Gå til innhold

Mayami sin dagbok!


Mayami

Anbefalte innlegg

Det ble tur, og det hjalp på godtesuget! Metode utprøvd og godkjent! ;) Vi rakk akkurat en runde mellom to regnbyger, og i stiv kuling. Ingen som skal komme og si at vi mødre ikke er vikinger vi også! :fnise: Var koselig å bli litt bedre kjent med barselsgruppen, mange forskjellige folk som jeg nok aldri hadde kommet i snakk med ellers! Neste gang har vi bestemt at det blir tur - med påfølgende kafe! :)

Vesla fortsetter forvandlingen sin etter kiropraktortimen. I går var det gulping og soving som var temaet. Hun sov da vi gikk tur, i en times tid, og jammen sovnet hun ikke i halv to-tida også i vogna si. Der sov hun til jeg tok henne inn klokka halv sju (!!!!) og enda sov hun litt til på sofaen med pappan. Til slutt sloknet hun for kvelden klokka ni og sov til mating kl fem i dag tidlig. Og sover fortsatt. Jeg har fått tatt en dusj og skal lage meg god frokost (med heldig lite utvalg i pålegg, driver og tømmer kjøleskapet før vinterferien) og etterpå skal vi på kjøpesenteret og bytte noen gaver. Så skal vi treffe venninne på kafe! :) Hvis nå bare alt kan gå etter planen og ingen ringer fra skole eller barnehage med syke barn som må hentes, så blir dette en super dag!! Lille har karneval i barnehagen i dag, og insisterte på å gå som krokodille... Fant et dragekostyme som ble godkjent under tvil! Måtte overbevise veldig om at NOEN krokodiller har horn og tagger på hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var det kiro igjen, og denne gangen var det nok litt ubehagelig. Hun vsr i alle fall skikkelig hissig der på slutten, og på vei hjem sovnet hun. Ble ikke noen lang soveperiode i dag, for jeg måtte vekke henne for å hente på sfo/bhg. Ville ikke sove mer etter det, og nå er hun sur og trøtt og gulper hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hun sovnet godt til natten :)

Det er noe av det jeg synes er kjedeligst med barn nr. to, at hun rett som det er må vekkes fordi vi skal hente storesøster i bhg. Eller så er hun klar for å sove 30 minutter før vi må gå :tongue: Får like dårlig samvittighet hver gang jeg må vekke henne, men hun er heldigvis blid som ei sol stort sett enten hun har sovet 20 minutter eller 2 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi på ferie hos foreldrene mine, og det hjalp på sovingen ja! Både lille og vesla har sovet natten gjennom tren netter på rad, men i natt kom lille inn til oss i to-tida. Han var helt rasende da han skulle legge seg i går, så det var sikkert grunnen. I tillegg insisterte han i dag på å stå opp kvart på sju, noe som ikke egentlig er så tidlig, men tidligere enn keg hadde tenkt å stå opp..!

Vesla har begynt å bite meg ved amming, og i tillegg har jeg fått tette melkeganger igjen. Glemte selvsagt å ta med pumpe på ferie, så i går måtte jeg investere i en håndpumpe og nye ammeskjold. Vesla hater ammeskjold, men i går pumpet jeg det ene brystet (fikk ut 250ml!!!) og ga henne på flaske. Det gikk fint. Hun fikk nesten ikke i seg noe på hele dagen i går, var bare styr. Så såre brystvorter at jeg satt med trillende tårer.. Så hvis det er slik det skal være framover kan det faktisk være det samme med hele ammegreia... :( Men nå har jeg i alle fall pumpe, og forhåpentligvis klarer jeg å unngå brystbetennelse igjen

I dag skal kjære og tassene ut på skitur, og jeg og de små skal være hjemme med Mormor! Det blir kjekt! Vi har vært en del med broren min og hans to barn som bor her i området, og den eldste der er like gammel som lille. Det storkoser seg sammen og leker kjempefint! Håper de fortsetter å ha et godt forhold når de blir større også! Tror det er moro for lille å ha noen som ikke skal sjefe over han hele tiden (som mellomtass gjør) og som ikke går lei av de barnslige lekene hans (som storetass gjør). Nå ble det mystisk stille på kjøkkenet, jeg får gå og se hva han driver med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke fikk en altfor stor overraskelse på kjøkkenet! :fnise:

Det er ikke noe særlig med amme/puppeproblemer! Har du rukket å prøve Lecitin? Jeg synes at jeg hadde god virking med den. Slet mye med tette melkeganger selv. Ble håndmelking i varm dusj som funket best når det var som værst (selv om jeg egentlig ikke var noe flink på håndmelking. Bare i dusjen og da spruta det overalt! :ler: ). Vi brukte ammeskjold hele tiden de første ukene og det hjalp på både såre brystvorter og dårlig ammetak, men dessverre kan de gi tette melkeganger. Pass på å snu det litt og for all del ikke hold det fast.

Håper virkelig det blir bedre snart! Det stresset med tette melkeganger og tanker om å slutte eller ei, unner jeg ingen! Du burde få nyte vinterferie, avlastning, familien og at småttisene sover natta igjennom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin ferie, til tross for ammestyr.. Tassene og lille storkoste seg med snø og vinteraktiviteter (her vi bor er det skikkelig vårstemning med løk som spirer i hagen og klukkende bekker) og vesla skinte som en sol med besteforeldrene. Fikk vist seg fram til gamle tanter og onkler også, så det var stor stas! Tror hun har blitt litt bortskjemt med oppmerksomhet, for nå k dag skriker hun ut hver gang hun blir liggende litt for lenge for seg selv! :fnise: Vi kom hjem sent i går kveld, og lille og mellomtass bærer preg av for lite søvn.. Mye krangling og styr dem imellom i dag. Nå sover lille, og vesla er i vogn på verandaen. Melkegangene har det fint for øyeblikket, men jeg regner med det tuller seg til igjen. Skal gå innom apoteket og få tak i Lecitin på mandag. Det virker som om det løsner hvis jeg pumper i tide, så jeg får være flinkere til å følge med framover.

I kveld blir det "fredsgskveld" her med Nytt På Nytt og Anno på nett-tv, og noe godt i en skål! Satt jo i bil i hele går kveld, så har litt kos å ta igjen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferdig hos kiropraktor for i dag, var ille denne gangen. Hun kjenner han nok igjen for hun begynner å hyle bare han ser på henne. Nå skal vi tilbake en siste gang (forhåpentligvis) om to uker. Tror hu. Har litt feber i dag også, for hun er ganske pjusk. I går sov hun store deler av dagen, og sovnet for natta i åttetida i vogga si. Ser ut som om det blir det samme i dag. Skal måle tempen når vi kommer hjem.. Mamma og pappa ble forkjølet og skikkelig dårlige dagen etter vi reiste derfra, så det kan jo hende det er den samme syken.. Håper hun er i form til babysang i morgen!

Lille har sklidd tilbake i dey dårlige sovemønsteret sitt siden vi kom hjem, og i natt lå jeg inne hos han i en time i tretida. Han nektet å sove, så til slutt sa jeg bare at jeg skulle gå og ligge i min egen seng, og da sovnet han faktisk.. Håper virkelig han sover bedre over en lengre periode snart, for i tillegg til all sutringen på dagtid er det nok til å bli gal av! Tror det var godt for alle og enhver at ferien var over i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har sykdommen kommet hit også... To sekunder etter vi kom hjem fra kiro ri gte de fra barnehagen. Lille hadde blitt målt til 39,5 i feber og måtte hentes. Han har vært veldig slapp og dårlig, og ganske varn hele dagen siden han kom hjem. Har ikke fått såpass høy temp her, men han er skjelver og er varm. Nå ligger han i min seng, og jeg vurderer sovearrangeringen.. Vil ikke at vesla skal få basillene til lille, men tror han kommer til å trenge meg i natt. I tillegg er vesla også varm og utilpass, så jeg vil helst ligge på samme rom som henne også.. Jaja, det blir vel ei råd.. Kjære skal i alle fall ha sykt-barn-dag i morgen, så da slipper jeg å stresse med to sjuklinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld klarte jeg å karre meg i seng i ti-tiden for å ta igjen litt av den tapte søvnen. Og hva skjer? Jo, jeg sovner med en gang, og ti minutter senere står det en toåring og drar i dyna mi og forlanger saft... Igjen og igjen... :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vesla fått vaksine på tremånederskontrollen. Hun skrek litt akkurat da den ble satt, men så var hun fornøyd igjen. Nå i kveld begynte hun å storhyle, og lårene var litt røde og varme. Ga henne en paracet og nå sover hun på meg.. Håper hun fortsetter å sove en stund, helst til vondtene går over...

Stakk innom jobben til en venninne mens vi var i byen, og fikk henne med på lunsj. Har ikke snakket skikkelig med henne (annet ved henting i barnehage, sønnen hennes er bestekompisen til lille) på leeeenge, så det var kjempekoselig! :)

Nå skal storetass på overnatting på skolen, og jeg må lage en pizza til dem. Skal være varm og nystekt og levert kl 22:30... :natti: Lille er i alle fall mye bedre og i morgen skal han på barnehagen igjen. Stakkars var så trøtt at han sovnet før barnetv, så da puttet jeg han bare i seng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakedag!!! 3 brød og 24 pizzahorn - kom ikke og si at jeg ikke kan være husmor når jeg vil! :) Vesla har roet seg kraftig ned de siste to dagene, og i dag er det visst soving som står på plakaten. Huset var stille fram til over kl 07 i dag tidlig - deilig!! :) Lille har plutselig begynt å sove natten gjennom igjen, kanskje en bieffekt av at han var syk. Han er frisk igjen nå, men veldig trøtt på ettermiddag og kveld. I går fikk han se barnetv da vi spiste middag (han spiser jo ikke noe uansett), og fikk kveldsmat etterpå og var i seng litt over kl 18. Sovnet med det samme, og ikke en lyd før i halv åttetiden i dag tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr avgårde! I helga ble vesla 14 uker allerede, og har lært seg veldig mye! Hun kan nesten snu seg både fra mage til rygg og tilbake, og snurrer seg rundt på golvet. Hun griper etter leker og smiler til storebrødrene og ler når vi leker ro ro til fiskeskjær. Hun elsker å stå, og gynger opp og ned på fanget så lenge man orker å holde henne. Hun har også begynt å like å ligge på magen, noe hun ikke gjorde tidligere. Nå kan hun ligge og pludre for seg selv og krafse på teppet! I går sov hun 6 timer på dagen (!!!!), og sovnet igjen om kvelden. Sover stort sett natten gjennom hver natt, noen ganger med unntak av mating i 5-tida. Det er skikkelig luksus, sammenlignet med broren som nesten aldri har sovet en hel natt på snart 3 år... I går var vi hos kiropraktor for sjekk, og han sa at hun nå er nesten fri for låsninger. Skal tilbake om en mnd for siste klarering hvis ikke noe uforutsett skulle dukke opp. Ammingen går også kjempefint, og vi har fått kontroll på melkegangene. Har vært på nippet til å gi opp flere ganger, men ser at det er en så stor fordel å få det til at jeg bestandig prøver litt mer. Og da går det som regel greit!

I dag skulle det egentlig være foreldrekaffe i barnehagen, i forbindelse med barnehagedagen, men det ble avlyst pga været. Det er skikkelig horribelt vær, me regn og vind. Egentlig kunne jeg tenke meg å trille en tur, men har ikke regnbukse, og tror ikke det er lurt å våte meg ut og hisse opp igjen forkjølelsen. Har vært nærmest stemmeløs i en uke, og alt toppet seg i går kveld med hosteanfall og migrene. Endte med at jeg kastet opp og sovnet på sofaen mens kjære underholdt vesla fra til sengetid. De hadde kost seg da, i det minste! ;)

Tenkte vi skulle ha spaghetti til middag i dag, og lurte på om jeg skulle sende ut en improvisert invitasjon til noen vennepar. Så kan de komme de som kan! Det er en veldig god ide med sånn "middag på omgang" en gang i uka, men har ikke kommet i gang med det enda. Jeg har blitt så flink til å lage middager fra bunnen av (om jeg må si det selv), for før likte jeg ikke å lage middag i det hele tatt. Nå er det utenkelig å lage Toro-saus eller posesuppe, for det er jo nesten like enkelt og MYYYYE bedre med hjemmelaget! Men jeg er ikke fanatisk på det - bruker jo ferdige buljongterninger i stedet for hjemmelaget kraft.. Ser også at det er god økonomi å lage brød selv. Ett hjemmelaget brød varer i alle fall to dager her i huset, mens ett kjøpebrød går med på en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig det høres ut med middag på omgang! Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg litt flere korte, uformelle besøk. Alt må liksom avtales så nøye og lenge i forveien. Har ei nedi gata som kommer på kaffe innimellom eller sender datteren på besøk til snuppa, og jeg setter sånn pris på det! Men er dessverre altfor dårlig til å gjøre det selv.

Med litt planlegging tar det ikke så lang tid med hjemmelaget. Posematen har jo blitt bedre, men jeg synes det er greit å spare den til når det virkelig er travelt. Dessuten synes jeg, spesielt det som er av tomat, smaker stort sett det samme. Jeg har begynt å la det gå sport i mose forskjellige grønnsaker inn i pastasausen, uten at barna merker det! :lur: Og etter de har spist opp forteller jeg at de har spist både selleri og fennikel! :ler:

Hørtes ikke noe særlig ut med det sykdomsanfallet! Du må kle deg godt og holde deg frisk! Flott at du har kontroll på ammingen! :hoppe: Jeg var også på nippet på å gi opp flere ganger av samme grunn som deg, men det ble ordnings her også. Det er jo så lettvindt! ;)

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er heldigvis på bedringens vei nå, selv om jeg fortsatt har sånn sexy jazz-stemme! :fnise:

I dag har jeg og vesla vært på shopping hele dagen! Skulle treffe venninne på kafe, og reiste litt tidlig for å handle litt forskjellig først. Så ble hun litt forsinket, og mens vi var på kafe kom kjære innom etter jobb. Så bare det til hagesenter på hagemøbelsalg! Kjøpte en hjørnesofa med bord (høyt, som kan brukes til spising) OG to gode ørelappstoler i rotting som jeg har ønsket meg i alle år! Alt dette skal stå på hytta, så i helga blir det hyttetur og verandakos! :) Men først er det fredag, og da skal jeg trille tur med ei i barselsgruppa som bor her i nabolaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at hun har blitt så stor allerede! Tiden flyr! Og det er jo deilig på sett og vis ;) Bra at ammingen går så fint nå også!

Å lage mat fra bunnen er noe jeg virkelig har fått interessen for det siste året også, og det er jo slett ikke så vanskelig og tidkrevende som mange skal ha det til. Kanskje litt lettere når man er hjemme i permisjon, men ellers kan man jo også lage store porsjoner og fryse ned, eller lage middagen kvelden før og varme opp neste dag. Sauser er jeg ikke så god på (bortsett fra tomatsaus til spaghetti, pizza o.l.), men det blir nok etterhvert! Og det havner mange deilige grønnsaker i maten som verken mann eller barn kan se ;) Genialt!

Det er så deilig at man kan ta fram hagemøblene og sitte ute! (under pledd/godt kledd) :biggrin: Tror jeg skal se om Plantasjen har noen stemorsblomster jeg kan plante ut i krukker - og håpe de overlever de ustabile værforholdene så tidlig på våren. Er veeeldig klar for denne årstiden kjenner jeg (ikke de ustabile svingningene, men at det blir lysere, og varmere, og grønnere). Godt å slippe å ku.nne kle på ungene ørten lag med klær for å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir fort stor ja, huff og huff! Har tilogmed fått barnehageplass fra høsten av! :sjokkert: Skal ikke ta plassen i bruk før rett før påske om ett år, men likevel... Jeg har også innsett at hun ikke lenger passer i str 62, og at 68 passer bedre - enn så lenge. Hun er ganske lang i kroppen, så heldresser og sånn er nesten for små i 68 også (men for lange i bein og ermer!). Jaja, det er jo bra hun vokser og trives! :) I går kjøpte vi antrekket til dåpen. Var innom Nameit og så på de nye klærne som akkurat hadde kommet inn. Masse fint!! Så det ble en rosa stripete kjole og en matchende body med broderte blomster på.

I dag skal vi på babysang for første gang sammen med en del fra barselsgruppa. Det er i kirka, og jeg er virkelig ikke kristen, men det er visst stort sett vanlige barnesanger som synges og ingen andakt eller noe sånt (det er det nemlig på øvelsene til barnekoret), så det blir sikkert koselig! I morgen skal vi på trilletur med turistforeningen, i tidvis bratte bakker, så det kan jo bli interessant! Har jo ikke akkurat topp kondis... Men jeg har da begynt så smått å trene mage/ryggmuskler, så jeg får bare henge med som best jeg kan! Ei anna fra barselsgruppa skal også være med, og hun er sånn supersprek yummy-mummy.. Jaja, det er meldt fint vær og vi ble lovet utsikt, så da blir det vel bra tenker jeg! :) Nei, nå er det på tide med frokost før vesal våkner fra morgenluren sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan var trilleturen? Turistforeningen arrangerer trilleturer her i området også, som jeg hadde tenkt å henge meg på, men det ble aldri noe av.. :sjenert:

Babysang høres jo koselig ut da. Det liker nok de små veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet innlegg her og fått det slettet TRE ganger, av en eller annen mystisk grunn, så nå kommer det i kortform:

Turen ble ikke for vår del, pga rennende nese, kløende hals og tett papp. Blir med neste gang! Babysang var trivelig nok, men 10 hakk for kristelig for min ateistiske overbevisning. Ga det et forsøk, men usikker på om jeg orker i fremtiden. Lignet mer frikirke enn "statskirke"... Vesla var mer forvirret enn fornøyd, og er mer entusiastisk når vi synger hjemme. For mange unger..

I dag har vi vært på kafe med venninne, kjempekoselig!! Snakket masse familie, jobb og interiør og drakk god kaffe servert av en elev.. (De er jo alle steder!!) Har også handlet servietter til dåpen neste helg, og bestilt luksussjokolader av venninne til kaffen. Tassene er borte i helga, og bå skal jeg og kjære vestille oss hamburger! For første gang på eeeevigheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kosekveld med fritidsaktiviteten til tassene i kveld, og plutselig begynte vesla å hylskrike. Jeg måtte gå ut med henne, men hun ga seg ikke. Måtte bare reise hjem.. Hun sovnet utmattet etter 2,5 time sammenhengende skriking, ingenting fungerte. Prøvde amming, byssing og sukkervann. Prøvde å pumpe og gi med flaske (var lenge siden hun hadde spist), for tenkte kanskje at det gikk for tregt med pupp. Ingen suksess. Til slutt la jeg henne på sofaen og syklet med beina hennes til hun sovnet. Sover fortsatt, men urolig. Spydde ut både meg og henne selv to ganger i kveld, og når jeg tenker meg om så spydde hun i går kveld også.. Hmm.. Trodde ikke sånne små fikk spysjuke jeg...? Kommer ikke på at jeg har spist noe spesielt heller, så det kan ikke være maten det er noe feil på.. Jaja, håper at det blir bedre med en god natts søvn! Har hatt en fin helg med avslapping og uteliv i campingvogna. Lille skulle egenlig på slalom, men fikk fullstendig panikk da skiene var på, så måtte bare utsette det...til neste år... Han har nok arvet feiging-genet mitt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestemt meg for å droppe babysang. Kamelene blir for store, og jeg klarer ikke å sitte der og late som.. Det er veldig synd, for jeg liker jo godt å være sosial, og resten av barselsgruppa går dit. Men det burde absolutt vært et alternativ i regi av kulturskolen, med vanlige norske barnesanger og uten noe forkynnende innhold. For oss som ikke er komfortabel i bibelbeltet.. Får ta det opp med kulturskolerektor, han kjenner jeg heldigvis godt.

I dag blir det rolig trilletur i naturen i stedet for sang, tenker jeg skal ta med kaffe på termos og slappe av på en benk hvis vesla sover. Hun har sovet hele natta og oppførte seg eksemplarisk hele dagen i går. Kjente antydninger til tette melkeganger igjen, så pumpet en del i går. Hun fikk flaske en gang midt på dagen og det gikk greit etterhvert. Ok å øve og holde det litt vedlike, ser ikke ut til at hin foretrekker flasken framfor pupp uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...