Gå til innhold

Misliker når man blir mere selvhevdende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært den jenta som aldri sier noen imot eller uttrykker egne meninger isærlig stor grad. Men det siste året har jeg jobbet mye med meg selv for å bli mere selvhevdende, Altså jeg overdriver ikke men putter inn en kommentar nå og da der det virker passende i motsetning til da jeg tidligere holdt kjeft og sympatiserte taust. Med alle.

Så til situasjonen,

Jeg hadde nettopp lest en samfunnsaktuell bok , og jeg kom i en bisetning til å nevne dette for en venninne, en kveld vi hadde det hyggelig Jeg skjønte at hun fant den veldig spennende og jeg tilbød henne å låne den.

Hun er en dame med mange jern i ilden, og hun fortalte at hun dessverre ikke hadde tid.

Jeg fortalte henne at det var jo en prioriteringssak. Altså jeg sa kun det ,jeg maste ikke ytterligere om det.

Au,der traff jeg visst en nerve for jeg skjønte at jeg ikke skulle svart, for hun tok det visst som kritikk, men det var det jo ikke ment som, siden det var sagt i en vennlig men selvhevdende tone. Men jeg unnskylde meg heller ikke, det får da være måte på. Hun er bare ikke vant til at jeg sier slikt.

Du verden hvor sur hun ble.

Altså kanskje hennes interesse for boken var falsk, det får isåfall være for det det er.

Men var dette noe du ville blitt sur for?



Anonymous poster hash: 328e3...c8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra å kunne være selvhevdende å stå på sitt i en del situasjoner, men det er jo ikke nødvendig å gjøre det uansett bare for å gjøre det. Hvorfor skulle du være det ovenfor din venninne? At hun selv mener hun ikke er tid er jo bare hennes sak, ikke noe som går utover deg på noe vis og da heller ikke noe å hevde seg i forhold til.



Anonymous poster hash: d92a6...153
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette var en ikke-sak.

Uansett, alle vet jo at de kan prioritere annerledes, så jeg ser ikke helt hvorfor du skal nevne at "det er en prioriteringssak". Hun prioriterer ikke å lese boken over viktigere ting. Du fremsto nok litt masete, eller kanskje litt arrogant (som om hennes prioriteringer ikke var riktige).



Anonymous poster hash: 5fc7e...8be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å kunne være selvhevdende å stå på sitt i en del situasjoner, men det er jo ikke nødvendig å gjøre det uansett bare for å gjøre det. Hvorfor skulle du være det ovenfor din venninne? At hun selv mener hun ikke er tid er jo bare hennes sak, ikke noe som går utover deg på noe vis og da heller ikke noe å hevde seg i forhold til.

Anonymous poster hash: d92a6...153

Men det gjør jo på en måte det siden hun ALLTID viser så sterkt at HUN liker å være alfahunnen.

Siden hun gjør akkurat det samme imot meg,ellers..

Hun likte ikke at jeg endret posisjon..med en vennlig men selvhevdende setning :)

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan det å si at man ikke har tid er å være selvhevdende. Da er man jo i så fall veldig overfølsom. Om hun er det til vanlig, bør du heller påpeke det i de situasjonene hun faktisk er det, da er man mer berettiget.

Men det er lite konstruktivt å lage drama ut av noe som egentlig ikke betyr noe fra eller til.



Anonymous poster hash: d92a6...153
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flott du har tatt tak i deg selv og fått litt spissere albuer! Nå som du har komt deg dit bør du kanskje begynne å tenke over hvor og hva som passer seg.

Synes kommentaren din undergraver venninnen din, i tillegg til å være litt malplassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan det å si at man ikke har tid er å være selvhevdende. Da er man jo i så fall veldig overfølsom. Om hun er det til vanlig, bør du heller påpeke det i de situasjonene hun faktisk er det, da er man mer berettiget.

Men det er lite konstruktivt å lage drama ut av noe som egentlig ikke betyr noe fra eller til.

Anonymous poster hash: d92a6...153

Poenget er at hun ikke liker at jeg gjør noe særlig vesen utav meg, dermed ble dette "et lite stikk,"jeg ikke kunne ha gjort, eller sagt til andre venninner.

Kanskje løsningen er å ikke gå så mye med henne siden da blir jeg litt slik som henne? Siden hun ellers viser så sterkt at det er greit at hun sier slikt til meg.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært den jenta som aldri sier noen imot eller uttrykker egne meninger isærlig stor grad. Men det siste året har jeg jobbet mye med meg selv for å bli mere selvhevdende, Altså jeg overdriver ikke men putter inn en kommentar nå og da der det virker passende i motsetning til da jeg tidligere holdt kjeft og sympatiserte taust. Med alle.

Så til situasjonen,

Jeg hadde nettopp lest en samfunnsaktuell bok , og jeg kom i en bisetning til å nevne dette for en venninne, en kveld vi hadde det hyggelig Jeg skjønte at hun fant den veldig spennende og jeg tilbød henne å låne den.

Hun er en dame med mange jern i ilden, og hun fortalte at hun dessverre ikke hadde tid.

Jeg fortalte henne at det var jo en prioriteringssak. Altså jeg sa kun det ,jeg maste ikke ytterligere om det.

Au,der traff jeg visst en nerve for jeg skjønte at jeg ikke skulle svart, for hun tok det visst som kritikk, men det var det jo ikke ment som, siden det var sagt i en vennlig men selvhevdende tone. Men jeg unnskylde meg heller ikke, det får da være måte på. Hun er bare ikke vant til at jeg sier slikt.

Du verden hvor sur hun ble.

Altså kanskje hennes interesse for boken var falsk, det får isåfall være for det det er.

Men var dette noe du ville blitt sur for?

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Jeg hadde tenkt at du fremsto som frekk og rimelig korttenkt. Å si det du sa har null og niks med å være selvhevdende å gjøre.

Enten har du:

- Akkurat vist henne hvor lite innsikt i hennes liv og tidsbruk du egentlig har, men påstår uten å vite noe at hun ikke bruker tiden sin effektivt dersom hun ikke rekker alt hun har lyst til...

- Bare ikke skjønt at dette er hennes måte å fortelle deg at hun egentlig bare ikke har lyst til å lese den.

Anonymous poster hash: 11f56...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott du har tatt tak i deg selv og fått litt spissere albuer! Nå som du har komt deg dit bør du kanskje begynne å tenke over hvor og hva som passer seg.

Synes kommentaren din undergraver venninnen din, i tillegg til å være litt malplassert.

Nettopp, fordi hun elsker å undergrave meg. 1000 undergravelser ifra henne imot min ene.

Hvor mange ganger har ikke hun sagt slikt mot meg og gjort meg forlegen. Vi var tross alt på tomannshånd.

Der det ellers ikke er forståelse hos henne for situasjonen fikk jeg boret inn et lite poeng.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært den jenta som aldri sier noen imot eller uttrykker egne meninger isærlig stor grad. Men det siste året har jeg jobbet mye med meg selv for å bli mere selvhevdende, Altså jeg overdriver ikke men putter inn en kommentar nå og da der det virker passende i motsetning til da jeg tidligere holdt kjeft og sympatiserte taust. Med alle.

Så til situasjonen,

Jeg hadde nettopp lest en samfunnsaktuell bok , og jeg kom i en bisetning til å nevne dette for en venninne, en kveld vi hadde det hyggelig Jeg skjønte at hun fant den veldig spennende og jeg tilbød henne å låne den.

Hun er en dame med mange jern i ilden, og hun fortalte at hun dessverre ikke hadde tid.

Jeg fortalte henne at det var jo en prioriteringssak. Altså jeg sa kun det ,jeg maste ikke ytterligere om det.

Au,der traff jeg visst en nerve for jeg skjønte at jeg ikke skulle svart, for hun tok det visst som kritikk, men det var det jo ikke ment som, siden det var sagt i en vennlig men selvhevdende tone. Men jeg unnskylde meg heller ikke, det får da være måte på. Hun er bare ikke vant til at jeg sier slikt.

Du verden hvor sur hun ble.

Altså kanskje hennes interesse for boken var falsk, det får isåfall være for det det er.

Men var dette noe du ville blitt sur for?

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Du har virkelig ikke skjønt hva det vil si å være selvhevdende.

Hørt uttrykket: "Si ikke alt du mener, men MEN alt du sier!"? Lær av det.

Du hadde neppe tenkt at jeg var "selvhevdende" dersom jeg sa til deg at " Alle med litt karakterstyrke klarer da å lære seg å lage alle måltider fra bunn av?".

Du hadde bare syntes jeg var frekk og nesten slem.

Anonymous poster hash: 11f56...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, fordi hun elsker å undergrave meg. 1000 undergravelser ifra henne imot min ene.

Hvor mange ganger har ikke hun sagt slikt mot meg og gjort meg forlegen. Vi var tross alt på tomannshånd.

Der det ellers ikke er forståelse hos henne for situasjonen fikk jeg boret inn et lite poeng.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

.

Så du ser selv at du undergraver og er frekk altså...?

Men du tar hevn.

Hjelpes. Glad jeg ikke har så umodne venninner.

Anonymous poster hash: 11f56...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, fordi hun elsker å undergrave meg. 1000 undergravelser ifra henne imot min ene.

Hvor mange ganger har ikke hun sagt slikt mot meg og gjort meg forlegen. Vi var tross alt på tomannshånd.

Der det ellers ikke er forståelse hos henne for situasjonen fikk jeg boret inn et lite poeng.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Du fikk frem noe poeng. Du fremsto bare som usikker og umoden.

Hvis du mener hun er arrogant eller nedlatende mot deg så tar du tak i det du mener hun sier når hun sier det. Hvis ikke kommer du ingen vei. Det eneste hun tar ut av denne situasjonen er at du er irriterende og nedlatende, ikke at det er noen slags "revansj" for hvordan hun ter seg. Du bare egger opp til krangel og et dårlig forhold uten at noen er kommet noe bedre ut av det.

Hvis du virkelig ikke liker denne jenta og hun bringer mer negativitet enn positivitet med seg, så får du revurdere vennskapet.

Anonymous poster hash: 5fc7e...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skulle selvsagt stå "du fikk IKKE frem noe poeng".



Anonymous poster hash: 5fc7e...8be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har ikke noe med å være selvhevdende. Synes kommentaren din var unødvendig og egentlig litt frekk.

Virker som du bare vil ta igjen med samme mynt, fordi hun ofte svarer deg frekt. Det kommer det i hvert fall ikke noe godt ut av. Dersom du synes hun har dårlig oppførsel ovenfor deg, så bør du ikke synke på hennes nivå og oppføre deg likedan.. Hvis du synes hun behandler deg dårlig eller sier sårende ting, så får du heller ta det opp med henne enn å svare like frekt tilbake.



Anonymous poster hash: 2325d...f9b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig ikke skjønt hva det vil si å være selvhevdende.

Hørt uttrykket: "Si ikke alt du mener, men MEN alt du sier!"? Lær av det.

Du hadde neppe tenkt at jeg var "selvhevdende" dersom jeg sa til deg at " Alle med litt karakterstyrke klarer da å lære seg å lage alle måltider fra bunn av?".

Du hadde bare syntes jeg var frekk og nesten slem.

Anonymous poster hash: 11f56...503

Karakterstyrke og valgfrihet er jo to ulike saker.

Jeg ville med kommentaren påpeke at hun har valgfrihet hun som alle,med mye.Materielle prioriteringer kan iblant ta vel mye plass slik jeg synes det gjør hos henne og hun kan ilbant kikke misbilligende på meg som ikke prioriterer likt som henne siden hun er så opptatt av å følge strømmen. Siste mote ialt og evige forsøk på å endre meg til å bli litt mere ,som henne

Siden hun ikke er motttagelig på andre vis, gudene skal vite at jeg har prøvd,så ble det temitt lille stikk mot henne her i livet.

Materielt fokus på bekostning av den gode samtalen er som sagt veldig henne.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er vanskelig med å bli selvhevdende når man tidligere har vært en pushover, er å vite når, hvordan og hvor mye man skal være det. Det er en tilpasningssak, og det er fort gjort å hoppe til den andre enden av skalaen når det er uvant. Tror du bør tenke litt mer gjennom ting før du gjør dem. Gjør du det bare for å bevise noe, eller fordi du synes det er nødvendig å sette foten ned i den spesifikke situasjonen?

En annen ting jeg merker meg her, er at det virker ikke som at du trives i selskapet til denne venninnen din, om du synes hun undergraver deg hele tiden og at hun fortjener å få "stikk" fra deg? Det du da ønsker er jo å være slem mot henne, så da bør du kanskje revurdere om dette er et vennskap du ønsker å ha.

Når det er sagt, så ja, det kan godt hende at noen av vennene dine vil bli ukomfortable av at du blir mer selvhevdende (selv om det er på den riktige måten), da de er vant til å ha makten i forholdet.. Slike venner får man heller gi slipp på om det ikke går.



Anonymous poster hash: aede9...2e4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har noe sjalusi og vonde følelser overfor denne "venninnen".

- Du beskriver henne som en "alfahunn" (ergo hun er en "leder" og har mer innflytelse enn deg)

- Du er mest opptatt av å "ta igjen" på de samme punktene hun har kritisert deg, enn å legitimt sette foten ned der hun går over grensen (hun har meninger om dine prioriteringer, da skal du stille spm. tegn ved hennes, uavhengig av om det er på sin plass eller ei)

- Du sier ting som "så ble dette mitt lille stikk mot henne her i livet." (livet hennes er for enkelt og du vil gjøre det litt surere).

Dette er ikke et godt utgangspunkt for mer selvtillit, mer respekt og mer innflytelse. Dette handler mer om ditt konkurranseinnstinkt og behov for å hevde deg, eller t.o.m. ta hevn. Fortsetter du slik, vil du ikke oppnå noe av det du ønsker deg. Folk vil bli irritert og du vil falle i kategorien mennesker som tidligere var ydmyke og har tatt en 180 graders vending og blitt uspiselige.

Folk behandler en slik en lar dem behandle en og har du oppført deg som en "pushover" har folk sett seg vant til at du ikke har en mening. De synes derfor ikke de har tråkket på deg, de har forholdt seg til deg slik de fleste ville når noen alltid går i forsvarsposisjon og har en "unnskyld at jeg er til"-holdning. Det å plutselig straffe dem for dette vil ikke gi dem noen åpenbaring av noe slag.

Når du utvikler genuin selvtillit vil du se at du ikke trenger bekreftelse på dine valg og andres meninger om dem vil prelle av uten at du lar deg irritere eller provosere.



Anonymous poster hash: 5fc7e...8be
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har noe sjalusi og vonde følelser overfor denne "venninnen".

- Du beskriver henne som en "alfahunn" (ergo hun er en "leder" og har mer innflytelse enn deg)

- Du er mest opptatt av å "ta igjen" på de samme punktene hun har kritisert deg, enn å legitimt sette foten ned der hun går over grensen (hun har meninger om dine prioriteringer, da skal du stille spm. tegn ved hennes, uavhengig av om det er på sin plass eller ei)

- Du sier ting som "så ble dette mitt lille stikk mot henne her i livet." (livet hennes er for enkelt og du vil gjøre det litt surere).

Dette er ikke et godt utgangspunkt for mer selvtillit, mer respekt og mer innflytelse. Dette handler mer om ditt konkurranseinnstinkt og behov for å hevde deg, eller t.o.m. ta hevn. Fortsetter du slik, vil du ikke oppnå noe av det du ønsker deg. Folk vil bli irritert og du vil falle i kategorien mennesker som tidligere var ydmyke og har tatt en 180 graders vending og blitt uspiselige.

Folk behandler en slik en lar dem behandle en og har du oppført deg som en "pushover" har folk sett seg vant til at du ikke har en mening. De synes derfor ikke de har tråkket på deg, de har forholdt seg til deg slik de fleste ville når noen alltid går i forsvarsposisjon og har en "unnskyld at jeg er til"-holdning. Det å plutselig straffe dem for dette vil ikke gi dem noen åpenbaring av noe slag.

Når du utvikler genuin selvtillit vil du se at du ikke trenger bekreftelse på dine valg og andres meninger om dem vil prelle av uten at du lar deg irritere eller provosere.

Anonymous poster hash: 5fc7e...8be

Det som er irriterende er at hun hele tiden prøver å endre meg ,bagatellisere mine meninger,siden flere i omgangskretsen nå lytter mere på meg enn de gjør påhenne og hun er redd for å miste sin posisjon.

Det er som tidligere sagt kun henne som har et problem med at jeg mener mere enn jeg gjorde tidligere. Hun mangler dessverre endel innsikt uten at jeg kan konkretisere. Det blir for gjenkjennende.

Hun har problemer med at jeg er meg selv siden hun kun er et tomt materielt skall som ikke klarer sette ord på følelser. At boken handlet om dypere type tenkning har skapt en ro inni meg.

Siden hun sa hun kunne tenke seg å lese boken, som sikkert ville være bra for henne ,også,falt kommentaren da det overfladiske iblant kan ta fullstendig overhånd.

Ts

Anonymous poster hash: 328e3...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...