Gå til innhold

Løping, tynne bein?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg løper ganske mye, omtrent 4-5 ganger i uka. Elsker denne treningsformen, men trener også en del styrke ved siden av. Jeg prøver å fokusere på en del styrke på bein, fordi jeg synes beina mine er for tynne... Ser rett og slett ut som en strek, alle bukser er passe i midja men for store nedover beina.

Kan det være pga. løpingen at jeg har så tynne bein? Ingen andre i familien har i nærheten av så tynne bein som meg, så synes det er merkelig hvis det er genetisk. Har heller ikke lyst til å slutte å løpe, siden jeg elsker det.

Noen som vet??

Hilsen jente 21 år.



Anonymous poster hash: fdfe5...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du løper 4-5 x uken OG trener en del(?) styrke ved siden av, kan det hende at du ikke spiser nok mat og derfor er tynn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du løper 4-5 x uken OG trener en del(?) styrke ved siden av, kan det hende at du ikke spiser nok mat og derfor er tynn :)

Det kan godt være det som er grunnen, selv om jeg føler jeg spiser mer enn nok mat. Synes bare det er merkelig at det kun er beina som er så tynne, og ikke ellers på kroppen...

Anonymous poster hash: fdfe5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan føle at du spiser nok mat, selv om du ikke gjør det. :)

Ang at beina dine er tynnere enn overkroppen, betyr det bare at du vil genetisk slippe fett her først, eller at du har mindre muskelmasse. Om du er veldig glad i løping skal jeg ikke få deg til å løpe mindre - men mer mat (overskudd) og bentrening med et godt program vil antakeligvis gi deg muskelmasse her, slik at kroppsformen ser jevnere ut.

Endret av FitnessIna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Beina mine ble definitivt smalere etter at jeg startet å jogge. Om du er "naturlig" slank så er det ekstra vanskelig å ikke miste for mye fettprosent ved mye jogging. Da er det essensielt at du spiser nok kalorier og jeg mistenker at du ikke får i deg nok. Det betyr ikke at du er anorektisk eller noe(for å sette det på spissen), men får å få på deg muskelmasse med masse kardio tillegg til styrke så må du spise mer enn du forbrenne for å legge på deg muskelmasse.

Masse kardio jobber nok mer mot deg om målet er mer muskuløse lår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina mine ble definitivt smalere etter at jeg startet å jogge. Om du er "naturlig" slank så er det ekstra vanskelig å ikke miste for mye fettprosent ved mye jogging. Da er det essensielt at du spiser nok kalorier og jeg mistenker at du ikke får i deg nok. Det betyr ikke at du er anorektisk eller noe(for å sette det på spissen), men får å få på deg muskelmasse med masse kardio tillegg til styrke så må du spise mer enn du forbrenne for å legge på deg muskelmasse.

Masse kardio jobber nok mer mot deg om målet er mer muskuløse lår.

Jeg kan rett og slett ikke forstå at jeg ikke får i meg nok kalorier. Spiser fire hovedmåltider hver dag. Spiser da helt til at jeg kjenner jeg er mett, blir ofte tre-fire brødskiver med pålegg, pluss yoghurt med nøtter og müsli, frukt og proteinbarer. Til middag spiser jeg mye kjøtt, fisk, brød, pasta, grønnsaker etc. I tillegg spiser jeg et par mellommåltider, som regel frukt, yoghurt og proteinbarer. At jeg ikke får i meg nok synes jeg er merkelig. Er lite aktiv utenom de 4-5 treningene mine i uka også, da jeg sitter mye stille som student. Men det er mulig jeg har en helt ekstrem forbrenning, da :vetikke:

Anonymous poster hash: fdfe5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Runforit

Jeg kan rett og slett ikke forstå at jeg ikke får i meg nok kalorier. Spiser fire hovedmåltider hver dag. Spiser da helt til at jeg kjenner jeg er mett, blir ofte tre-fire brødskiver med pålegg, pluss yoghurt med nøtter og müsli, frukt og proteinbarer. Til middag spiser jeg mye kjøtt, fisk, brød, pasta, grønnsaker etc. I tillegg spiser jeg et par mellommåltider, som regel frukt, yoghurt og proteinbarer. At jeg ikke får i meg nok synes jeg er merkelig. Er lite aktiv utenom de 4-5 treningene mine i uka også, da jeg sitter mye stille som student. Men det er mulig jeg har en helt ekstrem forbrenning, da :vetikke:Anonymous poster hash: fdfe5...651

Jogging brenner mye kalorier. Hvor langt løper du?

Tenk deg at du brenner ca din egen kroppsvekt i kcal per km. Det blir en del kalorier i uka om du legge bak deg noen km per uke. Disse kaloriene skal du da spise inn igjen i tillegg til det du skal ha bare for å få i deg nok kalorier ellers i hverdagen.

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging brenner mye kalorier. Hvor langt løper du?

Tenk deg at du brenner ca din egen kroppsvekt i kcal per km. Det blir en del kalorier i uka om du legge bak deg noen km per uke. Disse kaloriene skal du da spise inn igjen i tillegg til det du skal ha bare for å få i deg nok kalorier ellers i hverdagen.

Jeg løper oftest på mølle, så er litt usikker på akkurat hvor langt jeg løper. Men som regel fra 4 til 10 km. Alt fra 20 til 60 minutter, med en fart mellom 9-12, og 3 % stigning. Blir litt uteløping i rolig tempo på våren og sommeren, da rundt 5-8 km.

Ett eksempel: En proteinbar har rundt 220 kalorier. Spiser som regel 2-3 av disse som snacks hver dag. Det vil si rundt 500 kalorier. Som jeg ikke regner inn i måltid.

Anonymous poster hash: fdfe5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Jeg løper oftest på mølle, så er litt usikker på akkurat hvor langt jeg løper. Men som regel fra 4 til 10 km. Alt fra 20 til 60 minutter, med en fart mellom 9-12, og 3 % stigning. Blir litt uteløping i rolig tempo på våren og sommeren, da rundt 5-8 km. Ett eksempel: En proteinbar har rundt 220 kalorier. Spiser som regel 2-3 av disse som snacks hver dag. Det vil si rundt 500 kalorier. Som jeg ikke regner inn i måltid. Anonymous poster hash: fdfe5...651

Kan jeg spørre om høyde og vekt? Og hvor mange kcal du inntar per dag uten de 500 ekstra fra barene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om høyde og vekt? Og hvor mange kcal du inntar per dag uten de 500 ekstra fra barene?

Høyde: 160 cm

Vekt: 48-49 kg

Ut i fra Myfitnesspal får jeg i meg rundt 2000-2200 kcal per dag, bortsett fra barene :)

Anonymous poster hash: fdfe5...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Høyde: 160 cm Vekt: 48-49 kg Ut i fra Myfitnesspal får jeg i meg rundt 2000-2200 kcal per dag, bortsett fra barene :)Anonymous poster hash: fdfe5...651

Da ligger du nok i null for å opprettholde vekta du har nå. Du må nok øke på kaloriene om du vil ha mer kjøtt på beina. Enkleste måten er enten å kutte ned på joggingen eller å øke kaloriene. For å bygge muskler så må du få i deg mer energi.

For at du ikke skal spise til du sprekker så er nok den enkleste måten å putte inn mer fett i de måltidene du allerede spiser. Nøtter er 600 kca per 100 gram, kokosmelk og fløte i middagssausene/smoothies, peanøttsmør i havregrøten etc :)

Endret av Runforit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...