Gå til innhold

Bidrag til barn over 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hvordan i alle dager skal en 18 åring som går på videregående klare seg selv da? Har man fått barn, så får man jammen forsørge de også.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

 

Nei hvordan skal en 20 åring forsørge seg selv, en 25 åring? På samme måte som alle andre voksne. Hvis man ikke er i stand til å forsørge seg selv når man er myndig, bør kanskje myndighets alderen heves.

Jeg er ikke i mot at foreldre skal støtte 18 åringer med penger, er ikke i mot bidrag etter 18 år heller jeg, men jeg er i mot størrelsen på bidragene. Bidragspliktige risikerer å betale bidra til barnet er godt opp i 20 årene, synes ikke det er riktig at folk skal slite med bidrag i 20-25 år pr barn. Men det er np min mening.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Nei hvordan skal en 20 åring forsørge seg selv, en 25 åring? På samme måte som alle andre voksne. Hvis man ikke er i stand til å forsørge seg selv når man er myndig, bør kanskje myndighets alderen heves.

Jeg er ikke i mot at foreldre skal støtte 18 åringer med penger, er ikke i mot bidrag etter 18 år heller jeg, men jeg er i mot størrelsen på bidragene. Bidragspliktige risikerer å betale bidra til barnet er godt opp i 20 årene, synes ikke det er riktig at folk skal slite med bidrag i 20-25 år pr barn. Men det er np min mening.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

 

Da burde kanskje heller foreldrene revurdert hvorvidt de var i stand til å få barn. Får man barn, så får man også hjelpe til de klarer å forsørge seg selv. Ingen som blir tvunget til å få barn.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da burde kanskje heller foreldrene revurdert hvorvidt de var i stand til å få barn. Får man barn, så får man også hjelpe til de klarer å forsørge seg selv. Ingen som blir tvunget til å få barn.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

 

Poenget er at de ikke lenger er barn. De er 18 år og i følge Norsk lov myndige og skal være i stand til å forsørge seg selv. De fleste foreldre vil nok likevel velge å hjelpe til så godt de kan. Jeg er bare i mot tvang av såpass store summer. Har man flere barn kan størrelsen på bidraget brått bli en tung byrde. 

Anonymous poster hash: 95086...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget er at de ikke lenger er barn. De er 18 år og i følge Norsk lov myndige og skal være i stand til å forsørge seg selv. De fleste foreldre vil nok likevel velge å hjelpe til så godt de kan. Jeg er bare i mot tvang av såpass store summer. Har man flere barn kan størrelsen på bidraget brått bli en tung byrde. 

Anonymous poster hash: 95086...f9c

 

Ja, heldigvis er de aller fleste foreldre såpass oppegående at de hjelper avkommet sitt til det kan klare seg selv. Ingen 18 åringer som går på skole er jo i stand til å forsørge seg selv (og det burde også bidragspliktige skjønne). Dessverre er det flere fedre her som glatt overser det faktum. Dessuten er 18 år en altfor lav myndighetsalder. Den gang det ble bestemt var jo hele samfunnet lagt opp annerledes. Da gikk man rett ut i jobb etter grunnskolen, og derfor kunne forsørge seg selv. Nå er man helt avhengig av å gå både på videregående og enda høyere utdanning for i det hele tatt å få seg en jobb. Så ja, det er nok en stor byrde for bidragspliktige men sånn er det når man får barn.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, visste dette var en stemor drage tråd.

Anonymous poster hash: fac00...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei hvordan skal en 20 åring forsørge seg selv, en 25 åring? På samme måte som alle andre voksne. Hvis man ikke er i stand til å forsørge seg selv når man er myndig, bør kanskje myndighets alderen heves.

Jeg er ikke i mot at foreldre skal støtte 18 åringer med penger, er ikke i mot bidrag etter 18 år heller jeg, men jeg er i mot størrelsen på bidragene. Bidragspliktige risikerer å betale bidra til barnet er godt opp i 20 årene, synes ikke det er riktig at folk skal slite med bidrag i 20-25 år pr barn. Men det er np min mening.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

 

Fordi man har rett på vgs skal foreldrene støtte ut VGS. Etter det er det ikke rett på støtte

Anonymous poster hash: 2cd6a...2cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nei hvordan skal en 20 åring forsørge seg selv, en 25 åring? På samme måte som alle andre voksne. Hvis man ikke er i stand til å forsørge seg selv når man er myndig, bør kanskje myndighets alderen heves.

Jeg er ikke i mot at foreldre skal støtte 18 åringer med penger, er ikke i mot bidrag etter 18 år heller jeg, men jeg er i mot størrelsen på bidragene. Bidragspliktige risikerer å betale bidra til barnet er godt opp i 20 årene, synes ikke det er riktig at folk skal slite med bidrag i 20-25 år pr barn. Men det er np min mening.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

 

Evner du ikke å se at det er forskjell på en 18-åring som bor hjemme og går på VGS kontra en på 25 som muligens er ferdig utdannet, evt en på 25 som tar høyere utdanning og har rett på stipend og lån fra Lånekassen??

 

En på 18 som bor hjemme har null rett på støtte fra Lånekassen. En 18-åring er i utgangspunktet myndig, men likevel så får han ikke noe støtte til utdanning. En 18-åring går andreåret på VGS. For å forsørge seg selv så må man jobbe i ei tilnærmet fullstilling. Noe som ikke går sammen med å være elev på VGS. En student på høyskole eller annen høyere utdanning får støtte fra Lånekassen og trenger ergo ikke jobbe i ei fullstilling for å forsørge seg selv. Mange velger å ha en deltidsjobb for å ha det friere økonomisk, men det er et eget valg. 

 

Så lenge barnet går på VGS så har foreldrene forsørgeransvar, begge to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men hvorfor betales bidraget til barnet og ikke til mor fremdeles, eller skal det være sånn at barnet skal bo og ete gratis hos mor og så skal bidraget fra far være lommepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, men hvorfor betales bidraget til barnet og ikke til mor fremdeles, eller skal det være sånn at barnet skal bo og ete gratis hos mor og så skal bidraget fra far være lommepenger?

Der er jeg enig. Bidraget burde betales til bostedsforelderen - som faktisk har utgifter på barnet. 

Anonymous poster hash: a3367...a36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarte å fullføre vgs, uten støtte av noen annet enn en ekstra jobb skal jeg innrømme at du imponerer. Jeg hadde ikke kapasitet til å jobbe ved siden av siste året på vgs. Skulle jeg ha gjort det hadde jeg nok strøket glatt.

Jeg bodde ca 800km unna mine foreldre da jeg gikk på vgs , - levde på stipend og sommerjobb.. Hadde kun et rom, men mer trengte jeg ikke.. Flere av oss som gjorde det..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde ca 800km unna mine foreldre da jeg gikk på vgs , - levde på stipend og sommerjobb.. Hadde kun et rom, men mer trengte jeg ikke.. Flere av oss som gjorde det..

På 70-80-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får ikke de stipend heller. Eller noen veldig få.

Muligens bare bortebo på 4000kr. Bor man i en dyr by så rekker det ikke bokollektivleien engang, med mindre man er veldig heldig. Ikke har man rett til å søke vgs utenfor eget fylke heller dersom man vet det er en billig by mtp hybler. (f.eks telemark er billig, oslo derimot). 

Få seg jobb? Det er faktisk ikke så lett som enkelte skal ha det til. ALLE jeg gikk i klasse med som hadde jobb hadde fått den igjennom far, familie eller venner. Det er bare snakk om en vanlig jobb på rema. Men det er en challenge det også, tenk. For den jobben vil alle andre unge mennesker ha (forståelig) for å tjene noen tusen ekstra.

 

NAV er ikke interesserte i å hjelpe til med jobb dersom man går på skole. Det er først når man blir arbeidsledig og mottar penger fra de at de kanskje hjelper til etter noen måneder. De ser kanskje over søknaden, men en rettskreven og engasjert søknad har jo også de fleste. Erfaring, nettverk og flaks er ofte svaret på å få en så enkel jobb som kassemedarbeider.

 

Blir for dumt at de få som fikk jobb, fikk 5'ere på skolen på tross til 50% jobb, billig hybel, masse stipend o.s.v skal tale for resten av den norske ungdom og nesten gi utrykk for at de er late. Svaret på alt er latskap sant..



Anonymous poster hash: a6374...e42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at underholdsbidraget er på rundt åttetusen fra både mor og far? Står noe slik på nav. underholdskostnaden for barn15-18 år er åttetusen.



Anonymous poster hash: a6374...e42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bodde ca 800km unna mine foreldre da jeg gikk på vgs , - levde på stipend og sommerjobb.. Hadde kun et rom, men mer trengte jeg ikke.. Flere av oss som gjorde det..

Ja, og poenget??

Anonymous poster hash: 40022...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

Barn med foreldre som bor sammen, og som må bo på hybel på videregående, får også bidrag fra begge foreldrene sine dersom de søker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange får lite og 0 i stipend nå. De legger sammen inntekt til begge foreldrene. Ingen 18 åring i dag vil klare seg uten foreldrenes hjelp.

Blir helt feil at mor skal stå for alt. Far må bidra også. Skulle bare mangle. Her sies det at man burde vurdert om man hadde råd til å få barn. . hallo. Man tenkte vel ikke på at det ble skillsmisse.. og at stipendordning ville slå helt feil.

Anonymous poster hash: b0e7c...ffa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Poenget er at de ikke lenger er barn. De er 18 år og i følge Norsk lov myndige og skal være i stand til å forsørge seg selv. De fleste foreldre vil nok likevel velge å hjelpe til så godt de kan. Jeg er bare i mot tvang av såpass store summer. Har man flere barn kan størrelsen på bidraget brått bli en tung byrde. 

Anonymous poster hash: 95086...f9c

 

Feil.

 

Fra Barnelova:

 

"§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot."
 

Anonymous poster hash: 57a56...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det ikke slik at underholdsbidraget er på rundt åttetusen fra både mor og far? Står noe slik på nav. underholdskostnaden for barn15-18 år er åttetusen.

Anonymous poster hash: a6374...e42

 

Det kommer an på inntekten til mor og far. Det er ingen fast sum de må betale.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det ikke slik at underholdsbidraget er på rundt åttetusen fra både mor og far? Står noe slik på nav. underholdskostnaden for barn15-18 år er åttetusen.

Anonymous poster hash: a6374...e42

 

Her betaler far 4600,- i mnd til datteren sin. Han står vel for ca 60% av underholdskostnadene. 

Anonymous poster hash: a3367...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...