Gå til innhold

Snorking og pustebesvær - hvor mye plages bikkja?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har noen artikler der de tar for seg temaet? Kan godt være på engelsk.

- Er det etisk forsvarlig å eie/la en hund som snorker veldig mye leve?

- Hvor mye plages hunden?

- Er det menneskeskapt/en menneskelig fantasi at dyret lider?

- hvordan kan en eier avgjøre om hunden plages av pustebesværet eller ikke?

Kort fortalt: har en hund som er halvveis i livet omtrent, rasen er mytemessig alltid plaget av pustebesvær, men min hund har ikke vært det i det hele tatt. Heldig sånn sett. Veterinæren vi var hos i forb. med noe annet i fjor sommer påpekte t.o.m hvor fin pust hun hadde sammenlignet med andre "brachycephalic" hunder.

Og hun hadde fin pust, helt til hun ble syk og måtte få medisiner mot sykdommen. Nå er snorkingen så ille at det er 24/7, ingen stilling er bedre enn andre og hun snorker til og med ute på tur!! Huff.....

Jeg får høyt blodtrykk og går rundt og er sint og irritert alle timer jeg er hjemme og hører på dette marerittet. Og så tenker jeg: hvor mye plages hunden? Jeg ser for meg at det må være ganske plagsomt??

Anonymous poster hash: 5d00d...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Det er sikkert plagsomt, men det er ikke sikkert at hunden tenker så mye over det. Hunder reflekterer ikke så mye.  De fleste hunder av slike raser som du beskriver lager jo utrolig mye lyd og sliter med snorking. Merkelig at du kjøpte deg en hunderase som er kjent for å ha det problemet, men du vil helst avlive hunden/holder på å bli gal av lyden når det kjente problemet dukker opp? 

Hør med vetrinæren hva dere kan gjøre for hunden. 
Kanskje finnes det operasjoner, medisin ect. 

Lykke til! 

Endret av Svampebob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt meg en tur til veterinæren for å finne ut hav som er galt. Selv om det er vanlig for rasen, så har det ikke vært vanlig for din hund. Da burde alle varsellamper gå. Går hun på medisiner nå, eller er behandlingen avsluttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er vanlig for rasen betyr ikke at det er ok for hunden. Det sier mer om hvordan vi mennesker har normalisert en vond tilstand. (Ikke ment til noen direkte i tråden, men helst til oppdrettere og valpekjøpere generelt som fortsetter å avle og kjøpe på dette mens de bortforklarer symptomene med at det er "normalt for rasen").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...