Gå til innhold

Hvordan fortalte datteren din at hun fikk mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma trodde jeg fikk mensen da jeg var 10-11. Hun forklarte meg at det var helt naturlig, at det var noe som skjedde med alle jenter når de ble eldre, og så sa hun vel noe ala at det var en privat ting. Så ikke noe man ropte rundt om, men var ikke noe i veien for å snakke med en venninne om jeg ville det. Viste seg at jeg bare hadde brutt jomfruhinna da jeg datt på sykkel, og hadde fått en liten blødning pga det. Men da var jeg hvertfall forberedt da mensen kom ca ett år etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos pappa. Han er, tross sine mange gode kvaliteter som far og menneske, ikke den som er mest komfortabel med å snakke om kvinnehelse. ;) Jeg var ti år, og fikk mensen om natta. Han merket det da han så senga mi nesten morgen, til tross for at jeg helst ville skjule det.

Det han gjorde var at han dro på butikken, denne, for en stakkar, utfordrende og begivenhetsrike lørdagen, og kom hjem med halve bind- og tampongsortimentet. Dette gav han til meg og sa "værsågod, Nina." Jeg kunne sikkert forsynt en gjennomsnittlig småby med bind en hel mnd., men jeg husker jeg var kjempeglad for at han ikke ville snakke om det. :P



Anonymous poster hash: ee153...d91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 år, å fikk den mye mer rett på sak 2 år yngre søsteren min til å si ifra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får meg til å tenke på... :fnise:

Anonymous poster hash: 26d01...903

ler meg halvt ihjel :fnise::fnise::fnise::fnise: God natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 14 år og visste hva det gikk ut på. Våknet av at jeg hadde vondt i magen og gikk på do. Fant blod i trusa. Tok et bind fra henne. Kom ikke på noen god måte å fortelle det til min mor på, men hun fant det ut samme kveld da hun skulle hive på en klesvask. Hun kom bare bort til meg og spurte lavt om jeg hadde fått mensen. Jeg sa ja, hun sa gratulerer.



Anonymous poster hash: 66f5b...050
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget mensen for første gang når jeg var alene hjemme og moren min var på jobb. Det var sånn ca. det verste som kunne skje meg, så jeg ringte hulkende til henne. Hun kom senere hjem med flere typer bind :P



Anonymous poster hash: c5f7a...8cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, jeg tror jeg var redd puberteten eller noe sånt. Har ikke barn enda opp til den alderen så tar min mensen historie

Satt på do en vakker dag høst dag, 11 år uten hår. Kikket ned, ble litt redd. (Skjedde med riminga?) Jeg så at det stakk ut 2 hår. Fikk helt panikk så jeg nappet de ut. Gråt mens jeg nappet, for det kom jo bare flere etterhvert!! Til slutt var det jo en tapt kamp så jeg fant fram barberhøvelen.

Ikke lenge etter fikk jeg også mensen. Følte meg ekkel og unormal så jeg gjemte brukte bind i skapet mitt under senga. (æsj) Så etter 2 måneder bestemte plutselig min bestemor for å rydde rommet mitt, og fant dette. Sladra til foreldrene mine, så jeg måtte komme ned på kjøkkenet for en prat med mamma og pappa. Var livredd, skjalv mens jeg gikk ned trappene.

"Har do fåt mensen do" spurte mamma meg. NEI skrek jeg til dem mens jeg sprang opp på rommet og utpønsket en forferdelig plan der bestemor fikk svi skikkelig. Glemmer det aldri.

Pøh, godt jeg ble voksen :-))

Anonymous poster hash: b847b...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 13 år og skulle på skolen. Gikk på badet som vanlig om morgenen og oppdager blod på papiret eller i toalettet. Ble litt forfjamset også ropte jeg på mamma. Sa at jeg hadde fått mensen også begynte jeg å gråte, hvorfor vet jeg ikke men var litt sånn redd gråt. Hun fant frem bind til meg og sa at jeg fikk gå i dusjen.
Vi hadde snakket litt om det tidligere og jeg hadde lært om det på skolen så var absolutt forberedt på at det kom. Det bare passet ikke at det kom akkurat da! Det passer jo aldri når det kommer :P

Mamma er ikke så åpen om kroppen i det hele tatt så det er fortsatt kleint den dag i dag når hun spør "har du mensen igjen?" Var en periode jeg hadde det alt for ofte pga p-pillene.



Anonymous poster hash: f853f...82e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12, på ferie, og gikk bort til mamma rett før de skulle kjøre en tur uten oss ungene, og sa bare "jeg har fått mensen, kan jeg få penger til bind?" (Fant bare tamponger blandt toalettsakene til både mamma og søsteren min) :P fikk så penger, og tok med meg storesøster for å handle. Syns det var skikkelig awkward, og ville dermed bare si det rett ut og kjapt - som å rive av et plaster :P

Kan vel forøvrig nevne at jeg nå, selv om jeg bare bruker tamponger selv, passer på å ha bind i ulike størrelser i skapet sånn at 11åringen finner det hun trenger når den tid kommer, :)

Anonymous poster hash: 8cf57...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 9, husker jeg gikk på do om mårran, og der var det blod på papiret eller i trusa-husker ikke. Begynte å grine og ropte på mamma. Ante ikke hva det var for noe :o

Anonymous poster hash: 74f5f...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i 6. eller 7. da jeg fikk mensen, og selv om jeg visste alt om det turte jeg ikke å si det til noen. Jeg visste at mamma hadde bindene sine i nattbordet, så jeg tok derfra når jeg var alene hjemme. Jeg passet på å ikke ta for mye om gangen, for jeg ville ikke at hun skulle merke det. Jeg var også nøye med å skylle bort blodflekker fra trusene mine, og siden jeg skiftet på senga selv var det ingen som merket blodflekkene på lakenet.

Etter litt over ett år oppdaget hun det, og etter min mening håndterte hun det helt rett. Hun hadde lagt bindene og noen pakker med tamponger i et skap på badet, og det fortalte hun meg på samme avslappete måte som om hun hadde lagt noen rene sokker på rommet mitt.



Anonymous poster hash: a5a63...eda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv synes det var kjempeflaut å si det til min mor, men mine to jenter hadde ingen problem og lite flau over å fortelle det. Og jeg er glad de føler det sånn. For jeg var flau hver gang jeg hadde mensen, og ville ikke noen skulle vite jeg hadde den. Sa det kun den dagen jeg fikk den, etter det sa jeg aldri de gangene jeg fikk den, men prøvde å late som ingenting (ho skjønte jo sikkert jeg hadde mensen vil jeg tru i de ukene jeg hadde den)

Eldste var 10,5 år, og hun andre var 12,5 da de fikk mensen. Så ho eldste var ganske tidlig ute med å få den. Jeg selv var 13.



Anonymous poster hash: ed8d8...a36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde vært veldig flink til å prate såpass mye om hva det var i en naturlig setting, og meldt meg inn i Libresse-klubben litt før. Så ble ikke det alt for store sjokket da jeg våkna som 11-åring og hadde fått det, bare tusla bort til mamma og fortalte det, nesten litt småstolt, haha.

Fikk være hjemme fra skolen den dagen, og "feire" med gele, film og potetgull!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke barn selv, men kan fortelle min historie: Jeg fikk mensen på det jeg selv anser som det beste mulige tidspunktet, altså i sommerferien mellom barne- og ungdomsskolen. Jeg var hjemme alene, og det kom lite blod i trusen, så det var ikke noe problem å vente på min mor som heldigvis kom alene hjem ca en time senere. Hun viste meg hvor hun hadde SABA-bindene og hva jeg skulle gjøre med brukte bind osv. Jeg likte aldri SABAene, så så fort jeg hadde penger selv, begynte jeg å kjøpe bedre bind, både Libresse og Always. Det må sies at jeg husket hva vi hadde lært på skolen, så jeg visste hva det var og var ikke redd på noen måte, bare litt flau for å fortelle det til min mor.



Anonymous poster hash: aa43e...531
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har en datter på 12 som jeg er eneforsørger for.

Jeg fant det ut ved at det plutselig ikke kom truser til vask lengre, før jeg fant en drøss av de kastet i søpla. Må si at jeg ble helt satt ut, var totalt uforberedt da jeg trodde det ihvertfall var to år igjen til dette var noe å bekymre seg for.

Så jeg gikk på butikken, kjøpe en pakke av alt, alle farger og kombinasjoner en kan tenke seg. I all uvitenhet så tror jeg ca halvparten var innlegg mot urinlekkasje.

Uansett, det ble en meget pinlig samtale utav det, for oss begge, og kanskje mest for meg.

Alt i alt så synes jeg vi kom godt utav det, og hun synes ikke lengre det er flaut og ta opp slike ting, selv om jeg skulle ønske at det ikke var flaut i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: e169a...80b

Jeg skjønner ikke hvorfor det er pinlig å snakke om det når det kun er mor og datter som er tilstede i den samtalen? Det er jo noe av det mest naturlige som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ei datter men syns at min egen historie er litt pussig. Det var sommeren jeg var 11 år (sommeren før 5. klasse, begynte på skolen som 7 år) og jeg visste ikke hva mensen var, hadde ikke hatt seksualundervisning, noe vi hadde høsten samme året. Og da min eldre søter var 14 når hun fikk mensen så forventet ikke mora mi at jeg skulle få mensen å tidlig. Det var sommerferie og vi hadde slekt på besøk, et søskenbarn som er på min alder sov på mitt rom. En kveld på soverommet surte hun meg om jeg visste hva mensen er, jeg hadde ikke peiling, så hun fortalte stolt at mora hennes hadde forklart det og hun forklarte meg om mensen. Jeg skjønte ikke så mye og hun nevnte ikke hovedgreia, at det kommer blod ut, hun nevnte bare at noe kommer ut. Vi sovnet og neste morgen når jeg stod opp og satt på do så var det blod i trusa mi, jeg fikk panikk, hadde glemt samtalen kvelden før. Løp inn i stua men ingen var der, så inn på kjøkkenet og der stod mamma og lagde forkost. Tror jeg ropte ut "mamma jeg blør!". Hun "Hæ? Hvor?", jeg svarte i trusa og hun tok meg med på badet og forklarte hele greia. Når jeg og søskenbarnet mitt la oss igjen så fortalte jeg at jeg hadde fått mensen men hun trodde ikke på meg og trodde at jeg løy fordi vi hadde snakket om det kvelden før. Var et rart sammentreff :)

Dette er men del år siden så kunne ikke sende sms som andre skriver om. Når vi hadde seksualundervisning kort tid etter så snakket vi jentene etterpå om noen hadde fått mensen og alle sa nei. Så jeg sa nei, var beskjeden, og vi hadde oppfattet mensen som noe ekkelt, så ikke noe å være stolt over. Dette var før mensen ble så normalt å snakke om som nå, var ennå litt tabu da. Jeg fikk litt hår her og der på den tiden og ble da mobbet i garderoben (hver eneste gym-og svømmetime i lang tid) og det tok noen mnd før ei anna sa at hun hadde fått mensen, men pga mobbingen så sa jeg ikke at jeg hadde fått mensen men de mobbet meg om det og, "har du fått mensen og? Æææsj! Og hår, æææsj!". På skolen så var det ikke før 8. klasse at lærerne tok opp det med at vi kunne slippe svømming pga mensen, det var sent syntes jeg. Tamponger var ikke så vanlig da så å ha svømming med bind gikk ikke, sp jeg fikk min mor til å finne på grunner for hvorfor jeg ikke kunne ha svømming før 8.kl.

Så snakk med døtrene deres og få frem at det er ingen skam, spesielt om de er tidlig ute. Men om de er sent ute så si at det og ikke er noen skam.

Anonymous poster hash: 848b7...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor det er pinlig å snakke om det når det kun er mor og datter som er tilstede i den samtalen? Det er jo noe av det mest naturlige som finnes.

Dette er en far, han har skrevet det i et innlegg rett under. Menn syns at mensen er flaut!

Anonymous poster hash: 848b7...d07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Dette er en far, han har skrevet det i et innlegg rett under. Menn syns at mensen er flaut!

Anonymous poster hash: 848b7...d07

Åja. Beklager at jeg ikke leste gjennom hele tråden før jeg svarte. Menn som er blitt voksne må tåle å snakke om mensen til sitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datte fikk mensen for et par mnd. siden. Hun er 11 år. Hun kom og sa at hun hadde tatt på seg feil truse, og fått en truse( vi bruker de samme trusene) jeg hadde brukt for det var blod i. Jeg syntes jo det var rart at ikke blodet hadde gått bort i vask. Noen dager etter sa hun at hun trodde hun hadde fått mensen. Hun blødde ikke mye, og sa at hun trodde nesten at det var bæsj som hadde kommet. Hun syntes at dette var flaut. Jeg forklarte henne at dette var helt naturlig. De hadde om dette på skolen for tiden, ei venninne av henne hadde spurt om hun hadde fått mens. Hun turde ikke si ja. Men lovte venninna si og si det når hun fikk det. Jeg sa til henne at det var jo bare å si det da, og at enten hadde venninna hennes fått, eller så ville hun få det snart. Hun fortalte venninna om det. Og venninna måtte love å ikke si det til de andre i venne flokken. Min datter mener nemlig at ingen andre i klassa har fått det.

Anonymous poster hash: c4a60...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...