Gå til innhold

En dyrehimmel :)


Gjest Himinn

Anbefalte innlegg

Joda, liker dyr veldig godt. Har hatt hunde"venner" også. Men det forkludrer ikke mitt syn på at dyr er dyr. De er noe annet enn mennesker, og jeg er ikke tilhenger av at man skal behandle dem menneskelikt. Jeg mener at man skal ha respekt for dyr og deres måte å leve på, men fortsatt som dyr.

Man kan like dyr uten å måtte personifisere dem. Hvis noen mener at det ikke er mulig, så vil jeg påstå at det råder en usunn tankegang. For meg er det naturstridig å tilegne dyr menneskelig størrelse.

Og en annen, litt rar ting: Hvis dyr har sjel, hvorfor har jeg ikke hørt om dyr som går igjen? Tenk på alle kuer, hunder og katter som har dødd på grusomme måter! For ikke å nevne mygg!!!!!

Kjipt med folk som er så snever at de mener at hvis jeg ikke har opplevd vennskap med hund på samme måte som dem selv, så har jeg ikke opplevd det!

Endret av Kitsune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Og en annen, litt rar ting: Hvis dyr har sjel, hvorfor har jeg ikke hørt om dyr som går igjen? Tenk på alle kuer, hunder og katter som har dødd på grusomme måter! For ikke å nevne mygg!!!!!

Jeg har egentlig inntrykk av at det er omtrent like vanlig som mennesker som går igjen. Har faktisk hatt flere personer som "ser" et konkret dyr nær meg uavhengig av hverandre. Aner ikke hvem det er eller om det er ren fantasi, men hyggelig med selskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Joda, liker dyr veldig godt. Har hatt hunde"venner" også. Men det forkludrer ikke mitt syn på at dyr er dyr. De er noe annet enn mennesker, og jeg er ikke tilhenger av at man skal behandle dem menneskelikt. Jeg mener at man skal ha respekt for dyr og deres måte å leve på, men fortsatt som dyr.

Man kan like dyr uten å måtte personifisere dem. Hvis noen mener at det ikke er mulig, så vil jeg påstå at det råder en usunn tankegang. For meg er det naturstridig å tilegne dyr menneskelig størrelse.

Og en annen, litt rar ting: Hvis dyr har sjel, hvorfor har jeg ikke hørt om dyr som går igjen? Tenk på alle kuer, hunder og katter som har dødd på grusomme måter! For ikke å nevne mygg!!!!!

Kjipt med folk som er så snever at de mener at hvis jeg ikke har opplevd vennskap med hund på samme måte som dem selv, så har jeg ikke opplevd det!

Dyr går da igjen! Uansett om man trur på det å gå igjen eller ikke, så er det da like "vanlig" å höre om dyr som går igjen som mennesker !

Dyr er dyr og mennesker er mennesker, men hvem er du til å avgjöre hvem som har sjel og ikke? Det er blandt det dummeste og mest ignorante jeg har hört. Bare for at dyr ikke er som oss så betyr ikke det at vi er bedre på noen måte. Man trenger ikke å väre en person, dvs et menneske som du syfter til her for å kunne ha en sjel.

Mygg går sikkert også igjen, selv om de er insekter og ikke dyr. Grunnen til at du aldrig hört om en mygg som gått igjen er mest sannsynlig fordi vi mennesker ikke har så mange myggvenner eller myggselskapsdyr...

Kjipt med folk som er så snever at de mener, etter å ha opplevd vennskap med tex hund, at de ikke har sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Dette kan jeg gi deg et svar på ut ifra Bibelen. Du kan slå opp i din egen Bibel for å få bekreftet det som jeg skriver her.

Forkynneren/predikeren 3:19,20 forteller oss at mennesker og dyr har samme endelikt, at vi går tilbake til støvet og at det etter dette er tomhet.

Videre ser vi i Forkynneren/predikeren 9:5,6,10 at "de døde vet slett ingenting" og at det ikke er planlegging eller virksomhet i dødsriket.

Hva Jesus sa i forb med Lasarus død om de dødes tilstand, ser vi i Johannes 11:11,12,13,14 hvor Jesus beskriver døden som en søvntilstand. Om vi leser litt videre i Johannes 11:24 ser vi at Marta (Lasarus søster) snakker om en oppstandelse på den siste dag.

Denne tanken om en oppstandelse, støttes bl.a i Johannes 5:28,29

En oppstandelse til himmel/helvete? Nei, langt ifra!

Les salme 37:9,10,11,29,34. Der kommer det tydelig frem at en evig fremtid for alle de rettferdige/gode menneskene er her på jorden.

Når det er snakk om himmelen, så er dette bolig for alle åndeskapningene.

Gud, Jesus, englene (og i 1000 års-riket Guds himmelske regjering på 144 000 mennesker som har levd på jorden jfr. Joh. Åp. 5: 9,10 7: 4 20:4,6)

Et brennende helvete for evig pine finnes ikke. Joh.Åp. 20:14,15 bekrefter dette. Her blir ildsjøen beskrevet som "den annen død". Også døden og dødsriket, som er begreper, skal kastes i denne og kan følgelig ikke lide pine.

Det betyr enkelt og greit evig tilintetgjørelse.

Den første (adamittiske) død er den døden som vi kjenner og som våre forfedre har sovnet inn i. Så kommer oppstandelsen, og til sist evig liv eller den annen død/evig tilintengjørelse i ildsjøen.

Det som vi ser er at vi dør og går tilbake til en "ikke-eksistens/søvn" i dødsriket, på samme måte som dyrene. Men oppstandelsen gjelder ikke dyrene. Dyrene gjør ikke gode eller onde ting slik som menneskene. Dyrene styres av instinkter, og menneskene av fri vilje og fornuft. Det er viktig å huske på at Bibelen omtaler de onde som de som har vendt sitt ansikt bort fra Gud, og dette kan jo heller ikke tilregnes dyrene. Det var også menneskene som syndet i Edens Hage og pådro seg syndens lønn som er døden. Jfr. Romerne 6:23.

Så du kan være trygg på at ingen dyr kommer hverken til himmel eller helvete.

Håper du vil ta deg tid til å slå opp i din egen Bibel. Håper det ikke ble for innviklet.

Jeg er forøvrig et av Jehovas Vitner. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...