Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

"Simpel" på norsk betyr ikke det samme som "simple" på engelsk. Det er forskjell på "a simple dinner" og "en simpel middag".



Anonymous poster hash: 6188d...b05
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest crazycatlady

Dobbeltkonsonant der det ikke skal være det. F.eks sykkle, sikkring osv. Har ei "venninne" eller rettere sagt bekjent som skriver det og samtidig skryter av hvor perfekt hun skriver. Prøvde å si på en pen måte (hun er veldig "sår") at sykle skrives med en k, men da fikk jeg så hatten passet gitt og jeg kunne bare våge å rette på noe som var riktig. Knurr. Samme dama skriver kæll og tælle og tror det er korrekt bokmål. Indre Østfolddialekt er visst korrekt bokmål i hennes øyne. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dobbeltkonsonant der det ikke skal være det. F.eks sykkle, sikkring osv. Har ei "venninne" eller rettere sagt bekjent som skriver det og samtidig skryter av hvor perfekt hun skriver. Prøvde å si på en pen måte (hun er veldig "sår") at sykle skrives med en k, men da fikk jeg så hatten passet gitt og jeg kunne bare våge å rette på noe som var riktig. Knurr. Samme dama skriver kæll og tælle og tror det er korrekt bokmål. Indre Østfolddialekt er visst korrekt bokmål i hennes øyne. Sukk.

Jeg bor i Østfold selv, er innflytter riktignok. "Kæll" betyr vel "kall", dvs. gubbe, men hva betyr "tælle"? Disse ordene er selvfølgelig dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Østfold selv, er innflytter riktignok. "Kæll" betyr vel "kall", dvs. gubbe, men hva betyr "tælle"? Disse ordene er selvfølgelig dialekt.

Tråkke, gå.

(Tællekæll ble i sin tid brukt som en humoristisk oversettelse av walkman.)

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Jeg har også lurt litt på hva tælle betyr, men regnet med at det betød gå. Haha, tællekæll var ganske genialt da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 9.1.2014 den 9.19, Lea2 skrev:
 

Har sett veldig mange "forje" (forrige) i det siste! Irriterer meg grenseløst.

 

Dessuten har det dukket opp en hel masse ord som kanskje er laget fordi folk er redd for å bli arrestert for ord deling. Kommer selvsagt ikke på noe godt eksempel, men det er noe i samme gate som "hakkedenøtter" i stedet for hakkede nøtter. (Disse trengs selvfølgelig for å bake "nøtte kaker")

Når oppsto denne forje? ER det svensk dialekt? 😄

Anonymkode: dbe4d...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rotemor skrev:
 

«På jula»..... Jeg gråter stille.

:troest: Er man ikke Jula når man er på butikken Jula? 

Anonymkode: dbe4d...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Oj! Takk! 😊

Anonymkode: dbe4d...27f

Det er jo litt fristende å svare basert på overskriften ;) Jeg respekterer temaet for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Rotemor skrev:
 

Det er jo litt fristende å svare basert på overskriften ;) Jeg respekterer temaet for mye.

Det er forståelig 😊 men du kan jo poste svarene dine i denne tråden 😊

 

 

Anonymkode: dbe4d...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Værre (verre)
  • I fjord (i fjor)
  • Hvær (hver)
  • Kjærring (kjerring)

 Og selvfølgelig; "Hvem sko er finest?" "Henne er søt" osv.

Er klar over at dette er slik noen prater, men synes nesten det er verre å se det skriftlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...