Gå til innhold

Tar dere barna fri fra skolen for å reise på ferie?


79kreps

Anbefalte innlegg

Var også derfor jeg skrev at vi som foreldre må passe på at det som skal gjøres den aktuelle uken blir gjort, noe som er en forutsetting for at det lar seg gjøre. Så pass dialog lærer og foreldre i mellom må en kunne forvente slik at dette er ett krav som alle er inneforstått med.

Det er slettes ikke 6 timer med effektivt arbeid i løpet av en skoledag på barneskolen. Jeg har da vært hjemme med syke barn og gjort dagens arbeid i lag med de, og det tar ikke i nærheten av 6 timer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra er pedagogisk perspektiv er det en uting å ta barna ut fra skolen. De mister mye læring og ikke minst det sosiale samspillet mellom medelever.

Og for ikke å snakke om den jobben lærerene må gjøre med å lage ekstra arbeid til disse "sydenelevene". Og det er ikke bare ditt barn som tar ut feire midt i skoleåret så tanken "men, herlighet, noen ekstra sider i matteboka og litt lesing klarer vel læreren å ordne opp" kan du slå fra deg først som sist. Det er mye ekstra jobb i løpet av et skoleår med slike "sydenelever". Jeg er glad jeg jobber på en skole der det ikke er lov å ta fri, både for meg og for barna mine.

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

Nei. På barneskolen i Norge i 2015 så er det ikke mye læring iløpet av en uke. Det er helt patetisk hvor dårlig skole vi har, hvor lite faglig læring det er, og hvor mye tid som brukes på dulling, frilek og organisert lek.

Dette viser at du ikke har noen forståelse for hvordan det er å være lærer, eller at lærer har ansvaret for at alle elevene når læreplanmålene. Selvfølgelig skaper det ekstraarbeid, læreren må f.eks. forsikre seg om at eleven har nådd målene for den uken han/hun har vært borte, alt som skal gjennomgåes i løpet av en uke står sjelden på ukeplanen og hva tror du skjer når elevene kommer hjem og så "Ops, vi glemte visst matte-arbeidet, vi........" Og hva i all verden er vitsen med å være på ferie om ungene skal bruke seks timer daglig på skolearbeid uansett? Absolutt all erfaring viser at det ikke er noe som fungerer i realiteten

Selv om du kanskje er pliktoppfyllende og sørger for at ungene gjør det de skal, er det alltid andre foreldre som ikke er sånn. Av hensyn til læreren og klassen, er dermed det eneste fornuftige å nekte alle å dra. For skolen kan ikke skjønnsmessig vurdere om elevene er pliktoppfyllende nok, har gode nok grunner, ligger tilstrekkelig godt nok an med skolearbeid osv.

Anonymous poster hash: ee1e0...f08

Mener du virkelig at en lærer for en klasse på 30 stk sjekker om hver enkelt har oppnådd læreplansmålene hver eneste uke?

Her er det ganske enkelt med læreplanmål i ukeplanene til ungene. På slutten av uka går eleven og foreldre gjennom lista, og krysser av om eleven føler seg trygg på det målet eller ikke. Det er altså egenvurdering. Om læreren skal forsikre seg om at alle kan målene, vil jo det si å teste de i målene. Alle elever kan si at de har lært det, uten at de har det. Så jeg tviler sterkt på at lærere sjekker hver enkelt i dette.

Ikke er det ekstra jobb med å lage planer heller, de fleste skoler har vel gode nok ukeplaner nå til at det står tydelig hva de jobber med hver dag, og hva de skal igjennom til uken er omme.

Hvis noen har glemt å gjøre leksene, så er det da samme jobb som hvis de glemmer de utenom ferie.

Og nei, det er ikke god politikk å innskrenke friheten til alle sammen fordi noen ikke klarer å følge opp plikter. Det blir like tåpelig som at man skulle nektet ungene å leke sammen i ukedagene fordi NOEN få ikke klarer å prioritere lekser over lek.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som er mest problematisk med sydenferier i skoletiden, er vel at det oftest er de svakere elevene som tar fri, ofte gjentatte ganger og over lang tid (særlig innvandrerbarn som besøker slektninger i hjemlandet). På denne måten vil de som henger etter i utgangspunktet, bli hengende enda lenger etter.

Hvis avkommet slekter på meg og faren ( :fnise: ), så vil det være såpass langt foran undervisningen at det ikke er noe problem å ta fri en uke eller flere. Om barnet går i offentlig skole, så regner jeg med å drive litt "privatundervisning" hjemme til vanlig også (basert på det alt for trege tempoet da jeg selv gikk i grunnskolen), og det vil ikke være noe problem å gjøre dette i andre deler av verden. Samtidig er jeg inneforstått med at om man velger å ta barnet ut av skolen for å reise på ferie, så må man selv sørge for at barnet oppnår læreplanmålene - så skal ikke bli nødvendig med noe merarbeid for lærerne.

Da jeg var barn reiste vi på ferie kun i skoleferien.



Anonymous poster hash: f9a24...ed1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. På barneskolen i Norge i 2015 så er det ikke mye læring iløpet av en uke. Det er helt patetisk hvor dårlig skole vi har, hvor lite faglig læring det er, og hvor mye tid som brukes på dulling, frilek og organisert lek.

Mener du virkelig at en lærer for en klasse på 30 stk sjekker om hver enkelt har oppnådd læreplansmålene hver eneste uke?

Her er det ganske enkelt med læreplanmål i ukeplanene til ungene. På slutten av uka går eleven og foreldre gjennom lista, og krysser av om eleven føler seg trygg på det målet eller ikke. Det er altså egenvurdering. Om læreren skal forsikre seg om at alle kan målene, vil jo det si å teste de i målene. Alle elever kan si at de har lært det, uten at de har det. Så jeg tviler sterkt på at lærere sjekker hver enkelt i dette.

Jeg sjekker mine 32 elever hver uke om de har nådd målene. Ofte etter hver time om jeg har timesmål. Klart vi gjør det!

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker mine 32 elever hver uke om de har nådd målene. Ofte etter hver time om jeg har timesmål. Klart vi gjør det!

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

Dette er mer unntaket enn normalen ut i fra våres erfaringer med barneskolen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker mine 32 elever hver uke om de har nådd målene. Ofte etter hver time om jeg har timesmål. Klart vi gjør det!

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

Ikke rart det blir lite lærling. For en meningsløs tidsbruk.

Anonymous poster hash: 23d26...097

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekker mine 32 elever hver uke om de har nådd målene. Ofte etter hver time om jeg har timesmål. Klart vi gjør det!

Anonymous poster hash: 0dea4...6d9

Hvor lang tid brukes da på det? La oss si 30 sekunder per elev x 32 elever = 16 minutter. Rund ned til et kvarter om et par elever er borte. Et kvarter etter hver time, evt sjekke alle mål i slutten av uken gir jo en vanvittig tidsbruk på dette! Hvordan sjekkes det forresten? I matte så er jo målene vanvittige å sjekke, lages da en test hver fredag for å se om de har nådd målene?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for vi bor i Oslo, og her er det strengt forbudt nå. Ei jente i klassen til datra mi søkte nylig om fem dager pga mormorens død, som innebar begravelse Nordfjord, og fikk innvilget én dag, dvs selve begravelsesdagen. Er det en skole eller kommune der det er ok å søke, og man får lov, er det jo greit. Men jeg har faktisk forståelse for reglene her, for hver fredag var klassene halvfulle, og fredag ble aldri en fullverdig undervisningsdag. På mandager var en tredjedel borte. Dette pga alle som tok langhelg annenhver uke for å ha samvær med foreldre som bor et annet sted, storbyferie, besøke bestemor, ferier, annet. Barneskolebarn har 174 dager fri i året. Vi har ingen problemer med å gjøre det vi ønsker innenfor den rammen, og vi trenger slettest ikke å dra på typisk 'sydenferie' for at barna ikke skal bli mobbet eller at de skal oppleve noe.

Anonymous poster hash: 46ddf...c59

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet med å dra på ferie i skoletiden. De jeg kjenner som har gjort det flere ganger, har ikke hatt noen problemer senere med feks læring.

Men jeg vil tro det er lettere å følge med videre dersom de går på barneskole. På u.skole og vgs så er det nok lurt å være tilstede i all undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta barna dine ut av skolen og undervise dem hjemme dersom det er vanskelig for deg å følge skoleruta.



Anonymous poster hash: 9e9bd...6c0
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer opplever jeg stadig at elever tas ut av skolen for å reise, det være seg langhelger eller på ferieturer.

Selvsagt mister elevene verdifull undervisning (jeg jobber i ungdomsskolen).

Selvsagt blir ikke ukepaln fulgt opp på samme måte som når man er hjemme - man er jo på ferie!

Selvsagt får jeg ekstra arbeid når elevene er borte. Jeg har ikke til dags dato opplevd at en elev som har vært tatt ut av skolen for å reise på ferie har vært forberedt til prøver ("Jeg har ikke fått lest, jeg har jo vært på ferie") eller levert hjemmearbeid som skulle vært levert mens er på ferie. Da må jeg sette av ekstra tid til å gjennomføre prøver, gi utsettelse på hjemmearbeid. Det betyr ekstra arbeid.

Jeg har faktisk opplevd flere ganger at foreldre ber om at deres ungdom skal få ekstra hjelp (timer med egen lærer) når de komme hjem fra ferie fordi de har gått glipp av undervisning.

Elevene går på skolen 190 av årets 365 dager. Det bør være mulig å dra på ferie i løpet av de resterende 175 dagene?

Anonymous poster hash: 812e9...c24

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Som lærer opplever jeg stadig at elever tas ut av skolen for å reise, det være seg langhelger eller på ferieturer.

Selvsagt mister elevene verdifull undervisning (jeg jobber i ungdomsskolen).

Selvsagt blir ikke ukepaln fulgt opp på samme måte som når man er hjemme - man er jo på ferie!

Selvsagt får jeg ekstra arbeid når elevene er borte. Jeg har ikke til dags dato opplevd at en elev som har vært tatt ut av skolen for å reise på ferie har vært forberedt til prøver ("Jeg har ikke fått lest, jeg har jo vært på ferie") eller levert hjemmearbeid som skulle vært levert mens er på ferie. Da må jeg sette av ekstra tid til å gjennomføre prøver, gi utsettelse på hjemmearbeid. Det betyr ekstra arbeid.

Jeg har faktisk opplevd flere ganger at foreldre ber om at deres ungdom skal få ekstra hjelp (timer med egen lærer) når de komme hjem fra ferie fordi de har gått glipp av undervisning.

Elevene går på skolen 190 av årets 365 dager. Det bør være mulig å dra på ferie i løpet av de resterende 175 dagene?

Anonymous poster hash: 812e9...c24

Signerer! Forstår lærenes frustrasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mer unntaket enn normalen ut i fra våres erfaringer med barneskolen.

Nei det er nok ikke det, det har blitt et voldsomt jag etter kontroll av prestasjoner i forhold til pensum. Tror egentlig ikke lærerne rekker å gjøre stort annet enn å kontrollere at elevene har lært det lille de har rukket å gå gjennom mellom prøvene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naturligvis ikke. Skolen er barnas jobb, og ved å ta de ut av skolen for å dra på ferie, så lærer de seg at det er helt greit å skulke forpliktelsene sine - nå skolen, om noen år jobben. De har jo uansett så vanvittig mye fri, og det er virkelig ingen livsnødvendighet å reise på dyr utenlandsferie opptil flere ganger i året.



Anonymous poster hash: 100ad...fc0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Hvis vi vil ha en ferie tar vi de ut av skolen. Det skjer lite eller ingenting i norske barneskolen på en uke eller 10 dager.

Vi foreldrene kan gå gjennom det tapte med barna før og etter ferien.

Må føye til (red.): vi voksne har fleksible jobber så vi velger selv når vi vil ha ferie under et år. Ser ikke noe galt i at barna ser at vi tar ferie fra jobb, det er vel ikke uvanlig.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det en gang da han gikk i 2. klasse, fikk fri en uke. Lærerne var sikkert bare glad til for han var en skikkelig propell. :fnise:



Anonymous poster hash: adeac...def
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjorde det en gang da han gikk i 2. klasse, fikk fri en uke. Lærerne var sikkert bare glad til for han var en skikkelig propell. :fnise:

Anonymous poster hash: adeac...def

Høres kjent ut. Sjelden sett lærern så blid som da jeg fortalte at familien ønsket å ta sommerferie to uker etter skolestart (pga at mannen ikke kan ta fri i fellesferien). Han trengte de ukene på å få skikk på klassen sa han, jo færre elever jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ta barnet ut av skolen for ferie en uke eller to, så lenge barnet er god på skolen og ikke faller ut av lærerplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke samme regler som feks i Oslo, og vi kan søke om en uke ferie og får det innvilget (kun en formalitet) dermed ser jeg ikke noe problem i å ta barna ut en uke.

Anonymous poster hash: ad1a6...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med å ta barnet ut av skolen for ferie en uke eller to, så lenge barnet er god på skolen og ikke faller ut av lærerplanen.

Og når en lærer ikke syns barnet er god nok? Thea, Linnea og Linus får fri,men ikke Ella, Hun er for dårlig på skolen. Syns jeg hører protestene: Ella har jo sånn-og-sånn vansker, og jobber dobbelt så hardt som Thea og bruker dobbelt så mye tid på lekser, også i ferien! Hun har fortjent en ferie (som må tas i skoletiden), det har ikke Linus, som aldri sliter med noe som helst. Og Linus' foreldre er rike, de trenger ikke billig ferie, Ella får ikke kommet til Syden i fellesferien, og det var premien hennes for stor innsats og bla bla.

Og da svarer læreren?

Anonymous poster hash: 46ddf...c59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...