Gå til innhold

Forskjell på besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er flere som opplever at det er forskjell på besteforeldrene. Når feks min mor kommer på besøk så hjelper hun til med babyen, steller han, tar han med ut om jeg vil det, vugger han i søvn hvis han skal sove, har med mat til meg og spør om hun skal hjelpe meg med noe i huset. Når mamma kommer kan jeg også gå å gjøre noe annet æ, feks brette klær osv mens hun har babyen. Men når mannen sine foreldre kommer er det mer som kaffebesøk. Da skal vi alle sitte i sofaen og prate, og de skal stimulere babyen mest mulig for det "er jo ikke nå artig om han sovner". Jeg føler jeg må være der hele tiden, og at det er uhøflig å gå å gjøre noe annet. Sist de var her bæsjet babyen gjennom bleien så det ble endel søl, men da sa de at de skulle dra snart.. Så satt de i sofaen mens jeg og mannen måtte samarbeide om å få klærne av babyen uten at han skulle bli full av bæsj.. Hadde det vært min mamma hadde hun iallefall foretatt seg noe. De hadde med en pakka kjeks engang, og lagde sin egen kaffe på kjøkkenet (vi var kaffemaskin...), og virket som de forventet applaus.. Er det normalt at morens foreldre er mer hjelpsomme?? har tatt det opp med mannen, men han mener det vil bli annerledes etterhvert. Det er ikke det at jeg forventer så mye hjelp med babyen, men synes bare det er så stor forskjell på de.

Anonymous poster hash: 739b0...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette er normalt ja. Uten at jeg forstår hvorfor.

Anonymous poster hash: 9d914...d86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er flere som opplever at det er forskjell på besteforeldrene. Når feks min mor kommer på besøk så hjelper hun til med babyen, steller han, tar han med ut om jeg vil det, vugger han i søvn hvis han skal sove, har med mat til meg og spør om hun skal hjelpe meg med noe i huset. Når mamma kommer kan jeg også gå å gjøre noe annet æ, feks brette klær osv mens hun har babyen. Men når mannen sine foreldre kommer er det mer som kaffebesøk. Da skal vi alle sitte i sofaen og prate, og de skal stimulere babyen mest mulig for det "er jo ikke nå artig om han sovner". Jeg føler jeg må være der hele tiden, og at det er uhøflig å gå å gjøre noe annet. Sist de var her bæsjet babyen gjennom bleien så det ble endel søl, men da sa de at de skulle dra snart.. Så satt de i sofaen mens jeg og mannen måtte samarbeide om å få klærne av babyen uten at han skulle bli full av bæsj.. Hadde det vært min mamma hadde hun iallefall foretatt seg noe. De hadde med en pakka kjeks engang, og lagde sin egen kaffe på kjøkkenet (vi var kaffemaskin...), og virket som de forventet applaus.. Er det normalt at morens foreldre er mer hjelpsomme?? har tatt det opp med mannen, men han mener det vil bli annerledes etterhvert. Det er ikke det at jeg forventer så mye hjelp med babyen, men synes bare det er så stor forskjell på de. Anonymous poster hash: 739b0...5fb

Trenger vel ikke 3-4 personer for å skifte på babyen selv om han hadde bæsjet igjennom... Hva forventet du egentlig at de skulle foreta seg i den situasjonen?

Og ofte er det sånn at kvinnens mor føler seg mer "hjemme" i datterens husholdning enn svigermoren gjør. Og hadde svigermor tatt seg til rette så hadde du antagelig laget en tråd om det også.

Livet er ikke lett for svigermødre :).

Anonymous poster hash: d9b50...94b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på besøk så er det for å få servering. Man jobber ikke da!

Ekstremt positiv hilsen gjest

Anonymous poster hash: 98955...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel ikke 3-4 personer for å skifte på babyen selv om han hadde bæsjet igjennom... Hva forventet du egentlig at de skulle foreta seg i den situasjonen?

Anonymous poster hash: d9b50...94b

Jeg skjønner jo det jeg å da, men de kunne feks ryddet bort kaffekoppene og fatene sine imens.. I og med at de sa de skulle dra. Babyen lå på et teppe på babygymmen når det skjedde så de kunne jo evt tatt sammen teppet og lagt det på vaskerommet, tørket bort bæsjen F.eks! Istedet for å sitte å stirre i lufta lissom..men det var ikke dette som var poenget da.. Der var bare et eksempel.

Anonymous poster hash: 739b0...5fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, noen er sånn og noen er slik. Folk oppfører seg ikke likt på andre områder av livet, så hvorfor skulle de "være besteforeldre" på samme måte?

 

Vi har ekstremversjonen av dere: mine foreldre er engasjert i barnebarna sine og går på teater, kino, tar dem med på hytta. Min manns foreldre synes det holder at vi besøker dem en gang eller to i måneden og tar aldri kontakt ellers (jeg mener aldri. De har vært på besøk hos oss totalt to ganger i løpet av de siste seks årene, og tilbringer aldri tid med barnebarna når vi ikke er hos dem. De har aldri sett en skoleavslutning eller hørt på en korpskonsert, det interesserer dem ikke).

 

Sånn er det, og jeg gidder ikke spekulere i hvorfor. De er som de er.



Anonymous poster hash: 23cb9...51e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at hvis din svigermor hadde gjort det du tillater din mor å gjøre så hadde det blitt ramaskrik om at hun var invaderende, ikke respekterte dine grenser, kom uinvitert osv ovs...



Anonymous poster hash: 97e1c...bbd
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det i vårt hus, også. Min mor, når hun er på besøk hos oss, hjelper til med ting, eller setter seg ned på gulvet og leker med barna mens jeg lager middag. Hvis hun er her ved leggetid, spør hun også om hun kan ta dem med opp og lese for dem/en av dem.

 

Svigermor har vel aldri lagt barna våre, verken i vårt hjem eller sitt eget. De sitter i sofaen - mens barna leker rundt onmkring eller henger i skjørtekantene mine mens jeg står på kjøkkenet og ordner mat.

 

Jeg tror det ville vært annerledes hvis jeg hadde vært deres datter. At det er den typiske mormor/farmor-forskjellen. Jeg ser nemlig at de er mye mer engasjerte når de er hjemme hos sine døtres familier, enn hjemme hos oss (sin sønns familie).

Jeg synes det er litt rart, for jeg er avslappet og vennlig (tror jeg selv) når de er her, og barna er veldig glade i dem, selv om de alltid sitter i sofaen og ikke kommer til barna og leker på gulvet.

 

 



Anonymous poster hash: fa4ae...472
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, noen er sånn og noen er slik. Folk oppfører seg ikke likt på andre områder av livet, så hvorfor skulle de "være besteforeldre" på samme måte?

Vi har ekstremversjonen av dere: mine foreldre er engasjert i barnebarna sine og går på teater, kino, tar dem med på hytta. Min manns foreldre synes det holder at vi besøker dem en gang eller to i måneden og tar aldri kontakt ellers (jeg mener aldri. De har vært på besøk hos oss totalt to ganger i løpet av de siste seks årene, og tilbringer aldri tid med barnebarna når vi ikke er hos dem. De har aldri sett en skoleavslutning eller hørt på en korpskonsert, det interesserer dem ikke).

Sånn er det, og jeg gidder ikke spekulere i hvorfor. De er som de er.

Anonymous poster hash: 23cb9...51e

Jaja, jeg lurer bare på om det er normalt at det er annerledes for jeg har et oppfattning av at ofte så er morens foreldre mer engasjert. Sånn er det med mine besteforeldre å, igrunn. Og dere som sier at det ville vær galt om svigermor tok seg til rette osv osv, så er det ikke det at jeg klager, jeg bare LURER på om flere opplever at det er slik.

Ts

Anonymous poster hash: 739b0...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nesten omvendt. Egne foreldre er nærmet som gjester, men svigermor ordner alt hun får lov til. Nå bryr jeg meg heller ikke om at hun vasker gulva våre eller lager middag på en annen måte enn meg ;)

Anonymous poster hash: c8c8c...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, men lurer på om vi kan ha litt skyld. Mens mormor ofte spør om hun kan gjøre noe (spør om noe konkret f.eks skifte på, bysse, koke flasker, ordne mat, henge opp klær, vaske over gulv etc) spør aldri farmor og vi spør heller ikke. Men skal prøve å endre det når de er her i helgen, be mer om hjelp. Vi har en krevende kolikkunge så trenger virkelig hjelp. Er dog usikker på hvordan vi bør spørre og hva som er "greit" å spørre om og hva som ikke er greit. Husker også fra før vi fikk barn og de var på besøk at de sjelden gjorde noe noe som gjør det litt vanskeligere...

Anonymous poster hash: d4571...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jessica

Her går svigermor løs på oppgavene som skal gjøres som å rydde kjøkken,skifte bleie eller vaske 😁😁😁 og det er vi så utrolig takknemlig for. Hun er til stor hjelp i selskaper når alle barna skal ha litt oppmerksomhet og hjelp med div

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Min svigermor er helt suveren, ig hjelper masse.

MEN etter å ha lest på KG, så forstår jeg at en del svigermødre skygger banen.

Hjelper de til for mye er det galt. Da er de invaderende og nysgjerrige. Blander de seg for lite er de lite interesserte og egoistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man er på besøk så er det for å få servering. Man jobber ikke da!

Ekstremt positiv hilsen gjest

Anonymous poster hash: 98955...35f

Off topic: Du er klar over at du ikke er særlig anonym når du bruker samme signatur hele tida?

Anonymous poster hash: 05c7b...019

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er normalt ja. Uten at jeg forstår hvorfor.

Anonymous poster hash: 9d914...d86

Jeg skal si deg hvorfor. Svigerdøtre har i større grad tendens til å irritere seg over hva svigermødre sier, gjør, mener osv... Gjør de for lite blir det feil, gjør de for mye blir det feil.

Svigerdøtre har i større grad tendens til å godta sine mødres væremåte enn svigermødres. Dette er biologisk, sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Når et par bor sammen så er det deres leilighet/hus og mannens foreldre er gjester hos ham, men etter at det første barnet kommer og kvinnen har hatt mammapermisjon så blir det i praksis hennes hus. Det er hun som lager systemer og vet hvordan alt skal gjøres. Så etterhvert blir mannens forelde gjester hos svigerdatter og ikke hos sin sønn. Jeg tror det er ganske normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme her, men lurer på om vi kan ha litt skyld. Mens mormor ofte spør om hun kan gjøre noe (spør om noe konkret f.eks skifte på, bysse, koke flasker, ordne mat, henge opp klær, vaske over gulv etc) spør aldri farmor og vi spør heller ikke. Men skal prøve å endre det når de er her i helgen, be mer om hjelp. Vi har en krevende kolikkunge så trenger virkelig hjelp. Er dog usikker på hvordan vi bør spørre og hva som er "greit" å spørre om og hva som ikke er greit. Husker også fra før vi fikk barn og de var på besøk at de sjelden gjorde noe noe som gjør det litt vanskeligere...

Anonymous poster hash: d4571...5b4

Hva skulle de gjort? Vasket huset ditt??

 

Skrivefeil

Endret av Florence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hos meg var det helt motsatt. Mine foreldre var på besøk for å bli vartet opp og kose seg. Min manns foreldre kunne gjerne tatt over hele huset mens jeg satt og slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likedan hos oss. Moren min vasker gulvet for oss og står på. Svigermor setter seg ned med avisen om det er noe tid til overs.

Anonymous poster hash: 25ef0...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Du er klar over at du ikke er særlig anonym når du bruker samme signatur hele tida?

Anonymous poster hash: 05c7b...019

Hvorfor ønsker du å fokusere på det?

Positiv hilsen gjest :)

Anonymous poster hash: 98955...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...