Gå til innhold

Å straffe 2 år gamle barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hører flere kollegaer sier at de bruker straff eksempelvis "time-out" hvis barnet gjør noe foreldrene ikke liker. Er dette vanlig på så små barn?

Anonymous poster hash: bf23a...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det kommer litt ann på barnet. Det ene barnet mitt var svært modent for alderen da hun var 2 år og viste godt hva som var rett og galt, og språket var svært utviklet slik kommunikasjonen var god. I situasjoner der hun hadde fått flere advarsler og med vitende vilje gjorde noe "ulovlig" tok jeg "time out" på henne. Her måtte hun gjerne gå på et annet rom (i en kort stund) eller dersom vi var på butikken eller lignende steder forlot vi plassen når hun slo seg vrang. Det andre barnet mitt var svært umodent ved 2-års alderen; bablet mye og hadde lite forståelse og språk, dette barnet hadde aldri forstått en "konsekvens" og det ble dermed ikke benyttet "timeout" på han.

Anonymous poster hash: a2dd8...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout har liten effekt på vår toåring, men han forstår utmerket godt forskjell på rett og galt. Her hjelper det å ta til side, tvinge øyekontakt, bli fortalt hva som var galt og hvorfor, si unnskyld og love å ikke gjøre igjen.

Anonymous poster hash: 8034b...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører flere kollegaer sier at de bruker straff eksempelvis "time-out" hvis barnet gjør noe foreldrene ikke liker. Er dette vanlig på så små barn?

Anonymous poster hash: bf23a...448

Om det er vanlig vet jeg ikke, men det er i alle fall en uting. (Tenker da på time-out i form av å tvinge barnet til å sitte alene i trappa eller på et annet rom, ikke å ta barnet ut av situasjonen og være sammen med det.)

 

I det hele tatt synes jeg positiv forsterking og ignorering av uønsket adferd funker mye bedre enn straff på så små barn. Naturlige konsekvenser og en enkel forklaring, minst mulig oppmerksomhet på det negative.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pedagogene i vår bhg sier at time-out er en uting. Uansett alder.

 

Veldig enig. Jeg skjønner meg ikke på folk som holder på å straffer barna sine. Hva tror de at de oppnår med det? Resultatet blir barn som får økt skamfølelse, lav selvtillit, de blir nervøse, usikre og redde for å gjøre noe galt. Barn må lære av voksne, og den beste måten å gjøre det på, er å fortelle barna hva du ønsker de skal gjøre, rose de når de faktisk gjør det, og kutte ut denne straffen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 2 er for liten.

Ta ungen vekk fra situasjonen. Ikke gi respons på dårlig adferd

Anonymous poster hash: fe519...dfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 2 er for liten.

Ta ungen vekk fra situasjonen. Ikke gi respons på dårlig adferd

Anonymous poster hash: fe519...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout har liten effekt på vår toåring, men han forstår utmerket godt forskjell på rett og galt. Her hjelper det å ta til side, tvinge øyekontakt, bli fortalt hva som var galt og hvorfor, si unnskyld og love å ikke gjøre igjen.

Anonymous poster hash: 8034b...9ca

Fungerte helt supert for oss også (altså samme måte som beskrevet her).

Jeg er veldig glad for at vi valgte denne metoden nå 8 år etter! Timeout funket virkelig ikke :)

Anonymous poster hash: a7ab3...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg hører flere kollegaer sier at de bruker straff eksempelvis "time-out" hvis barnet gjør noe foreldrene ikke liker. Er dette vanlig på så små barn?

Anonymous poster hash: bf23a...448

Nei, ikke i min verden.

Jeg vil heller ikke bruke ordet "straff", synes det er så veldig negativt ladet.

Jeg har tro på å uttrykke seg kort og klart mens man ser barnet inn i øynene. Jeg tror ikke 2-åringer i stor grad forstår konsekvenstenkning. Men noe forstår de og vi forsøker så godt vi kan med å si i fra.

Straff og Time Out er helt uaktuelt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker aller best, er å ha god kontakt med barnet, og være tett på. Ha en positiv stemning. Barnet ønsker da å gjøre elsket forelder til lags, så man trenger bare å si at man ikke skal gjøre sånn. Forberede mye, bygge samarbeid så barnet føler seg inkludert og har en viktig rolle. Time-out skaper avstand og ovenfra-ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi aldri brukt time out sånn jeg ser at det brukt i for eksempel Nannyhjelpen og lignende programmer, men vi praktiserer at snart-treåringen vår for eksempel må sitte i sofaen en liten stund istedenfor å få leke fritt på gulvet når han gjør ting han vet han ikke får lov til.

Det er veldig enkelt å si at man ikke skal gi oppmerksomhet på negativ atferd, men det er virkelig ikke alltid like gjennomførbart. Dersom han for eksempel biter lillesøster på 8 mnd, eller han kaster tunge leker på henne, kan vi jo ikke bare late som om vi ikke ser (og dermed risikere at hun får alvorlige skader). Vi må gripe inn- og det å sette han på sofaen i noen minutter (med begrunnelsen at han ikke kan være på gulvet og leke dersom han ikke kan være grei) fungerer stort sett veldig bra. Han blir sittende til vi sier han kan gå derfra, og når han går ned fra sofaen koser han på lillesøster (alltid helt uoppfordret) og oppfører seg bra i lengre tid.

Han får MASSE positiv forsterkning hver dag, hver eneste gang han koser på lillesøster, leker fint med henne eller generelt er "snill gutt" får han høre hvor mye vi setter pris på at han er så grei, at lillesøster er så heldig som har en så flott og snill bror osv. Men dette forhindrer likevel ikke at han flere ganger i uka plutselig finner på diverse rampestreker som går ut over henne (eller evt. også andre ting i huset. River av blader på potteplanter, kaster ting oppi do, dytter ned konsollbordet osv.). Det er faktisk ikke all atferd som bare kan overses.

Anonymous poster hash: 4e513...c72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får MASSE positiv forsterkning hver dag, hver eneste gang han koser på lillesøster, leker fint med henne eller generelt er "snill gutt" får han høre hvor mye vi setter pris på at han er så grei, at lillesøster er så heldig som har en så flott og snill bror osv. Men dette forhindrer likevel ikke at han flere ganger i uka plutselig finner på diverse rampestreker som går ut over henne (eller evt. også andre ting i huset. River av blader på potteplanter, kaster ting oppi do, dytter ned konsollbordet osv.). Det er faktisk ikke all atferd som bare kan overses.

Anonymous poster hash: 4e513...c72

Men hvis han fortsetter med den dårlige adferden så hjelper det tydeligvis ikke å sette ham i sofaen heller?

Jeg er helt enig med deg i at man ikke bare kan ignorere, men jeg synes konsekvensen bør oppleves som naturlig. Å sitte i sofaen fordi man har revet i potteplanten virker som en litt "tilfeldig" straff.

Lærer dere gutten at lillesøster får vondt, at potteplanten blir ødelagt, at noen blir lei seg når han holder på sånn? Tror jeg ville hatt fokuset der, og ikke på straffen om å måtte sitte i sofaen. Kanskje trøste lillesøster og gå i et annet rom med henne, forklare kort "nå fikk lillesøster vondt og ble lei seg. Dere kan ikke leke sammen når du biter henne" og så styre oppmerksomheten over på "offeret".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis han fortsetter med den dårlige adferden så hjelper det tydeligvis ikke å sette ham i sofaen heller?

Jeg er helt enig med deg i at man ikke bare kan ignorere, men jeg synes konsekvensen bør oppleves som naturlig. Å sitte i sofaen fordi man har revet i potteplanten virker som en litt "tilfeldig" straff.

Lærer dere gutten at lillesøster får vondt, at potteplanten blir ødelagt, at noen blir lei seg når han holder på sånn? Tror jeg ville hatt fokuset der, og ikke på straffen om å måtte sitte i sofaen. Kanskje trøste lillesøster og gå i et annet rom med henne, forklare kort "nå fikk lillesøster vondt og ble lei seg. Dere kan ikke leke sammen når du biter henne" og så styre oppmerksomheten over på "offeret".

Det hjelper jo, siden han da skjerper seg, og oppfører seg fint i noen timer/dager. Selvfølgelig gjentar vi (nærmest til det kjedsommelige) at lillesøster blir lei seg når hun blir bitt/ mamma synes det er trist at planten blir ødelagt/ doen kan gå i stykker når du slenger leker oppi den osv. Men vis meg den toåringen som bryr seg om dette, da! Mulig dere som er så negative til time out har veldig enkle barn, og at det å kun påpeke at barnets atferd er uhensiktsmessig (fordi noen får vondt, blir lei seg osv) faktisk fungerer. Men med mitt barn (som likevel er veldig verbal, og har svært god språkforståelse) gjør sånne forklaringer i hvert fall uansett null inntrykk. (Vi fortsetter imidlertid likevel å alltid forklare hvorfor det er dumt at han gjør som han gjør, i håp om at han en vakker dag blir stor nok til å bry seg).

Når det gjelder det med å måtte sitte i sofaen fordi han river i stykker potteplanten, så synes jeg absolutt ikke det er en ulogisk konsekvens. Skal man få bevege seg fritt i huset, må man jo også kunne oppføre seg noenlunde sivilisert. Hadde sagt det samme til hvem som helst annen, hadde vi hatt en gjest her som rev ned bilder fra veggene eller dro ut bøker fra bokhyllene, fikk vedkommende værsågod å holde seg i sofaen (eller et annet sted jeg hadde noenlunde kontroll på vedkommende) til han/hun var ferdige med å utagere sånn (evt ble hentet av noen...)

Anonymous poster hash: 4e513...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt galt å straffe små barn, og tenker med gru på alle som opplever å bli slått, f.eks i andre land osv! Mange steder er det jo lov å bruke fysisk straff, og enkelte foreldre gjør dette flere ganger i uka..grusomt!



Anonymous poster hash: 11d6d...047
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo, siden han da skjerper seg, og oppfører seg fint i noen timer/dager. Selvfølgelig gjentar vi (nærmest til det kjedsommelige) at lillesøster blir lei seg når hun blir bitt/ mamma synes det er trist at planten blir ødelagt/ doen kan gå i stykker når du slenger leker oppi den osv. Men vis meg den toåringen som bryr seg om dette, da! Mulig dere som er så negative til time out har veldig enkle barn, og at det å kun påpeke at barnets atferd er uhensiktsmessig (fordi noen får vondt, blir lei seg osv) faktisk fungerer. Men med mitt barn (som likevel er veldig verbal, og har svært god språkforståelse) gjør sånne forklaringer i hvert fall uansett null inntrykk. (Vi fortsetter imidlertid likevel å alltid forklare hvorfor det er dumt at han gjør som han gjør, i håp om at han en vakker dag blir stor nok til å bry seg).

Når det gjelder det med å måtte sitte i sofaen fordi han river i stykker potteplanten, så synes jeg absolutt ikke det er en ulogisk konsekvens. Skal man få bevege seg fritt i huset, må man jo også kunne oppføre seg noenlunde sivilisert. Hadde sagt det samme til hvem som helst annen, hadde vi hatt en gjest her som rev ned bilder fra veggene eller dro ut bøker fra bokhyllene, fikk vedkommende værsågod å holde seg i sofaen (eller et annet sted jeg hadde noenlunde kontroll på vedkommende) til han/hun var ferdige med å utagere sånn (evt ble hentet av noen...)

Anonymous poster hash: 4e513...c72

Jeg trodde du sa at han var nærmere tre år?

Uansett, ved sofastraff mener jeg du tar fokuset bort fra det du ønsker å lære gutten. Du ønsker at han skal skjønne at han ikke må bite lillesøster fordi hun får vondt, og da bør du kanskje rette oppmerksomheten dit. Trøste lillesøster, ta henne med bort, gi henne oppmerksomhet. Sannsynligvis vil storebror komme etter, og da går det an å si at han må være god mot søstera hvis han vil være sammen med henne. Det er jo det som er konsekvensen i det virkelige liv - er man slem med andre så vil ikke folk være sammen med en.

Jeg tror ikke alle pedagoger som fraråder timeout gjør det fordi de har enkle barn selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du sa at han var nærmere tre år?

Uansett, ved sofastraff mener jeg du tar fokuset bort fra det du ønsker å lære gutten. Du ønsker at han skal skjønne at han ikke må bite lillesøster fordi hun får vondt, og da bør du kanskje rette oppmerksomheten dit. Trøste lillesøster, ta henne med bort, gi henne oppmerksomhet. Sannsynligvis vil storebror komme etter, og da går det an å si at han må være god mot søstera hvis han vil være sammen med henne. Det er jo det som er konsekvensen i det virkelige liv - er man slem med andre så vil ikke folk være sammen med en.

Jeg tror ikke alle pedagoger som fraråder timeout gjør det fordi de har enkle barn selv.

Du snakker jo som om vi overhode ikke fokuserer på lillesøster som offeret. Som sagt forklarer vi jo dette hver eneste gang, vi trøster henne, tar henne bort fra situasjonen, forklarer han at han ikke kan leke med henne når han er slem med henne (og at hun heller ikke vil leke med han når han er slem). Men dette går ikke inn, det vil si, han skjønner jo godt hva vi sier, men han bryr seg jo nøkken om hun får vondt og blir lei seg når han først er i det humøret at han vil gjøre rampestreker. Han blir 3 om 2 måneder. Ut fra andre barn jeg kjenner til på denne alderen så er dette veldig normalt, impulskontrollen er nemlig fortsatt veldig dårlig i den alderen. Selv om han vet at han gjør noe dumt, er den kunnskapen uansett ikke i nærheten av nok til å hindre han fra å gjøre det hvis han først får lyst til det.

Forøvrig kan jeg informere om at pedagogene i barnehagen vår synes det er helt ok å ta barna ut av situasjonen (sette dem ved bordet e.l) dersom de ikke klarer å oppføre seg- altså det mange av dere kaller time out. Dere som mener at barn tar skade av å fjernes fra en situasjon der de ødelegger/skader noen; jeg tror dere står i fare for å sy enorme puter under armene på barna deres. Mange barn i dag skal nærmest ikke oppdras, de skal forstås fullstendig ihjel, og ingen form for oppførsel skal påtales eller korrigeres. Glad jeg ikke er lærer, og senere skal få disse barna som elever på skolen...

Anonymous poster hash: 4e513...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...