Gå til innhold

Fortvilet! Sønn nekter å betale hjemme.


humlasuse

Anbefalte innlegg

Bytt Wifi-passord en gang i måneden. For at han skal få det nye, så må han ha betalt deg 4000 kr samt tatt ut søpla 10 ganger sist måned.



Anonymous poster hash: 3a5af...b90
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å få hjelp til å skaffe han egen bolig med tilsyn. Sjekk med kommunen dere bor i hva du trenger å gjøre.
Kanskje det er løsningen for dere at han bor for seg selv og kommer hjem på besøk og kanskje en ferie i ny og ne. Det er ikke noe nederlag for deg, heller en hjelp du kan gi han for å komme videre.

 

Husbanken har lagt ut på nettet dette: Veien fram til egen bolig.

 

Leste ikke alt, men det virker som det er mye informasjon der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager... Du er jo moren hans! Han er fortsatt barnet ditt selv om han ikke lenger er et barn! Da kan du forsørge han.



Anonymous poster hash: d85f0...626
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det minste burde han betale for maten han spiser. 2500 i måneden.

Anonymous poster hash: 48365...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han ikke vil betale hjemme, får han bare flytte. Det er på tide at får opp øynene og innser at å bo, ikke er gratis.

 

Jeg hadde glatt satt et ultimatum. Enten betaler han hjemme, ellers får han komme seg ut



Anonymous poster hash: a9d9e...2e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst du har helt feilet med oppdragelsen... Da min datter bodde hjemme så hadde jeg full kontroll over økonomien hennes, husleie, strøm og matpenger. Hun fikk også arbeidsavklaringspenger på den tiden og hun måtte bare finne seg i å bidra...Vi er begge overvektig og sliter med helsa, men hun har nå fått kjæreste og eget sted å bo, det må din sønn også snart klare. Selv om han er litt autist så må du få han til å JOBBE og ikke svindle staten, vedder på han sitter hjemme og spiller tv-spill hele dagen og det må du IKKE akseptere... Hvis hvem som er sjefen, DU er den dominante part og skal bestemme over din undersått som overhodet ikke har fått god nok trening...  

 

Herregud.. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Feilet med oppdragelsen ja, akkurat som en viss overvektig, uføretrygdet mor har gjort når datteren også blir overvektig og uføretrygdet.

 

LITT autist? Hvor ser du at TS har skrevet det?

 

Du må ta deg en bolle, det er jo bare gørre som renner ut av tastaturet ditt i hvert eneste innlegg. Før du kan si at "du må få han til å jobbe" og gi andre folk råd, så bør du faktisk slutte å være overvektig og komme deg i jobb selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har hatt fast jobb til inntil ett par måneder siden, men han er autist og får arbeidsavklarings penger. Han fungerer bra på de fleste områder, men ikke sosialt. Trenger å komme seg i jobb igjen, da var han mye blidere og det hendte til ogmed han snakka til meg ;)

 

Nå handler jeg inn mat, men nekter å lage middag. Han vil nemlig ikke spise sammen med meg. Kun på rommet sitt. Det har gjort at jeg har sagt at det ikke er ett pensjonat, og at jeg vil vi skal spise sammen og kunne omgås de 10 minuttene det tar å spise ett varmt måltid. 

 

Han lager seg noen ganger varm mat selv- enkle retter, mens jeg lager mindre og mindre varm mat. Elsker å kokkelere, men ikke til kun 1 person. 

 

Desverre er det ikke noe familie rundt oss, det er kun hans søster, meg og ham. 

Skjønner ikke dette, jeg. Du skriver som om dere to bor alene, men i går skrev du dette i en annen tråd:

 

"Datet en gutt med aspergers for 4 år siden, og i dag er vi gift og har akkurat fått vårt første gull   :laugh:  En liten gutt på 11 uker,"

 

Forklar hvem du egentlig skriver om.

Anonymous poster hash: 8ec94...ae7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner ikke dette, jeg. Du skriver som om dere to bor alene, men i går skrev du dette i en annen tråd:

 

"Datet en gutt med aspergers for 4 år siden, og i dag er vi gift og har akkurat fått vårt første gull   :laugh:  En liten gutt på 11 uker,"

 

Forklar hvem du egentlig skriver om.

Anonymous poster hash: 8ec94...ae7

 

Det samme lurte jeg på :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, han er ungen din og jeg syns han burde få bo gratis hjemme sånn egentlig, men når det gjelder at det bare er dere som bor sammen og du har så lite inntekt og sliter økonimsk, og skal forsørge dere begge, syns jeg han godt kan hjelpe deg med å betale. 



Anonymous poster hash: 5c515...441
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skjønner ikke dette, jeg. Du skriver som om dere to bor alene, men i går skrev du dette i en annen tråd:

 

"Datet en gutt med aspergers for 4 år siden, og i dag er vi gift og har akkurat fått vårt første gull   :laugh:  En liten gutt på 11 uker,"

 

Forklar hvem du egentlig skriver om.

Anonymous poster hash: 8ec94...ae7

 

 

Hun fant kanskje ut at daten var hennes egen sønn.  :fnise:  Jaja skal ikke dømme, vet det er mye inavl i Norge... Men folk får gjøre som dem vil. :)

Endret av Cowboy Lotte
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tragisk med foreldre som krever at egne barn skal betale for å kunne bo hjemme. Glad jeg ikke har så gjerrige foreldre. Jeg bor for meg selv nå i egen leilighet mens jeg studerer, men moren min maser bestandig om jeg ikke kan flytte hjem til henne igjen - gratis, og når hun kommer på besøk her fyller hun opp kjøleskapet mitt og tar meg med ut på middag. Og nei, hun har ikke all verdens penger, hun er sykepleier og alenemor (faren min er død), men det ville aldri ha falt henne inn å be meg eller søskene mine om å betale henne for noe. 

 

Jeg kjenner faktisk ingen som har måttet betale for å bo hjemme hos seg selv etter at de har fylt atten. For meg er dette helt syk tankegang, når egne barn skal måtte begynne å betale for å få være "hjemme". Hvis jeg hadde blitt bedt om å betale 4000(!) for å bo hjemme, hadde jeg leid meg en leilighet til 2500 på flekken, og det mest for å komme meg bort fra regimet i hjemmet. Hadde følt meg uønsket og blitt veldig lei meg dersom jeg hadde blitt bedt om å betale leiepenger i mitt barndomshjem. 



Anonymous poster hash: 1da39...1dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men i alle dager... Du er jo moren hans! Han er fortsatt barnet ditt selv om han ikke lenger er et barn! Da kan du forsørge han.

Anonymous poster hash: d85f0...626

 

 

"Barnet" er 20 år. Han får 14000 i trygd (?) i måneden. Dette beholder han til egen disposisjon. Moren får 16500 i trygd. Dette skal hun dekke alle utgifter med, og i tillegg fø på sønnen. Synes du dette er rettferdig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om noen kunne gi meg klare gode svar på hva jeg må gjøre for å få min yngste til å betale for seg hjemme!?

Han fylte 20 år i april og jobber ikke nå. Han får trygd på ca. 14000,- i måneden, og selv har jeg utbetalt 16500,-

Vår husleie er ganske dyr, og dessverre er det ikke lett å få noe som er så mye billigere med 2 soverom. Jeg er alene om omsorgen, og synes han burde hjelpe til økonomisk. Han gjør ingen verdens ting hjemme. Ber jeg ham om noe, så er det som om han blir bedt om å hoppe utfor ett stup... Helt mareritt å spørre, for da fryser han meg helt ut.

Jeg synes han skal betale 4000,- for å bo hjemme,

Jeg synes også han kunne gått ut med søpla uten at jeg må spørre og det blir uholdbart å være hjemme.

Det høres kanskje litt tøft ut- for unge vil det vel bli usikkert om det er forståelse for klagingen min, mens for voksne er det kanskje så at jeg må ta meg sammen.

Jeg prøver og prøver, men får ikke dette til.

Gode råd mottas med takk :blomst:

Hiv han ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er tragisk med foreldre som krever at egne barn skal betale for å kunne bo hjemme. Glad jeg ikke har så gjerrige foreldre. Jeg bor for meg selv nå i egen leilighet mens jeg studerer, men moren min maser bestandig om jeg ikke kan flytte hjem til henne igjen - gratis, og når hun kommer på besøk her fyller hun opp kjøleskapet mitt og tar meg med ut på middag. Og nei, hun har ikke all verdens penger, hun er sykepleier og alenemor (faren min er død), men det ville aldri ha falt henne inn å be meg eller søskene mine om å betale henne for noe.

Jeg kjenner faktisk ingen som har måttet betale for å bo hjemme hos seg selv etter at de har fylt atten. For meg er dette helt syk tankegang, når egne barn skal måtte begynne å betale for å få være "hjemme". Hvis jeg hadde blitt bedt om å betale 4000(!) for å bo hjemme, hadde jeg leid meg en leilighet til 2500 på flekken, og det mest for å komme meg bort fra regimet i hjemmet. Hadde følt meg uønsket og blitt veldig lei meg dersom jeg hadde blitt bedt om å betale leiepenger i mitt barndomshjem.

Anonymous poster hash: 1da39...1dd

Jeg fikk meg fast fulltidsjobb like før jeg var ferdig på vgs (deltid fram til sommerferien), mens jeg fortsatt bodde hjemme. Det skulle da bare mangle at jeg betalte litt jeg og. Det handlet ikke om at mamma og pappa krevde leie av meg, men at jeg bidro til fellesskapet, og å erfare det at livet i de aller fleste tilfeller ikke er gratis.

Mamma og pappa har alltid hjulpet meg med de de kan, når jeg har hatt behov for det. Som å bygge en vegg, og noen flytteprosesser. De har aldri fylt opp kjøleskapet mitt, eller gitt meg "gratis penger" utenom bursdag/jul. Ærlig talt synes jeg slikt er å sy puter under armene på barna sine.

En ex av meg fikk absolutt alt av materielle ting, samt dekket husleie av foreldrene sine, nesten hele tiden i løpet av de to årene vi var sammen. Hun hadde et meget urealistisk syn på penger. Hun stjal et for meg ukjent beløp kontanter fra jobben sin, og fikk selvfølgelig sparken på minuttet da hun ble tatt på fersken med rundt 5.000 kr i hånda. Tidligere hadde hun plutselig råd til f.eks playstation-maskin og dyre klær. Hun fikk det og for seg at jeg måtte kjøpe meg nye briller fordi hun var lei mine :klo: uten forståelse for at jeg hverken hadde ønske, behov for eller økonomi til nye da. Hun var jo vandt med å ta en telefon til mamma. Det var og feil at de julegavene jeg fikk med hennes foreldre var dyrere enn de hun fikk med mine :klo:

Nå har jeg rodd meg et stykke ut på fjorden her, men poenget mitt er at det er overhode ikke alltid er det beste alternativet å betale alt for avkommet sitt. En dag kommer virkeligheta og livet for å smelle en sprengladning i fjeset på den håpefulle. Nå krisemaksimerer jeg, men hvordan kommer det til å gå med ts' sønn, om hun plutselig skulle dø i nærmeste framtid? Han lære seg verdien av penger.

Og forresten, lykke til med å finne en beboelig leilighet til 2.500 kr i måneden ;)

Endret av fruBeist
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adipose

Synes det er tragisk med foreldre som krever at egne barn skal betale for å kunne bo hjemme. Glad jeg ikke har så gjerrige foreldre. Jeg bor for meg selv nå i egen leilighet mens jeg studerer, men moren min maser bestandig om jeg ikke kan flytte hjem til henne igjen - gratis, og når hun kommer på besøk her fyller hun opp kjøleskapet mitt og tar meg med ut på middag. Og nei, hun har ikke all verdens penger, hun er sykepleier og alenemor (faren min er død), men det ville aldri ha falt henne inn å be meg eller søskene mine om å betale henne for noe.

Jeg kjenner faktisk ingen som har måttet betale for å bo hjemme hos seg selv etter at de har fylt atten. For meg er dette helt syk tankegang, når egne barn skal måtte begynne å betale for å få være "hjemme". Hvis jeg hadde blitt bedt om å betale 4000(!) for å bo hjemme, hadde jeg leid meg en leilighet til 2500 på flekken, og det mest for å komme meg bort fra regimet i hjemmet. Hadde følt meg uønsket og blitt veldig lei meg dersom jeg hadde blitt bedt om å betale leiepenger i mitt barndomshjem.

Anonymous poster hash: 1da39...1dd

Jeg syns det er litt tragisk med "barn" som ikke evner å se at de har blitt voksne og kan ta litt ansvar. Min mor tjener heller ikke mye penger, og jeg syns det hadde blitt helt feil å kreve at hun skulle betale for meg når jeg tjener egne penger. Hun ga meg alt og enda litt til i 18 år. Skulle da for pokker bare mangle å vise dama litt respekt og takknemlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt tragisk med "barn" som ikke evner å se at de har blitt voksne og kan ta litt ansvar. Min mor tjener heller ikke mye penger, og jeg syns det hadde blitt helt feil å kreve at hun skulle betale for meg når jeg tjener egne penger. Hun ga meg alt og enda litt til i 18 år. Skulle da for pokker bare mangle å vise dama litt respekt og takknemlighet.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lalalala59

Jeg syns det er litt tragisk med "barn" som ikke evner å se at de har blitt voksne og kan ta litt ansvar. Min mor tjener heller ikke mye penger, og jeg syns det hadde blitt helt feil å kreve at hun skulle betale for meg når jeg tjener egne penger. Hun ga meg alt og enda litt til i 18 år. Skulle da for pokker bare mangle å vise dama litt respekt og takknemlighet.

Dette, og flere av svarene i tråden, viser liten forståelse for hvordan en med spesielle behov fungerer. Pris dere lykkelig over at ingen i deres nære familie har diagnoser som gjør at de ikke kan behandles som "voksne" i ordets rette forstand.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adipose

Dette, og flere av svarene i tråden, viser liten forståelse for hvordan en med spesielle behov fungerer. Pris dere lykkelig over at ingen i deres nære familie har diagnoser som gjør at de ikke kan behandles som "voksne" i ordets rette forstand.

For det første, du vet ingenting om mine eller noen andre i min familie sone behov. Kan for øvrig nevne at jeg har mine egne utfordringer, og at jeg aldri har sett på de behovene som en grunn til at jeg skal skjermes fra verden og hvordan den fungerer av den grunn.

For det andre, så var det et svar til det innlegget jeg siterte. Det hvor en som er oppegpende nok til å studere og bo for seg selv forventer at mor med lav inntekt skal fylle kjøleskapet og dulle med h*n til evig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette, og flere av svarene i tråden, viser liten forståelse for hvordan en med spesielle behov fungerer. Pris dere lykkelig over at ingen i deres nære familie har diagnoser som gjør at de ikke kan behandles som "voksne" i ordets rette forstand.

TS sin sønn får jo penger til livsopphold, hvorfor i allverden skulle ikke han brukt av de pengene til det formålet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er tragisk med foreldre som krever at egne barn skal betale for å kunne bo hjemme. Glad jeg ikke har så gjerrige foreldre. Jeg bor for meg selv nå i egen leilighet mens jeg studerer, men moren min maser bestandig om jeg ikke kan flytte hjem til henne igjen - gratis, og når hun kommer på besøk her fyller hun opp kjøleskapet mitt og tar meg med ut på middag. Og nei, hun har ikke all verdens penger, hun er sykepleier og alenemor (faren min er død), men det ville aldri ha falt henne inn å be meg eller søskene mine om å betale henne for noe.

Jeg kjenner faktisk ingen som har måttet betale for å bo hjemme hos seg selv etter at de har fylt atten. For meg er dette helt syk tankegang, når egne barn skal måtte begynne å betale for å få være "hjemme". Hvis jeg hadde blitt bedt om å betale 4000(!) for å bo hjemme, hadde jeg leid meg en leilighet til 2500 på flekken, og det mest for å komme meg bort fra regimet i hjemmet. Hadde følt meg uønsket og blitt veldig lei meg dersom jeg hadde blitt bedt om å betale leiepenger i mitt barndomshjem.

Anonymous poster hash: 1da39...1dd

Seriøst dauer....bomullsgenerasjonen på sitt beste. Leilighet til 2500 ja...skal du flytte inn i en kjøleskapseske da eller??! Gjerrig for å la det VOKSNE barnet betale litt? Seriøst, grow UP!det koster å leve. Det er ikke rettferdig at moren din skal bruke alt ho eier på deg så hun ikke har råd til en ferie engang kun for at du er så umoden at du ikke evner å ta vare på deg selv. Sånne som deg er det som er galt med Norge, dere evner ikke å ta ansvar for dere selv. Og det er egentlig bare trist (og temmelig komisk).

Anonymous poster hash: ccbd0...3e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...