Gå til innhold

Mennesket er vegetarianere opprinneleg


Anbefalte innlegg

Hvorfor spiser du kjøtt?

Vi trøster oss jo med at bibelen sier det er riktig og spise kjøtt, siden dyr ikke har noen sjel og er mye mindre verdt enn oss. Jeg kommer bare på en god grunn til å spise kjøtt: Det er godt. Resten av grunnene er bare negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer ikke at mennesket var vegetarianere opprinnelig. (Det spørs kanskje litt hva du mener med "opprinnelig" også). Steinaldermennesket spiste f.eks kjøtt.

Nå er jeg enig i at det er mange gode grunner til ikke å spise kjøtt, spesielt industrikjøtt, men jeg tror ikke det er lurt å spre informasjon som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette må du forklare litt grundigere. Jeg er selv vegetarianer, men jeg kan likevel ikke se bort fra det faktum at mennesket er naturlige kjøttetere (se bare på visdomsjekslene våre), og at å bli vegetarianer eller veganer er et valg man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Kjøtt er godt og kjøtt er faktisk sunt. Veganere og vegetarianere burde ta kosttilskudd for de vitaminene de ikke får i seg pga at de ikke spiser kjøtt.

Og jeg har da aldri trøstet meg med bibelen for noe som helst =D Kjøtt har mennesket spist siden de lærte seg å bruke våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere trenger som regel ikke å ta kosttilskudd, da de får i seg det de trenger gjennom melk og egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarianere trenger som regel ikke å ta kosttilskudd, da de får i seg det de trenger gjennom melk og egg.

Det stemmer. Er man flink og spiser godt og variert med egg, melk, bønner osv., får vegetarianer sjelden mangler/mangelsykdommer. Eneste unntak, såvidt jeg vet, er B12. Jeg vet at dette finnes f.eks. i spirer og bønner, men jeg klarer ikke å spise nok til å dekke opp for det jeg går glipp av gjennom kjøtt, så jeg tar B12-tilskudd hver 3 måned. Bortsett fra dette går det utmerket, og jeg har alt jeg skal ha i kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer ikke at mennesket var vegetarianere opprinnelig. (Det spørs kanskje litt hva du mener med "opprinnelig" også). Steinaldermennesket spiste f.eks kjøtt.

Nå er jeg enig i at det er mange gode grunner til ikke å spise kjøtt, spesielt industrikjøtt, men jeg tror ikke det er lurt å spre informasjon som ikke stemmer.

Ja, steinaldermenneskene spiste kjøtt, men de er langt i fra de første menneskene. Så det du sier er egentlig en selvmotsigelse. Menneskene er opprinnelig planteetere, viser nyere forskning. De første menneskene som begynte å spise kjøtt, er som du selv sier, steinaldermenneskene, av den grunn at de levde under istiden og ble tvunget til det fordi det ikke fantest nok vegetarkost lenger. Dessverre ble denne vanen fastolhdt videre, og kjøtt ble vanlig i kostholdet.

Så våre forferdre var fra begynnelsen plantetere, men begynte med kjøtt i ekstreme matmangelsituasjoner.

Ja, dette må du forklare litt grundigere. Jeg er selv vegetarianer, men jeg kan likevel ikke se bort fra det faktum at mennesket er naturlige kjøttetere (se bare på visdomsjekslene våre), og at å bli vegetarianer eller veganer er et valg man gjør.
Som jeg skrev oven på, nei det er ukorrekt. Vi er ikke naturlige kjøttetere. At du drar frem tennene som ett bevis på det er tullete. Se på tennene dine. Ser du skarpe tenner? Nei, vi har i likhet med andre plantetende dyr, firkantede tenner. Og tennene er ikke den eneste funksjonen menneskene har likt planteetende dyr. Vi kan dele det inn i tre kategorier; kjøtt-etere, plante-og-gress-etere, og frukt etere. Av hele menneskets anatomi er det svært lite om tyder på at vi er kjøtt-etere. I likhet med tennene våre, ligner også tarmsystemet og fordøyelsessystemet på planteterene sine.

Og de aller fleste normale mennesker, liker ikke rått kjøtt. Hadde vi vært naturlige-kjøttetere, ville vi elsket det slik som andre kjøttetende dyr.

Kjøtt er godt og kjøtt er faktisk sunt. Veganere og vegetarianere burde ta kosttilskudd for de vitaminene de ikke får i seg pga at de ikke spiser kjøtt.

Og jeg har da aldri trøstet meg med bibelen for noe som helst =D Kjøtt har mennesket spist siden de lærte seg å bruke våpen.

Jeg skal ikke legge meg oppi din personlige grunn til hvorfor du spiser hva du spiser, men en trenger ikke gjøre seg dummere enn en er. Du forsto hva jeg mente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har jeg to kilder som viser det motsatte:

http://www.wisegeek.com/has-it-been-proven...y-healthier.htm

http://intuitivemuslima.wordpress.com/2007...diet-healthier/

Det er umulig å si at en vegetardiett er sunnere eller usunnere enn en kjøttdiett, fordi det kommer helt an på hva og hvordan man spiser. Hvis en vegetarianer spiser kun nudler og chips, så sier det seg jo selv at det ikke er særlig sunt. Det samme med en kjøttspiser som lever på pølser og Grandiosa.

Når det gjelder TS' påstand, så må vi vel først bli enige om hvor vi skal sette menneskets opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev oven på, nei det er ukorrekt. Vi er ikke naturlige kjøttetere. At du drar frem tennene som ett bevis på det er tullete. Se på tennene dine. Ser du skarpe tenner? Nei, vi har i likhet med andre plantetende dyr, firkantede tenner. Og tennene er ikke den eneste funksjonen menneskene har likt planteetende dyr. Vi kan dele det inn i tre kategorier; kjøtt-etere, plante-og-gress-etere, og frukt etere. Av hele menneskets anatomi er det svært lite om tyder på at vi er kjøtt-etere. I likhet med tennene våre, ligner også tarmsystemet og fordøyelsessystemet på planteterene sine.

Jeg trodde det var slik at f.eks. hjørnetannen (den må du vel innrømme er skarp?) var en tilbakedannet rovtann? Men for all det, har du noe som beviser det motsatte er jeg overlykkelig. Da har jeg noe vektig å dra frem i diskusjoner senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slik at f.eks. hjørnetannen (den må du vel innrømme er skarp?) var en tilbakedannet rovtann? Men for all det, har du noe som beviser det motsatte er jeg overlykkelig. Da har jeg noe vektig å dra frem i diskusjoner senere!

Greit, 4 av 32 tenner er mer skarpe enn de er firkantede (etter min mening er de vel heller ovale, men jeg skal være enige i at de har ett mer kjøttetende-lignende preg enn de andre tennene våre). Så med ett enkelt reknestykke kan vi se at 28 av tennene er plante-eter tenner, og 4 av dem er til en viss grad kjøtt-eter tenner. Altså er det mye mer sansynlig at det er de 4 tennene som har gjort en liten utvikling fra de firkantede tennene, enn omvendt.

Ser også at det er noen som drar frem sunnhet. Rødt kjøtt er usunt. det er masse fett, hormoner og kolesterol i det, og for store mengder av dette er ikke sundt.

Dessuten har det blitt gjort ulik forskning og undersøkelser på dette , og det viser at hele 33 % av folk i USA og Canada er overvektige av kjøttetere, i forhold til vegetarerene som bare har 2% overvektige. (kilde:http://www.pcrm.org/)

Endret av AnAnAss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder TS' påstand, så må vi vel først bli enige om hvor vi skal sette menneskets opprinnelse.

Vi blir enige så lenge teorien ikke inneholder edens hage og epler. Jeg tror jeg holder meg til teorien om menneskets utvikling fra apene for omtrent 200 000 år siden på afrikas savanner. Viss vi ikke blir enige om det, så må vi nok bare bli enige om å være uenige.

Kan du vise til noen forskningsrapporter?

med ett kjapt søk på google vil du selv finne mange artikler som støtter det jeg sier, og som sier det motsatte. for som nesten all forskning er det også uenigheter om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir enige så lenge teorien ikke inneholder edens hage og epler. Jeg tror jeg holder meg til teorien om menneskets utvikling fra apene for omtrent 200 000 år siden på afrikas savanner. Viss vi ikke blir enige om det, så må vi nok bare bli enige om å være uenige.

med ett kjapt søk på google vil du selv finne mange artikler som støtter det jeg sier, og som sier det motsatte. for som nesten all forskning er det også uenigheter om dette.

Men apene spiser også kjøtt, og chimpanser jakter sågar på andre aper for å drepe og ete dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Ironi i skriftlig forstand er en farlig ting.. :P

Jeg har bare fått inntrykket av at den teorien er det eneste rette og akspeterte å tro på i dagens samfunn. Selv er jeg ikke så skråsikker på evulusjon som mange andre, jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner.

Men akkurat menneskets opprinnelse skal jeg ikke gi meg ut på, for jeg har egentlig ikke noen mening. Blir bare litt oppgitt over alle som sier det er fakta.

Men bare for å gjøre ett tankeekspriment, hvor jeg tenker meg at vi er utviklet fra chimpansene. Da har vi arvet noen av dens egenskaper, og noen ikke. Og da er det fortsatt mulig, selv ved evulusjon, at menneskene var plantetere da de hadde utviklet seg til menneske.

Og jeg skal ikke kommentere apenes kosthold, for det vet jeg ikke mye om, men for alt jeg vet kan det være deres utvikling var på samme måtes som menneskets; at de opprinnelig var plantetere men utviklet seg til å spise kjøtt på grunn av plantemangel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Om dette bare var et tankeeksperiment burde du kanskje si det i hovedinnlegget? Istedet for å bastant si i topicen at mennesker opprinnelig er vegetarianere.

Men uansett har det lite å si hva vi var, vi er kjøttspisere nå...mye vi gjør nå som vi ikke gjorde før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg mener også at det har lite eller ingenting å si hva vi var opprinnelig, og jeg synes det svekker mer enn styrker vegetarianernes sak og standpunkt om man fortsetter å argumentere for dette da det er mange sterke beviser som sier det motsatte.

Det jeg synes er viktigere å se på i dag, er hvordan dyrene blir behandlet i dagens kjøttindustri og hvordan denne industrien påvirker klimaet - de problemene har vi i dag helt uavhengig av hva det opprinnelige mennesket spiste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så våre forferdre var fra begynnelsen plantetere, men begynte med kjøtt i ekstreme matmangelsituasjoner.

JAAA, du er jaggu meg smart as!!!!!

Cro Magnon spiste kjøtt og hadde større tenner enn oss, men så kom menneskene og da ble vi plutselig veggiser (ingen fossiler er funnet som bekrefter dette, men dette er vi SIKRE på!) . Deretter utviklet vi like plutselig hjørnetenner og tarmsystem til å fordøye kjøtt. Dette må være KUNSTIG, og derfor er menneskene veggiser.

Selvfølgelig!

Og de aller fleste normale mennesker, liker ikke rått kjøtt. Hadde vi vært naturlige-kjøttetere, ville vi elsket det slik som andre kjøttetende dyr.

Glupingen! Det har vi grunnen til at menneskene ELSKER rå poteter!

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei... Ironi i skriftlig forstand er en farlig ting.. :P

Jeg har bare fått inntrykket av at den teorien er det eneste rette og akspeterte å tro på i dagens samfunn. Selv er jeg ikke så skråsikker på evulusjon som mange andre, jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner.

Men akkurat menneskets opprinnelse skal jeg ikke gi meg ut på, for jeg har egentlig ikke noen mening. Blir bare litt oppgitt over alle som sier det er fakta.

Men bare for å gjøre ett tankeekspriment, hvor jeg tenker meg at vi er utviklet fra chimpansene. Da har vi arvet noen av dens egenskaper, og noen ikke. Og da er det fortsatt mulig, selv ved evulusjon, at menneskene var plantetere da de hadde utviklet seg til menneske.

Og jeg skal ikke kommentere apenes kosthold, for det vet jeg ikke mye om, men for alt jeg vet kan det være deres utvikling var på samme måtes som menneskets; at de opprinnelig var plantetere men utviklet seg til å spise kjøtt på grunn av plantemangel

De spiser kjøtt fordi det er godt og næringsrikt.

Faktisk er det enkelte som mener at jakt er en av de store faktorene i utviklingen av intelligensen vår, fordi det å jage og drepe andre dyr forutsetter gruppeinnsats med samarbeid, planlegging og evne til å tenke fremover, etc.

Og kjøttspising i seg selv gjør at man får mye tid til overs til andre ting enn å ete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste andre primater, så er vi nok i utgangspunktet ikke kjøttetere, nei. Du har forsåvidt rett i det, men du enten glemmer eller utelater bevisst hvordan dette kostholdet i seg selv har virket inn på den menneskelige evolusjon. Hva vi spiser kan nemlig ikke holdes utenfor som en uavhengig faktor.

At vår stamfar klatret ned fra trærne og omsider også begynte å spise kjøtt, er faktisk svært viktig med hensyn til hva som har gjort oss til den arten vi er i dag. Det har kort sagt endret hele vår fysiologi og anatomi, og dette igjen har endret vår atferd.

Vi kan begynne med fordøyelsessystemet og hjernen. I forhold til kjøtt, så er vegetabilsk føde vanskeligere å fordøye. Det er også mindre energirikt, slik at man må spise mer av det for å få i seg den energien kroppen trenger.

Ta kua som et eksempel på en typisk planteeter. Dette er et dyr som har spesialisert seg på å spise gress. Gress og blader er utrolig vanskelig å fordøye, men kua har også et fordøyelsessystem som kan klare jobben. Kua er drøvtygger, det vil si at den gulper opp mat den har svelget tidligere for å tygge og svelge den på nytt. Dette er nødvendig for å male i stykker de tøffe plantefibrene og gjøre fordøyelsesprosessen enklere. Kua har også en stor kropp som krever masse energi for å fungere, slik at en ku spiser faktisk mer eller mindre uavbrutt. Dette gjør dermed også at kuer er svært bundet til sin matkilde.

Da våre forfedre begynte å spise kjøtt, så endret etter hvert også deres fordøyelsessystem seg. Siden de ikke lenger trengte et stort og omfattende mage- og tarmsystem, så smalnet midjen deres inn. Ribbeina deres endret også karakter og de klarte omsider å rette seg skikkelig opp ryggen. Dette frigjorde armene fullstendig fra oppgaven med å holde dem oppe fra bakken. Gorillaer er planteetende menneskeaper, og dersom man sammenligner en gorilla med et menneske, så vil man se at gorillaen har en stor og tung mageregion som tvinger den til å gå på alle fire. Vår kropp og vår kroppsholdning er med andre ord tett forbundet med den maten vi har spist i et evolusjonært perspektiv.

Det animalske kostholdet har også hatt innvirkning på hjernen. Hjernen vår trenger masse energi, og kjøtt er således en effektiv energikilde. Som kjøttetere kan vi altså spise mindre men samtidig få mer enn nok energi. Dette gjør også mennesker mer mobile og autonome enn rene planteetere slik som kua. Da forfedrene våre begynte å spise varmebehandlet kjøtt, så skjøt utviklingen av hjernen vår enda større fart. Siden kokt og stekt kjøtt krever mindre tygging, så kunne musklene forbundet med kjevepartiet reduseres. Dette gav ytterligere rom for utviklingen og størrelsen av hjernen.

Kostholdet vårt har vært mer viktig enn vi ønsker å tro når det gjelder hva som har gjort oss til den arten vi er i dag. Dette gjelder ikke bare anatomi og fysiologi, men også ting som vår kognitive bevissthet, vår psykologi, vår kultur og vårt sosiale liv. Dette er mer enn jeg orker og gidder å komme inn på i denne omgang.

Å bare spise vegetabilsk føde kan vel egentlig derfor bare karakteriseres som et steg tilbake for menneskeheten :fnise:

Et par linker:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v...SEKS_ID=1067006

http://www.berkeley.edu/news/media/release...6-14-1999a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...