Gå til innhold

Gutt kjøpte barbiedokke - Far reagerer


WubWub

Anbefalte innlegg

I det siste har nyhetsbilde vært preget av hundedrap, menneskedrap, børskrakk i Kina, halshogging og sex slaveri i midtøsten, amundsen's skrytevideo, horder av flyktninger som drukner og dør, opptøyer og uroligheter i tyskland og hellas, bombe angrep i Sverige .... og enda verre..... Kardashian familien , justin bever og fotfallfruer.

 

På jobb idag kom jeg over en spesiell sak når jeg surfet nyhetene i lunsjpausen min. Lille Mikki på 4 år var i lekebutikken sammen med sin far for å finne en leke, valget falt på en barbiedokke som gutten ble overbegeistret for.....

 

Og slik reagerte far : 

 

 

Denne pappaen fortjener etter min mening månedens "Verdens beste pappa" medalje, hadde flere vært som han så hadde verden vært en svært bedre plass! De budskapene han formidler syntes jeg alle foreldre bør ta til seg å bruke som grunn leveregler.

 

Kjønnsroller er avleggs, om en gutt vil leke med prinsesser , barbie eller dolle seg opp i kjoler why not? Om en gutt eller jente liker sitt eget kjønn , hva så? Kjærlighet er kjærlighet.

 

Folk er forskjellige og så lenge det ikke går utover andre så ser jeg ikke noe problem. Hadde alle vært like å fulgt en mal for å unngå skille seg ut så hadde tilværelsen blitt veldig kjedelig !

 

Men nå er verden faktisk slik at folk er forskjellig og det må vi akseptere, respektere og tolerere. Kudos til de som våger være seg selv åpent ! :)

 

MvH WubWub.

Endret av WubWub
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk oppegående mann. 

Om flere også kunne vært slik hadde livet for mange vært mer avslappet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra fyr, men synes det er litt trist at dette er en nyhetssak. Det burde være selvsagt at vi lar barna velge hvem de vil være. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at han egentlig ikke er faren men en som passet barna den dagen/uken. Kanskje mens foreldrene er på ferie?



Anonymous poster hash: 19136...b97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det siste har nyhetsbilde vært preget av hundedrap, menneskedrap, børskrakk i Kina, halshogging og sex slaveri i midtøsten, amundsen's skrytevideo, horder av flyktninger som drukner og dør, opptøyer og uroligheter i tyskland og hellas, bombe angrep i Sverige .... og enda verre..... Kardashian familien , justin bever og fotfallfruer.

 

På jobb idag kom jeg over en spesiell sak når jeg surfet nyhetene i lunsjpausen min. Lille Mikki på 4 år var i lekebutikken sammen med sin far for å finne en leke, valget falt på en barbiedokke som gutten ble overbegeistret for.....

 

Og slik reagerte far : 

 

 

Denne pappaen fortjener etter min mening månedens "Verdens beste pappa" medalje, hadde flere vært som han så hadde verden vært en svært bedre plass! De budskapene han formidler syntes jeg alle foreldre bør ta til seg å bruke som grunn leveregler.

 

Kjønnsroller er avleggs, om en gutt vil leke med prinsesser , barbie eller dolle seg opp i kjoler why not? Om en gutt eller jente liker sitt eget kjønn , hva så? Kjærlighet er kjærlighet.

 

Folk er forskjellige og så lenge det ikke går utover andre så ser jeg ikke noe problem. Hadde alle vært like å fulgt en mal for å unngå skille seg ut så hadde tilværelsen blitt veldig kjedelig !

 

Men nå er verden faktisk slik at folk er forskjellig og det må vi akseptere, respektere og tolerere. Kudos til de som våger være seg selv åpent ! :)

 

MvH WubWub.

Særlig  :ler:

Anonymous poster hash: 953a5...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra fyr, men synes det er litt trist at dette er en nyhetssak. Det burde være selvsagt at vi lar barna velge hvem de vil være. :)

 

helt enig, det burde være en selvfølge :)

Anonymous poster hash: adf50...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får virkelig håpe at han ikke kjørte mens barna var fremme i bilen



Anonymous poster hash: f1926...ec6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Noe sier meg at han egentlig ikke er faren men en som passet barna den dagen/uken. Kanskje mens foreldrene er på ferie?

Anonymous poster hash: 19136...b97

 

 

Ifølge noen amerikanske artikler jeg har lest om saken så er han guttens genuine far. Og dette er det han har å si om sønnens valg og personlighet : 

 

Many are asking me, "how did you feel the moment Azai chose that doll?" The honest answer is, it didn't surprise me at all. Azai is equally fascinated by princesses and robots. One moment he's all boy, the next he's expressing a softer, more angelic side. For me this behavior rings more authentic than playing one note all the time. That said, I did have a little reaction to Azai choosing that particular doll. When I saw the collection it was part of, and didn't see much in the way of variety of skin colors or body types, I had to resist my urge to say, "Why don't we chose a more realistic doll." I don't want my boys to adapt to the programming that a women should be built like a Barbie. I said, "Let's look at all the dolls in the store first, then you can decide." He was clear, "I want this mermaid." I backed off knowing this would be the catalyst for us to have a powerful conversation about the beauty of body-types and racial equality. 

My job as daddy is to provide a safe playing field for my boys to play whatever game they choose, or better yet, create their own game! I trust that by the time they realize the world isn't as accepting as mommy and daddy they'll have such a solid foundation that nothing will shake their stance to fully, and unabashedly be themselves. One more tidbit of truth- "As much as I support my boys to express themselves, I admit to deleting Disney's Frozen theme song from our playlist. I just couldn't hear it again! (-:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Får virkelig håpe at han ikke kjørte mens barna var fremme i bilen

Anonymous poster hash: f1926...ec6

 

De var på en parkeringsplass :) 

Anonymous poster hash: 66fcc...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var en veldig fin video :) Nå ble jeg glad :)

 

Ikkesant :) flott sak

Anonymous poster hash: adf50...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har nyhetsbilde vært preget av hundedrap, menneskedrap, børskrakk i Kina, halshogging og sex slaveri i midtøsten, amundsen's skrytevideo, horder av flyktninger som drukner og dør, opptøyer og uroligheter i tyskland og hellas, bombe angrep i Sverige .... og enda verre..... Kardashian familien , justin bever og fotfallfruer.

På jobb idag kom jeg over en spesiell sak når jeg surfet nyhetene i lunsjpausen min. Lille Mikki på 4 år var i lekebutikken sammen med sin far for å finne en leke, valget falt på en barbiedokke som gutten ble overbegeistret for.....

Og slik reagerte far :

https://www.youtube.com/watch?v=K7rujK0iOJU

Denne pappaen fortjener etter min mening månedens "Verdens beste pappa" medalje, hadde flere vært som han så hadde verden vært en svært bedre plass! De budskapene han formidler syntes jeg alle foreldre bør ta til seg å bruke som grunn leveregler.

Kjønnsroller er avleggs, om en gutt vil leke med prinsesser , barbie eller dolle seg opp i kjoler why not? Om en gutt eller jente liker sitt eget kjønn , hva så? Kjærlighet er kjærlighet.

Folk er forskjellige og så lenge det ikke går utover andre så ser jeg ikke noe problem. Hadde alle vært like å fulgt en mal for å unngå skille seg ut så hadde tilværelsen blitt veldig kjedelig !

Men nå er verden faktisk slik at folk er forskjellig og det må vi akseptere, respektere og tolerere. Kudos til de som våger være seg selv åpent ! :)

MvH WubWub.

Du sier det så greit selv: "Folk er forskjellige".

Derfor er det nokså diskriminerende av deg å skrive "kjønnsroller er avleggs".

Du sier jo st det eneste rette er å gjøre som mannen i denne videoen.

Selv vil jeg ikke at gutter leker med barne og jenter med brannbiler. Det er min holdning.

Jeg respekterer din så da bør du respektere at andre mener noe annet.

Vennlig hilsen meget positiv gjest :):)

Anonymous poster hash: f2ae4...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du sier det så greit selv: "Folk er forskjellige".

Derfor er det nokså diskriminerende av deg å skrive "kjønnsroller er avleggs".

Du sier jo st det eneste rette er å gjøre som mannen i denne videoen.

Selv vil jeg ikke at gutter leker med barne og jenter med brannbiler. Det er min holdning.

Jeg respekterer din så da bør du respektere at andre mener noe annet.

Vennlig hilsen meget positiv gjest :):)

Anonymous poster hash: f2ae4...51d

 

Det viktigste er hva barnet ønsker av leker, og ikke hva du vil han eller hun skal like.

 

Nå mener jeg ikke med denne tråden at alle foreldre der ute skal begynne kle gutten opp i kjoler eller kjøpe utelukkende jente leker til de, for det kan skape store identitetskriser og psykiske traumer om gutten ikke ønsker dette.

 

Men om f.eks en gutt viser stor interesse for jente ting så syntes jeg det er mer enn rett og rimelig at foreldre skal støtte opp under barnets interesser å vise omsorg og respekt for det.

 

Når man er foreldre så bør og skal første prioritet være barnets vel og ve, ikke dine egne fordommer eller ønsker. Det er ikke alltid ditt barns valg vil være et valg du er enig med, men det er din jobb å vise støtte og kjærlighet uansett legning eller interesser enten de er maskuline eller feminine. 

 

For å si det på den måten : Om en gutt liker jente ting, så er det umulig å reversere dette ettersom dette er hans identitet og personlighet. Det eneste du oppnår ved å prøve kjempe imot dette er å gjøre sønnen din utrygg på seg selv, hvor han mest sannsynlig føler en skam som han vil kjenne på resten av sitt liv. Alle barn vil ha sine foreldres aksept.

 

Så det beste man kan gjøre er å irettelegge for barna slik at de får best mulig oppvekst er å spille etter deres noter å tilpasse seg deres personlighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er hva barnet ønsker av leker, og ikke hva du vil han eller hun skal like.

Nå mener jeg ikke med denne tråden at alle foreldre der ute skal begynne kle gutten opp i kjoler eller kjøpe utelukkende jente leker til de, for det kan skape store identitetskriser og psykiske traumer om gutten ikke ønsker dette.

Men om f.eks en gutt viser stor interesse for jente ting så syntes jeg det er mer enn rett og rimelig at foreldre skal støtte opp under barnets interesser å vise omsorg og respekt for det.

Når man er foreldre så bør og skal første prioritet være barnets vel og ve, ikke dine egne fordommer eller ønsker. Det er ikke alltid ditt barns valg vil være et valg du er enig med, men det er din jobb å vise støtte og kjærlighet uansett legning eller interesser enten de er maskuline eller feminine.

For å si det på den måten : Om en gutt liker jente ting, så er det umulig å reversere dette ettersom dette er hans identitet og personlighet. Det eneste du oppnår ved å prøve kjempe imot dette er å gjøre sønnen din utrygg på seg selv, hvor han mest sannsynlig føler en skam som han vil kjenne på resten av sitt liv. Alle barn vil ha sine foreldres aksept.

Så det beste man kan gjøre er å irettelegge for barna slik at de får best mulig oppvekst er å spille etter deres noter å tilpasse seg deres personlighet.

Er glad min datter er feminin og sønn maskulin :) :)

Hadde klikket om det var motsatt...

Kan ikke se for meg noe mer grusomt enn en gutt med snus eller røyk som vil gå i kjole og ennå verre: en jente med snus eller røyk som liker lastebiler.

Anonymous poster hash: f2ae4...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad min datter er feminin og sønn maskulin :) :)

Hadde klikket om det var motsatt...

Kan ikke se for meg noe mer grusomt enn en gutt med snus eller røyk som vil gå i kjole og ennå verre: en jente med snus eller røyk som liker lastebiler.

Anonymous poster hash: f2ae4...51d

 

Ja det er du vel, for du er tydeligvis full av fordommer.

 

Som jeg sa så respekterer jeg at mennesker er forskjellig så lenge det ikke går utover andre. Fordommene dine derimot hadde gått utover andre om din sønn hadde likt jente ting, for da hadde du prøvd presse han til å like det du vil han skal like. Så hadde han vokst opp med skam og tristhet. 

 

Jeg kan ikke respektere folk som har seg selv og sine ønsker som første prioritet foran barna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...