Gå til innhold

Er det hyklersk med kirkelig vielse hvis brudeparet ikke er kristne?


Gjest Gjest_Trådstarter_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*

I en debatt om konfirmasjoner kom det fram at mange mente det var hyklersk å konfirmere seg i kirken hvis ungdommene ikke var kristne.

I lys av denne påstanden lurer jeg på om det samme gjelder for kirkelige vielser…

I overkant av halvparten av alle vielsene som utføres i Norge utføres i kirken.

I 2006 var det ca 10 000 utførte vielser i kirken… det vil si at 20 000 mennesker giftet seg kirkelig.

I en undersøkelse der spørsmålet var: ”Tror du på Gud”, svarer 44 prosent at de gjør det.

Av et antall på 20 000 vil det si at 8800 mennesker tror på Gud, noe som igjen vil si at 11 200 mennesker av de som gifter seg i kirken ikke tror på Gud.

Ut i fra disse tallene ser det ut til at det gjelder andre regler for vielser enn for konfirmasjoner…

Man kan selvsagt hevde at det er den kristne delen (altså de 44 % som sier at de tror på Gud) som gifter seg i kirken, og at resterende gifter seg borgerlig…

Vel, la oss regne litt på det også…

Hvis vi legger sammen tallene på vielser inngått både kirkelig og borgerlig i 2006, vil de tallene være hhv 9965 i kirken, og 6930 borgerlig, et totalt antall av 16 895 inngåtte ekteskap, altså 33 790 mennesker som giftet seg. Av disse vil det da være 14 876 mennesker som tror på Gud… Det vil si at 5-6000 mennesker gifter seg i kirken uten å tro på Gud…

Spørsmålet blir da: er det hyklersk å gifte seg i kirken når man ikke er kristen?

Hvis nei, hvorfor ikke når det er så ille at konfirmanter konfirmerer seg i kirken uten å være kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Jeg synes det er like uforståelig at man velger å gifte seg i guds hus som å konfirmere seg i kirken dersom man ikke er troende.

Å bruke kirken som festlokale har jeg ikke sans for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Helen Parr her, jeg synes både vielse, konfirmasjon og dåp i kirken er hyklersk hvis man ikke tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg synes man burde holde seg borte fra kirkelige seremonier hvis man ikke er kristen. Jeg kan ikke fatte og begripe at det er så godtatt og utbredt som det er i dag. Har folk faktisk ingen problemer med å stå og lyve i kirken, og å lytte til en religiøs seremoni om en Gud de ikke tror på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om jeg synes at det er hyklersk.

Dersom en person er er erklært ateist, og har tatt et standpunkt om at h*n ikke ønsker å bekjenne seg til noen religion, ville jeg syntes at det å gifte seg i kirken hadde vært et veldig merkelig valg. Men jeg vet ikke om jeg ville kalt det hyklersk.

Dessuten - hva innebærer det å være kristen? Det er sikkert mange som synes at Kirken utgjør et positivt element i samfunnet, som føler seg vel i kirkerommet og som føler tilhørighet til kristen kultur, men som allikevel ikke regner seg som kristne. Jeg synes det er helt legitimt om slike personer gifter seg i kirken, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

det kan vel være sånn at den ene er kristen og har et sterkt ønske om bryllup i kirken, mens den andre ikke har spesielle preferanser? om man ikke synes det er så nøye er det kanskje lett å bare "bli med på lasset"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Tabris!

Ikke bare er det trist, men det er direkte forkastelig!

Hyklerisk og forkastelig.

En misbruker andres tro til egen vinning. En misbruker en annen tros tid og penger.

Hvordan klarer dere, som døper barna deres i kirka uten å være kristen, å lyve i kirka?

Fortelle foran "Gud" at dere vil oppdra barnet deres i den kristne tro?

Når dere på INGEN måte tror på denne guden?

Når dere aldri vil oppdra barna deres på denne måten?

Dere lyver og tråkker på troen til de menneskene som sitter i den kirka for en grunn.

De tror på denne guden, dette er viktig for dem.

Dåpen er sannsynligvis det viktigste ritualet i Kristendommen.

Burde vi ikke ha såpass respekt for den da at vi ikke utnytter den?

Jeg er på ingen måte kristen, men synes uansett en skal ha såpass respekt for andres tro at en ikke utnytter deres ritualer fordi det er "tradisjon"!

Bytt ut dåp og barn med vielse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er medlem i statskirken så synes jeg ikke man trenger å ha noen sterk personlig gudstro nei.

Å gifte seg i kirken handler like mye om tradisjoner som religion. Og man bruker det jo ikke som "festlokale" akkurat, men et stille og høytidelig sted å befeste sine troskapsløfter til hverandre. Ser ikke noe galt i det.

Tabris: Hva mener du at folk lyver om i en bryllupsseremoni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut dåp og barn med vielse :)

Jeg har inntrykk av at de fleste kristne er veldig inkluderende, og at de ønsker alle som vil delta i kristne seremonier som dåp, konfirmasjon og bryllup velkomne.

Men det er klart - dersom kristne føler seg tråkket på når ikke-kristne velger i gifte seg kirkelig, bør det respekteres og tas alvorlig. Jeg har imidlertid inntrykk av at det ikke er tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris: Hva mener du at folk lyver om i en bryllupsseremoni?

En lyver når en lover noe foran en gud en ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Dessuten - hva innebærer det å være kristen? Det er sikkert mange som synes at Kirken utgjør et positivt element i samfunnet, som føler seg vel i kirkerommet og som føler tilhørighet til kristen kultur, men som allikevel ikke regner seg som kristne. Jeg synes det er helt legitimt om slike personer gifter seg i kirken, for eksempel.

Jeg kan være tilbøyelig til å være enig med deg her. Mange har et ikke-avklart forhold til tro og kristendom. Da kan det selvsagt være helt legitimt å benytte seg av kirken. Man ønsker markeringer i livet, og de regisseres av institusjoner vi kjenner til og har tradisjondbundne følelser overfor.

Jeg siktet heller mot de som erklærer seg for ateister, og likevel velger kirkelig vielse.

Når det er sagt, tror jeg det er ateistene som hisser seg mest opp over at de likegyldige benytter seg av kirken til vielse og dåp. Derfor gjør jeg igrunn ikke annet enn å riste på skuldrene, selvom jeg alltid blir litt oppgitt når jeg hører at presten var så flink fordi han ikke snakket så mye om "Gud og Jesus og sånn".

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen forståelse for de som gifter seg i kirken selv om de sier at de ikke er kristne. For det første vil da seremonien i stor grad omhandle ting de ikke tror på eller har et forhold til, og for det andre er det å vise mangel på respekt ovenfor de som er kristne og ser på kirken som et hellig hus.

Naturligvis er det en definisjonssak om hva det er å være kristen, og hvem som er "kristne nok", og det er ikke opp til oss å bedømme. Jeg snakker her om personer som selv sier at de ikke er kristne.

Javisst er det et fint bygg og høytidelige omgivelser, og kirkelige vielser har jo lange tradisjoner. Men min erfaring er at borgerlige/HEF-vielser kan være like fine og høytidelige.

Men dersom den ene av partene er kristen og den andre ikke, har jeg jo forståelse for at en del av disse parene gifter seg i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris: Hva mener du at folk lyver om i en bryllupsseremoni?

Jeg har faktisk ikke vært i en protestantisk vielse, så jeg vet ikke om man svarer "ja" på noe annet enn at man skal leve sammen, eller om Gud og den kristne tro inngår i ekteskapsløftene på noe vis. Men man lyver i dåpen når man svarer ja på å oppdra barnet i den kristne tro. I vielse så går det mer på at man står og hører på prat om Gud og Jesus i noe så viktig som ets eget bryllup, og jeg forstår ikke at man klarer det uten å føle ubehag om man ikke er troende selv.

Men jeg synes det er løgn fra ende til annen, egentlig, når man bruker en religiøs seremoni uten å være troende.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor gjør jeg igrunn ikke annet enn å riste på skuldrene, selvom jeg alltid blir litt oppgitt når jeg hører at presten var så flink fordi han ikke snakket så mye om "Gud og Jesus og sånn".

Hører ikke folk selv hva det er de står og sier? Snart må presten nærmest be om unnskyldning for at han gjør noe så kjedelig og ubehagelig som å snakke om religion i en religiøs seremoni. Jeg mister motet av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Venetia

Skjønner poengene deres, men jeg tror ikke på Gud så er nokså likegyldig til hva presten babler om når det kommer til akkurat den delen. Likevel har jeg tenkt til å gifte meg i kirken, fordi det er tradisjon og jeg vil ikke gifte meg noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så lenge vi har statskirke som vi har nå, så syns jeg ikke det spiller noe som helst rolle. Ganske mange står innmeldt (og man blir jo innrullet automatisk... sære greier) uten å ha noe personlig mening om det, og da må de ha lov til å bruke kirkene på samme måte.

Men man MÅ tåle at presten maser om gud og jesus når man velger i gifte seg i en kirke, eller egentlig hvorsomhelst hvis man involverer en prest. Det er tross alt jobben hans/hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det er sagt, tror jeg det er ateistene som hisser seg mest opp over at de likegyldige benytter seg av kirken til vielse og dåp.

My point exactly! Jeg har til gode å høre en kristen uttale seg negativt om at ikke-kristne velger å gifte seg i kirken (selv om det sikkert finnes kristne som føler det sånn, men jeg har altså inntrykk av at de utgjør et veldig lite mindretall). Det er ateistene som synes at dette er respektløst overfor de kristne, og altså ikke de kristne selv (ser det ut til).

Selv er jeg for øvrig en av de som er likegyldig: Jeg er ikke ateist, men heller ikke religiøs. Jeg vil allikevel ikke betegne meg selv som agnostiker, da religiøse spørsmål ikke er noe jeg vier mye tid til, eller funderer mye over. Likegyldig er antakelig det begrepet som best beskriver mitt forhold til Gud og til religiøsitet. Allikevel setter jeg stor pris på Kirken som institusjon - jeg synes det er flott at vi har en såpass stor og sentral organisme som vier mye av sin virksomhet til etiske spørsmål og til medmenneskelighet (selv om jeg hadde satt pris på om de hadde vært litt mindre sex-fikserte). Jeg liker meg i kirken, og jeg setter pris på å leve i en kultur som i stor grad har blitt påvirket av kristendommen. Imidlertid ville det ikke falle meg inn å gifte meg i kirken. Men jeg har respekt for de av mine likesinnede som føler at det er riktig for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chili P

Det blåser jeg en lang marsj i. Den som kaster den første steinen, og så videre ...

Hvis dette er det mest hyklerske folk gjør i løpet av livet, så synes jeg man bør si seg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg synes det er like uforståelig at man velger å gifte seg i guds hus som å konfirmere seg i kirken dersom man ikke er troende.

Å bruke kirken som festlokale har jeg ikke sans for.

Dette er jeg helt enig i.

Derfor virker uttalelser som denne fra Venetia:

"Skjønner poengene deres, men jeg tror ikke på Gud så er nokså likegyldig til hva presten babler om når det kommer til akkurat den delen. Likevel har jeg tenkt til å gifte meg i kirken, fordi det er tradisjon og jeg vil ikke gifte meg noe annet sted."

lettere provoserende på meg.

:murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal gjøre noe så viktig som å gifte meg eller ha en seremoni for mine barn, så skal det i hvertfall ikke være en seremoni hvor deler av den i beste fall er meningsløs eller i verste fall går mot det jeg selv står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...