Gå til innhold

Hvor ofte fyller du på matskåla til katten din?


rosakatten

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg fyller på til katten min på 10mnd nesten 3 ganger daglig, er dette normalt ? Hun er vertfall ikke noe unormalt stor. Hvilket fôr gir du katten din ?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har to matskåler og to katter. Fyller på annenhver dag ca.

Bruker orijen cat & kitten.

Anonymous poster hash: 8a2c9...d51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye gir du hver gang og hvilken type tørrfór bruker du, er vel de største spørsmålene.

Vi fórer med en egen tørrfórblanding av tre-fire forskjellige Royal Canin-typer, og gir i gjennomsnitt 2,5 dl tørrfór hver dag. Det er ikke plass til så mye i matskålene så her fyller vi på en til to ganger daglig alt ettersom hvor mye kattene spiser i løpet av dagen, og litt avhengig av om de får våtfór eller ikke.

 

Begge kattene våre er voksne og ferdig utvokst, så da spiser de ikke like mye og ofte som en katt som ikke er ferdig utvokst enda, slik som din er.

 

Katter blir fullvoksne ved ca halvannet år og frem til de er litt over året så spiser de mye og ofte siden de fortsatt vokser og skal bli store og sterke.

Er katten din også veldig aktiv er det naturlig at den spiser mye for å opprettholde aktivitetsnivået samtidig som den bruker energien på å vokse.

 

Så hvor mye mat gir du egentlig per døgn?

Å fylle på matskåla tre ganger for oss blir ca 3,5 dl tørrfór.

Har du skåler på 3-4 dl og fyller dem til randen tre ganger per dag, kan det enten bety at du bruker et dårlig fór, eller at pus har fått bendelorm.

 

Butikkfór som Friskies og Whiskas og den gjengen der kan sammenlignes med å gi mennesker loff med sirup og McDonaldsmat hver dag. Det metter ikke særlig mye så man må ha større mengder for å bli ordentlig mett, samtidig som det ikke akkurat er sunt.

 

Bedre typer fór uten alt for mye fyllstoffer er feks Iams, Royal Canin, Eukanuba og Orijen.

Kattene spiser ikke like store mengder av det, men det er ikke fordi de ikke liker fóret. Det er fordi det er som å gi mennesker skikkelig grovt brød i stedet for loff, og en ordentlig middag i stedet for fastfood.

 

Mange katteeiere tror fortsatt at kattene synes butikkfór smaker FANTASTISK fordi de spiser så store mengder av det, mens de i virkeligheten spiser så mye fordi de aldri blir ordentlig mette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattemat fra dagligvarebutikker er tilsatt smakstoffer, det gjør at de syns denne er god. Det bør være høyt proteininnhold i maten deres, karbohydrater har ikke katter bruk for og ender opp utelukkende som fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to matskåler og to katter. Fyller på annenhver dag ca.

Bruker orijen cat & kitten.

Anonymous poster hash: 8a2c9...d51

Skålene rommer for øvrig ca 5 dl og 2 dl, og de er kattunger.

De får også våtfor ett par ganger i uka, og det hender også at de får litt andre godbiter.

Anonymous poster hash: 8a2c9...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgen og kveld. De spiser seg smellfeite om de får sjansen, og jeg har slanket dem i snart to år for å få dem ned i sunnere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre innekatter. Fyller opp en relativ stor matskål annenhver dag, kanskje. Ingen er overvektige, med unntak av én som har begynt å bli litt lubben i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To-tre ganger per dag. De har sånne små katteskåler, rommer vel knapt 1dl i hver.
På vinteren ( da er de mere inne og mindre aktive ) hender det at jeg finner frem ''matlabyrinten'', da må de jobbe litt mere for maten og spiser litt mindre.

Disse får RC, eneste fôret hittil de begge fungerer godt på. Ikke prøvd vom enda.



Anonymous poster hash: ea8b3...bf7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang om dagen, to katter, to skåler, mat fra dyrlege.Om katten ikke er overvektig, er det greiest å ha maten stående fremme hele tiden, de fleste kattene regulerer det helt fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller opp skålene hver morgen (hvis ikke blir det bråk, kattene foretrekker nytt tørrfor hver morgen selv om det allerede er tørrfor igjen i skålene  :fnise: ). Har ganske store skåler og bruker for fra Royal canin for steriliserte katter. I tillegg så deler de en pose våtfor hver morgen (og nåde meg hvis jeg glemmer det.....DA blir det bråk da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere brukt Royal Canin, men prøver ut Eukanuba nå. Fyller på 1 gang daglig, litt over snittet stor matskål, 3 voksne katter som deler. Synes de spiser like, men hun ene er like sta overvektig uansett altså (på slankefór er de og)...

 

 

Men for en 10 mnd gammel kattunge synes jeg det høres normalt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode svar folkens :) Jeg har skiftet fra "tullefôr" til Royal Canin- kitten nå :) Men hun spiser fortsatt nesten 2-3 matskåler (ca 2,5dl) hver dag. Regner med det er fordi hun er på vei til å bli en voksen vakker pus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han pleier å få en first price-kattematboks på morgenen, i tillegg til at vi fyller opp skåla med tørrfor, og en annen med vann. Så forsyner han seg selv som han vil utover dagen. (Når han er inne da) Han har tydeligvis blitt litt vel bortskjemt for morgenene vi har glemt å kjøpe inn first price-kattematboksene er han et rent helvete å ha med å gjøre! Vi snakker oppklorte bein, stoler, biting, menneskemattyverier og "slemme lyder"  :vetikke:

 

Han er ikke kjukk i det hele tatt, men så er han vel kanskje en god del mer aktiv enn bykatter, da vi bor på gård midt uti ingensteds. 

 

Vi har prøvd å gi ham de dyrere merkene med kattematbokser, men de blir liggende.. Det samme gjelder Rema 1000s kattematbokser, men han skal bare ha first price.. Noen som har lignende, svært så økonomiske katter? :fnise:



Anonymous poster hash: df88e...bd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange gode svar folkens :) Jeg har skiftet fra "tullefôr" til Royal Canin- kitten nå :) Men hun spiser fortsatt nesten 2-3 matskåler (ca 2,5dl) hver dag. Regner med det er fordi hun er på vei til å bli en voksen vakker pus :)

 

Kan nok ta litt tid før hun blir vant til et fór som faktisk metter! Og nytt fór smaker spennende og må sjekkes ut ekstra nøye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar folkens :) Jeg har skiftet fra "tullefôr" til Royal Canin- kitten nå :) Men hun spiser fortsatt nesten 2-3 matskåler (ca 2,5dl) hver dag. Regner med det er fordi hun er på vei til å bli en voksen vakker pus :)

Det høres igrunnen ganske normalt ut for en aktiv pus i høygir på vei til å vokse seg stor og sterk. :)

Kitten-fóret smaker også noe mer nammelig enn voksen-foret, så det er mulig det går litt mye av det nå, men så snart pus er over på "voksen"-tørrfór, så planer det litt ut.

Du kan allerede nå begynne å tenke på å bytte til voksenmat, særlig om pus veier rundt 3 kilo (rundt 5-6 kilo om det er en av de større rasene)

Det er som regel ikke noe problem å bytte til vanlig voksenmat når det er såpass kort tid igjen til pus passerer ett år.

 

Her byttet vi minstemann over på voksenmat allerede da han var åtte måneder gammel, mest fordi han var ganske stor allerede da, og for at gamlepus ikke skulle bli smellfeit siden hun foretrakk hans mat og han foretrakk hennes. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Royal Canin før og da fylte jeg på en gang om dagen. Nå bruker vi orijen regional red og fyller på annahver dag/etter en og en halv dag. Vi må være ganske påpasselig med å følge med på mengde og altivisere katten mye ellers spisee han av kjedsomhet og da kommer kiloene fortere enn før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...