Gå til innhold

Fortvilet! Sønn nekter å betale hjemme.


humlasuse

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen kunne gi meg klare gode svar på hva jeg må gjøre for å få min yngste til å betale for seg hjemme!? 

 

Han fylte 20 år i april og jobber ikke nå. Han får trygd på ca. 14000,- i måneden, og selv har jeg utbetalt 16500,-  

Vår husleie er ganske dyr, og dessverre er det ikke lett å få noe som er så mye billigere med 2 soverom. Jeg er alene om omsorgen, og synes han burde hjelpe til økonomisk. Han gjør ingen verdens ting hjemme. Ber jeg ham om noe, så er det som om han blir bedt om å hoppe utfor ett stup... Helt mareritt å spørre, for da fryser han meg helt ut. 

 

Jeg synes han skal betale 4000,- for å bo hjemme,  

Jeg synes også han kunne gått ut med søpla uten at jeg må spørre og det blir uholdbart å være hjemme.  

 

Det høres kanskje litt tøft ut- for unge vil det vel bli usikkert om det er forståelse for klagingen min, mens for voksne er det kanskje så at jeg må ta meg sammen.  

 

Jeg prøver og prøver, men får ikke dette til. 

 

Gode råd mottas med takk   :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sier seg selv at om økonomien deres / din er trang og han bor hjemme så må han delta. Å få egne barn til å betale husleie når de bor hjemme etter fylte 18 synes jeg er helt legitimt så lenge de ikke studerer og er uten inntekt. Og 4000 i måneden er jo ganske billig for å bo og spise de fleste måltid gratis (om du kjøper inn til frokost, middag og slik).



Anonymous poster hash: 928db...3e3
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din er voksen og skal selvfølgelig bidra hjemme. Både økonomisk og med å gjøre husarbeid!!! Sett krav til hva du forventer at han skal gjøre og hva han skal betale, og gjør han det ikke må han rett og slett finne seg en egen leilighet.

 

 



Anonymous poster hash: faa55...b3f
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adipose

Helt innafor at han må bidra til hjemmet, både økonomisk og ellers når han er 20 og har inntekt. Regner ikke med at du hadde bedt han gå ut med søpla hvis årsaken til at han mottar trygd gjør at det er vanskelig for han.

Dette er sagt med forbehold, da jeg som sagt ikke aner grunnen til at han mottar trygd, men hvis han er i stand til å ta vare på seg selv, er det kanskje også på sin plass og si at han får bidra eller finne en egen leilighet, da du ikke har økonomisk kapasitet til å forsørge dere begge. Det skal godt gjøres å finne noe til under 4000, så det kan godt hende pipa får en annen lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen familiemdlemmer rundt dere om han har respekt for, som kan ta en alvorprat? Det er helt på sin plass at han både betaler for seg, og hjelper til. Men der må kankje en litt streng mann inn og ruske opp? Far, bestefar, onkel?

Anonymous poster hash: ff9f5...9a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flytt til et sted med ett soverom. Han blir nødt til å finne noe eget.

Anonymous poster hash: 8cf8e...97b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi klar beskjed om at enten så betaler han for seg eller så flytter han ut strak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om noen kunne gi meg klare gode svar på hva jeg må gjøre for å få min yngste til å betale for seg hjemme!? 

 

Han fylte 20 år i april og jobber ikke nå. Han får trygd på ca. 14000,- i måneden, og selv har jeg utbetalt 16500,-  

Vår husleie er ganske dyr, og dessverre er det ikke lett å få noe som er så mye billigere med 2 soverom. Jeg er alene om omsorgen, og synes han burde hjelpe til økonomisk. Han gjør ingen verdens ting hjemme. Ber jeg ham om noe, så er det som om han blir bedt om å hoppe utfor ett stup... Helt mareritt å spørre, for da fryser han meg helt ut. 

 

Jeg synes han skal betale 4000,- for å bo hjemme,  

Jeg synes også han kunne gått ut med søpla uten at jeg må spørre og det blir uholdbart å være hjemme.  

 

Det høres kanskje litt tøft ut- for unge vil det vel bli usikkert om det er forståelse for klagingen min, mens for voksne er det kanskje så at jeg må ta meg sammen.  

 

Jeg prøver og prøver, men får ikke dette til. 

 

Gode råd mottas med takk   :blomst:

At det var?

Omsorg for en på 20? 

 

Er du på viddene? Hvor ble det av foreldreansvaret før krapylet ble myndig??

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt fast jobb til inntil ett par måneder siden, men han er autist og får arbeidsavklarings penger. Han fungerer bra på de fleste områder, men ikke sosialt. Trenger å komme seg i jobb igjen, da var han mye blidere og det hendte til ogmed han snakka til meg ;)  

 

Nå handler jeg inn mat, men nekter å lage middag. Han vil nemlig ikke spise sammen med meg. Kun på rommet sitt. Det har gjort at jeg har sagt at det ikke er ett pensjonat, og at jeg vil vi skal spise sammen og kunne omgås de 10 minuttene det tar å spise ett varmt måltid. 

 

Han lager seg noen ganger varm mat selv- enkle retter, mens jeg lager mindre og mindre varm mat. Elsker å kokkelere, men ikke til kun 1 person. 

 

Desverre er det ikke noe familie rundt oss, det er kun hans søster, meg og ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har hatt fast jobb til inntil ett par måneder siden, men han er autist og får arbeidsavklarings penger. Han fungerer bra på de fleste områder, men ikke sosialt. Trenger å komme seg i jobb igjen, da var han mye blidere og det hendte til ogmed han snakka til meg ;)

Nå handler jeg inn mat, men nekter å lage middag. Han vil nemlig ikke spise sammen med meg. Kun på rommet sitt. Det har gjort at jeg har sagt at det ikke er ett pensjonat, og at jeg vil vi skal spise sammen og kunne omgås de 10 minuttene det tar å spise ett varmt måltid.

Han lager seg noen ganger varm mat selv- enkle retter, mens jeg lager mindre og mindre varm mat. Elsker å kokkelere, men ikke til kun 1 person.

Desverre er det ikke noe familie rundt oss, det er kun hans søster, meg og ham.

Bytt WiFi passordet. Da får du nok oppmerksomheten. Så sier du at om han skal bo hjemme må han betale 4000 i måneden og ta ut søpla. Punktum. Rett frem.Ikke til å misforstå. Du informerer også samtidigp om at om dette ikke kommer på konto innen den eller den datoen sies internet opp. Deretter må du etterfølge konsekvensen.

Anonymous poster hash: ccbd0...3e7

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lalalala59

Litt sent å skulle oppdra nå?

Hvis det ikke er psykiske problemer/rus/annet som gjør at han er trygdet, så hadde jeg krevd at han bidro.

Edit: Ser nå at du skriver at han er autist. Ikke mulig for han å bo i egen bolig med miljøarbeidere tilknyttet? Eller ønsker du at han bor hjemme hos deg hele sitt voksne liv? Har han en støttekontakt/veileder knyttet til sin IP som kan snakke med han om det å skulle bo hjemme, hva som forventes at en bidrar med sosialt, praktisk og økonomisk.

Endret av Mahnaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med fastlegen om problemet. Han er autist og kan ha rett på hjelp, som også kan bistå rundt de problemmene dere har i det daglige. Du høres utslitt ut, og gjør helt sikkert alt du kan for familien din, men nå trennger du å snakke med en voksen fagperson før du går helt på felgen. Jeg håper dere finner løsninger som hjelper dere alle tre.

Anonymous poster hash: ff9f5...9a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få de på NAV til å fortelle han at det er meningen at noe av de pengene skal gå til boutgifter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Seriøst du har helt feilet med oppdragelsen... Da min datter bodde hjemme så hadde jeg full kontroll over økonomien hennes, husleie, strøm og matpenger. Hun fikk også arbeidsavklaringspenger på den tiden og hun måtte bare finne seg i å bidra...Vi er begge overvektig og sliter med helsa, men hun har nå fått kjæreste og eget sted å bo, det må din sønn også snart klare. Selv om han er litt autist så må du få han til å JOBBE og ikke svindle staten, vedder på han sitter hjemme og spiller tv-spill hele dagen og det må du IKKE akseptere... Hvis hvem som er sjefen, DU er den dominante part og skal bestemme over din undersått som overhodet ikke har fått god nok trening...  

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Seriøst du har helt feilet med oppdragelsen... Da min datter bodde hjemme så hadde jeg full kontroll over økonomien hennes, husleie, strøm og matpenger. Hun fikk også arbeidsavklaringspenger på den tiden og hun måtte bare finne seg i å bidra...Vi er begge overvektig og sliter med helsa, men hun har nå fått kjæreste og eget sted å bo, det må din sønn også snart klare. Selv om han er litt autist så må du få han til å JOBBE og ikke svindle staten, vedder på han sitter hjemme og spiller tv-spill hele dagen og det må du IKKE akseptere... Hvis hvem som er sjefen, DU er den dominante part og skal bestemme over din undersått som overhodet ikke har fått god nok trening...

Syns jeg hører lyden av singlende glass. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt WiFi passordet. Da får du nok oppmerksomheten. Så sier du at om han skal bo hjemme må han betale 4000 i måneden og ta ut søpla. Punktum. Rett frem.Ikke til å misforstå. Du informerer også samtidigp om at om dette ikke kommer på konto innen den eller den datoen sies internet opp. Deretter må du etterfølge konsekvensen.

Anonymous poster hash: ccbd0...3e7

 

Signerer!

 

Dog har jeg sett reaksjonen til en som klikker helt fordi mor dro ut internett! Det var IKKE et pent syn for å si det slik. Ungdom er så opphengt i internett nå, at det er faktisk veldig effektivt å rett og slett dra ut pluggen.

 

TS, rådet til denne personen er faktisk veldig bra. Bytt passord, la han få det når penger er overført. Overfører han ikke neste måned, gjør du det samme ;) 

Anonymous poster hash: 8a23a...c08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sett passord på alt av mobil, pc og ipad (hvis dere har det). Man kan fint finne passord til internett via sånne duppedingser :) 



Anonymous poster hash: 8a23a...c08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...