Gå til innhold

Reaksjon etter 2 uker i bhg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn, 2 år, har gått et par uker i barnehage nå. Det har gått helt knirkefritt, men idag var det full blown hyling da jeg gikk. Huff, det river og røsker i mammahjertet.

Broren på 5 går også i samme barnehage, men på en annen avdeling. Så minstemann er kjent med både barn og ansatte fra før, det er mulig derfor starten har gått såpass greit? Men det er så ulikt da storebroren begynte (han var også 2 år), han gråt aller mest første gangen vi gikk, deretter gikk det seg til.

Er det noen andre som har opplevd en sterk reaksjon på barnet etter det har gått en liten stund i barnehagen?

Anonymous poster hash: 0134c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke opplevd det samme, men tror egentlig det er helt normalt altså. De begynner vel å innse at dette er varig og at det ikke bare var en kortvarig happening! Vår eldste gråt lenge i starten og så har det gått opp og ned siden. Hun kan fortsatt gråte ved levering, 3 år senere. Tror det skyldes at hun ikke liker selve avskjeden, men at hun har det bra i bhg. Yngste startet for tre uker siden og gråter litt hver dag v levering enda, men roer seg med en gang. Merker også at det blir mindre for hver dag, men jeg venter faktisk på en reaksjon a la det du forteller om.

Anonymous poster hash: 0e3d0...82b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen barn er det å starte i barnehage noe morsomt og spennende, så de reagerer ikke negativt på det. Så går det to-tre uker, og de skjønner at barnehagen skal erstatte dager hjemme med mor/far, og da kommer reaksjonen. Det er nok det som har skjedd med din sønn. Det pleier også å gå seg til etterhvert. Vet du om han fortsatt gråter etter at du har gått/når han ikke lenger ser deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig. Når barnehagen har blitt rutine, og ikke noe fantastisk og nytt lengre da kommer den reaksjonen. 

 

Det som hjalp meg var å be de ansatte sende meg en sms når han roet seg ned, slik at mitt hjerte også kunne slappe av litt. Tok som regel fem minutter før jeg fikk melding og noen ganger bilde av at han lekte så greit at. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever akkurat det samme. Ettåringen min har storkost seg i barnehagen frem til nå. Nå er det knuste hjerter både på mor og barn, for å si det sånn. Det gjør kjempevondt å gå fra dem, men heldigvis går det seg til så snart vi drar! Men jeg innrømmer lett at tårene rant på vei hjem idag, ja! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars små. De resignerer vel snart.



Anonymous poster hash: 70a6c...583
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjerp deg

Hva var "skjerp deg" med det?

Det finnes tonnevis med forskning som viser hvor skadelig barnehage er for psyken. Mange evner styrkes noe voldsomt, men på bekostning av trygg og god psyke.

Anonymous poster hash: 2e074...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var "skjerp deg" med det?

Det finnes tonnevis med forskning som viser hvor skadelig barnehage er for psyken. Mange evner styrkes noe voldsomt, men på bekostning av trygg og god psyke.

Anonymous poster hash: 2e074...a16

Skjerp deg fordi de aller, aller fleste ikke har mulighet til å være hjemme med barna lenge pga økonomi. Da er det bare unødvendig å komme med slike kommentarer, for det vil ikke hjelpe TS en dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

De ansatte sier det har gått greit, fikk også melding på morgenen at han hadde det fint. Tror han brygger på noe, og det hjelper ikke akkurat på.

Han virket sliten da mannen hentet ham, og storebror sa han hadde grått flere ganger.

I ettermiddag har han vært opp og ned i humør, mye kortere lunte og mer irritabel enn vanlig, men også i strålende humør innimellom.

Det er nok det at den nye hverdagen har gått opp for han, og så er det ikke så nytt og spennende lengre. Samt at han savner oss, selvsagt.

Men ikke noe gøy :( storebror endret seg ikke etter å ha begynt i bhg, så håper det bare er en overgang dette her.

Anonymous poster hash: 0134c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var "skjerp deg" med det?

Det finnes tonnevis med forskning som viser hvor skadelig barnehage er for psyken. Mange evner styrkes noe voldsomt, men på bekostning av trygg og god psyke.

Anonymous poster hash: 2e074...a16

Ønsker linker til denne forskningen.

I dagens samfunn er jo barnehage en nødvendighet. Vi har hvertfall klart å strekke det til barna er 2 år, lengre går det ikke dessverre.

Anonymous poster hash: 0134c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker linker til denne forskningen.

I dagens samfunn er jo barnehage en nødvendighet. Vi har hvertfall klart å strekke det til barna er 2 år, lengre går det ikke dessverre.

Anonymous poster hash: 0134c...5a2

Søk på kortisol og barn, da finner du mye. Legger ved ett eksempel:

"Cortisol levels fluctuate throught the day as part of our natural circadian rhythms. Cortisol is the end product of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis (HPAA) in the brain, the system that is involved in our capacity to respond to fear or uncertainity.

Cortisol peaks in the early morning and declines as the day progresses. Babies are born without this diurnal cycle but acquire it during their first year of life. Raised cortisol levels in adults are associated with an increased risk of health problems such as cardiovascular disease and psychiatric disorders.

Children, up to aged 3, in nurseries have been shown to have an increased level of cortisol in the afternoons compared to the mornings. This only occurs on the days they are in childcare. Research that correlates cortisol levels with stress is now focused on how cortisol can program the brain’s HPAA. The concern is that exposure to elevated stress levels may result in lasting changes in the setting and function of the HPAA."

http://mumsinscience.net/NEW/2011/10/day-care-stress-pre-school-children/

Anonymous poster hash: 2e074...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn, 2 år, har gått et par uker i barnehage nå. Det har gått helt knirkefritt, men idag var det full blown hyling da jeg gikk. Huff, det river og røsker i mammahjertet.

Broren på 5 går også i samme barnehage, men på en annen avdeling. Så minstemann er kjent med både barn og ansatte fra før, det er mulig derfor starten har gått såpass greit? Men det er så ulikt da storebroren begynte (han var også 2 år), han gråt aller mest første gangen vi gikk, deretter gikk det seg til.

Er det noen andre som har opplevd en sterk reaksjon på barnet etter det har gått en liten stund i barnehagen?

Anonymous poster hash: 0134c...5a2

Jobber i barnehage. 

 

Det er helt normalt. At de skriver hjemme og lager scener fordi de ikke vil gå. Etter en dag i barnehagen er det også helt normalt at de gjør det samme når de skal hjem. 

 

Veldig mange må igjennom det. Altså helt normalt.

Anonymous poster hash: f2023...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morhjertegod

De fleste får en reaksjon, du har de som starter med gråt, og de som begynner etter en tid. Men av erfaring med mine egne, de slutter som regel så fort du er utenfor døra. Flott at de gir beskjed at alt går bra, så slipper du slite deg gjennom dagen. Lykke til, dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...