Gå til innhold

Er det hyklersk med kirkelig vielse hvis brudeparet ikke er kristne?


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal gjøre noe så viktig som å gifte meg eller ha en seremoni for mine barn, så skal det i hvertfall ikke være en seremoni hvor deler av den i beste fall er meningsløs eller i verste fall går mot det jeg selv står for.

Men hvis man føler seg hjemme i og føler seg vel med kristen kultur, vil seremonien verken føles meningsløs eller gå mot det en står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt greit så lenge man er medlem av statskirken og ikke erklært ateist.

Ellers blir det jo et spm om hvor kristen man må være... Noen er veldig kristne, andre sånn passe, noen mer likegyldige. Så lenge de er med i statskirken er vel det greit? Er jo vanskelig å få folk til å skulle bevise hvor kristne de var da, om det var et krav... Religiøsitet kan jo være så mangt...

Ellers lover man ikke Gud noen ting, man lover hverandre ting, foran Gud. En forskjell der... Synes for øvrig folk som aldri har sett en protestantisk vielse kanskje burde være litt forsiktige før de påstår ting om hva dette innebærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
My point exactly! Jeg har til gode å høre en kristen uttale seg negativt om at ikke-kristne velger å gifte seg i kirken (selv om det sikkert finnes kristne som føler det sånn, men jeg har altså inntrykk av at de utgjør et veldig lite mindretall). Det er ateistene som synes at dette er respektløst overfor de kristne, og altså ikke de kristne selv (ser det ut til).

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg har alltid tenkt at denne "åpen dør-politikken" er temmelig bevisst valgt fordi kirken dermed kan bruke som argument at det er veldig mange som egentlig er kristne. En konsekvens av dette igjen er argumentene for en statskirke styrkes. Dette igjen er med å støtte opp under statskirken som institusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg har alltid tenkt at denne "åpen dør-politikken" er temmelig bevisst valgt fordi kirken dermed kan bruke som argument at det er veldig mange som egentlig er kristne. En konsekvens av dette igjen er argumentene for en statskirke styrkes. Dette igjen er med å støtte opp under statskirken som institusjon.

Det har du kanskje rett i. Samtidig innebærer konseptet "statskirke" at den må favne både vidt og bredt. I motsetning til uavhengige trossamfunn kan den rett og slett ikke stille for mange krav til medlemmers tro, livsstil og oppførsel.

Edit: Statskirken er per definisjon ment å skulle favne hele det norske folk.

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Dere som mener at det er hyklersk å gifte seg i kirken om man ikke er kristen: Hvem er man hyklersk overfor? Gud? Menigheten? Bryllupsgjestene? Seg selv? Statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Venetia

Hvorfor kan man ikke gjøre som man vil uten at det blir "provoserende"? Når jeg gifter meg i kirken trenger ikke du å være der, du vet ikke hva jeg tenker når presten snakker - så hva så? Hvorfor bry seg så mye om hva andre tenker og hvor de velger å gifte seg? Det påvirker jo ikke deg på noen måte det.

Jeg har alltid drømt og fantasert om å gifte meg i kirken, det er uaktuelt å gifte meg i et annet bygg for å ikke virke "hyklersk" ovenfor dere. Er da meg selv jeg gjør det for, og så lenge jeg er medlem av statskirken og ikke bruker tiden min på å gå imot Gud så burde det virkelig ikke være noe problem.

Om jeg var veldig kristen hadde jeg nok ment akkurat det samme som de fleste skriver her, men jeg er veldig likegyldig til om Gud finnes eller ikke. Er ikke derfor jeg vil gifte meg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Dere som mener at det er hyklersk å gifte seg i kirken om man ikke er kristen: Hvem er man hyklersk overfor? Gud? Menigheten? Bryllupsgjestene? Seg selv? Statskirken?

Overfor seg selv og kristendommen som en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke gjøre som man vil uten at det blir "provoserende"?

Hva er galt med at det man gjør er provoserende for noen? Det er helt sikkert flere ting jeg gjør eller sier som virker provoserende for andre. Det er vel en del av det å leve i et samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Hvorfor kan man ikke gjøre som man vil uten at det blir "provoserende"? Når jeg gifter meg i kirken trenger ikke du å være der, du vet ikke hva jeg tenker når presten snakker - så hva så? Hvorfor bry seg så mye om hva andre tenker og hvor de velger å gifte seg? Det påvirker jo ikke deg på noen måte det.

Jeg har alltid drømt og fantasert om å gifte meg i kirken, det er uaktuelt å gifte meg i et annet bygg for å ikke virke "hyklersk" ovenfor dere. Er da meg selv jeg gjør det for, og så lenge jeg er medlem av statskirken og ikke bruker tiden min på å gå imot Gud så burde det virkelig ikke være noe problem.

Om jeg var veldig kristen hadde jeg nok ment akkurat det samme som de fleste skriver her, men jeg er veldig likegyldig til om Gud finnes eller ikke. Er ikke derfor jeg vil gifte meg i kirken.

Du har på sett og vis sagt noe om hva du tenker. Når du skriver at du er "likegyldig til hva presten babler om", så sier det i alle fall en hel del om holdningen din til kirken.

Hvis det er kirken som bygning som frister, så antar jeg at du er blant de som bruker kirken som festlokale, da. Det gjør du selvsagt som du vil med, i og med at kirken har veldig åpne dører, såfremt man ikke er homofil eller fraskilt, men personlig har ikke jeg sansen for det.

Edit: språkfeil

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg ser ikke noe galt i at ikke-kristne gifter seg i kirken, men jeg reagerer når folk gifter seg i kirken og klager på at presten snakker om Gud, ikke vil ha salmer etc. Skal man gifte seg i kirken får man ta med seg det det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
My point exactly! Jeg har til gode å høre en kristen uttale seg negativt om at ikke-kristne velger å gifte seg i kirken (selv om det sikkert finnes kristne som føler det sånn, men jeg har altså inntrykk av at de utgjør et veldig lite mindretall). Det er ateistene som synes at dette er respektløst overfor de kristne, og altså ikke de kristne selv (ser det ut til).

Det mindretallet har nok startet sitt eget trossamfunn utenfor statskirken for lenge siden.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg i kirken kun fordi det er tradisjon, ikke fordi man er troende, blir bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en av dem som aldri skulle gifte seg i kirken, som mente det var helt horribelt at ikke-kristne misbrukte kirken på denne måten, og stort sett hadde veldig sterke meninger om andres valg.

Så traff jeg mannen jeg skal gifte meg med, og innså at et forhold krever kompromisser, og at man gir seg innimellom. Jeg har til og med innsett at det finnes situasjoner der hensynet til andre mennesker er viktigere enn mine egne prinsipper.

Så nå skal jeg altså gifte meg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Etter som jeg kan se er det 50/50 om det er greit å ha en kirkelig vielse selv om en ikke bekjenner seg som kristen...

Litt mer forsonlighet i denne tråden enn i tråden om konfirmasjon.

Lurer på hvorfor... ;)

Bare for å ha det sagt, selv om jeg er kristen selv har jeg ingenting i mot at kirken brukes av andre enn de som bekjenner seg som kristne.

Kirken har hatt en så stor tadisjonell betydning opp gjennom tidene, og da spesielt dåp, konfirmasjon, vielse og begravelse.

Kirken forbindes med høytid, tradisjon og for mange også trygghet!

Zia beskrev det veldig godt da hun skrev:

Allikevel setter jeg stor pris på Kirken som institusjon - jeg synes det er flott at vi har en såpass stor og sentral organisme som vier mye av sin virksomhet til etiske spørsmål og til medmenneskelighet (selv om jeg hadde satt pris på om de hadde vært litt mindre sex-fikserte). Jeg liker meg i kirken, og jeg setter pris på å leve i en kultur som i stor grad har blitt påvirket av kristendommen.

Veldig mange føler det på denne måten.

Se bare på julaften som et eksempel... hvor mange er det som ikke går i kirken ellers i året, men som "må" ha med seg den høytidsstemningen de får på denne gudstjenesten?

Da er det ingen seremoni som er årsaken til at de går i kirken, ingen spesiell anledning, bare et ønske om å være i kirken ved denne anledningen fordi de forbinder julegudstjenesten med tradisjon, høytid, noe hyggelig, og ikke minst julestemning. Ikke noe galt i det i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Jeg var en av dem som aldri skulle gifte seg i kirken, som mente det var helt horribelt at ikke-kristne misbrukte kirken på denne måten, og stort sett hadde veldig sterke meninger om andres valg.

Så traff jeg mannen jeg skal gifte meg med, og innså at et forhold krever kompromisser, og at man gir seg innimellom. Jeg har til og med innsett at det finnes situasjoner der hensynet til andre mennesker er viktigere enn mine egne prinsipper.

Så nå skal jeg altså gifte meg i kirken.

Nettopp!

Av og til må man innse at det er viktigere å ta hensyn til et annet menneskes ønsker enn å respektere enn gud/religion man ikke tror på uansett...

(Og som et PS: jeg giftet meg borgerlig av samme grunn ;) For meg var det viktigere å få gifte meg med ham enn å ha vielsen i kirken, selv om kirken betyr mye for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Helen Parr

Jeg har tidligere hatt nokså sterke prinsipper rundt dette, og det var aldri aktuelt for oss å gifte oss i kirken. Imidlertid har jeg kommet frem til at jeg trives med å være litt mer pragmatisk i forhold til slike spørsmål, selv om utgangspunktet mitt er det jeg skrev i første innlegg.

Når man får barn er det for eksempel ikke bare enkelt å ta avstand fra all julefeiring som baserer seg på Kristi fødsel, eller skille på engler og nisser til pynt.

Derfor har jeg vel konkludert med at jeg bare kan snakke for meg selv, og det finnes så uendelig mange andre forhold i samfunnet som fortjener engasjement enn at vi ateister skal gå rundt å være irritert på vegne av de troende.

Diskusjonen rundt integritet kan man likevel ha, og jeg innrømmer gjerne at jeg stusser over de som i fullt alvor uttrykker at de gir blaffen i hele det guddommelige budskapet, bare de får gifte seg i kirken, Tross alt tror jeg det er et fåtall som tenker slik.

Jeg synes Noli sier det veldig fint i innlegget sitt:

Så traff jeg mannen jeg skal gifte meg med, og innså at et forhold krever kompromisser, og at man gir seg innimellom. Jeg har til og med innsett at det finnes situasjoner der hensynet til andre mennesker er viktigere enn mine egne prinsipper.

Så nå skal jeg altså gifte meg i kirken.

Spesielt den siste setningen bør nok flere bite seg merke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er like uforståelig at man velger å gifte seg i guds hus som å konfirmere seg i kirken dersom man ikke er troende.

Å bruke kirken som festlokale har jeg ikke sans for.

Enig Enig Enig :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men flesteparten av disse er jo kristne. De er medlem i statskirken.

Men man er jo ikke kristen bare fordi man er medlem av statskirken. Det er til og med mange ateister som er medlemmer der, bare fordi de ikke har fått somlet seg til å melde seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...