Gå til innhold

Hvordan kan noen tro på menneskeskapt global oppvarming?


Gjest Gjest_Kamilla_*

Anbefalte innlegg

Nei, det er det forskningen viser. Ikke hør på tilfeldige folk på nettet, inkludert meg. Se hva forskningen viser. Og den er 100% klar og tydelig på området.

...og hvem har stort sett betalt for den forskningen?? Dette blir bare for dumt, helt siden jeg gikk på ungdomskolen på begynnelsen av 80tallet har folk snakket om klimaforandringer og at havet skal stige. Jeg bor ved havet, og kan si med sikkerhet at det overhodet ikke har steget (blir det varmere, utvider vannet seg og vil dermed føre til havstigning I tillegg kommer evt smelting av innlandsis).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og hvem har stort sett betalt for den forskningen?? Dette blir bare for dumt, helt siden jeg gikk på ungdomskolen på begynnelsen av 80tallet har folk snakket om klimaforandringer og at havet skal stige. Jeg bor ved havet, og kan si med sikkerhet at det overhodet ikke har steget (blir det varmere, utvider vannet seg og vil dermed føre til havstigning I tillegg kommer evt smelting av innlandsis).

Selv oljeindustriens egne forskere måtte rapportere tilbake til oppdragsgiverne sine at oppvarmingen var menneskeskapt. Det oljeindustrien gjorde var å la være å publisere de delene av forskningen som viste dette. Men det kom ut til slutt.

Forskning blir betalt av så mange forskjellige personer og institusjoner.

Det som er fakta er at forskningen er entydig, og dine tåpelige konspirasjonsteorier endrer ikke på dette.

Og når du tror at det du ser utenfor stuedøren din representerer den globale situasjonen, så viser du jo hvor lite opplyste klimanektere er. Klarer man ikke engang å se forskjellen på lokalt og globalt burde man sette seg på skolebenken igjen!

Faktum er at forskningen tydelig viser at oppvarmingen er menneskeskapt. Dette er titusener av forskningsrapporter fra tusenvis av uavhengige forskere fra over hele verden. Og den lille håndfullen med forskere som ikke er enige har ikke klart å bevise sin uenighet gjennom forskning. De har bare sitt politiske standpunkt som de tviholder på selv om forskningen er entydig. Dette kommer du ikke bort ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min naturfagslærer som var tidligere forsker i akkurat dette at co2 verdiene på jorden er konstant. Det eneste som endrer seg er konsentrasjonen av det forskjellige steder i luften og sånn, men at det aldri blir MER.

Det er fullstendig feil og på et så elementært nivå at han ikke kan ha vært skikket for jobben. Når man f.eks puster eller brenner noe kombineres et karbonatom og to oksygenatomer, og man har laget et nytt CO2-molekyl. Planter tar ut CO2 av luften igjen ved å splitte det. Karbonet brukes til å bygge planten og oksygenet slippes ut i luften. Vips så er det et CO2-molekyl mindre i verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ved havet, og kan si med sikkerhet at det overhodet ikke har steget (blir det varmere, utvider vannet seg og vil dermed føre til havstigning I tillegg kommer evt smelting av innlandsis).

Store deler av Norge stiger fortsatt etter forrige istid, så det er lite synlig i Norge. På verdensbasis stiger det med litt over 3 mm pr år, og har gjort det i hvert fall siden man begynte med skikkelige målinger for over 20 år siden. De fleste steder i Norge er forskjellen på flo og fjære mye mer enn 6 cm, noe som også gjør det vanskeligere å legge merke til.

Når det gjelder utviding pga. varme er effekten helt minimal sammenliknet med smelting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Om du tror eller ikke tror på menneskeskapt global oppvarming kommer egentlig ann på hvem du tror på. De vitesnakpsmenn som sier det er slik eller de som ikke sier det er slik.

Det er nok av beviser at jorda blir varmere. Personlig tror jeg det er en blanding av naturlig og menenskapt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest i miljø tråden her på KG en stund, og flere andre steder, og jeg spørr alltid meg selv, hvordan er det mulig at så mange mennesker kan tro denne svindelen?

Nå har vi lett etter beviser for at Co2 har skylden i at tempraturen stiger i mange år. Uendelige summer med penger har blitt brukt på forskning, og enda mer penger (Og tid) har blitt sløst vekk på handel med klimakvoter.

Men, hvor er alle bevisene hen? Hvor er bevisene for at våre menneskelige Co2 utslipp gjør at tempraturen stiger? Vi hadde jo "bevisene" til Al Gore, og varme flekkene en skulle finne i atmosfæren over ekvator, men alle oppgående mennesker vet jo at disse bevisene ikke kan tellest som beviser mer...

Så hvilket grunnlag har en for og si at den globale oppvarmingen er menneskeskapt? Svare er ingenting... Alikevel gir ikke folk slipp på ideen om at Co2 er den store synebukken.

Siden starten av den industrielle revolusjonen og frem til i dag har Co2-utslippene økt med 25 %. Dette gjør at solstrålene slipper lett gjennom, men må gjennom et tettere slør av kulldioksid (og metan og vanndamp) enn tidligere. Dette forårsaker global oppvarming. Det er ikke så veldig avansert vitenskap, og bevisene finner du sikkert ved få tastetrykk på Nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amen. "Slike tider" har det vært mange ganger i jordas løp! Istider og varme perioder... Men tydeligvis så er det akkurat NÅ man må ta det på alvor, nå som man har teknologi som "avslører" dette, og når man har så mange som stoler på alt de ser på tv og i avisa.

(...)

Nå kommer det sikkert til å være mange imot meg, men hallo... Har det ALDRI vært sånne "varme perioder" før? Har det ikke vært istider før? Jo... Mange ganger!

Jo, det har det. Spørsmålet er om vi påvirker denne utviklingen - ikke hvorvidt den finner sted eller ikke.

Så lenge det er beviser som tyder på vi faktisk har en finger med i spillet , foretrekker jeg å leve etter "føre-var"-prinsippet. Hva har vi egentlig å tape? Mindre utslipp, et bevisst forhold til bruk av naturressursene, osv, vil da ha mange positive konsekvenser, selv om teorien om global oppvarming skulle vise seg å være oppspinn. (noe jeg forøvrig tviler på)

Forresten: SELVFØLGELIG bør vi overvåke klimasituasjonen (menneskepåvirket eller ikke) nå som vi faktisk har teknologi til å gjøre det. Å hevde noe annet blir som å si at "været har da alltid forandret seg, så hvorfor skal vi bry oss med metereologi og værmelding i dag, når være bestefedre ikke gjorde det?"

Endret av Uglen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tror eller ikke tror på menneskeskapt global oppvarming kommer egentlig ann på hvem du tror på. De vitesnakpsmenn som sier det er slik eller de som ikke sier det er slik.

Om du tror på det eller ikke kommer an på om du hører på forskere eller om du hører på politiske demagoger.

Forskningen er entydig. Høyreekstreme politiske skrullinger, derimot, driver løgnpropaganda for å dekke over de vitenskapelige fakta som viser en menneskeskapt global oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

fuck u

hvordan kan noen ikke tro på det etter alle forskningsresultatene? De som ikke tror på global oppvarming er redde for å ta avsvar og matrealistiske. På tide å se sannheten i øynene. Selv om det ikke stemmer må vi følge føre vare prinsippet, så vi ikke ødlegger alt for de neste generasjonene.

:balltre:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bred realfaglig utdanning og fortviler over hvor lite naturvitenskapelig kunnskap folk flest har, selv i vårt opplyste samfunn. Alle de som velger bort realfag i vgs og på universitet/høyskole; hvordan kan de finne på å uttale om tema?! De aner visst ikke at de slett ikke aner hva de snakker om.

Man overlater rør til rørleggere, og stoler på at de vet hva de gjør. Man overlater det elektriske til elektrikere, og stoler på at de vet hva de gjør. Man overlater oppføring av nye bygg til byggingeniører og stoler på at de vet hva de gjør. Man overlatter veibyging til vegingeniører og stoler på at de vet hva de gjør. Man overlater kirurgi til kirurger og stoler på at de vet hva de gjør. Man overlater bilproduksjon til bilprodusenter og stoler på at de vet hva de gjør. Kun unntaksvis er det noe som går galt, de fleste fagutøvere vet som regel hva de gjør. ..og de vet det i alle tilfeller bedre enn ufaglærte.

Hvorfor ikke også overlate naturvitenskapelig forskning til naturvitere og stole på at de vet hva de gjør? Forskningsrapportene vedrørende global oppvarming er resultater av samarbeid mellom høyt utdannede geologer, biologer, fysikere, kjemikere, matematikere og meterologer. De jobber etter vitenskapelig metode (mange kritikere vet ikke engang hva vitenskapelig metode egentlig er), og arbeid på dette nivået kvalitetsikres, så det er umulig å fabrikere resultater. Disse menneskene utøver fagene sine og de vet hva de driver med når det kommer til forskning på global oppvarming, i motsetning til frisører, butikkmedarbeidere, samfunnsvitere og økonomer (for å nevne noen).

Er det mulig for "skeptikerne" å bare innse at de ikke har peiling på hva de snakker om, for så å legge den idiotisk formulerte kritikken sin på hylla før jeg brister i gråt fordi det ser ut som om jeg er omgitt av idioter..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..før jeg brister i gråt fordi det ser ut som om jeg er omgitt av idioter..

En titt på aktiviten i samlivsforumet og klær og sminke-forumet understreker dette. Folk som spør på et internettforum om de er gravide, folk som spør andre om typen kan være uinteressert når han ikke svarer på de 50 meldingene dama har sendt ham i løpet av en uke, folk som legger ut bilder av kvinner med sykelig overvekt og spør om de er sexy, folk som lager en tråd med spørsmål om knøttet kan være sykt når det har feber og gråter, og folk som starter den 2368. tråden om hvorvidt en blødning i svangerskapets uke 7 er et tegn på abort eller om det er ok.. Det er lov å tenke sjæl!!

...mens her inne på miljøforumet og på natur- og vitenskapsforumet skjer det nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er alle dommedagsprofetiene og hysteriet rundt miljøvern. Det er irriterende at i Norge skal myndighetene plage livet av innbyggerne sine bare for å vise utlandet hvor flinke vi er. Det at temperaturen faktisk har sunket de siste 10 årene får alt for liten oppmerksomhet. Dersom all biltrafikk på hele jordkloden ble stanset ville det totale co2-utslipp bli redusert med knappe 2% (!). Slike tall står i sterk kontrast til hysteriet knyttet til bilkjøring og global oppvarming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er alle dommedagsprofetiene og hysteriet rundt miljøvern. Det er irriterende at i Norge skal myndighetene plage livet av innbyggerne sine bare for å vise utlandet hvor flinke vi er. Det at temperaturen faktisk har sunket de siste 10 årene får alt for liten oppmerksomhet. Dersom all biltrafikk på hele jordkloden ble stanset ville det totale co2-utslipp bli redusert med knappe 2% (!). Slike tall står i sterk kontrast til hysteriet knyttet til bilkjøring og global oppvarming.

Det stemmer ikke at temperaturen har sunket de siste ti årene. Dette er en vanlig klimanekterløgn som avslører at du ignorerer fakta og automatisk tror på alt som tilsier at ideologien din er sann.

Hvor har du påstanden om bilutslipp fra? Ifølge Wikipedia står motorkjøretøy for 20% av europeiske CO2-utslipp (privatbiler står for 12%).

Nok et eksempel på at du spyr ut tullprat.

Du har bestemt deg på forhånd for at det at mennesket står bak den observerte oppvarmingen ikke er kompatibel med din ideologi, og dermed sprer du gjerne løgner om saken.

Når du snakker om "hysteri" så er det fordi du prøver å unngå å måtte komme med saklige og rasjonelle argumenter. Du bruker "det er hysteri" som en unnskyldning for å spy ut løgn og bedrag, slik at du ikke trenger å forholde deg til fakta.

Du burde skamme deg.

Ditt problem er altså ikke "dommedagsprofetier", for slike har ikke noe med vitenskapen å gjøre. Ditt problem er at du er ekstremt uærlig og ekstremt kunnskapsløs.

Kan du forresten komme med eksempler på et "dommedagsprofeti"?

Endret av hulaboer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke at temperaturen har sunket de siste ti årene. Dette er en vanlig klimanekterløgn som avslører at du ignorerer fakta og automatisk tror på alt som tilsier at ideologien din er sann.

Hvor har du påstanden om bilutslipp fra? Ifølge Wikipedia står motorkjøretøy for 20% av europeiske CO2-utslipp (privatbiler står for 12%).

Nok et eksempel på at du spyr ut tullprat.

Du har bestemt deg på forhånd for at det at mennesket står bak den observerte oppvarmingen ikke er kompatibel med din ideologi, og dermed sprer du gjerne løgner om saken.

Når du snakker om "hysteri" så er det fordi du prøver å unngå å måtte komme med saklige og rasjonelle argumenter. Du bruker "det er hysteri" som en unnskyldning for å spy ut løgn og bedrag, slik at du ikke trenger å forholde deg til fakta.

Du burde skamme deg.

Ditt problem er altså ikke "dommedagsprofetier", for slike har ikke noe med vitenskapen å gjøre. Ditt problem er at du er ekstremt uærlig og ekstremt kunnskapsløs.

Kan du forresten komme med eksempler på et "dommedagsprofeti"?

Usikker på om dette innlegget er seriøst, men uansett,mine kilder er National Geographic, og jeg stoler mer på dem enn på deg. Skjønner ikke hvilken ideologi du tilskriver meg,alt du skriver er fanatisk, usant og latterlig, og bekrefter big time min påstand om hysteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette innlegget er seriøst, men uansett,mine kilder er National Geographic, og jeg stoler mer på dem enn på deg. Skjønner ikke hvilken ideologi du tilskriver meg,alt du skriver er fanatisk, usant og latterlig, og bekrefter big time min påstand om hysteri.

Ta med all fly, tog og båttrafikk, samt all yrkestransporten på veiene, så er vi over 20%.

Problemet med privatbilismen er først og fremst lokal forurensning, spør du meg. Gamle bensinbiler og både gamle og nye dieseldrevne biler skulle vært forbudt inne i bykjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig feil og på et så elementært nivå at han ikke kan ha vært skikket for jobben. Når man f.eks puster eller brenner noe kombineres et karbonatom og to oksygenatomer, og man har laget et nytt CO2-molekyl. Planter tar ut CO2 av luften igjen ved å splitte det. Karbonet brukes til å bygge planten og oksygenet slippes ut i luften. Vips så er det et CO2-molekyl mindre i verden.

Er ikke din framstilling litt enkel? Jeg har lært at prosessen er omvendt om natten (?). Er vi ikke da like langt? Har du svar på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke din framstilling litt enkel? Jeg har lært at prosessen er omvendt om natten (?). Er vi ikke da like langt? Har du svar på den?

Prosessen er ikke omvendt på natten. Ikke i nærheten en gang. Jeg orker ikke forklare akkurat nå, så foreslår at du søker på mørkereaksjoner i fotosyntese på UiO sine sider.

Det var forresten jeg som skrev innlegget om hvor oppgitt og frustrert jeg er over hvor liten realfaglig kunnskap befolkningen egentlig har. Du bare understreker poenget mitt :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullstendig feil og på et så elementært nivå at han ikke kan ha vært skikket for jobben. Når man f.eks puster eller brenner noe kombineres et karbonatom og to oksygenatomer, og man har laget et nytt CO2-molekyl. Planter tar ut CO2 av luften igjen ved å splitte det. Karbonet brukes til å bygge planten og oksygenet slippes ut i luften. Vips så er det et CO2-molekyl mindre i verden.

Helt til den planten forbrennes eller råtner, og da blir C-atomet sluppet løs igjen som CO2.

Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette innlegget er seriøst, men uansett,mine kilder er National Geographic, og jeg stoler mer på dem enn på deg. Skjønner ikke hvilken ideologi du tilskriver meg,alt du skriver er fanatisk, usant og latterlig, og bekrefter big time min påstand om hysteri.

Jeg ser at du ikke kommer med noen konkrete kilder, men du "name-dropper" NG for å få troverdighet. Du får ikke troverdighet så lenge du vrøvler som du gjør.

Og så gjør du dette til en sak der det handler om å stole på meg eller ikke, men i motsetning til deg kom jeg faktisk med en konkret kilde. Det er altså ikke meg du skal stole på, men Wikipedia og dens kilder.

Alt jeg skriver er fanatisk, usant og latterlig? Jeg begrunner i det minste påstandene mine, og prøver ikke desperat å endre tema, slik du gjør når påstandene dine blir knust og tilbakevist.

Det er skammelig at noen som er så uærlige og kunnskapsløse som deg uttaler seg så bastant i en slik sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klimaendringer på gang ihvertfall, dette er noe som har skjedd på jorda før! I en tid da vi ikke "spydde" ut CO2. Jeg tror mer jorda er "skyld" i dette selv, og at det er en naturlig ting som skjer. Derimot synes jeg ikke at dette gir oss rett til å ikke være miljøvennlige, det er lurt å være føre var, men akkurat nå tror jeg ikke det er menneskene sin feil (ihvertfall ikke mye av det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...