Gå til innhold

Kattesand til kattunge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har litt diverse spørsmål til dere med katt. Jeg fikk for ca. 2 uker siden verdens fineste kattunge på 16 uker. Har brukt en kattesand fra europris som heter Max cat kattesand, som hun er flink å bruke. Fjerner klumper hver dag, men problemet er at det forsatt lukter da jeg ikke får fjernet urinen som samlest i bunn.

Hvilke kattesander anbefales som fjerner lukt? Har lest at klumpesand skal være bra, men at den ikke bør gis til kattunger? Men regnes min katt på 16 uker som kattunge? Hun spiser ikke på annet en maten siin, så tror ikke det er fare for at hun skulle spist sanden? Lest litt om Tidy cats, pussi ultra kompakt og krystallsand? Hva anbefales?

Lurer også på når tid jeg kan slippe henne ut første gang?


Mvh Jente som nettopp har fått seg katt.


Anonymous poster hash: 77d78...cb3



Anonymous poster hash: 77d78...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker Burstrø Fresh 'N Easy

det er egentlig til gnagere, men fikk beskjed av vetrinær at det kunne brukes fordi katten vår var så liten og ikke likte å gå i store stener i sanden.

 

Den klumper ikke, men lukter heller ikke i det hele tatt, fjerner bæsjen hver dag og bytter hele sanden 1 gang hver 2/3 uke (kommer ann på hvordan det ser ut).

 

Ville anbefalt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Everclean sin, byttet til den da vi fikk hannkatt og det luktet så utrolig når han tisset, ingen problemer med lukt nå lenger.



Anonymous poster hash: d2f7d...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everclean er også klumpesand forresten. Hvis katten din ikke spiser på noe annet enn maten sin er skulle det ikke være noe problem å bruke klumpesand,



Anonymous poster hash: d2f7d...39e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi bruker Everclean sin, byttet til den da vi fikk hannkatt og det luktet så utrolig når han tisset, ingen problemer med lukt nå lenger.

Anonymous poster hash: d2f7d...39e

 

 

Om det lukter sterkt av hannkatten, er vel kastrering det enkleste/mest åpenbare (om det ikke er gjort)?

 

 

Hei. Jeg har litt diverse spørsmål til dere med katt. Jeg fikk for ca. 2 uker siden verdens fineste kattunge på 16 uker. Har brukt en kattesand fra europris som heter Max cat kattesand, som hun er flink å bruke. Fjerner klumper hver dag, men problemet er at det forsatt lukter da jeg ikke får fjernet urinen som samlest i bunn.

Hvilke kattesander anbefales som fjerner lukt? Har lest at klumpesand skal være bra, men at den ikke bør gis til kattunger? Men regnes min katt på 16 uker som kattunge? Hun spiser ikke på annet en maten siin, så tror ikke det er fare for at hun skulle spist sanden? Lest litt om Tidy cats, pussi ultra kompakt og krystallsand? Hva anbefales?

Lurer også på når tid jeg kan slippe henne ut første gang?

Mvh Jente som nettopp har fått seg katt.

Anonymous poster hash: 77d78...cb3

Anonymous poster hash: 77d78...cb3

 

Angående sand vet jeg ikke, er sikker på at du får mange råd her. En katt på 16 uker ville jeg kalt kattunge, til den er 6 mnd, deretter ville jeg kalt den ungkatt, inntil ett år, da er den en ung voksen.

 

Det er mange tanker om når man tidligst kan slippe ut katten. Jeg ville ventet til våren, da er det mer behagelig for dere begge. Katten må være kastrert og ID-merket (og helst vaksinert) før den slippes ut alene. Man regner med at retningssansen hos katt er fult utvliket når katten er mellom 8-12 mnd. Før den tid ville jeg vært ute sammen med katten, enten i sele (om den aksepterer det), eller bare fulgt etter den/få den til å følge etter deg.

 

Ellers kan jeg anbefale kvalitetsfor til katten, fra dyrlege eller dyrebutikk, det er mer næring og sunnere enn det fra butikken.

Anonymous poster hash: d230f...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Everclean er også klumpesand forresten. Hvis katten din ikke spiser på noe annet enn maten sin er skulle det ikke være noe problem å bruke klumpesand,

Anonymous poster hash: d2f7d...39e

 

Ser det er flere sorter av ever clean, er det

 

 

Everclean er også klumpesand forresten. Hvis katten din ikke spiser på noe annet enn maten sin er skulle det ikke være noe problem å bruke klumpesand,

Anonymous poster hash: d2f7d...39e

 

Ser det finnes ulike typer everclean, hvilke type anbefales? Og vet du noe om pris`?

Ser det er flere tidligere som anbefaler tidy cats av purin som også skal være en klumpesand, er veldig usikker på hvilke jeg skal gå for? Eneste jeg vet, er at jeg må få tak i en kattesand som fjerner lukt, da jeg blir gaaal av denne lukta ;-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Om det lukter sterkt av hannkatten, er vel kastrering det enkleste/mest åpenbare (om det ikke er gjort)?

 

Angående sand vet jeg ikke, er sikker på at du får mange råd her. En katt på 16 uker ville jeg kalt kattunge, til den er 6 mnd, deretter ville jeg kalt den ungkatt, inntil ett år, da er den en ung voksen.

 

Det er mange tanker om når man tidligst kan slippe ut katten. Jeg ville ventet til våren, da er det mer behagelig for dere begge. Katten må være kastrert og ID-merket (og helst vaksinert) før den slippes ut alene. Man regner med at retningssansen hos katt er fult utvliket når katten er mellom 8-12 mnd. Før den tid ville jeg vært ute sammen med katten, enten i sele (om den aksepterer det), eller bare fulgt etter den/få den til å følge etter deg.

 

Ellers kan jeg anbefale kvalitetsfor til katten, fra dyrlege eller dyrebutikk, det er mer næring og sunnere enn det fra butikken.

Anonymous poster hash: d230f...563

 

Han er kastrert nå, dette var når vi fikk ham, måtte vente til han var stor nok til at veterinæren var villig til å kastrere ham.

Anonymous poster hash: d2f7d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere sorter av ever clean, er det

 

Ser det finnes ulike typer everclean, hvilke type anbefales? Og vet du noe om pris`?

Ser det er flere tidligere som anbefaler tidy cats av purin som også skal være en klumpesand, er veldig usikker på hvilke jeg skal gå for? Eneste jeg vet, er at jeg må få tak i en kattesand som fjerner lukt, da jeg blir gaaal av denne lukta ;-D

 

Jeg har byttet litt frem og tilbake, men den jeg har likt best er 'Extra Strength Unscented'. Her koster everclean 169 kr for 6kg, og (ca) 279 kr for 10 kg. Det høres kanskje dyrt ut, men hos oss holder en 6 kg pakke 1-2 mnd.

Har aldri prøvd tidy cats, så den kan jeg ikke si noe om.

Anonymous poster hash: d2f7d...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg

 

 

Jeg har byttet litt frem og tilbake, men den jeg har likt best er 'Extra Strength Unscented'. Her koster everclean 169 kr for 6kg, og (ca) 279 kr for 10 kg. Det høres kanskje dyrt ut, men hos oss holder en 6 kg pakke 1-2 mnd.

Har aldri prøvd tidy cats, så den kan jeg ikke si noe om.



Anonymous poster hash: d2f7d...39e

 

Åå.. Jeg er så usikker. Men tusen takk for svar.
Leser jo mye bra om everclean, men ser nå etter jeg har søkt at flere som har brukt både tidy cats og everclean, sverger til tidy cats da den ikke dras utover i hele huset etter katten har vært på toalettet.

Lurer på å gå for denne :
http://www.plantasjen.no/kattesand-tidy-cats-instant-action-200008875-nomen er dette også klumpesand? Og viss den ikke er til forventingene så prøver jeg nok ever clean.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukee klumpesanden til europris, den i sånn 10-kilos boks.

Det går stort sett fint å bruke klumpesand til kattunger, det er bare det at enkelte kattunger spiser kattesand, og da er det dumt med klumpesand.

Anonymous poster hash: 663c1...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt. Jeg fikk meg kattunge i går og kjøpte krystall kuler? Og han har ikke vært på do enda? Har sett overalt og han ikke tisset eller noe på do eller utenfor.. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: b2ac1...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 3 katter og har brukt både Tidy Cats og Everclean. Tidy Cats kjøpes nå kun om ikke vi får tak i Everclean. Den stinker, og det er sand utover hele huset.

 

Vi bruker Everclean Less track, siden hun ene pusen vår er langhåret og fort drar med seg sand ut. Er det sandpartikler rundt om i leiligheten? Ja, men med 3 katter og en veldig åpen løsning kan vi ikke forvente annet. Vi har prøvd de fleste av Everclean og er fornøyd med alle sammen unntatt den lilla, den luktet så parfymert. 3 katter, og doen lukter ingenting. Vi kjøper 10kg med sand 1-2 ganger i måneden.

 

16 uker er voksen nok til å bruke klumpesand. Det er når de er bittesmå (5-6 uker) at de ikke skal ha klumpesand.

 

Krystaller er noe tull. Vi har prøvd det innimellom og jeg er ikke imponert i det hele tatt. Men siden du akkurat har fått kattungen er den nok bare usikker, alle katter vi har hatt innom har brukt 1-2 døgn før de går på do, fordi de er usikre på nye omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt. Jeg fikk meg kattunge i går og kjøpte krystall kuler? Og han har ikke vært på do enda? Har sett overalt og han ikke tisset eller noe på do eller utenfor.. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: b2ac1...7b4

Kommer vel litt an på... har den spist og drukket noe? Det kan ta litt tid om den er stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer vel litt an på... har den spist og drukket noe? Det kan ta litt tid om den er stresset.

Nå har han endelig tisset. Roste som en tulling, haha! Han har spist ganske mye og blitt mer husvarm i dag. :)

Anonymous poster hash: b2ac1...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det tidy cats klumpesand! Kan ikke forstå du mener den stinker?

Den lukter helt fantastisk og er mye bedre enn all forventning. Lett og fjerne alle spor etter kattens toalettbesøk, og lukter nyvasket hver gang hun har vært på do. Mulig du synes det lukter for mye, men for dame med støv på hjernen så passet denne ypperlig! Og ikke minst bra å få kvitt den forfærdlige tisselukta. Jeg kommer verkeligen til å anbefale tidy cats videre(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...