Gå til innhold

Mennesket er vegetarianere opprinneleg


Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
med ett kjapt søk på google vil du selv finne mange artikler som støtter det jeg sier, og som sier det motsatte. for som nesten all forskning er det også uenigheter om dette.

Jeg blir alltid like provosert når jeg ser et svar som dette. Hvis dette søket er så kjapt så kan du like greit gjøre det og legge linkene her. Ikke alle er like store racere på google-søk og det er DU som påstår det motsatte av en del andre i tråden (og er trådstarter). Vær snill å vis det mener med link - det er en svært god vane og kalles etterrettelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nobilian
Greit, 4 av 32 tenner er mer skarpe enn de er firkantede (etter min mening er de vel heller ovale, men jeg skal være enige i at de har ett mer kjøttetende-lignende preg enn de andre tennene våre). Så med ett enkelt reknestykke kan vi se at 28 av tennene er plante-eter tenner, og 4 av dem er til en viss grad kjøtt-eter tenner. Altså er det mye mer sansynlig at det er de 4 tennene som har gjort en liten utvikling fra de firkantede tennene, enn omvendt.

Ser også at det er noen som drar frem sunnhet. Rødt kjøtt er usunt. det er masse fett, hormoner og kolesterol i det, og for store mengder av dette er ikke sundt.

Dessuten har det blitt gjort ulik forskning og undersøkelser på dette , og det viser at hele 33 % av folk i USA og Canada er overvektige av kjøttetere, i forhold til vegetarerene som bare har 2% overvektige. (kilde:http://www.pcrm.org/)

***

Feil, feil, feil.

Tennene våre er tilpasset behandlet kjøtt, ikke rått kjøtt.

De har utviklet seg til å bli slik de er nå over en periode på to millioner år, noe som gjør det litt vanskelig for deg å konkludere troverdig med at vi ikke er kjøttetere, ikke sant?

Videre er det slik at dere som i dag er vegetarianere, ikke ville vært her om deres tidlige forfedre ikke hadde spist rødt kjøtt - uten proteindiett ville vi ikke ha utviklet hjernen (og kapasiteten) som skiller oss fra andre pattedyr. Det er forøvrig etter at vi utviklet hjernen jeg mener vi ble mennesker, uten at jeg har sjekket fagdefinisjonen.

Denne lille detaljen (hjernen, altså), er også det som gjør at vi ikke higer etter rått kjøtt, noe du etterlyser i et annet innlegg.

At kjøttetere i Canada oftere blir overvektige, er en like interessant opplysning som at røkere røyker mer enn ikkerøykere, eller at det er farligere å krysse gata på rødt enn på grønt.

Min personlige mening er forøvrig at vegetarianere kan tillate seg å være nettopp det fordi de ikke trenger samme mengde energi som oss andre - ikke til arbeid og ihvertfall ikke til tankevirksomhet.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***Min personlige mening er forøvrig at vegetarianere kan tillate seg å være nettopp det fordi de ikke trenger samme mengde energi som oss andre - ikke til arbeid og ihvertfall ikke til tankevirksomhet.

Akkurat den der kan du gjerne forklare litt. Hva mener du med at "vi vegetarianere" ikke trenger samme mengde energi som "dere andre"? Og mener du at vi arbeider og tenker mindre? Det stemmer i hvert fall ikke med min jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med ett kjapt søk på google vil du selv finne mange artikler som støtter det jeg sier, og som sier det motsatte. for som nesten all forskning er det også uenigheter om dette.

Det blir litt annerledes. Du skrev at "nyere forskning viser...", og ga inntrykk av at det nylig hadde kommet forskningsresultater som nærmest banket tidligere påstander ned i støvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den der kan du gjerne forklare litt. Hva mener du med at "vi vegetarianere" ikke trenger samme mengde energi som "dere andre"? Og mener du at vi arbeider og tenker mindre? Det stemmer i hvert fall ikke med min jobb.

Jeg oppfatta det slik at han henviste til at de smarteste ARTENE er kjøttspisere og rovdyr. Graseterne rusler bare tanketomt rundt og tygger drøv, mens kjøtteterne sniker seg rundt og legger avanserte planer for å få satt kloa i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Er det eigentleg så interessant å vite kva vi har vore då? No er vi i alle fall tilpassa å ete både planter og dyr, og det er vel liten tvil om at det aukar sjansen for å overleve viss ein kan ete ulike typer føde?

Når det er sagt er eg tydeleg ikkje normal, for eg likar rått kjøt og rå fisk betre enn behandla fisk og kjøt. Det er nok fordi eg er ei tigresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppfatta det slik at han henviste til at de smarteste ARTENE er kjøttspisere og rovdyr. Graseterne rusler bare tanketomt rundt og tygger drøv, mens kjøtteterne sniker seg rundt og legger avanserte planer for å få satt kloa i dem.

Det gjør ikke jeg. Han snakket om kjøtterere i Canada som mennesker, og gikk så videre med neste avsnitt. Så han snakker nok om menneskelige vegatarianere og kjøttetere ("de" og "oss").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ikke jeg. Han snakket om kjøtterere i Canada som mennesker, og gikk så videre med neste avsnitt. Så han snakker nok om menneskelige vegatarianere og kjøttetere ("de" og "oss").

Tja, resten av innlegget var holdt i en så saklig og grei tone, at jeg fant det lite sannsynlig at han ville avslutte det med en direkte fornærmelse, så jeg oppfattet det som en lite heldig formulert betraktning over sammenhengen intelligens og diett i dyreriket, som faktisk holder ganske bra.

Men om din preferanse er å ta det ille opp på vegne av deg selv og dine veggisvenner, så lar den seg nok tolke negativt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, resten av innlegget var holdt i en så saklig og grei tone, at jeg fant det lite sannsynlig at han ville avslutte det med en direkte fornærmelse, så jeg oppfattet det som en lite heldig formulert betraktning over sammenhengen intelligens og diett i dyreriket, som faktisk holder ganske bra.

Men om din preferanse er å ta det ille opp på vegne av deg selv og dine veggisvenner, så lar den seg nok tolke negativt også.

Tja, da får vi vel enes om å være uenige. Men jeg kan jo prøve å tolke det slik at vi vegetarianere bruker mindre arbeidskraft og tankevirksomhet på å oppnå det samme som de som spiser kjøtt. Der, det var vel positiv tolkning?

Jeg har faktisk ikke en eneste "veggisvenn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, da får vi vel enes om å være uenige. Men jeg kan jo prøve å tolke det slik at vi vegetarianere bruker mindre arbeidskraft og tankevirksomhet på å oppnå det samme som de som spiser kjøtt. Der, det var vel positiv tolkning?

Jeg har faktisk ikke en eneste "veggisvenn".

Den holder. Det viktigste er at du ikke blir deppa og lei deg, nå som det er helg og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon :)

Er det noen som har noen synspunkter på det jeg alltid får høre når jeg forteller at jeg er vegetarianer: at hvis mennesket ikke hadde begynt å spise kjøtt så hadde vi aldri blitt så intelligente som vi er, for kjøtt er en stor proteinkilde?

Blir provosert (men det var vel kanskje meningen?) når noen her skrev at h*n ikke kjente noen vegetarianere som så sunne ut. I såfall kjenner denne personen bare vegetarianere som ikke greier å spise sunt, og de finnes det mange av både i gruppen kjøttetere og vegetarianere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holder. Det viktigste er at du ikke blir deppa og lei deg, nå som det er helg og alt.

Ja, det hadde vært aldeles forferdelig. Om jeg likevel skulle bli deppa, så får jeg bare ta meg en tur til Gilde og bombe slakteriet :ler: Da fyker nok humøret rett til himmels, skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tja, resten av innlegget var holdt i en så saklig og grei tone, at jeg fant det lite sannsynlig at han ville avslutte det med en direkte fornærmelse, så jeg oppfattet det som en lite heldig formulert betraktning over sammenhengen intelligens og diett i dyreriket, som faktisk holder ganske bra.

Men om din preferanse er å ta det ille opp på vegne av deg selv og dine veggisvenner, så lar den seg nok tolke negativt også.

Jeg er ikke veggis og jeg leste det som "veggisene". Jeg synes det var en typisk formulering som går på at de som er vegetarianere og veganere er mindre intelligente dumminger som lar følelsene styre dietten. En helt unødvendig ytring i denne debatten etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

***

Feil, feil, feil.

Tennene våre er tilpasset behandlet kjøtt, ikke rått kjøtt.

De har utviklet seg til å bli slik de er nå over en periode på to millioner år, noe som gjør det litt vanskelig for deg å konkludere troverdig med at vi ikke er kjøttetere, ikke sant?

Jeg konkluderer ikke med noe som helst, jeg bare sier min subjektive mening på saken.

Videre er det slik at dere som i dag er vegetarianere, ikke ville vært her om deres tidlige forfedre ikke hadde spist rødt kjøtt - uten proteindiett ville vi ikke ha utviklet hjernen (og kapasiteten) som skiller oss fra andre pattedyr. Det er forøvrig etter at vi utviklet hjernen jeg mener vi ble mennesker, uten at jeg har sjekket fagdefinisjonen.

Denne lille detaljen (hjernen, altså), er også det som gjør at vi ikke higer etter rått kjøtt, noe du etterlyser i et annet innlegg.

Du tar meget feil. Det er bare tull at vegetarmat ikke er proteinrik nok. Ta korn for eksempel. Det inneholder mellom 10-15 % proteiner. Korn er for eksempel veldig vanlig i vegetarkost. Dessuten inneholder diverse nøtter og bønner sånn 30 % proteiner. Men skal en spise biff, er det kun 20 % proteiner. Dessuten finnes ikke de nødvendige aminosyrene bare i kjøttmat, men også i frukter og vegetarkost. Så selv om en er vegetarianer, så kan en ha mye bedre kosthold enn kjøttetere, så lenge en finner det rette kostholdet som noen andre påpekte tidligere i tråden!

Min personlige mening er forøvrig at vegetarianere kan tillate seg å være nettopp det fordi de ikke trenger samme mengde energi som oss andre - ikke til arbeid og ihvertfall ikke til tankevirksomhet.

Mhm. Albert Einstein, Platon, Sokrates, og den gjengen der var nok noen idioter (ja de var vegetarianere) som ikke hadde samme behov for rett mat som de andre geniene. Og de er bare noen få eksempler på mange vegetarianere opp gjennom tidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid like provosert når jeg ser et svar som dette. Hvis dette søket er så kjapt så kan du like greit gjøre det og legge linkene her. Ikke alle er like store racere på google-søk og det er DU som påstår det motsatte av en del andre i tråden (og er trådstarter). Vær snill å vis det mener med link - det er en svært god vane og kalles etterrettelighet.

Grunnen til at jeg ikke henvendte til noen eksakte kilder, var fordi det jeg skrev ikke var fra noen spesielt kilde, men ting jeg har lest andre plasser

http://www.vegetar.com

http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme

du kan jo lese her, så vil du finne igjen mye av det jeg sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket dyr er det eneste som spiser varm mat? Mennesket.

Hadde mennesket vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi hatt mer like tenner som kjøttetere, vi hadde hatt et annet fordyelsessystem, og vi hadde kunnet spise rått kjøtt. Kjøtt ikke er tilpasset menneskets fordøyelsessystem blant annet.

Mennesket er opprinnelig skapt for å spise vegansk føde. Men det betyr ikke akkurat vi ikke kan spise kjøtt, vi har nå tross alt eksistert i 2-5 millioner om jeg ikke husker feil og mulig spist kjøtt i over 200 000 år.

Vi er heller ikke skapt med klær, men vi bruker jo klær for det.

Mennesker får sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdommer, nyreskader og mangelsykdommer hvis de spiser for mye kjøtt og animalsk fett. Dette får ikke ekte kjøttetere.

Og hadde vi vært skapt fra naturens side til å spise kjøtt så hadde vi heller ikke hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at jeg ikke henvendte til noen eksakte kilder, var fordi det jeg skrev ikke var fra noen spesielt kilde, men ting jeg har lest andre plasser

http://www.vegetar.com

http://no.wikipedia.org/wiki/Vegetarianisme

du kan jo lese her, så vil du finne igjen mye av det jeg sier

Men du hopper jo glatt over all saklig argumentasjon!

Du bare kaster ut ubegrunnede og tankedøde påstander uten at du har festet verken kunnskaper, kilder eller vettuge argumenter til dem. Dersom innleggene dine skulle overbevise noen til å bli vegetarianere eller veganere, så var forsøket ditt håpløst mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er vel omnivore? Vår kropp klarer å fordøye både frukt, grønt, kjøtt og fisk. Men jeg tror ikke vi er rene carnivore, fordi da hadde vi levd utelukkende på kjøtt (som f.eks løver og andre kattedyr) noe vi blir syke av. (Inuitter er vel kanskje det eneste unntaket her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket dyr er det eneste som spiser varm mat? Mennesket.

Hadde mennesket vært skapt for å spise kjøtt så hadde vi hatt mer like tenner som kjøttetere, vi hadde hatt et annet fordyelsessystem, og vi hadde kunnet spise rått kjøtt. Kjøtt ikke er tilpasset menneskets fordøyelsessystem blant annet.

Så enkelt er det ikke. Hvordan forklarer du denne karen? Bavianen spiser både animalsk og vegetabilsk føde akkurat som oss. Har du forresten sett spiseredskapet til drøvtyggere? De ligner ikke så mye på våre tenner de heller. Dette med fordøyelsessystemet var jeg innom i min forrige post.

Mennesket er opprinnelig skapt for å spise vegansk føde. Men det betyr ikke akkurat vi ikke kan spise kjøtt, vi har nå tross alt eksistert i 2-5 millioner om jeg ikke husker feil og mulig spist kjøtt i over 200 000 år.

Homo Sapiens, altså mennesket, er pluss minus 200 000 år gammelt. Våre eldre og nå utdødde stamfedre og slektninger i det evolusjonære treet spiste også animalsk føde.

Vi er heller ikke skapt med klær, men vi bruker jo klær for det.

Og hadde vi vært skapt fra naturens side til å spise kjøtt så hadde vi heller ikke hatt problemer med det.

Og på hvilken måte gjelder det tilsvarende for vegetabilsk føde? Var vi skapt til å kle oss i blader og bark? Nettopp animalsk mat og klær fra pels og dyrehud har gjort at vi har kunnet bosette oss også i lenger nord og sør for ekvator, samt at vi har overlevd i tidsepoker med et langt kaldere klima enn i dag. Mennesket har tilpasset seg. Dette er også grunnen til at vi har overlevd som art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hopper jo glatt over all saklig argumentasjon!

Kan du vennligst utype det litt mer? For det gjør jeg ikke

Du bare kaster ut ubegrunnede og tankedøde påstander uten at du har festet verken kunnskaper, kilder eller vettuge argumenter til dem. Dersom innleggene dine skulle overbevise noen til å bli vegetarianere eller veganere, så var forsøket ditt håpløst mislykket.

Hele det innlegget ditt var usaklig, og personangrep. Selveid er veleid.

Og målet mitt er ikke å forsøke å omvende kjøttetere til vegetarianere på noe vis, jeg bare prøver å få fram mitt syn på vegetarisme.

jeg har fått følelsen av at mange tror vegetareisme kun handler om dyr og etikk, mens det slett ikke bare er det.

En annen ting jeg vil trekke frem, er hvilken rolle kjøtt har når det kommer til å fordele maten her i verden. jeg siterer like godt dette:

Svaret er meget enkelt. Kjøtt er den mest uøkonomiske og inneffektive maten vi kan spise.

Prisen for et pund kjøtt er 20 ganger så dyrt som en næringsrik tilsvarende plante når det gjelder protein. Bare 10% av kaloriene og den ernæringsmessige verdien i fôret til våre husdyr, kommer inn i kjøttet, som vi skal spise. Resten, altså 90%, blir bortkastet.

â€Verden har nok til hvert enkelts rådighet, men ikke nok til hver enkelts grådighet.â€

Mahatma Gandhi

http://www.falcktrading.com/article.asp?w=6623004&x=

Det sto forøvrig mange andre ting som er verdt å lese i den artikkelen.

Citerad text är avkortad med hänvisning till Copyright. Se den filla texten i inlänkad artikel

/Furstina (moderator)

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...