Gå til innhold

Ikke tenke for mye på det..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Høres stadig vekk historier som; "da jeg sluttet å tenke på det, ble jeg gravid", "da vi reiste på ferie og slappet av, ble jeg gravid", "da vi bestemte oss for å ta en liten pause i prøvingen, ble jeg gravid", "da jeg la bort alle el-tester og fokuserte på eksamen, ble jeg gravid" osv..

Jeg ble gravid på første forsøk, uten å tenke for mye på det. Den gangen mistet jeg, og er nå kommet helt til 10 pp. uten resultat (tenker vel litt mye på det da?).

Tror dere at det ligger noe i å ikke tenke for mye på det? Blir man lettere gravid da?

Har jo hørt at det er en myte, men når jeg hele tiden hører sånne historier tror jeg vel egentlig litt på det..



Anonymous poster hash: 52166...3ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres stadig vekk historier som; "da jeg sluttet å tenke på det, ble jeg gravid", "da vi reiste på ferie og slappet av, ble jeg gravid", "da vi bestemte oss for å ta en liten pause i prøvingen, ble jeg gravid", "da jeg la bort alle el-tester og fokuserte på eksamen, ble jeg gravid" osv..

Jeg ble gravid på første forsøk, uten å tenke for mye på det. Den gangen mistet jeg, og er nå kommet helt til 10 pp. uten resultat (tenker vel litt mye på det da?).

Tror dere at det ligger noe i å ikke tenke for mye på det? Blir man lettere gravid da?

Har jo hørt at det er en myte, men når jeg hele tiden hører sånne historier tror jeg vel egentlig litt på det..

Anonymous poster hash: 52166...3ab

*på det å bli gravid

Anonymous poster hash: 52166...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... om man stresser veldig mye, så kan det jo føre til hormonkrøll. Men tror det dreier seg om annet ytre (noe ekstremt) stress man kan oppleve i perioder i livet - ikke nødvendigvis det at man håper på å bli gravid. Kommer vel an på graden av stress rundt det, men likevel.

Og en SA er jo en ganske stor påkjenning da. I hvilken uke mistet du? Og fikk du tilbake syklusen fort etterpå?

Jeg tenker at selve aborten kan gjøre at kroppen har brukt litt tid på å bli seg selv igjen... og at dere ikke har hatt optimale forhold for prøvingen sånn umiddelbart. Sånn sett kan du kanskje slappe litt mer av igjen? Det er ikke gått sååå lang tid som du tenker kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres stadig vekk historier som; "da jeg sluttet å tenke på det, ble jeg gravid", "da vi reiste på ferie og slappet av, ble jeg gravid", "da vi bestemte oss for å ta en liten pause i prøvingen, ble jeg gravid", "da jeg la bort alle el-tester og fokuserte på eksamen, ble jeg gravid" osv..

Jeg ble gravid på første forsøk, uten å tenke for mye på det. Den gangen mistet jeg, og er nå kommet helt til 10 pp. uten resultat (tenker vel litt mye på det da?).

Tror dere at det ligger noe i å ikke tenke for mye på det? Blir man lettere gravid da?

Har jo hørt at det er en myte, men når jeg hele tiden hører sånne historier tror jeg vel egentlig litt på det..

Anonymous poster hash: 52166...3ab

Bare tenk på alle her som lager tråder om å planlegge prøving om noen måneder, forberedelsene, temping, innkjøp av eggløsningstester osv. De blir gravide i fleng, de:-) De som ikke tenker på det også. Tenk på hva du vil, og prøv å ha det gøy underveis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mindre sjanse for å bli gravid om du tenker på det, og ingenting annet, 24 timer i døgnet. Så ikke ha dårlig samvittighet hvis du tenker masse på det. Derimot er det jo psykisk slitsomt å fokusere på det, så sånn sett er det jo en god ide å prøve å tenke på noe annet, fordi det kanskje vil gi en bedre hverdag for DEG :)

Anonymous poster hash: 69792...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Vi prøvde i nærmere to år før jeg ble gravid. Jeg fikk positiv test måneden etter vi fikk invilget ivf søknaden vå og var helt avbalansert, fir nå skulle det jo ordne seg uansett;-) stress kan påvirke el og mens blandt annet, ellers tror jeg ikke det har så mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde i nærmere to år før jeg ble gravid. Jeg fikk positiv test måneden etter vi fikk invilget ivf søknaden vå og var helt avbalansert, fir nå skulle det jo ordne seg uansett;-) stress kan påvirke el og mens blandt annet, ellers tror jeg ikke det har så mye å si.

Mens mange får innvilget ivf og har samme anledning til å slappe av, blir ikke gravide mens de venter på oppstart og går gjennom forsøk etter forsøk uten å bli gravide. Og andre tar livet og prøving med ro, og prøver både 2 og 3 og flere år før de begynner å stresse og søker hjelp. Det er nok tilfeldig hvilken måned ting klaffer, hvis en har normal eller moderat nedsatt fertilitet. Vi var avslappet og glade på den ivfen som ikke gikk, og hadde det begge kjempestressende under ivfen som gikk, både pga prøvestress og pga andre stressfaktorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, vanskelig å si.

Da vi var prøvere ble jeg alltid meget irritert da folk sa "bare slapp av å ikke tenk på det, så ordner det seg".

For det første så er det nesten umulig å i det hele tatt tenke på noe annet når man står midt oppe i det. Og for det andre så høres det da ut som det er min feil at jeg ikke ble gravid fordi jeg tenkte på det?! Ingen logikk i det.

Det ironiske i dette er at vi har vært prøvere i nesten 2 år og begge gangene ble jeg gravid på ferie. De 2 prøveperiodene i løpet av de 20 prøveperiodene vi faktisk hadde bestemt oss for å gi bang i prøvingen (hadde en SA første runde og er nå gravid i uke 30 etter andre runde)...

Anonymous poster hash: c0b52...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det spiller noen rolle om man tenker på det eller ikke. I så fall burde deg vel funger andre veien, også, hvis man absolutt ikke ville bli gravid og hadde ubeskyttet sex?

Tviler på at noen sier til en mann med dårlig sædkvalitet at han bare må "slappe av". Det er bare tull.

Anonymous poster hash: bd5b4...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Mens mange får innvilget ivf og har samme anledning til å slappe av, blir ikke gravide mens de venter på oppstart og går gjennom forsøk etter forsøk uten å bli gravide. Og andre tar livet og prøving med ro, og prøver både 2 og 3 og flere år før de begynner å stresse og søker hjelp. Det er nok tilfeldig hvilken måned ting klaffer, hvis en har normal eller moderat nedsatt fertilitet. Vi var avslappet og glade på den ivfen som ikke gikk, og hadde det begge kjempestressende under ivfen som gikk, både pga prøvestress og pga andre stressfaktorer.

Det er helt klart! Jeg husker jeg bare var glad for at vi slapp ivf! Men nå håper jeg det klaffer for dere snart også! Det fortjener dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull og tøys det der med å ikke stresse/ikke tenke på det. Det er dessuten vanvittig provoserende å få høre det. Tenk på akkurat hva du vil. Det skal alvorlig psykisk stress til for at det muligens har en innvirkning, og det vil si dødsfall/krig osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye stress til før det påvirker eggløsningen. Om man eks temper, bruker el-tester og føler seg rimelig sikker på at man har el, og man sørger for god timing på sengekosen i forkant av el, så blir man gravid, eller ikke, uansett hvor mye eller lite man tenker på det tror jeg.

Det er to grunner til myten om at det klaffer om du ikke tenker på det:

1. Da har man gjerne prøvd en stund. Særlig de som får henvisning til videre utredning osv har gjerne prøvd i minst ett år. 90% blir gravide innen to år. Så jo lenger man prøver jo mer trolig blir man jo gravid etterhvert, uansett.

2. Man hører aldri om de som blir gravide på pp2, 3, 4 osv. Hvorfor skulle man? Det er jo ikke noe spesielt. Skjer med veldig mange det. Så det man får høre om er gjerne de der det klaffet akkurat på den feiren, eller eter den legetimen osv. Fordi de føler det er spesielt og vil dele det. Mens man ikke husker særlig godt alle de som blir gravide på pp3, selv om det har tenkt på det hele den måneden...

Det blir som det blir uansett om man tenker på det eller ikke :)

Om ikke man blir helt syk av å tenke på det selvsagt, slutter å spise, ikke får eggløsning osv. Men det skjer vel de færreste.


Anonymous poster hash: b3698...ecc



Anonymous poster hash: b3698...ecc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk at det er noe ved det.

Selv har jeg lett for å bli stresset i hverdagen pga husbygging, jobb m.m og syns ikke det var overraskende at jeg ble gravid i juleferien da jeg slappet 100% av inni meg. :)



Anonymous poster hash: b1b89...d27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at det er noe ved det.

Selv har jeg lett for å bli stresset i hverdagen pga husbygging, jobb m.m og syns ikke det var overraskende at jeg ble gravid i juleferien da jeg slappet 100% av inni meg. :)

Anonymous poster hash: b1b89...d27

Men ble du så stresset at du mistet eggløsningen og derfor også mensen i disse periodene?

Anonymous poster hash: 8e43d...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

All form for stress er en påkjenning men at det skal ha så mye betydning for fertilasjon, da skal du være rimelig hysterisk for å si det sånn. Uansett stress er ikke bra så ikke tenk for mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...