Gå til innhold

Forlove seg når man ikke er formelt skilt enda?


Gjest Jubalong

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg og Darkannie-mannen forlovet oss 17.Mai, men han var ikke skilt på papiret før 8. august samme året. Null problem her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Darkannie-mannen forlovet oss 17.Mai, men han var ikke skilt på papiret før 8. august samme året. Null problem her ihvertfall.

Sikkert ikke for dere, men kanskje noen andre syntes det var rart.

Ekskona; som han ikke var skilt fra, faktisk fortsatt kona på papiret, syntes kanskje han hadde vist mer respekt for henne utad om han hadde klart å vente noen måneder.

Ungene muligens, spesielt hvis de er store, synes kanskje det var litt flaut. Og hvis de er små kunne de kanskje trengt litt mer tid til å venne seg til den nye situasjonen til faren. På ni mnd. har de faktisk opplevd skillsmisse mellom mor og far, at far får ny kjæreste, og at far skal gifte seg igjen (som forlovelse jo betyr).

Det samme gjelder familien hans, svigerfamilien og felles venner av han og henne.

Men ingen situasjon er lik. I noen situasjoner kunne dette vært sjokkerende og sårende for noen, mens i andre situasjoner er det ikke sikkert at det betyr noe som helst.

Sånn generelt mener jeg at det er litt rart. Tatt i betraktning at det neppe noengang kan bli SÅ om å gjøre å bli forlovet fort, så skulle jeg klart å vente noen måneder til. Og JEG ville ihvertfall ALDRI giftet meg med en mann som på papiret fortsatt var gift med en annen dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at det var litt respektløst ovenfor kone/mann og eventuelle felles barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns separasjonstidspunktet er mer interessant enn skillsmissedatoen.

Mange er separert i mange år før de skilles. Som skillsmissebarn selv så vet jeg når pappa flyttet, men jeg har ingen anelse om når de ble skilt på papiret.

Og en forlovelse har ingen juridisk mening, kun en lovnad om et ekteskap i fremtiden.

Hvis forlovelsen inngås rett etter separasjon, så syns jeg det er litt rart ja. Men hvis det er lenge siden han/hun flyttet fra ektefellen, så ser jeg ingenting galt i en ny forlovelse. Om man på papiret er skilt eller separert er jo ikke offentlig informasjon som folk går rundt og vet om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg ville tenkt at det var litt respektløst ovenfor kone/mann og eventuelle felles barn..

Samme her, og at man kanskje hadde litt vel mye hastverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dainty

Folk får jo gjøre som de vil, men jeg synes det høres svært respektløst gjort overfor personen man ennå ikke er skilt fra - og ikke minst overfor barna, hvis det finnes noen.

Jeg kan heller ikke skjønne at noen som nettopp har opplevd en skilsmisse har så voldsomt hastverk med å inngå ekteskapsavtaler med en ny person. Man skulle tro at de fleste opplever skilsmisse som en nokså opprivende situasjon, ikke bare for ekteparet og barna, men også for øvrige familie, og at de derfor tenker seg lenge og vel om før de vurderer å gifte seg på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også synes det hadde vært rart og kanskje litt respektløst, har dere så dårlig tid?

Kan det ikke vente til skilsmissen gjennomført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har og en kjæreste som jeg er på vei til og flytte sammen med som fremdeles ikke er skilt etter 1,5 år. Jeg har sagt til han at jeg ikke ønsker noen gift samboer og hadde iallefall ikke forlovet meg med han før skillsmissepapirene var i orden selv om han hadde ønsket og forlove seg med meg.

FOr meg er det viktig at han er skilt før vi utvilker forholdet vårt pga flere årsaker. Jeg vil jo ikke plutselig oppleve han går tilbake til sin (eks)kone, jeg føler og det blir moralsk feil og bli samboer eller gifte meg med noen som ikke er formalt skilt enda.

Så om disse papirene ikke blir skrevet snart så blir det å flytte sammen utsatt har jeg sagt til han, Da sier han at han skal få gjort det, men blir det gjort? nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi forutsetter at det ikke er en separasjon som har trukket ut i årevis så kan jeg ikke forstå hvorfor man må ha det så travelt. Jeg synes det er respektløst ovenfor tidligere ektefelle, og er det barn innvolvert så burde de helt klart få bedre tid på seg til å tilpasse seg den nye situasjonen. Selv det å presentere barn for nye partnere gjerne bare måneder etter brudd synes jeg er overilt, og da selvsagt også å annonsere en forlovelse.

For sin egen del synes jeg også det er rart i forhold til den som forlover seg. Så sant det ikke er snakk om at man har hatt et forhold på si til den utkårede før man ble separert så er det da en veldig snar forlovelse hvis man ikke engang kan vente til man er skilt. Man har tydeligvis valg feil partner før, bør man ikke da gi seg tid til å være helt sikker i sitt valg før man avtaler å gifte seg på nytt? Være sikker på at det ikke bare er snakk om en rebound?

Jeg ser jo at det selvsagt kan være tilfeller hvor det er helt greit å forlove seg selv om man ikke er skilt enda (hovedsaklig ting som går på tid, som f.eks. hvis man har levd speparate liv lenge før man somler seg til å ta ut separasjon og hvor dermed også skilsmissen kommer lenge etter det reelle bruddtidspunktet, hvis det går flere år fra man tar ut separasjon til man blir skilt osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og en kjæreste som jeg er på vei til og flytte sammen med som fremdeles ikke er skilt etter 1,5 år. Jeg har sagt til han at jeg ikke ønsker noen gift samboer og hadde iallefall ikke forlovet meg med han før skillsmissepapirene var i orden selv om han hadde ønsket og forlove seg med meg.

FOr meg er det viktig at han er skilt før vi utvilker forholdet vårt pga flere årsaker. Jeg vil jo ikke plutselig oppleve han går tilbake til sin (eks)kone, jeg føler og det blir moralsk feil og bli samboer eller gifte meg med noen som ikke er formalt skilt enda.

Så om disse papirene ikke blir skrevet snart så blir det å flytte sammen utsatt har jeg sagt til han, Da sier han at han skal få gjort det, men blir det gjort? nei

Enig med deg.

Når det gjelder spm til Ts så må man jo tenke på at det er fler personer involvert (muligens) ekskone og barn. Går an å vente litt, er det meningen at det skal være dere, så holder det frem til skilsmissen er unnagjort-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge man bare er separert kan man jo ikke gifte seg på nytt, og da ser jeg ikke poenget med forlovelse heller. Forlovelse er jo opptakten til ett ekteskap, og jeg synes det blir rart å forlove seg på ubestemt tid også. Voksne folk gjør jo som de vil, men er det barn med i bildet synes jeg man bør ta hensyn til dem, og drøye det til skilsmissen er klar, og vel så det. Skjønner heller ikke stresset med å være mer enn kjærester, så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke for dere, men kanskje noen andre syntes det var rart.

Ekskona; som han ikke var skilt fra, faktisk fortsatt kona på papiret, syntes kanskje han hadde vist mer respekt for henne utad om han hadde klart å vente noen måneder.

Ungene muligens, spesielt hvis de er store, synes kanskje det var litt flaut. Og hvis de er små kunne de kanskje trengt litt mer tid til å venne seg til den nye situasjonen til faren. På ni mnd. har de faktisk opplevd skillsmisse mellom mor og far, at far får ny kjæreste, og at far skal gifte seg igjen (som forlovelse jo betyr).

Det samme gjelder familien hans, svigerfamilien og felles venner av han og henne.

Men ingen situasjon er lik. I noen situasjoner kunne dette vært sjokkerende og sårende for noen, mens i andre situasjoner er det ikke sikkert at det betyr noe som helst.

Sånn generelt mener jeg at det er litt rart. Tatt i betraktning at det neppe noengang kan bli SÅ om å gjøre å bli forlovet fort, så skulle jeg klart å vente noen måneder til. Og JEG ville ihvertfall ALDRI giftet meg med en mann som på papiret fortsatt var gift med en annen dame.

De hadde ikke barn sammen, og "kona" var mer opptatt med å pule andre enn å bry seg med at han forlovet seg på nytt. Noe hun hadde drevet med i ca 12 år før han fikk nok.

Og ja, det sto faktisk på tid pga visum-reglene til USA.

Endret av Darkannie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det virker rart. En forlovelse tenker jeg på som første trinn i forhold til ekteskap og da synes jeg det er rimelig at begge parter er "fri" når forlovelsen inngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommerjenta*

Ser at Darkannie får litt indirekte pepper her og det kanskje litt ufortjent? :sjenert:

Det vi nok alle vil frem til er jo at det kommer an på situasjonen, og at en skilsmisse vel kan være opprivende. Men hva skjedde med å følge hjertet og romantikken? Vi her inne på KG er jo vanligvis svært så tilhengere av det er vi ikke? Så hvis situasjonen i det individuelle tilfellet tilsier det, og det ikke er barn med i bildet som kan få ekstra problemer av dette så kjør på. :klemmer: Foreldre og andre får støtte opp eller la være tenker jeg. Det er vel kanskje i en slik situasjon man oppdager hvem som er medgangsvenner og ikke.

Forøvrig til deg som ikke ville flytte sammen med kjæresten din før han hadde signert skilsmissepapirene. Det er nok lurt. Kjenner ikke deg og din situasjon, men en ordentlig prat er vel kanskje på sin plass der uansett? Hvorfor greier han ikke å formelt skille seg? Er det så mye mas og skrive under det papiret eller er ikke papiret skaffet til veie enda eller er det andre ting som ligger til grunn? :romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...