Gå til innhold

Vil ta utdannelse, men har ikke råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja jeg veit man får støtte fra Lånekassen, men det er ikke akkurat mye.

Jeg har en jobb nå men har ikke hatt muligheten til å spare noe siden alt har gått til nedbetaling av gammel gjeld. Jeg blir ferdig med det meste til høsten regner jeg med, da gjenstår kun det fra Lånekassen.

Jeg må ta studiekompetansefagene, jeg er 23 og håper at jeg kan klare å komme meg innunder 23/5 regelen da jeg har en del skole og jobb bak meg. I verste fall kan jeg jobbe fult neste år isteden for å gå høyskole.

Vil inn på politihøgskolen, å det krever ganske gode karakterer veit jeg, så jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med skolen. Skal jeg ta det som nettstudie og ha muligheten til å jobbe mer, eller gå ned en del i stillingsprosent for å kunne ta undervisningstimer på skole??

Er så mye jeg tenker på å tørr ikke hoppe ut i det! Jeg har så fryktelig lyst til å studere!! (Kan ikke tro at jeg av alle mennesker sier noe sånt). Men jeg er driiiit lei av å jobbe i butikk! Jeg må ut i et yrke hvor det skjer noe! Har uke lyst til å gro fast i jobben jeg har nå :(

Åh jeg aner ikke hvor jeg vil med dette. Men er det noen som har noen råd så blir jeg veldig takknemlig!!

Anonymous poster hash: eb793...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs hvilke fag og hvor mange fag du trenger å ta opp. Om du ikke er skoleflink ville jeg definitivt tatt undervisningstimer på skole om du har råd til å gå ned i stillingprosent. Nettstudier ved siden av fulltidsjobb kan være krevende mtp. motivasjon og mindre oppfølging. Som sagt spørs det hvilke fag og hvor mange fag det gjelder, så får du tenke på hva du er i stand til å få til.



Anonymous poster hash: fed77...4b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 på f.eks akademiet, bjørknes osv. da kan du ta det som kveldsskole og mye mer intensivt. + støtte fra lånekassen. Krever at du leser en del selv, men mye hjelp i å ha flinke lærere. Forhåpentligvis kan du da kombinere det med full jobb eller bare en liten reduksjon. Kjørte selv 70% skole (3 kvelder i uka) og 80% jobb en periode med en times pendling mellom skole og jobb. Det er hardt, men verdt det når du er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23/5 på f.eks akademiet, bjørknes osv. da kan du ta det som kveldsskole og mye mer intensivt. + støtte fra lånekassen. Krever at du leser en del selv, men mye hjelp i å ha flinke lærere. Forhåpentligvis kan du da kombinere det med full jobb eller bare en liten reduksjon. Kjørte selv 70% skole (3 kvelder i uka) og 80% jobb en periode med en times pendling mellom skole og jobb. Det er hardt, men verdt det når du er ferdig :)

Takk det hadde jeg ikke tenkt på! Har du noen mening om hvilken skole som har beste lærere? Jeg bor i Oslo om det har noe å si :)

Anonymous poster hash: eb793...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilke fag og hvor mange fag du trenger å ta opp. Om du ikke er skoleflink ville jeg definitivt tatt undervisningstimer på skole om du har råd til å gå ned i stillingprosent. Nettstudier ved siden av fulltidsjobb kan være krevende mtp. motivasjon og mindre oppfølging. Som sagt spørs det hvilke fag og hvor mange fag det gjelder, så får du tenke på hva du er i stand til å få til.

Anonymous poster hash: fed77...4b5

Skoleflink er jeg. Bruker kanskje litt lenger tid på å få fakta til å sitte, men har alltid hatt over 4 i karakter å syns jo faktisk skole kan være gøy når jeg får velge selv. Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på nettstudie hos nki, for da vil jeg få følelsen av at jeg bestemmer selv.

Anonymous poster hash: eb793...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Alle i Norge har råd til å ta utdannelse. Spesielt når du får støtte fra Lånekassen. Det kreves uansett ikke særlig høye karakterer til politiutdanningen.



Anonymous poster hash: 4e420...306
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er inne på samme tanke som deg TS , bare at jeg også har boliglån....Jeg har ikke råd til å gå mer ned i stilling enn til 80%.
Vi er på samme alder :)
Hvis du vurderer nettstudie på NKI, allmenn påbygging, så si ifra, kanskje vi kan prøve å gjøre det sammen, hjelpe hverandre :)

Endret av silkhand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det hadde jeg ikke tenkt på! Har du noen mening om hvilken skole som har beste lærere? Jeg bor i Oslo om det har noe å si :)

Anonymous poster hash: eb793...d14

Jeg tok matematikk på Bjørknes og Kroppsøving på Akademiet (begge i Ålesund). Personlig likte jeg akademiet best, læreren var yngre og jeg kom bedre inn i klassemiljøet der og dermed ikke så redd for å spørre. På bjørknes kom jeg litt sent igang så klassen hadde ett forsprang og de fleste hadde gått sammen forrige semester, resultatet var at jeg ikke hadde noen å snakke med og følte meg veldig utenfor. Læreren var flink, men av den eldre typen og veldig lite variert. Så totalinntrykket mitt var at akademiet var best og billigst.

Men du har jo også sonans, oslo har jo kjempemange alternativer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit. Alle i Norge har råd til å ta utdannelse. Spesielt når du får støtte fra Lånekassen. Det kreves uansett ikke særlig høye karakterer til politiutdanningen.

Anonymous poster hash: 4e420...306

I Oslo kreves det 4,7. For mange er det ganske høyt. Du skal vel opp til Bodø før snittet ligger på 4,3 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ihvertfall slå ifra deg tanken på at du ikke har råd... For det har du. Om deltidsjobben er kjedelig, bare tenk på at sånn kommer resten av livet til å bli dersom du ikke tar utdannelse :plystre:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn, er det det som gjør at du ikke har råd?

Det finnes flust av kvinner med barn som er studerende.

Anonymous poster hash: 4e420...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flust av kvinner med barn som er studerende.

Anonymous poster hash: 4e420...306

Og menn for øvrig.

Anonymous poster hash: 4e420...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke poeng eller penger som setter en stopper for de som vil inn på politihøyskolen, men fysiske tester, legesjekk og intervju.

Anonymous poster hash: 7e468...b76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Det finnes flust av kvinner med barn som er studerende.

Anonymous poster hash: 4e420...306

Og jeg er en av dem. Jeg spurte, fordi det kan hende at hun følte det som et hinder. Men utdannelse er en investering i fremtiden.

Endret av Seajewel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...