Gå til innhold

Hvordan fortalte datteren din at hun fikk mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker jeg merka det rant noe i trusa. Så på det og det var brunt. Mamma var i rommet ved siden av og jeg fortalte at det var kommet noe brunt i trusa. Hun fortalte at det sikkert var mensen. Mensen kom det, etter det brune. Sendte også en melding til pappa om at jeg hadde fått mensen.

Jeg var vel 12-13 år...



Anonymous poster hash: fba8c...c89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en datter på 12 som jeg er eneforsørger for.

Jeg fant det ut ved at det plutselig ikke kom truser til vask lengre, før jeg fant en drøss av de kastet i søpla. Må si at jeg ble helt satt ut, var totalt uforberedt da jeg trodde det ihvertfall var to år igjen til dette var noe å bekymre seg for.

Så jeg gikk på butikken, kjøpe en pakke av alt, alle farger og kombinasjoner en kan tenke seg. I all uvitenhet så tror jeg ca halvparten var innlegg mot urinlekkasje.

Uansett, det ble en meget pinlig samtale utav det, for oss begge, og kanskje mest for meg.

Alt i alt så synes jeg vi kom godt utav det, og hun synes ikke lengre det er flaut og ta opp slike ting, selv om jeg skulle ønske at det ikke var flaut i utgangspunktet.



Anonymous poster hash: e169a...80b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg er mann også, dermed ble situasjonen litt mer spesiell da jeg ikke har noen erfaring med slike ting som en eventuell mor ville hatt.



Anonymous poster hash: e169a...80b
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Kan nevne at jeg er mann også, dermed ble situasjonen litt mer spesiell da jeg ikke har noen erfaring med slike ting som en eventuell mor ville hatt.

Anonymous poster hash: e169a...80b

Enda godt, jeg trodde først det var en kvinne som skrev innlegget og tenkte at det var da grenser for hvor lite en kvinne kunne vite om slikt... Men en mann kan være unnskyldt. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er ikke stor nok ennå, men kan fortelle om hvordan jeg fortalte det. :)

Jeg var veldig klar over hva det var, hadde pratet masse med mamma om det og også med venninner som hadde fått mensen allerede. Jentene i klassen var "alle" medlemmer i den Libresse-klubben som var da, så vi hadde fått en del prøver på bind/tamponger. Var akkurat fylt 12 når jeg våknet med blod i trusa og litt på lakenet, heldigvis en lørdag husker jeg. Var litt småflau, men gikk på badet og dusjet og fikk på ny truse og bind, og spurte mamma hvordan jeg skulle gjøre det med klesvask og sånt. Hun hjalp meg å sette på en vask og vi pratet litt mer om det praktiske.



Anonymous poster hash: ffb24...5e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det aldri til mamma, er det veldig unormalt og sært? Var vel litt over 13 og syntes det var en privatsak, klarte fint å dra på butikken og kjøpe meg ob selv liksom...



Anonymous poster hash: 01b7b...00c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortalte det i enerom med mor.

Husker best nabovenninnen som skulle verve meg til libresseklubb. Jeg syntes det ble litt voldsomt, men turte ikke si nei. Vet ikke om jeg helt forstod at jeg ble meldt inn heller



Anonymous poster hash: dc09f...869
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen på sommerferie hos pappa. Laaangt unna mamma. Var nesten 14 år. Tok bare et bind i skapet hos bonusmamman min og så dro jeg til byen og kjøpte nye etterpå.

Husker ikke om jeg sa noe til pappa, men bonusmamman min skjønte det i alle fall. Tror jeg fortalte det til mamma første kvelden jeg var kommet hjem etter ferien. Da var jo hele greia over for den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda godt, jeg trodde først det var en kvinne som skrev innlegget og tenkte at det var da grenser for hvor lite en kvinne kunne vite om slikt... Men en mann kan være unnskyldt. ;)

Haha, ja jeg så at litt av poenget var borte når jeg glemte å nevne at jeg er alenefar :P

Anonymous poster hash: e169a...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme hos mormoren min sammen med mamma da jeg var 9/10. Husker jeg gikk ut fra doen med buksen på anklene og bare "mamma, jeg har blod i trusen!" Hun lo godt og resten av kvelden fikk jeg høre om og om igjen at 'jeg var en kvinne nå' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det aldri til mamma, er det veldig unormalt og sært? Var vel litt over 13 og syntes det var en privatsak, klarte fint å dra på butikken og kjøpe meg ob selv liksom...

Anonymous poster hash: 01b7b...00c

Nøyaktig sånn var det for meg også. Hun fant det først ut da hun snoket i skapet mitt.

Anonymous poster hash: 13faa...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mensen, jeg må ha bind og jeg nekter å gå på skolen i morgen - det var vel det hun sa ;) 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min fikk mensen skikkelig for første gang for 2-3 uker siden. Rett før det så hadde hun litt blodig utflod. Hun sa det til meg, ikke noe om og men, ingen gåing rundt grøten osv. Hun er 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det aldri, men tror hun skjønte at det hadde skjedd de gangene jeg gråt, spydde og besvimte av smerter :P

Jeg klarte ikke svelge smertestillende den gang, så måtte lide meg gjennom timesvis med smerter. Hva årsaken var ble aldri snakket om, for vi begge visste det, sånn egentlig :P Tror vi begge syntes at det var litt kleint å snakke om.

Tror jeg gikk i 8. eller 9. klasse da dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa det aldri til mamma, men hun fant vel ut av det på den mamma-måten. Bestemor hadde vært skikkelig dårlig å snakke med mamma om slike ting, så mamma hadde bestemt seg for at med hennes egen datter (...meg) skulle det ikke være unaturlig.

Men tror jeg nesten arvet mer av bestemor enn av mamma, for jeg syntes (og synes egentlig) at alt slikt var kjempeflaut. HVER gang mamma ville snakke med meg om "og så må du bare fortelle meg når det skjer, det er ikke farlig" bare vrei jeg meg unna og løp for å spille Playstation.

Fikk vel mensen (for et stygt ord) kanskje halvveis i 9. klasse, og skikkelig i 10. klasse. Men min storesøster fikk de allerede i 6. klasse - så jeg fikk jo MANGE år med (i mine øyne) mas fra mammas side før jeg opplevde det selv.

Tamponger har jeg alltid kjøpt selv, mamma bare hadde ikke sånt, og jeg turde ikke spørre. Det gikk i å snike seg innom en eller annen butikk, raske med seg noe annet enn tamponger så det så mindre mistenkelig ut, og finne en kasse hvor det satt en dame og ikke en 18-årig gutt.

Håper jeg ikke får en datter.



Anonymous poster hash: 1abaf...3d3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var 11 og sa bare nettopp det at jeg hadde fått mensen. På grunn av andre pubertetstegn (hår, bryster, kviser) hadde jeg ventet på det en stund.



Anonymous poster hash: 680a7...7ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til mamma og visket "Jeg tror jeg har fått mensen..." men hun hørte ikke hva jeg sa, så jeg dro henne inn på vaskerommet når hun kom hjem og sa det da. Jeg ville ikke si det høyt tilfelle broren min hørte det.

Mamma prøvde alltid å "normalisere" det med å si ting som "Vennen, trenger du et bind?" foran mormor og sånt... :flau: Det var ganske tydelig at det var med vilje. Thanks, mom!



Anonymous poster hash: 1d2e4...235
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ca 12 - 13, og har alltid hatt et veldig usjenert og åpent forhold med mamma, så jeg sa det bare rett ut. Skjønte det forsåvidt selv når jeg plutselig en kveld fikk syke cravings på ting jeg egentlig ikke var så veldig glad i i utgangspuntet, og så begynte jeg å blø like etter. Hadde blitt meldt inn i no' libresseklubb-greier gjennom skola tidligere, så hadde da litt å rutte med. Husker forsåvidt at jeg var med tante på butikken en gang et års tid før det skjedde, og hu spurte om hu skulle kjøpe med tamponger slik at jeg fikk sett hvordan det fungerte og hvordan en tampong så ut, så når jeg først fikk mensen tok jeg det helt naturlig.



Anonymous poster hash: 6ffe0...76c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat fylt ni da mamma prøvde å vekke meg en morgen, men ikke fikk liv i meg. Hun trodde jeg tullet så hun dro av dynen, og så en skikkelig blodpøl. Både hun og stefar bar meg inn i dusjen og da våknet jeg. Fikk Saba, og skjønte ikke at jeg kunne kjøpe bind og tamponger selv før jeg var 13-14.

Anonymous poster hash: 0efba...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...