Gå til innhold

Hva har dere i bunnen av marsvinburet ?


MorTil2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Nå har jeg prøvd flere varianter av bunndekke til marsvinene mine. De har et større areal utenfor buret som er dekket med pressening, aviser og fleecepledd. Det fungerer veldig fint. "Problemet" er selve bunnen i buret. Der har de maten sin, tissehjørne osv, og der syns jeg det lukter uansett hva jeg bruker. Har prøvd med 1.plastikk og aviser, 2.plastikk, aviser og miljøpellets, 3.plastikk, aviser og fleece. Men får det liksom ikke slik jeg vil ha det.

 

Hvilket bunnmateriale bruker dere ? Har dere tips om hvor jeg eventuelt får rimeligste miljøpellets (papirruller), da jeg tror kanskje det fungerte best. Bor i Bergen. Evnt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har prøvd spon fra FK, men det svir i øynene mine. Har lest at de ikke skal ha flis fra bartre. Det finnes kanskje forskjellige typer flis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite flis i Norge er fra bartrær. Og er ok å bruke det, skal bare ikke spises.

 

Vurdert å ha flis i tissekassen, også noe annet rundt? Jeg byttet til det når pappa begynte å reagere på sponet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har prøvd meddet meste : fleecetepper, bare aviser, miljøpellets (papirruller), spon osv. Mine har ikke forstått "tissehjørne". De skvetter og bæsjer over alt. Nå har jeg landet på fleeceteppe med pressening og aviser under i leke og soveområdet, og flere lag med aviser og plastikk i spiseområdet. Der har de også noen oppklippete stykker med fleece som er enkle å ta ut daglig, riste og evnt bytte. Blir en del vaskemaskiner iløpet av en måned, men bunnstrø koster penger og...



Anonymous poster hash: 9b62b...2f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vasker du buret med når du bytter underlag? Jeg brukte bare vann med mild såpe først og lukta gikk ikke bort. Måtte over på grønnsåpe å skrubbing for å få bort lukta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker grønnsåpe og klor. Etterpå lar jeg plastunderdelen stå og lufte en stund før jeg fyller på nytt : aviser, plast (to sånne sekker til plastavfall som vi får på butikken), nytt lag med aviser. På toppen bruker jeg enten pledd eller papirpellets. Bruker jeg pledd/tøy, er det gjerne klippet i mindre tøystykker, slik at det er enkelt å bytte etterhvert som det blir tissevått. Avisene trekker til seg tisset, og det underste laget gjør at det ikke blir liggende dammer i bunnen av buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk grønnsåpe! Og helst ikke sterke såper som kan avgi lukt!



Anonymous poster hash: 8bd1a...55a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt som så at med aviser under og over plasten, så trekker avisene over til seg mesteparten av tisset, mens de under trekker til seg det som renner nedover. Bunnen av buret er jo også i plast.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...