Gå til innhold

Har barn lov å være 9 t i bhg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, har en kinkig situasjon! Småen på 4 har snart vært 9 timer i bhg i dag! :( har lest før at det er en grense for hvor lenge barna har lov å være i bhg, men husker ikke om det var per dag, uke eller måned. Sitter på bussen og har sittet her i snart 1 time i kø. Regner med det er en ulykke et sted. Bussen pleier å ta 15 min.

Kjenner det knyter seg i magen min :( han elsker bhg og det var han som ville dra der 7 i dag tidlig. Men planen var jo å hente han 1500. Han pleier å være i bhg alt fra 5-7 timer alt etter som. Og han pleier å ha "fri" flere dager i mnd. Heldigvis har jeg tatt han fri i morgen. Uff.. Blir helt dårlig. Bhg-tantene må jo tenke sitt når jeg henter barnet etter 9 timer. Bør jeg ringe og si jeg er på vei, men at jeg har sittet 1 time i kø..? Bhg stenger ikke før 17.00, men jeg håper å hente han innen 5-10 min.

Anonymous poster hash: 14e11...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, så lenge du henter innenfor barnehagens åpningstid går det helt fint :) Noen ganger skjer det ting som gjør at foreldre ikke kan hente så tidlig som planlagt, og det forstår de fleste i en barnehage :)

 

Men du, et lite tips sånn litt OT; ikke kall ansatte for barnehage-tanter. Vi er ikke tanter til andre enn våre søskens barn. 



Anonymous poster hash: c4a2d...5ab
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han pleier å ha fri flere dager i mnd, så mener jeg du har ditt på det rene sånn egentlig. Men 9 timer på en dag er ganske lenge likevel. Har full forståelse for at buss går treigt. Vi må også bruke kun kollektiv. Men jeg ville fått det som rutine og ringt inn til barnehagen straks det blir meldt fra om forsinkelser på din kollektivtransport. Den barnehagen mitt barn gikk i var veldig variabel ift ulike ansatte med hvor mye de "tålte" slike ting. De klarte ikke helt å sette seg inn i vår hverdag alltid.



Anonymous poster hash: 669bf...d8b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det finnes ingen lover eller forskriftsbestemmelser om maksimal oppholdstid for barn i barnehagen. (Mulig noen barnehager har egne bestemmelser i sine vedtekter.) Det begrenses av barnehagens åpningstider + om du har full plass eller ikke.

 

Hvordan skal f.eks fulltidsarbeidende aleneforeldre kunne klare seg dersom barnet ikke kan være i barnehagen ca 9 timer per dag?  Barn(a) må jo både leveres og hentes utenom foreldrenes egen arbeidstid, og med litt reiseveg mellom jobb og barnehage blir det fort en time mer i barnehagen enn på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye blåste folk her, de fleste har da ikke råd til å jobbe redusert. Barna mine er 9 timer i barnehagen hver dag, hvordan ellers skulle man ha råd til å leve.

Anonymous poster hash: 64b0f...ecf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har fått hentet han nå! :) skal huske å gi beskjed neste gang, dersom det blir forsinkelser. Han har aldri vært i bhg så lenge før og har gått der i 2 år, så jeg håper og tror jeg har det på mitt rene. I tillegg har han del ukes-fri siden vi drar på litt turer her og der i løpet av året. De sa i hvert fall ingenting nå da han ble hentet. Jeg forklarte at bussen satt fast i kø. Skulle gjerne tatt beina fatt, men med øs-pøs regn, lyn/torden og med en vårjakke uten hette så håpet jeg at bussen skulle komme frem til slutt.

Dette er vel første gang jeg kaller de for bhg-tanter :P pleier å si de ansatte, men det stod helt stille oppi hodet mitt da jeg skrev innlegget.

Anonymous poster hash: 14e11...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye blåste folk her, de fleste har da ikke råd til å jobbe redusert. Barna mine er 9 timer i barnehagen hver dag, hvordan ellers skulle man ha råd til å leve.

Anonymous poster hash: 64b0f...ecf

De fleste har råd til å jobbe redusert. Det er bare det at man skal ha dyr bolig osv. Det er synd og går utover barna. Jeg synes det er ekkelt rett og slett å se samfunnet vi har fått med egoistiske foreldre. 

Anonymous poster hash: 8acc0...53a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Har fått hentet han nå! :) skal huske å gi beskjed neste gang, dersom det blir forsinkelser. Han har aldri vært i bhg så lenge før og har gått der i 2 år, så jeg håper og tror jeg har det på mitt rene. I tillegg har han del ukes-fri siden vi drar på litt turer her og der i løpet av året. De sa i hvert fall ingenting nå da han ble hentet. Jeg forklarte at bussen satt fast i kø. Skulle gjerne tatt beina fatt, men med øs-pøs regn, lyn/torden og med en vårjakke uten hette så håpet jeg at bussen skulle komme frem til slutt.

Dette er vel første gang jeg kaller de for bhg-tanter :P pleier å si de ansatte, men det stod helt stille oppi hodet mitt da jeg skrev innlegget.

Anonymous poster hash: 14e11...f58

De sa ingen ting, for det har ikke skjedd noe galt. 

Ikke kom du etter stengetid, og ikke er det helt uvanlig at barn er i barnehagen i 9 timer. Man kan alltids synes at det er lenge, men det er, som jeg og flere andre har nevnt, en nødvendighet for veldig mange for at hverdagen skal henge sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye blåste folk her, de fleste har da ikke råd til å jobbe redusert. Barna mine er 9 timer i barnehagen hver dag, hvordan ellers skulle man ha råd til å leve.

Anonymous poster hash: 64b0f...ecf

Det er fullt mulig å jobbe redusert å ha råd til å leve. Kjenner mange som jobber redusert og som har helt holdbar økonomi. Det handler om prioriteringer.

Anonymous poster hash: 7167a...5a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det dere snakker om? Veldig mange av oss har lang reisevei til jobb, og trenger alle barnehagens åpne timer for å greie å rekke både å reise og å jobbe. Det er da ingen ansatte i barnehagen som ser skjevt på en for det?

 

Joda, sikkert mange som har råd til å jobbe redusert, men langt ifra alle. Dessuten er det ikke alle som ønsker å jobbe redusert. Det finnes de som elsker jobben sin og. ;)

 

Ungen er 4 år, han greier seg fint. Hadde han vært ett-to, så kunne jeg forstått at du helst ikke ville hatt ham der i 9 timer. Når de er veldig små gjør man hva man kan for å korte ned på dagene, mange har mulighet for å jobbe redusert i en periode, men langt ifra alle. 



Anonymous poster hash: 155f8...764
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva i alle dager er det dere snakker om? Veldig mange av oss har lang reisevei til jobb, og trenger alle barnehagens åpne timer for å greie å rekke både å reise og å jobbe. Det er da ingen ansatte i barnehagen som ser skjevt på en for det?

 

Joda, sikkert mange som har råd til å jobbe redusert, men langt ifra alle. Dessuten er det ikke alle som ønsker å jobbe redusert. Det finnes de som elsker jobben sin og. ;)

 

Ungen er 4 år, han greier seg fint. Hadde han vært ett-to, så kunne jeg forstått at du helst ikke ville hatt ham der i 9 timer. Når de er veldig små gjør man hva man kan for å korte ned på dagene, mange har mulighet for å jobbe redusert i en periode, men langt ifra alle. 

Anonymous poster hash: 155f8...764

 

 

Tillegg: og som ønsker å kunne følge med på utviklingen innen sitt fagområde, og som ikke synes det er kjekt å bli hengende etter mtp  utsikter til høyere stilling.

Anonymous poster hash: 155f8...764

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang iblant er jo ingen krise, men hver dag synes jeg er lenge. Synes du kan ta det helt med ro, ts. Men hvis du vanligvis henter til fast tidspunkt, og noe uforutsett skjer, ville jeg sendt en sms eller ringt Bhg rett og slett for at de skal kunne vite hva de skal svare barnet ditt hvis han spør om når mamma kommer. Jeg henter alltid rett etter fruktmåltidet på ettermiddagen, og tror bok barnet mitt ville begynt å spørre dersom jeg ble veldig forsinket. Da er det jo greit å ha et svar.

Anonymous poster hash: ec160...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, da. Du er helt innafor!

Du har nok fått hentet han nå, men til neste gang så ringer du når du vet du blir fast i trafikken. Har selv jobbet i barnehage, og det skjedde et par ganger at vi fikk en telefon 15 min før stengetid at de sitter fast i trafikken og at det er på ubestemt tid siden det er en ulykke.

 

Aldri noe problem. De ansatte forstår at det er sånn som skjer og at det ikke er noe du kan styre. Gi godgutten din en stor klem når du kommer og favorittretten til middag, så er du nok tilgitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva i alle dager er det dere snakker om? Veldig mange av oss har lang reisevei til jobb, og trenger alle barnehagens åpne timer for å greie å rekke både å reise og å jobbe. Det er da ingen ansatte i barnehagen som ser skjevt på en for det?

 

Joda, sikkert mange som har råd til å jobbe redusert, men langt ifra alle. Dessuten er det ikke alle som ønsker å jobbe redusert. Det finnes de som elsker jobben sin og. ;)

 

Ungen er 4 år, han greier seg fint. Hadde han vært ett-to, så kunne jeg forstått at du helst ikke ville hatt ham der i 9 timer. Når de er veldig små gjør man hva man kan for å korte ned på dagene, mange har mulighet for å jobbe redusert i en periode, men langt ifra alle. 

Anonymous poster hash: 155f8...764

 

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det og finner unnskyldninger for alt, så er det barnehagene som står for barneoppdragelsen, for der er barna mesteparten av tiden. Jeg har mange ganger undret meg over hvorfor folk får barn, når de har minimalt med tid til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man vrir og vender på det og finner unnskyldninger for alt, så er det barnehagene som står for barneoppdragelsen, for der er barna mesteparten av tiden. Jeg har mange ganger undret meg over hvorfor folk får barn, når de har minimalt med tid til dem.

 

Litt enig. Mange barn er fra 7-16.30. De har lengre dager enn foreldrene. Men samfunnet er blitt slik. De vil ha nye hus, 2 biler, sydenturer og alt nytt i klær og møbler. Da må begge i full jobb og de ser barna lite.

Anonymous poster hash: 6a089...0e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva i alle dager er det dere snakker om? Veldig mange av oss har lang reisevei til jobb, og trenger alle barnehagens åpne timer for å greie å rekke både å reise og å jobbe. Det er da ingen ansatte i barnehagen som ser skjevt på en for det?

Joda, sikkert mange som har råd til å jobbe redusert, men langt ifra alle. Dessuten er det ikke alle som ønsker å jobbe redusert. Det finnes de som elsker jobben sin og. ;)

Ungen er 4 år, han greier seg fint. Hadde han vært ett-to, så kunne jeg forstått at du helst ikke ville hatt ham der i 9 timer. Når de er veldig små gjør man hva man kan for å korte ned på dagene, mange har mulighet for å jobbe redusert i en periode, men langt ifra alle.

Anonymous poster hash: 155f8...764

Jeg tenker slik at man kanskje ikke alltid må ha i pose og sekk, karriere/god økonomi eller barn? Er det SÅ viktig å få barn hvis man allerede er innstillt på at karriere er så viktig at barna må være i bhg fra 7-16:30?

Tenker at da er det greit å heller velge bort barn og satse på karriere isteden.

Og det er fullt overkommelig for de aller fleste å jobbe redusert. Man må jo ikke kjøpe bolig i de dyreste stedene? Vi fikk stor bolig i Oslo med uteplass til under 3 mill, f.eks, og valgte det nettop fordi vi ikke vil bo oss ihjel.

Har full fleksibilitet over hvor lenge barna kan være i bhg, mellom 3-5 timer pr dag og 1 fridag når de trenger det. Her er barnehagen for å sosialisere og bli kjent med barna i nabolaget.

Anonymous poster hash: 7167a...5a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fastsatt maksimal oppholdstid nasjonalt, men mange kommuner har innført maksimaltid per uke, 45 t - 50 t. Dette er gjerne de kommunene som har veldig mange pendlere, og dermed også utvidete åpningstider i barnehagen (ikke uvanlig at barnehagen er åpen fra 06 - 19), for å unngå at enkelte barn tilbringer omtrent all våkentid i barnehagen.



Anonymous poster hash: 59302...050
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg oppsummere:

 

Du skal ikke få barn hvis du ikke har jobb

Du skal ikke få barn hvis du jobber 100%

Du skal ikke få barn hvis du er for ung

Du skal ikke få barn hvis du er for gammel



Anonymous poster hash: 5a6cc...295
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lalalala59

Barn tåler det en gang iblant, men å være 9 timer i barnehage hver eneste dag høres mye ut. Jeg vet hvor sliten jeg er etter å ha vært en hel dag på jobb, og så skal de være enda lengre enn meg "på jobb"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...