Gå til innhold

Mennesket er vegetarianere opprinneleg


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å, ok, så det er på det nivået. Da er det jo bare å legge tråden død.

Æsj, ikke vær så sur, da. Det var jo bare en spøk, jo.

Jeg er jo seriøs mesteparten av tida, og jeg forteller aldri groviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....hm....???!

Et lite protein-kurs...: Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Det finnes 20 ulike aminosyrer, 8 av disse er såkalte essensielle aminosyrer; som kroppen ikke selv kan produsere. Disse 8 essensielle aminosyrene må vi altså få tilført gjennom mat. Proteiner fra kjøtt blir, i likhet med proteiner fra reker, erter og bananer, brutt ned til aminosyrer i kroppen vår - og disse aminosyrene blir så satt sammen igjen til de proteinene vi har bruk for.

Å si at "kjøtt- og myseproteiner ikke gjør det samme som kornproteiner" er helt fullstendig absurd. Det stemmer at kjøtt inneholder mye av de essensielle aminosyrene - men det er ikke noe problem å få i seg nok av disse også fra vegetariske matvarer!

Ikke vet jeg, jeg bare gjenforteller det jeg tar til meg andre steder. Jeg er ingen ernæringsekspert, men jeg vet at den gjengse oppfatning av riktig kosthold ikke er godt nok.

Hysj! Slikt må du ikke si, da er du nedlatende og fordomsfull. ;)

And loving it :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg slettes ikke kjenner meg igjen i den typiske beskrivelsen av en vegetarianer som forekommer i denne tråden. Jeg blander meg ikke opp i hva folk spiser, jeg tvinger ikke mine meninger på noen, jeg snakker ikke stygt om folk som spiser kjøtt, og jeg er svært lite opptatt av sunt kosthold (og lager verken charter, blogger eller dagbøker om noe så kjedelig i mine øyne som mat). Det eneste jeg er bevisst på, er at jeg ikke vil spise kjøtt eller fisk, og at jeg må få i meg sunn nok mat/vitaminer til å erstatte næringen andre får gjennom kjøtt. Det er faktisk de som spiser kjøtt som er sykelig opptatt av at jeg ikke spiser kjøtt. Hver gang jeg spiser ute blant folk, startes en ny diskusjon om dette, og jeg må rettferdiggjøre valget mitt - og jeg vil bare sitte i fred og spise maten min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg slettes ikke kjenner meg igjen i den typiske beskrivelsen av en vegetarianer som forekommer i denne tråden. Jeg blander meg ikke opp i hva folk spiser, jeg tvinger ikke mine meninger på noen, jeg snakker ikke stygt om folk som spiser kjøtt, og jeg er svært lite opptatt av sunt kosthold (og lager verken charter, blogger eller dagbøker om noe så kjedelig i mine øyne som mat). Det eneste jeg er bevisst på, er at jeg ikke vil spise kjøtt eller fisk, og at jeg må få i meg sunn nok mat/vitaminer til å erstatte næringen andre får gjennom kjøtt. Det er faktisk de som spiser kjøtt som er sykelig opptatt av at jeg ikke spiser kjøtt. Hver gang jeg spiser ute blant folk, startes en ny diskusjon om dette, og jeg må rettferdiggjøre valget mitt - og jeg vil bare sitte i fred og spise maten min!

Signerer denne!!!

Vil også bare spise maten min i fred ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt klart!

...men jeg diskuterer gjerne vegetarisme, jeg - når folk spør. Og det gjør de jo, hele tiden. ;) (Forresten blogger jeg også, men der regner jeg med det stort sett bare er veggiser eller vegetarinteresserte som ramler innom ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne!!!

Vil også bare spise maten min i fred ;)

Jeg har så å si alltid hatt en del vegetarianere i mine omgivelser, og det er et faktum at noen av dem er veldig opptatt av å misjonere for vegetarianisme, og å fortelle hvor ekkelt de synes det er at folk spiser dyrelik, at gelatin og rødt fargestoff kommer fra ekle ting, osv. På den annen side har jeg også utallige ganger vært vitne til at vegetarianere blir stilt til veggs, og at de hele tiden må forsvare valget sitt overfor tildels halvaggressive kjøttetere.

Jeg synes ikke at dere i denne tråden som ikke er misjonerende skal måtte stå til rette for handlingene til vegetarianere som er det. Dessuten bør heller ikke kjøttetere som ikke reagerer på at folk er vegetarianere måtte stå til rette for utsagnene til intolerante kjøttetere. Jeg skjønner veldig godt at det er slitsomt, og at dere ønsker å spise maten deres i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan helt sikkert virke misjonerende - men jeg "misjonerer" ikke uoppfordret, for å si det sånn. Blir "alltid" spurt om matvanene mine, svarer stort sett veldig kort, nærmest punktvis - men siden de fleste bare fortsetter å spørre, maser de etterhvert på seg et lite foredrag. ;) (Men det er forsåvidt greit nok det, kan være artig å diskutere litt - i allefall så lenge motparten har fornuftige innspill og diskusjonen ikke foregår på "du stjeler jo maten til kuene"-nivå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Ragnhild_*
Hvorfor spiser du kjøtt?

Vi trøster oss jo med at bibelen sier det er riktig og spise kjøtt, siden dyr ikke har noen sjel og er mye mindre verdt enn oss. Jeg kommer bare på en god grunn til å spise kjøtt: Det er godt. Resten av grunnene er bare negative.

Hallo hallo i luken. Bibelen sier egentlig det motsatte, nemmelig at man ikke skal spise kjøtt. Jeg er ikke Kristen og bryr meg derfor meget lite om hva den bibel boka deres sier. Men det at ikke dyr har en sjel er noe av det idiotiske jeg har hørt så langt. Og vin er ikke laget på druer og kuer kan fly. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo hallo i luken. Bibelen sier egentlig det motsatte, nemmelig at man ikke skal spise kjøtt. Jeg er ikke Kristen og bryr meg derfor meget lite om hva den bibel boka deres sier. Men det at ikke dyr har en sjel er noe av det idiotiske jeg har hørt så langt. Og vin er ikke laget på druer og kuer kan fly. Takk for meg.

Hvor i Bibelen står det at man ikke skal spise kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...