Gå til innhold

Hijab-hva mener du om det?


Anbefalte innlegg

En hijab til besvær vil noen si. det har stormet rundt det plagget. Skal man forby det, bør kvinner tvinges til å bære det. Slik jeg ser det er hijaben bare et plagg. Å forby det eller å påby det er to sider av samme sak, noe fundamentalister ønsker å gjøre, enten de er invandringsfientlige eller kvinnefiendtlige. La oss kvinner selv få betsemme hvilke plagg vi ønsker å gå med, da er hijaben som et hvilket som helst plagg vi kvinner kan gå med hvis vi ønsker det. Min kjæreste sier at når hijab er noe vi kvinner kan velge å gå i, da kan det være et ganske vakkert plagg å se oss i. Jeg har sett at noen etnisk norske kvinner har gått med hijab. De er ikke muslimer. Så hva mener dere om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke man skal forby det. Enhver form for tvang mener jeg er feil, så det er selvsagt galt at noen blir tvunget/presset til å bruke det. Men de som selv tar et bevisst valg om at de ønsker å bruke det mener jeg skal få lov til det, som enhver annet klesplagg eller religiøst symbol (f.eks korssmykke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Frivillighet er i grunn det viktigste for meg. Det betyr at jeg både er i mot påbud og forbud mot hijab, da begge deler er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk skal få gå med det de vill. Noen blir sikkert tvunget til å gå med det og det er synd, man da burde vi heller bli strengere ved tvang. Vi kan ikke forby plagg.

Men jeg ser helst at damer går naken, jeg da. Eller latex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Hijab brukes vel både frivillig (av idioter) og ufrivillig (av mennesker som gir etter for peer pressure).

Jeg syns hijab er teit, stygt, dust , idiotisk osv. Det er et spm om hvem en ønsker å støtte- de som egentlig ikke vil bruke hijab, men lar seg kue av kulturen, eller de som ønsker valgfrihet og ønske om selv å bestemme over sin egen kropp.

Det er ikke lov å gå i naziuniform i tyskland, og spør du meg er vel hijab noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall hadde det vært kjipt.

Tror du kan ta det med ro tutlo, mener det er PVC, og da er det vegan. Er en form for plast.

Facinerende hvor mange veg'nere det dukket opp her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er frivillighet i religiøs sammenheng? Jentene tar på seg hijaben "frivillig" - uten noen form for pistol mot hodet. Hvorfor? Jo fordi de er blitt fortalt at det er slikt gode muslimer gjør.

Spørsmålet om for eller i mot hihab bør faktisk ikke være om det er frivillig eller ikke, spørsmålet bør være: er det skadelig for en person å bruke hijab - eller andre religiøse skikker for den slags skyld.

I dette landet er vi så livende redde for å tråkke noen på tærne at vi tillater alt for mye i religionens navn. Det modigste noen har gjort var barneombudet som for ca 20 år siden krevde at Jehovas vitner skulle fjerne ordet "ris" fra sine bøker pga at det var oppfordring til korporlig avstraffelse.

Ingen andre har turt å ta tak i religiøse skikker som er mer eller mindre farlige - bort sett fra kjønnslemlesting. Hvorfor f.eks. er det ingen som tar tak i blodspørsmålet og utstøtelsespraksisen hos Jehovas vitner? Begge deler er klart i strid med norsk lov for man har verken lov å nekte noen å få nødvendig medisinsk behandling og det er ikke lov å ha sanksjoner mot noen som forlater religionen. Det siste er i strid med religionsfriheten. Hva gjør politikerne og myndighetene? Ingenting.

Nei hijab er ikke like skadelig som å nekte noen blodoverføring. Men det var dette med frivillighet. Jehovas vitner dekker seg bak at det er enkeltindividets rett å nekte medisinsk behandling eller å ikke hilse på en utstøtt person. Men alle Jehovas vitner vet at de må være så grei å ha - som individ - den samem kollektive forståelsen av disse spørsmålene som resten av menigheten eller så blir det ugreit å være dem.

Etter min mening er det også slik med hijab. Jeg som ikke-troende har ingenting med å peke på en jente med hijab og se ned på henne for det. Men de aller fleste av oss i vesten ser på hijab som kvinnefiendtlig og undertrykkende. Vi oppfatter hijab som et plagg som er laget for at kvinnen skal kjenne sin plass i forhold til mannen. I lys av dette synes jeg det er på sin plass å diskutere hvorvidt man skal tillate en religion å "påby" sine medlemmer å bruke hijab. Av samme grunn er det all gode grunn til å se på hijab brukt på arbeidsplasser der det f.eks. er uniforms påbud.

Jeg vokste opp i Jehovas vitner. Jeg vet hva ordet frivillig betyr. Ikke gå i den fellen det er å tro at frivillig har noe som helst med det å bære hijab å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest_en

Jeg synes hijab kan være selvmotsigende, den brukes jo av muslimer for

å dekke håret slik at det ikke skal virke tiltrekkende på menn. Muslimer generelt har kleskoder (i varierende grad) for ikke å tiltrekke seg mannen.

Men!

Blir litt latterlig å se en med hijab, samtidig som hun har høyhelte sko, masse sminke og smykker og ettersittende klær. Dette er jo noe man har for å se "godt ut". Hva er da poenget med hijab som skal skjule det vakre? Blir litt vel selvmotsigende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi skal påberope oss å vite bedre enn de som går med hijab om de har gjort det frivillig eller ikke. (Det er kanskje snakk om samme type frivillighet som gjør at kvinner barberer seg under armene i vår kultur?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Brukernavn_*

Er det greit med hijab i et rettslokale? Skal en tiltalt kunne dømmes av en dommer i hijab?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi skal påberope oss å vite bedre enn de som går med hijab om de har gjort det frivillig eller ikke. (Det er kanskje snakk om samme type frivillighet som gjør at kvinner barberer seg under armene i vår kultur?)

Hvilke konsekvenser får det for en person som ikke barberer seg under armene? Slutter familien å hilse eller kaller broren din deg for en hore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...