Gå til innhold

Hvordan få tid til alt? Student og mor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har to barn i barnehagealder, og nå har jeg begynt på fulltidsstudie. Jeg har også en deltidsjobb på 35 %. En kveld i uka og en helg i måneden. Overgangen har vært hard! Jeg har ikke lest det pensumet jeg skal. Jeg har lite tid til å lese, se over forelesningsnotatet, forberede meg til dagen etter. Og huset flyter....

Dagene mine er ca slik:

6.30 stå opp, gjøre oss klare og levere i bhg og dra på skole selv.

8 begynne på skolen

15 ferdig på skolen, hente i bhg ca 15.30

Så går resten av kvelden bort til middagslaging, husarbeid, leking, legging, litt hvile.

Jeg har ikke ork, og ikke så mye tid heller, til å sette meg ned med skolearbeidet.

Forslag til hva jeg kan gjøre annerledes?

Vi har valgt at jeg har bilen og leverer/henter. Det er lettere for mannen å komme seg til jobben med buss, enn det vil være for meg å komme meg til studiestedet. Vi deler legging av barn. Men jeg gjør mest husarbeid, handling og middagslaging. Handling er mest praktisk fordi jeg har bilen. Men har begynt å ukeshandle nå. Skal snakke med mannen om husarbeid og middag.

Trening, eller å være sosial går bare ikke.

Hvordan ser hverdagen til dere andre studerende mødre ut?

Anonymous poster hash: f1caa...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en tur ut, trening eller biblotek for å lese i fred 2-3 dager i uken, rett etter middag. Da kan mannen ta seg av barn og hjem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av lesetid i helgene. F eks. at du leser fra 8-14 hver lørdag mens mannen ordner med barna. Planlegg i god tid før eksamen slik at du får en skikkelig lesehelg.

Prioriter også pensum, og vurder om du får like mye ut av forelesninger som å bruke tiden til å lese selv (kommer selvfølgelig an på fag). Og Finn noen å diskutere pensum med!

Anonymous poster hash: d14d5...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har vel ikke forelesninger hele dagen? Du får vel tid til å lese en del mellom forelesningene?

 

Jeg syns det er naturlig at den som henter lager middag, men om du både skal levere og hente så blir det veldig mye på deg. Jeg får svært sjelden jobbet full dag kombinert med enten levering eller henting, og må ta igjen de tapte arbeidstimene på kveldstid. Ikke så ofte jeg har veldig lyst til det, men må man så må man.



Anonymous poster hash: 03eda...4ac
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Takk for innspill, dere :klem:

Vi har ikke pause mellom forelesningene. Kun 10-15 min som brukes til å gå på toalettet, trekke frisk luft, røre litt på seg, skravle. Men det varierer fra emne til emne hvor lange dagene er. Neste emne, om tre uker, starter forelesningene 8.30 og slutter 14.15, så da kan jeg sitte igjen etterpå. Er det greit å ha barna i bhg til 16.30 fordi jeg må lese? Vet ikke helt om jeg har samvittighet til det. Og da kunne mannen kanskje hatt middagen ferdig.

Kan vurdere å kutte ut arbeidsdagen. Vi har egentlig økonomi til det, men jeg vil så gjerne holde kontakten med jobben, og greit å få inn ekstra penger. Men må kanskje vente litt med det, få hodet over vannet først. Det er forøvrig onsdag kveld jeg jobber, så nå, på onsdag formiddag har jeg ledig tid. Bruker den til å ta igjen husarbeid nå, og organisere et kontor her hjemme. Har funnet ut at jeg er nødt til å få orden hjemme, og få oversikt over studiene, før jeg bruker tiden til å lese.

Anonymous poster hash: f1caa...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags studie går du på? Høres veldig mye ut hvis du må lese/jobbe med studiet mer enn 30-37,5 time hver uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og det høres voldsomt ut med studiet som har fulle dager hver dag, det har jeg aldri opplevd. Har studert flere ting, har og mange venner som studerer. Og det er ingen som går 100% på skole. Det er gjerne en fridag til lesing.

 

Jeg er selv enslig mor til 2, har de 100%, og ingen familie som kan hjelpe. Studerer 100%, og jobber annenhver helg, jobber ekstra i ferier og hvis jeg kan. Men jeg har 1,5 dag fri fra skolen, hvor jeg leser. Så må jeg lese på kvelden etter barna er i seng. Husarbeid må jeg bare ta da jeg kan. Men jeg er mye sliten, og føler det er hektisk ja. Men jeg skal ikke studere for alltid.



Anonymous poster hash: d7d22...7b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sagt at jeg har fri hver onsdag, men jobber ettermiddagen og kvelden.

TS

Anonymous poster hash: f1caa...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke så mange forslag til hva du kan gjøre annerledes, men heller mannen din. Om han f.eks. henter i barnehagen, og lager middag, så kan jo du bli noen timer lengre på skolen og lese. Virker jo som om studiet ditt ikke er like fleksibelt som mange andre studier (der man kan disponere svært mye tid selv), og da synes jeg nesten mannen din bør gi deg lesetid på ettermiddagene.

Vet at det finnes en del studier som er lagt opp på den måten der. Jeg var gjerne låst fra tidlig morgen til middagstider på veterinærstudiet i hvert fall, men kom jo litt an på faget. Men tipper det finnes en del andre profesjonsutdanninger som er lagt opp sånn at man er tilsvarende mye låst til forelesninger/lab/disseksjon/etc.

Ellers er det kanskje lurt å kutte litt ned på deltidsjobbingen en periode?



Anonymous poster hash: 568aa...2e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må rett og slett la han ta seg av mesteparten som skjer hjemme...! Helt ok at du henter og handler inn mat, men han må ta på seg et stort less!

 

Hilsen studerende mamma.



Anonymous poster hash: 7fa06...54d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor til en gutt på 8. Har han 50/50 så leser så mye jeg kan når han er hos pappan. Jeg er og på skolen vær dag, høyskole. Jr gjør lekser 18-19 da leser jeg samtidig, står også opp 7 i helgene konsekvent og leser til han står opp han står gjerne opp 9-10 i helgene så da har jeg noen timer der. Må og ta kveldene til hjelp, han legger seg 20, jeg må legge meg 21 de dagene jeg skal opp 05 men leser/rydder den timen, i helgene er jeg i seng 23 og har da flere timer på lesing og rydding. vi har 2 studiedager denne uka, den ene gikk med til rydding, pluss jr skulle på korps og fotball. Fredag studiedag, da følger jeg han på skolen, trener, dusjer og leser til han og kompisen kommer hjem i 13 tiden. Da rydder jeg :P

 

Absolutt hektisk og burde brukt enda mer tid på studier men det fins ikke mer tid å ta av, er myyyye pensum og lese og har ikke startet på alle innleveringene vi har enda, selv om den 1. er i september. det stresser meg litt for det er ikke lenge til. har en barnefri helg før det som må brukes på den oppg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes og det høres voldsomt ut med studiet som har fulle dager hver dag, det har jeg aldri opplevd. Har studert flere ting, har og mange venner som studerer. Og det er ingen som går 100% på skole. Det er gjerne en fridag til lesing.

Jeg er selv enslig mor til 2, har de 100%, og ingen familie som kan hjelpe. Studerer 100%, og jobber annenhver helg, jobber ekstra i ferier og hvis jeg kan. Men jeg har 1,5 dag fri fra skolen, hvor jeg leser. Så må jeg lese på kvelden etter barna er i seng. Husarbeid må jeg bare ta da jeg kan. Men jeg er mye sliten, og føler det er hektisk ja. Men jeg skal ikke studere for alltid.

Anonymous poster hash: d7d22...7b8

Hvordan kan du jobbe helg hvis du er 100% alene uten mulighet for avlastning fra familie,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på og, jeg har null mulighet til å jobbe ved siden av studier. Har heller mindre å leve for, men får studert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du jobbe helg hvis du er 100% alene uten mulighet for avlastning fra familie,

 

Det er stor aldersforskjell på barna, så største barnet passer det minste da jeg jobber. Jeg kunne aldri ha studert uten jobb. Det hadde jeg aldri klart økonomisk. Det er tøft nok som det er nå.

Anonymous poster hash: d7d22...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åja skjønner så du har typ en tenåring som kan ta vare på det andre barnet?

 

Men hvordan klarer du å få tid til studier med full jobb da?

 

Føler jeg leser og leser og bruker all ledig tid, er allikevell ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår om du trenger pengene, men om du har mulighet ut i fra økonomien ville jeg jobbet mindre.
Jeg ville også avtalt med samboeren at f.eks minst en ettermiddag/kveld i uken skulle jeg fått gått på biblioteket/sittet igjen på skolen for å lese i fred. Du vil nok konsentrere deg mye bedre om du leser et sted for deg selv, uten unger og rot rundt deg. Og så ville jeg fordelt husarbeid, matlaging, leking osv bedre mellom deg og din samboer. Slik du ikke alltid må gjøre alt. Kan jo hende dere allerede har en ordning da :)
Må du forresten hente barna 1530? Har du muligheten kan du heller lese en halvtime-45minutter etter skolen og så hente barna kl 16. Vet det er kjedelig å hente barna sent, men 30-45minutter lesing etter skolen kan utgjøre en forskjell mtp lesingen din og at du da heller kan konsentrere deg mer om barna når dere er kommet hjem :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja skjønner så du har typ en tenåring som kan ta vare på det andre barnet?

 

Men hvordan klarer du å få tid til studier med full jobb da?

 

Føler jeg leser og leser og bruker all ledig tid, er allikevell ikke nok.

 

Jeg har ikke full jobb. Skrev 100% studie, og jobb annenhver helg og ekstra i ferier og da jeg har mulighet.

Hadde aldri klart å jobbe 100% og studere 100%, alene med 2 barn. Men det er hektisk ja, og til tider så ser det kaotisk ut her hjemme.

Anonymous poster hash: d7d22...7b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja skjønner, da hørtes det mer overkommelig ut :)

 

Hehe ja her og, får bare være litt kaotisk viktigere å prioritere studier, og tiden har man overs til barna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...