Gå til innhold

Bidrag til barn over 18 år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at sønnen til mannen min kommer til å søke ham for videre betaling av barnebidrag etter fylte 18, og det er helt greit. Men er det noen som vet hvor lang tid NAV bruker på å behandle en slik søknad? Noen erfaringer å dele?



Anonymous poster hash: 8e2e3...6fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har nok frist på tre måneder.

Anonymous poster hash: 75192...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har akkurat fått innvilget bidrag. Hun søkte i begynnelsen av mars. De har så lang behandlingstid, så det kan være lurt for mannen din å sette av penger. 



Anonymous poster hash: a3367...a36
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet at sønnen til mannen min kommer til å søke ham for videre betaling av barnebidrag etter fylte 18, og det er helt greit. Men er det noen som vet hvor lang tid NAV bruker på å behandle en slik søknad? Noen erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 8e2e3...6fb

 

Det kan brått gå noen mnd. Men gjelder fra datoen sønnen søker, så det kan brått bli en del tusenlapper å etterbetale.

Anonymous poster hash: 95086...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de krav på det?

Anonymous poster hash: eb885...215

Pga begge foreldrene har forsørgelsesansvar så lenge ungen går på VGS. 

 

Hadde 18-åringen vært i full jobb så ville det ikke blitt noe bidrag å betale naturlig nok.

 

Eller mener du at det er rimelig at moren skal forsørge barnet mens han/hun gjør ferdig VGS mens faren skal slippe å betale?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pga begge foreldrene har forsørgelsesansvar så lenge ungen går på VGS.

Hadde 18-åringen vært i full jobb så ville det ikke blitt noe bidrag å betale naturlig nok.

Eller mener du at det er rimelig at moren skal forsørge barnet mens han/hun gjør ferdig VGS mens faren skal slippe å betale?

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

Jeg har aldri truffet en videregåendeelev som "klarer seg selv".

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

Barn av ektefolk/samboere blir jo forsørget både av mor og far siden de bor hjemme sammen med begge foreldrene, da er det to inntekter i hjemmet som er med på å forsørge barnet. Barn av enslig forelder gjør ikke det. Ingen 18-åringer som bor hjemme og som har VGS i nærheten må flytte ut den dagen de blir myndige (med mindre de bor langt unna VGS, da må de flytte til nærmeste by og bo på hybel etter ungdomskolen, men det er en annen sak). Hjemmboende 18-åringer har heller ikke noe støtte fra Lånekassen mtp borteboerstipend hvis de skulle få lyst å bo på hybel, så de er prisgitt sine foreldre økonomisk, og da både mor og far. Og ingen forventer at en 18-åring som går på VGS skal få seg fulltidsjobb i tillegg til skolen for å forsørge seg selv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har de krav på det?

Anonymous poster hash: eb885...215

Hvordan i alle dager skal en 18 åring som går på videregående klare seg selv da? Har man fått barn, så får man jammen forsørge de også.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri truffet en videregåendeelev som "klarer seg selv".

Jeg klarte meg helt fint selv.

Anonymous poster hash: cde03...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg klarte meg helt fint selv.

Anonymous poster hash: cde03...59a

 

Du fikk ingen støtte til mat, klær, bolig eller fritidsaktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

Men hvorfor skulle da foreldrene i utgangspunktet få barn, når de ikke gidder å forsørge mer etter fylte 18 år. Dette er ikke utnytting av samværsforelderen, det er bare slik det skal være.

Anonymous poster hash: 40022...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig at hun burde det.. Eller at det voksne avkommetburde greie seg selv...

Barn av ektefolk/samboere som går på videregående (borte fra foreldrene)klarer seg stort sett selv mens barn med skilte foreldre får bidrag ... -dette viser at det egentlig ikke er behov, bare en utnyttelse av samværsforeldren..

Du forstår vel at når foreldrene fremdeles bor sammen er det ingen bidragsyter/bidragsmottaker; de er sammen om å forsørge familien og heldigvis innser de fleste foreldre at 18 åringer må også ha mat og et sted å bo.. Eller ser du egentlig for deg at foreldrene bytter nøkler og kaster avkommet ut på 18-års dagen? Slik du mener man kan gjøre hvis man ikke lenger bor sammen med den andre forelderen.

Ed. Så nå at du skrev borte fra foreldrene. Men jeg tror det står fremdeles, hvis barna ikke kan gå på skole i nabolaget, så hjelper foreldrene.

Endret av Kattugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du fikk ingen støtte til mat, klær, bolig eller fritidsaktiviteter?

Nei, jeg jobbet.

Anonymous poster hash: cde03...59a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tilføye at deltidsinntekt skal regnes med hos den som mottar bidrag. Fra 55800 kr.årets satser. Dette medfører reduksjon i bidrag. Bidrag faller helt bort ved 186000 kr.

Bor ungdom borte skal mor ogdå betale bidrag.

Les mer hos nav.no

Endret av Peter007
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg jobbet.

Anonymous poster hash: cde03...59a

Om du klarte å fullføre vgs, uten støtte av noen annet enn en ekstra jobb skal jeg innrømme at du imponerer. Jeg hadde ikke kapasitet til å jobbe ved siden av siste året på vgs. Skulle jeg ha gjort det hadde jeg nok strøket glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske facinerende at noen faktisk kan mene at mor alene skal forsørge barn over 18 år som går på videregående, eller at barnet selv skal forsørge seg  :sjokkert:



Anonymous poster hash: a3367...a36
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...