Gå til innhold

Hvis du kunne stille Gud ETT spørsmål


Gjest Gjest_Tinka_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_NinjaTurtle_*

Dear God. 2 out of 3 doctors say you perform miracles on a daily basis. Why won't you heal amputees?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg på:

Hvorfor er mennesker så utrolig dumme?

Men så kom jeg på at det forklares selvfølgelig med fri vilje. Hvis folk vil være dumme, så vil man være dum. Men man kunne jo skapt menneskene slik at de hadde større evne til å tenke logisk og mer moralsk og mer empatisk... så spørsmålet mitt ville vel ha vært:

Hvor mange ganger til har du angret på at du har skapt menneskene så dumme?

Men så vet jeg egentlig svaret på det også. For hadde Gud skapt menneskene slik at de helt tydelig vil lent mot å velge det sunne, logiske, morlaske, gode etc. så hadde vi jo ikke hatt en fri vilje. For jeg forstår virkelig hvorfor det er viktig med fri vilje. For det å skape vesener som ikke har fri vilje, ville ikke vært noe moralsk riktig eller noe godt.

Sååå.... spørsmålet mitt ville ha vært:

Hvorfor kunne du ikke gjøre det lettere å irritere seg over dumme mennesker?

Hm... men det er jo min egen feil. For det kan jeg jo bare gjøre om jeg vil. Fri vilje igjen.

OK. Tror spørsmålet mitt hadde blitt:

Har du mistet troen på menneskene? Hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjäre Gud. Hvorfor innfrir du önsket mitt om lönnsforhöyelse, men ikke önsket til en sulten unge i darfur om litt mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jehova også kjent som Gud
Kjäre Gud. Hvorfor innfrir du önsket mitt om lönnsforhöyelse, men ikke önsket til en sulten unge i darfur om litt mat?

Fordi dere i vesten tar alle pengene. Slik at barn i Dafur sulter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt eneste spørsmål måtte ha blitt "hvorfor?"

Som allmektig ville han ha visst hvor mye spørsmålet rommer.

Nå er jeg redd køen foran ham ville ha vært lang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Gud/Jehova/Allah ... etc.

Det sies at du er stor og mektig, at du er vår store kjærlige far. Ingen fedre jeg kjenner ville latt barna sine lide. Hvordan kan det ha seg at ufullkomne (i følge deg og din sønn samt diverse profeter) fedre gripe inn øyeblikkelig for å skåne sitt barn for lidelse når du - BOKSTAVELIG TALT - i 100vis av år (for ikke å si 1000vis) ser oss utøve vold mot hverandre, voldtekter, mord? Ja jeg vet om den frie vilje, men INGEN kjærlige foreldre jeg kjenner ville latt sitt barn gå gjennom dette for noen grunn. Og hvis den ene forelderen gjør slikt mot sitt barn ville de fleste av den andre forelderen gjøre det som stod i dets makt for å forhindre at det skjedde igjen, om mulig med eget liv og helbred som innsats. Det er liten trøst i å vite at de som gjør slikt vil få sin straff en eller annen gang. I verste fall har jo dine tjenere i kirken lært oss at det bare er å ture frem som om ingenting har hendt og så be om tilgivelse i det man trekker sitt siste sukk og da er det greit. Vi som lever vet jo ikke om disse blir straffet - det har vi jo aldri sett, så den neste seksualmisbrukeren, voldtektsmannen og inkvisitøren blir jo ikke akkurat skremt av den manglende straff. Dessuten tror jo en del av disse sterkt på deg sier de ...

Men du lar prester og andre av dine tjenere velsigne krig mot dine egne barn skapt i ditt bilde. Du har oppigjennom århundrene tillatt tortur i ditt navn og at dine tjenere har flådd jorden - både bokstavelig ved å loppe dem for penger og mer symbolsk ved å utnytte dem istedenfor å bringe dem nærmere deg. Ja hvordan kan du tillate at dine tjenere FORTSETTER å gjøre dette for en eller annen politisk sak? Og jeg vet selvsagt at for deg er 1000 år som en dag, men du har uteblitt med et eneste sikkert livstegn i de seneste minst 2000 år. Har du helt glemt at for oss er denne tidsrammen mildest talt en helt annen en for deg?

Så Gud, mitt spørsmål til deg er: Hvor er du?

Hilsen atteist - inntil det motsatte er ugjendrivelig og vitenskapelig bevist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR lest disse bøkene og jeg er fullstendig enig med deg! Bøkene er helt fantastiske! Det føltes som å komme hjem, alt falt på plass liksom.

Så jeg anbefaler også at de som er interessert i spørsmål om livet leser disse 3 bøkene.

Helt enig. Jeg følte også at "alt falt på plass" + fikk også den "komme hjem" følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...