Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lærerne jeg har snakket med (i Oslo) har sagt at for dem var det langhelgene som var problemet, mest alle som skulle på fast samvær en gang i måneden eller to, og så kom storbyferier og hytteturer for resten, slik at et stort antall elever var borte hver eneste fredag, og det var en kultur/holdning om at det derfor var greit for alle. Innvandrerbarn som er borte i månedsvis er et problem for den enkelte elev, og ved noen skoler/klasser, slett ikke alle.

Hva mener du med "fast samvær en gng i mnd"?

Treffer noen barn en av foreldrene sine SÅ sjelden? Bor de ikke nær hverandre?

Anonymous poster hash: 63f60...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "fast samvær en gng i mnd"?

Treffer noen barn en av foreldrene sine SÅ sjelden? Bor de ikke nær hverandre?

Anonymous poster hash: 63f60...258

Det er mange foreldre som bor på ulike deler av landet. Det var du vel klar over?

Anonymous poster hash: 23d26...097

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje dette er litt av årsaken til at norske elever scorer lavt på internasjonale prøver?

Vi er defintivt ikke best på skole. Selv om vi har mest penger og mest ressurser.

Kanskje norske elever trives bedre? Men livet handler ikke om å trives.

Anonymous poster hash: be391...fd3

Hvor har du dette fra? Normalt så skårer norske elever ganske godt i utlandet så vidt jeg har fått med meg. Var i ihvertfall slik ryktene var på skolen jeg var på i utlandet. Var de norske som stort sett vant hver år med arbeidet de gjorde der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du verdsetter barnas utdanning og liv så lite burde du ikke ha barn!

For en ekstremt lite gjennomtenkt kommentar.

Kan du utdype litt om hvor lite jeg verdsetter mine barns liv og utdanning? Gjerne med god begrunnelse.

For alle resultater fra skolen og hvordan de fungerer i det daglige tilsvarer at jeg gjør en bra jobb ovenfor mine barn, tross for at jeg tar de med på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men for å gi mitt lille bidrag, så tok mine foreldre meg og søsteren min (to år eldre enn meg) oss begge ut av skolen hvert eneste år, fra jeg gikk i første klasse helt til jeg gikk ut av tiende. Vi dro på en sydenferie hvert år, i skoletiden, og den varte i tre uker stort sett. Det har aldri vært noe problem for oss. Vi gjorde det så enkelt at mamma gikk til skolene våre og fikk alle leksene vi skulle gjøre de aktuelle ukene en stund i forkant, så i ca en måned før vi dro gjorde vi alle leksene som skulle inn, i alle fag, sånn at når vi faktisk dro hadde vi også helt ferie, og slapp å drasse skolebøker med oss :) Dette var aldri noe problem for verken oss ungene, mamma og pappa eller skolene. Så det går ann :)

Men du gikk glipp av den norsktimen da de andre lærte at ordet "an" skrives med èn n.

Anonymous poster hash: 80745...b37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolen her så kan man velge å gå på skolen i høstferien/vinterferien et par dager (eller hele) og deretter kunne ta seg fri uten å få fravær. Har dere dette tilbudet på skolen så skal det jo gå helt greit.



Anonymous poster hash: 75283...574
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi kommer nok ikke til å gjøre det flere ganger. Vi har tatt barna ut av skolen et par ganger, men det var ikke mange dagene av gangen. Ene gangen var det 1 dag før sommerferien begynte og andre gangen så var det de 3 første dagene av nytt skoleår. Men siste gangen var ikke planlagt av oss, da vi var invitert på reise til Island i forbindelse med 20-års jubileum.

På våre skoler her i området, så har rektor fortalt at det er ikke lenger lov å ta barn ut av skolen når det ikke er ferie. Og det er jo en grunn til at det ikke er lov lenger og det er jo fordi det er mange barn som blir tatt ut av skolen utenom ferier pga billigere reiser osv. Og jeg kan ikke forstå hvorfor det er så vanskelig å legge feriene til barnas ferier.

Og for meg, personlig, så er permisjon og fritatt fra undervisning det samme. Man søker om permisjon fra skolen som oftest pga reiser. Og jeg synes det virker mot sin hensikt når man får vite fra skolen at man skal søke om permisjon og ikke fri. Da må jeg si at skolen selv ikke bryr seg så forferdelig mye om dette "forbudet"....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt rystet av holdningene i denne tråden! "Barneskolen går så sakte/er så dårlig at vi mister ingenting av å dra på ferie".

Det største problemet i skole i dag er holdninger. Unger er eksperter på å plukke opp slikt fra foreldre, og dersom de plukke opp at skolen er så lite viktig og så dårlig at det er helt greit å ta fri nå og da, så er man enda mer med på å dytte skolen ned i grøfta.

Og hva skjer med at ferie er en menneskerett som man må ha minst en gang i året? Det er på denne måten vi ender opp med artiklene i VG på sommeren om den stakkars jenta som aldri har fått dratt på ferie, og Ola nordmann starter kronerulling for å få det til å skje.

Når skal vi lære at penger og ferie ikke er alt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke at en trakker ned på skolen eller legger opp til dårlige holdninger i det hele tatt. Det er snakk om en uke fri, lekser og skolearbeid blir tatt med på turen.

Vi følger opp barnas lekser hver uke, følger med på prøver de har, og til en hver tid får frem viktigheten av punktlighet og grundig arbeid. Barna er på skolen hver dag, er aldri for sen og ligger godt over gjennomsnittet i alle fag.

Hadde barna hatt dårlige holdninger til skolen hadde de droppet lekser, tatt lett på skolearbeid og ikke brydd seg om de kom for sent, noe som slett ikke er tilfellet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn klarer seg også godt på skolen, og hadde neppe tatt skade av å miste en ukes undervisning. Likevel skjønner jeg at reglene er der fordi permisjoner her og der kan utgjøre problemer for andre, og forholder meg til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om ett barn var naturlig skoleflink og hang godt med uten mye arbeid, mens et annet brukte lang tid på lekser hver dag og likevel strevde? Spør av genuin nysgjerrighet, ikke ment som kritikk eller noe.

Anonymous poster hash: c0cb4...45c

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet jeg. Nå har jeg barn som jobber godt med skolen, er godt inne i det sosiale miljøet der og oppnår gode resultater og da har jeg ikke dårlig samvittighet hvis de går glipp av en fredag her og der. Hvis barna mine brukte lang tid og strevde, så ville jeg tenkt at det er veldig viktig for dem å ikke gå glipp av noe på skolen. Hvis jeg hadde ett av hver ville jeg nok ikke tatt noen av dem ut, for ikke å gjøre forskjell...

Anonymous poster hash: 5fbb5...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om å signalisere til barna at skolen er så lite viktig at man bare kan ta seg litt ferie i skoletiden om man har lyst. Hvorvidt barnet er skoleflink eller ikke er helt uvesentlig. Det er derfor helt uaktuelt for oss å at barna skal ta fri fra skolen for ferie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke noe om å signalisere til barna at skolen er så lite viktig at man bare kan ta seg litt ferie i skoletiden om man har lyst. Hvorvidt barnet er skoleflink eller ikke er helt uvesentlig. Det er derfor helt uaktuelt for oss å at barna skal ta fri fra skolen for ferie.

Problemet er jo at ungene tar med seg disse holdningene videre, når de begynner på vgs. og universitet/høyskole. På mitt studie er det mange som reiser på ferier og har mye fravær fra forelesninger, og det er konsekvent de som gjør det dårligst på eksamen.

Anonymous poster hash: ee1e0...f08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det da alle gikk på barneskolen, når de begynte på ungdomsskolen var det ikke et alternativ engang. Jeg ville også vurdert det etter hvor flinke barna er på skolen. Kanskje burde de heller vært på skolen den uken for å lære mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt ut av skolen 2 ganger for å kunne dra på ferie til utlandet 2 ganger da jeg var barn. Ene gangen var det syden ferie med foreldre og søsken. Var kun min far som jobbet da vi var små så vi hadde ikke råd til ferier til utlandet i skoleferien. Så pga lav økonomi og for at vi skulle oppleve ferie i utlandet vi også så reiste vi altså utenom ferier. Andre gangen var i forbindelse med at jeg dro med 2 familiemedlemmer til usa for å besøke slekt. 1 uke var vinter ferie men vi var der 2 uker. Gikk ikke glipp av noe på de 2 feriene. Fikk med meg lekser og det var det.

Kommer til å gjøre det samme med mine unger en sjelden gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vedr om barnet er faglig sterk nok: Mannen min jobber på barneskole, og der fikk han for noen år siden spørsmål fra ledelsen om å vurdere nettopp dette. Noe han nektet. Dette ble så en sak de tok opp i klubben på skolen, og alle lærerne var enige om at det var en ting de ikke ønsket å gjøre. Dette er i Oslo, så nå er jo heldigvis ikke det et spørsmål lenger.

For øvrig kan det ofte være de minst skoleflinke som har mest bruk for en ferie midt i semesteret, da de ofte har lav selvfølelse og dårlig mestringsfølelse ifm. skole.



Anonymous poster hash: 100ad...fc0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...