige matvarer han reagerer på f.eks. Eller tidspunkt og/eller størrelse på måltid. Eller stress eller noe annet som sitter i topplokket men som slår ut på magen.

Sier sønnen din noe om dette? En 15-åring er vel normalt sett stor nok til å ha en form for formening selv om hva som er årsaken. Er han alltid dårlig, eller av og til? Ser han isåfall noe system i når han føler seg bra og når han er dårlig?

Anonymous poster hash: 1290c...0e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det slik jeg og, men jeg var litt yngre. Jeg ble mobbet. Sier ikke at det nødvendigvis er slik, men når legen ikke finner noe er det jo en viss sannsynlighet for at det er psykisk. Bruddet var sikkert vanskelig for han også, kanskje sliter han med det ennå? Det å være 15 er neimen ikke lett det heller. Kanskje han kan ta seg en tur til legen uten dere, kanskje er det lettere å prate da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være noe psykisk eller sosialt som plager gutten, men jeg synes det er viktig at det blir sjekket grundig. Min sønn gikk slik og hanglet og jeg trodde aldri i verden at det var noe farlig, før det en dag ble forferdelig ille og det bar rett på sykehuset. Han fikk en alvorlig diagnose.

Jeg mener ikke at det er det samme hos din sønn, men det er veldig viktig å få det sjekket grundig siden det vedvarer. Det er jo ikke bra at han bruker tenårene til å være syk.



Anonymous poster hash: 7800b...f7b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at han ikke har det så bra på skolen? Det kan slå ut på magen, og vilja til å dra på skolen.Anonymous poster hash: 9f2a9...bb4

Det kan godt hende det er skolen, men jeg ville definitivt tenkt på om det og kan være hjemmeforholdene som gjør at han sliter. Kanskje bør han få snakke med legen alene, ikke alltid så lett å snakke om at det er vanskelig hjemme (hvis det er det) mens forelderen er der (man er jo glad i foreldrern og vil beskytte ham/henne).

Anonymous poster hash: 9e5a5...33b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sier faren at problemet er kostholdet hos deg, og hvordan han har det hos deg? Har ikke sønnen deres tilsvarende problemer når han er hos faren?

Hvis det er tilfellet så er det jo noe du må gripe fatt i. Selv om han spiser vanlig mat som du sier så kan det jo være at det er noen vanlige matvarer han reagerer på f.eks. Eller tidspunkt og/eller størrelse på måltid. Eller stress eller noe annet som sitter i topplokket men som slår ut på magen.

Sier sønnen din noe om dette? En 15-åring er vel normalt sett stor nok til å ha en form for formening selv om hva som er årsaken. Er han alltid dårlig, eller av og til? Ser han isåfall noe system i når han føler seg bra og når han er dårlig?

Anonymous poster hash: 1290c...0e3

Han er like mye dårlig når han er hos faren. Faren legger bare skylden på meg uten at det er en grunn til det. Det er slik faren hans er. Og det var derfor det ble brudd.

Men jeg vil kommme til bunns i dette nå.

Anonymous poster hash: 044cb...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham gå alene til fastlegen.

Be ham skrive dagbok over hva han spiser når, og symptomer.

Anonymous poster hash: 10a43...642

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har mageproblemer som ikke slår ut på tester. Kan være noe han reagerer på i "vanlig norsk mat". Best å ta tak i dette nå før mageproblemene blir enda verre. Jeg begynte å utvikle dårlig mage som 19-åring, tok det ikke seriøst og 5 år senere har magen min store problemer med fordøying.

Stress kan forverre, men er ikke sikkert at det er bare stress som er grunnen. Det kan også være at han har opplevd rumling i magen noen ganger i timen, og dette har gitt han litt angst for at det skal skje igjen.

Høres ut som om både du og sønnen trenger å finne litt ro i hverdagen. Gjerne bruk en time hver dag på å lese å drikke te som er naturlig kaffeinfri (dvs urtete e.l). TV og PC kan stresse uten at man merker det så godt. Eller ligg ned og hør på avslappende musikk. Gå en tur der det ikke er så trafikkert.

Håper det ordner seg for dere.



Anonymous poster hash: af2f3...9c0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja jeg må gå til legen med han selv. Jeg trodde at det var nok at faren gikk til legen med han å sjekket det ut. Jeg har legeskrekk og derfor så gjorde vi det sånn at faren tok seg av det. Men nå må jeg nødt å ta hånd om dette selv og gå til lege med han. Jeg har ikke bil og bor mer ugunstig til også. Men nå ser jeg at jeg må nødt å gå med han til legen. Dette er uholdbart.

Anonymous poster hash: 044cb...346

Jeg sleit med magen i over et år før legene fant ut hva det var. Den største grunnen var fordi legene ikke orket å gjøre noe med det. Som forelder må man da stå på krava når barna er syke slik at barna får den behandlingen de trenger.

Jeg vil tro din sønn evt må gi avføringsprøve og få time hos tarmspesialist på sykehuset. Jeg tror han kan være allergisk mot noe, men det vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: a0173...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ham gå alene til fastlegen.

Be ham skrive dagbok over hva han spiser når, og symptomer.

Anonymous poster hash: 10a43...642

Om man har problemer med tarm, vil man ofte reagere på ca alt. Det blir da vanskelig å vite hva det er man reagerer på. Om man er allergisk mot noe kan det faktisk ta opp til 15 timer fra man spiser det til man reagerer.

Anonymous poster hash: a0173...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold har mye å si, så det er viktig å spise sunt. Ut fra symptomene til sønnen din ville jeg fått det sjekket om han har cøliaki, morbus crohn eller ulcerøs kolitt. Kan også være at han har intoleranse for noen matvarer. Intoleranse er noe annet enn allergi. Sjekk det før det blir sjekket om det er noe psykisk. Jeg ble i flere år fortalt av fastlegen min at det var psykisk. Men jeg fikk en annen lege til å henvise meg til spesialist på sykehuset og fikk tatt undersøkelser av magen, og da viste det seg at det var en fysisk sykdom.

Det er mye man ikke kan se på blodprøver, de kan være fine og helt normale selv om man har magesykdom.



Anonymous poster hash: 104df...f10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde magekramper og diare i mange år, legen fant ingen ting på blodprøver. Begynte selv å skrive matdagbok, og så et mønster etterhvert hvilke matvarer jeg var intolerant mot, og hvilke som var ok. Kuttet da ut enkelte matvarer og fikk et nytt liv, uten magekramper og diare.

Kanskje dere også bør skrive matdagbok, begynn allerede i dag, og ta den med til legen. Alle måltider skrives ned, og om det gikk fint eller ikke med magen.



Anonymous poster hash: 290f4...d65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...