Gå til innhold

Treåringen lyver i bhg, nå er barnevernet koblet inn!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør min fireåring også. Han kan f.eks. si "Du vet den gangen du slo meg, mamma ....", også sitter jeg der og lurer veldig på hva i all verden han snakker om. Og akkurat dette at det er så likefram er det som gjør at jeg ikke bekymrer meg noe særlig når han sier liknende ting om andre. Etter litt samtale får vi som regel nøstet opp i hva han mener, og da skjønner jeg at det ikke eksisterer noe skille mellom å faktisk bli slått og et uhell. Anonymous poster hash: d1cda...328

Min 4åring har heller ikke skille mellom uhell og ikke uhell. Så om jeg kommer borti henne påstår hun at jeg slo henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Alle" vet at små barn har en utrolig fantasi og vanskeligheter med å skille fantasi og virkelighet. Så denne saken blir nok fort henlagt.

Har stor medfølelse for dere, det må være en vanskelig situasjon. De 3-4 åringer som faktisk dessverre opplever dette sier som regel ingenting om det. Ihvertfall så "skryter" de ikke av det.

Jeg har en venninne som hadde et barn på 4 år som sa at h*n ble slått hjemme. Foreldrene måtte da inn til samtale med styreren. Barnevernet ble ikke koblet inn.



Anonymous poster hash: 19654...29f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i hvertfall ikke levert barnet i den barnehagen igjen.

Anonymous poster hash: 0c0f4...8be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

TS her. Jeg tenkte jeg skulle oppdatere med hvordan det har gått, i tilfelle andre opplever det samme.

Tre uker etter første møtet med barnevernet var vi der og pratet med dem igjen. Da hadde de hentet inn opplysninger fra instanser vi og barnet har hatt kontakt med, sånn som leger, helsesøster, tidligere ped.leder og de sjekket også rulleblad hos politiet (hvilket vi ikke har). De sa at ingenting der tydet på at barnet vårt opplever vold eller tvang. Så kom saksbehandleren på hjemmebesøk tre uker etter det igjen, da satt hun og observerte mens vi lekte med barnet. Etter besøket sa hun at hun skulle legge frem saken for et fagråd (eller hva det het), som skulle fatte vedtak. Hun sa at hun hadde en veldig god følelse, og at barnet virket glad og forventningsfull når vi skulle leke sammen. Barn som opplever vold viser helt andre tegn. Men hun anbefalte oss å ta kontakt med familiekontoret for samtale om hva man kan gjøre når man har et barn som lyver for å få oppmerksomhet.

Etter dette besøket følte jeg at jeg ikke trengte å bekymre meg mer. Og halvannen måned etter hjemmebesøket, fikk jeg telefon om at saken var henlagt. Et par dager etter det kom brev med vedtaket. Jeg regner med at barnehagen får beskjed om at saken er henlagt, men de har ikke sagt noe.

Vi har under hele prosessen vært samarbeidsvillige og ærlige, og jeg sitter igjen med en følelse at barnevernet ikke er ute etter å "ta" noen, men å finne ut hva som er sant og ikke. Jeg er mer positivt innstilt til dem nå, enn jeg var før jeg selv kom i kontakt med dem. Man hører jo så mange skrekkhistorier.



Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg tenkte jeg skulle oppdatere med hvordan det har gått, i tilfelle andre opplever det samme. Tre uker etter første møtet med barnevernet var vi der og pratet med dem igjen. Da hadde de hentet inn opplysninger fra instanser vi og barnet har hatt kontakt med, sånn som leger, helsesøster, tidligere ped.leder og de sjekket også rulleblad hos politiet (hvilket vi ikke har). De sa at ingenting der tydet på at barnet vårt opplever vold eller tvang. Så kom saksbehandleren på hjemmebesøk tre uker etter det igjen, da satt hun og observerte mens vi lekte med barnet. Etter besøket sa hun at hun skulle legge frem saken for et fagråd (eller hva det het), som skulle fatte vedtak. Hun sa at hun hadde en veldig god følelse, og at barnet virket glad og forventningsfull når vi skulle leke sammen. Barn som opplever vold viser helt andre tegn. Men hun anbefalte oss å ta kontakt med familiekontoret for samtale om hva man kan gjøre når man har et barn som lyver for å få oppmerksomhet. Etter dette besøket følte jeg at jeg ikke trengte å bekymre meg mer. Og halvannen måned etter hjemmebesøket, fikk jeg telefon om at saken var henlagt. Et par dager etter det kom brev med vedtaket. Jeg regner med at barnehagen får beskjed om at saken er henlagt, men de har ikke sagt noe. Vi har under hele prosessen vært samarbeidsvillige og ærlige, og jeg sitter igjen med en følelse at barnevernet ikke er ute etter å "ta" noen, men å finne ut hva som er sant og ikke. Jeg er mer positivt innstilt til dem nå, enn jeg var før jeg selv kom i kontakt med dem. Man hører jo så mange skrekkhistorier. Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf

Bra at dere hadde gode saksbehandlere. Ikke alle kommuner har barnevern som fungerer. Vi ble også sjekket ut av en sak, så selv har jeg god erfaring. Men har også venner som har kommet uheldig ut av det. Så det er ingen garanti.

Anonymous poster hash: b698d...6a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for svar.<br /><br />Jeg har prøvd å si til ham at jeg vet han tuller når han forteller skrønehistorier, men han hevder at det er sant. For eksempel en historie om at de hadde vært på lekeland med barnehagen, det hadde de slettes ikke for de hadde vært i skogen.<br /><br />Jeg skjønner at han har sett at jeg gråter, for det har nylig vært et dødsfall i familien. Det med å låse døra til rommet vet jeg ikke hvor kommer fra, for det går ikke an å låse den døra.<br />Jeg tror ikke han har sett noe på TV som kan ha sammenheng med det å slå eller låse noen inne, men han har blitt slått av andre barn i barnehagen så han vet jo hva det vil si. Og hvis han har prøvd å slå noen, så snakker jeg jo til ham om at det må man ikke gjøre.<br /><br />Han sier mye rart, han har blant annet fortalt i barnehagen at jeg har baby i magen (hvilket jeg ikke har) og at mormor er sinna. Moren min har ikke evnen til å bli sint, det vet jeg vel som har vokst opp med henne. Hun kan bli streng, men aldri sint. Han har også sagt til mormor at pappa slår mamma, men dette er virkelig ikke sant. Og han ser spøkelser og skumle menn. Han har en tendens til å overdrive, hvis noen sier at han ikke får lov til noe så hevder han at personen har vært "sinna" eller "slem".<br /><br />Vi får bare samarbeide med barnehagen og barnevernet så godt vi kan. Jeg bare synes det er rart at ikke barnehagen har nevnt noenting om at de frykter noe ikke er som det bør være. Men så har ikke jeg vært borti noe sånt før heller.

Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf

Jeg jobber i skolen med de minste elevene. Vi er relativt raskt ute med å melde bekymring til BV dersom barn sier det er vold i hjemmet. Da informeres ikke foresatte før vi gjør noe (slik er rutinene her). Vi vet at barn ofte bruker fantasien, men holdningen vår er at vi heller melder en gang for mye enn en for lite. Hos oss har det ført til at flere grove saker har kommet for en dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i skolen med de minste elevene. Vi er relativt raskt ute med å melde bekymring til BV dersom barn sier det er vold i hjemmet. Da informeres ikke foresatte før vi gjør noe (slik er rutinene her). Vi vet at barn ofte bruker fantasien, men holdningen vår er at vi heller melder en gang for mye enn en for lite. Hos oss har det ført til at flere grove saker har kommet for en dag.

Til tross for at det er veldig belastende for en del familier, er vi jo alle takknemlige for at barn har et vern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fortvila, i dag har jeg og mannen min vært og snakket med barnevernet, barnehagen har nemlig sendt bekymringsmelding fordi sønnen min har sagt at mannen min slår meg til jeg gråter, og at vi låser ham inne på rommet sitt.

Dette er ikke sant! Sønnen vår er en gutt med veldig livlig fantasi, og han kan si de rareste ting, det vet vi jo!

Vi ble kalt inn på hvert vårt kontor først, for å snakke med hver vår saksbehandler. Etterpå hadde vi et felles møte, der de sa at historiene våre stemte overens.

Likevel synes jeg dette er helt forferdelig, vi gjør alt for at gutten vår skal ha en fin oppvekst og så mistenker barnehagen og barneværnet at det er vold i hjemmet vårt. :(

Har noen vært borti lignende? Hva skjer videre? Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf

Høres merkelig ut at et lite barn finner på så grove saker. Klart folk lurer på hvor i all verden barnet har dette i fra...bra barnevernet følger opp for dette MÅ undersøkes og veldig bra at barnehagen reagerte!

Så små barn / barn generelt har ikke skjulte hensikter de er bare barn!

Når et barn sier slikt så er jeg glad for at det følges opp og at noen blander seg!!

Det handler om barn! Voksne lyver så det renner. Barn SKAL benyttes!!! Vi bør starte med å høre på og tro barn.

Anonymous poster hash: c7c31...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at et lite barn finner på så grove saker. Klart folk lurer på hvor i all verden barnet har dette i fra...bra barnevernet følger opp for dette MÅ undersøkes og veldig bra at barnehagen reagerte!

Så små barn / barn generelt har ikke skjulte hensikter de er bare barn!

Når et barn sier slikt så er jeg glad for at det følges opp og at noen blander seg!!

Det handler om barn! Voksne lyver så det renner. Barn SKAL benyttes!!! Vi bør starte med å høre på og tro barn.

Anonymous poster hash: c7c31...d60

Barn har også veldig god fantasi... Det trenger ikke å være snakk om skjulte hensikter, som du kaller det. Eller de kan si ting for å få oppmerksomhet og ikke forstå konsekvensene av det. Selvsagt skal man ta uttalelser om at barn ikke har det bra hjemme alvorlig, ved å sjekke det ut, men man kan faktisk ikke uten videre tro på absolutt alt barn sier. Det er jo det store problemet med vold og overgrep mot særlig små barn - man vet ikke alltid hva som er sant og ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det endte bra, TS!

Har selv funnet på å lyve om at jeg ble slått som barn og i mitt tilfelle var det fordi jeg hadde hørt om dette fra andre barn.

Anonymous poster hash: 935c4...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fortvila, i dag har jeg og mannen min vært og snakket med barnevernet, barnehagen har nemlig sendt bekymringsmelding fordi sønnen min har sagt at mannen min slår meg til jeg gråter, og at vi låser ham inne på rommet sitt.

Dette er ikke sant! Sønnen vår er en gutt med veldig livlig fantasi, og han kan si de rareste ting, det vet vi jo!

Vi ble kalt inn på hvert vårt kontor først, for å snakke med hver vår saksbehandler. Etterpå hadde vi et felles møte, der de sa at historiene våre stemte overens.

Likevel synes jeg dette er helt forferdelig, vi gjør alt for at gutten vår skal ha en fin oppvekst og så mistenker barnehagen og barneværnet at det er vold i hjemmet vårt. :(

Har noen vært borti lignende? Hva skjer videre? Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf Anonymous poster hash: 6e3f7...1bf

Skjønner dere blir fortvilet og oppgitt. Jeg hadde blitt det selv. Nå hadde nå jeg også lurt litt på barnehagens vurderingsevne. De kunne ha spurt sønnen deres om forskjellige ting så kan det hende dere hadde blitt spart for det hele. Ser at barnevernet må undersøke saken osv. Har de først vært i barnehagen og observert gutten?

Når dette er sagt er det foreldre, spesielt menn som er dømt feil for vold mot barn. Dette oftest i en konflikt med mor. Her hos dere er det annerledes og dere foreldre er samkjørte uten noen konflikter.

Jeg vet det ikke er lett for barnevernet og finn ut av slike saker men før en beskylder noen for noe skal en være rimelig sikker. Jeg hadde følt meg mer komfortabel i politiavhør enn et slik uformelt avhør hos barnevernet. De kaller det samtale men er mer et avhør.

Håper dere slipper flere ubehageligheter.

Kanskje dere burde være veldig forsiktige med hva dere sier når sønnen er tilstede. Han kan fort ha sin egen oppfatning. Det jeg reagerer mest på er at barnevernet ikke har observert gutten før dere ble innkalt til det såkalte møtet.

Lykke til videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte da jeg studerte førskolelærer at barn fram til de er seks-sju år ikke skiller helt på ting de tenker og ting som faktisk var hendt. håper dere ikke er sinna på barnet for at han "stelte i stand" dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk litt uvanlig at barn lyver om slikt, men det skjer. Du kan jo prøve trøste deg med at barnehagen gjorde det riktige(men skjønner det er ubehagelig!), selv om det ikke er noen kritikkverdige forhold hos dere. Bedre med en melding for mye enn en for lite.

Når det er sagt så kan grunnen til at han lyver om vold hjemme være noe som ikke har noe som helst med dere å gjøre, f.eks. han ønsket oppmerksomhet fra de ansatte i barnehagen og løy derfor for å få det. Og fikk han oppmerkshomhet av det så forsterkes jo denne tendensen. Samtidig som en ikke kan la være å ta det alvorlig.

Så bare sammarbeid med barnevernet, finner de ikke noe så blir jo saken henlagt:)



Anonymous poster hash: 84229...7d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du foretrukket at når barn fortalte sånt i barnehagen så ble det ikke gjort noen ting?

Anonymous poster hash: 68edb...ca9

Det er vell ikke det hun skriver her heller..

Anonymous poster hash: b658f...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk litt uvanlig at barn lyver om slikt, men det skjer. Du kan jo prøve trøste deg med at barnehagen gjorde det riktige(men skjønner det er ubehagelig!), selv om det ikke er noen kritikkverdige forhold hos dere. Bedre med en melding for mye enn en for lite.

Når det er sagt så kan grunnen til at han lyver om vold hjemme være noe som ikke har noe som helst med dere å gjøre, f.eks. han ønsket oppmerksomhet fra de ansatte i barnehagen og løy derfor for å få det. Og fikk han oppmerkshomhet av det så forsterkes jo denne tendensen. Samtidig som en ikke kan la være å ta det alvorlig.

Så bare sammarbeid med barnevernet, finner de ikke noe så blir jo saken henlagt:)

Anonymous poster hash: 84229...7d4

Herregud, les hele tråden.

Anonymous poster hash: 30cf1...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...