Gå til innhold

Skatt på arbeid ved aap og uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at det regnes som bi-inntekt når jeg jobber inntil 50% når jeg nå går på aap. Noen som vet om det samme gjelder når jeg får innvilget en 50% uføretrygd? Regnes da deltidjobbing som bi-inntekt?

Jeg synes 45% hørtes forferdelig mye ut, men det er det som står på skattekortet del 2.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da endrer du skattekortet ditt på Skatteetaten.no. Hvem du jobber hos har ingen betydning for hvor mye skatt du betaler. Endre dataene til reelle tall, så leverer du hovedkortet til arbeidsgiver. Du vet sikkert hvor mye du vil tjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg formulerte meg litt galt kanskje. Spørsmålet er ikke hvor mye jeg kan tjene, men hva jeg skal skatte på arbeid ved aap vs. delvis uføre. Om de begge regnes som bi-inntekt.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntekt er inntekt, gi arbeidsgiver hoveddelen av skattekortet om grunnlaget for hvor mye du tjener totalt er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt er inntekt, gi arbeidsgiver hoveddelen av skattekortet om grunnlaget for hvor mye du tjener totalt er riktig.

TS her.

Det er forskjell på skatteprosenten for hovedinntekt og biinntekt. Jeg fikk beskjed av nav om at når/hvis jeg arbeider når jeg mottar aap (noe jeg kan gjøre50%), så vil dette regnes som bi-inntekt og jeg vil i følge skattekortet mitt da skattes 45%. I følge nav er altså nav min hovedarbeidsgiver.

Ingen andre som synes dette er rart? At man skal straffes med å betale høyere skatt når man faktisk jobber og ønsker å komme tilbake i jobb når man går på aap? Hvis jeg ikke tar feil så kan det virke som om man blir skattet lavere og som vanlig hovedinntekt hvis man jobber deltid og mottar delvis uføretrygd.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du mest sannsynlig for høg inntekt på skattekortet ditt. Det kan du endre på Skatteetatens sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, inntekt er inntekt uavhengig hvor den kommer fra. Du skatter verken mer eller mindre fra en arbeidsgiver til en annen, men om du får deg en ekstrajobb som gjør at du tjener over det som skattekortet ditt er beregnet på så burde du betale høyere skatt på denne inntekten for å unngå baksmell. Derfor: Endre skattekortet ditt til den reelle inntekten, så leverer du hovedkortet til arbeidsgiver.

Skatteloven regner arbeidsinntekt og stønaden fra NAV som personinntekt på linje med hverandre og beskattes ikke ulikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra skattekontoret, og jeg kan endre skattekortet sånn at del 2 bir 36%. Hovedinntekten min blir skattet 28%.

Jeg synes fremdeles det er et rart system at man skal måtte skatte mer når man jobber under aap enn når man har uføretrygd. Poenget med aap er vel å få folk ut i arbeid - og da forstår jeg ikke helt hvorfor man skal "straffes" med å jobbe på aap kontra uføretrygd.

TS

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, inntekt er inntekt uavhengig hvor den kommer fra. Du skatter verken mer eller mindre fra en arbeidsgiver til en annen, men om du får deg en ekstrajobb som gjør at du tjener over det som skattekortet ditt er beregnet på så burde du betale høyere skatt på denne inntekten for å unngå baksmell. Derfor: Endre skattekortet ditt til den reelle inntekten, så leverer du hovedkortet til arbeidsgiver.

Skatteloven regner arbeidsinntekt og stønaden fra NAV som personinntekt på linje med hverandre og beskattes ikke ulikt.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for det er nettopp det de gjør. Altså at regner arbeidsinntekt som bi-inntekt og dermed må man skatte mer. Det er det jeg har fått beskjed om fra nav.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for det er nettopp det de gjør. Altså at regner arbeidsinntekt som bi-inntekt og dermed må man skatte mer. Det er det jeg har fått beskjed om fra nav.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Problemet er at du forstår ikke systemet helt tror jeg.

Om du tjener 300.000 hos arbeidsgiver eller får 300.000 hos NAV er det revnende likegyldig, skatten du totalt betaler blir den samme.

Om du tjener 150.000 hos arbeidsgiver og 150.000 hos NAV betaler du fremdeles like mange kroner i skatt som eksemplet over. Om du får aap eller uføretrygd eller lønn fra arbeidsgiver spiller ingen rolle, en krone er en krone når du regner skatt og belastes med lik andel skatt uavhengig av hvordan du har fått tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at du forstår ikke systemet helt tror jeg.

Om du tjener 300.000 hos arbeidsgiver eller får 300.000 hos NAV er det revnende likegyldig, skatten du totalt betaler blir den samme.

Om du tjener 150.000 hos arbeidsgiver og 150.000 hos NAV betaler du fremdeles like mange kroner i skatt som eksemplet over. Om du får aap eller uføretrygd eller lønn fra arbeidsgiver spiller ingen rolle, en krone er en krone når du regner skatt og belastes med lik andel skatt uavhengig av hvordan du har fått tak i den.

Jeg har nå snakket med skattekontoert og ja jeg kan endre på skattekortet så jeg får prosenttrekk på all inntekt.

Det jeg stusset veldig på var at jeg fikk beskjed fra nav om at alt arbeid utover det å motta penger fra nav regnes som bi-inntekt, noe som ville si at jeg betalte høyere skatt på det jeg arbeidet ved siden av å motta aap.

Nå viser det seg at nav tok feil, og jeg behøver ikke skattes høyere for arbeid men kan endre skattekortet så jeg får en lik prosenttrekk over hele linja.

Anonym poster: 0993f51e2f1a56d00f6940e4c9de563a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at NAV har ansatt sosionomer m.m., lite økonomer. Dessuten har de så stort regelverk å følge og sette seg inn i at det blir vanskelig å vite alt om alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...