Gå til innhold

Hvordan lære engelsk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg kan ikke engelsk, men kunne godt tenkt meg å lære det.

Hvordan?

Jeg kan noen enkle ord, men ikke hele setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Rosetta Stone er et veldig bra program til PC. Dyrt hvis du kjøper det i butikken, men det fins jo visse andre metoder...

Ellers: www.linguaphone.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kan ikke engelsk, men kunne godt tenkt meg å lære det.

Hvordan?

Jeg kan noen enkle ord, men ikke hele setninger.

Engelskkurs er bullshit. Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, og nærmest på egenhånd behersker jeg det flytende idag.

Dette gjorde jeg: Skaffet meg lesestoff på engelsk, skrev ned alle ordene jeg ikke forsto og pugget dem.

La oss si målet ditt er å kunne lese Harry Potter på engelsk. Lærer du deg 10 ord dagen vil du i løpet av et år kunne lese Harry Potter på engelsk, i alle fall den første boka som også er minst.

Fortsetter du å lære deg 10 ord daglig vil du snart kunne det flytende. Du må også skaffe deg en grammatikkbok etterhvert.

Lære seg å snakke det: Når du har lært deg nok ord, la oss si 2000 ord, er du på et tegnefilmnivå, delvis at du kan se tegnefilmer og barnefilmer.

Prøv å se på sånt for å lære uttale, når du har passert et ordforråd på 3-4000 ord bør du kunne se serier beregnet for eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskkurs er bullshit.

det er bullshit!

For deg var kanskje engelskkurs bullshit, og all ære til deg for å lære deg det selv, men det er ikke sikkert det er så enkelt for alle.

jeg hadde ikke vært komfertabel med din måte å lære meg engelsk på, og ville ikke klart å lære meg det fra bunnen av på den måten. Nå som jeg kan engelsk muntlig, og vet mye av gramatikken, så kunne jeg nok lært meg bedre engelsk, og skriftlig engelsk opp igjen, ved å gjøre din metode. Men om jeg ikke hadde kunnet noe særlig, hadde det føltes helt håpløst ut for min del. Ren pugging er ikke greia for alle.

Men lydkurs, internettkurs, andre kurs, det finnes så mangt idag. Og å supplere med å lese engelske bøker og se engelske filmer og prøve å hoppe over tekstingen, tror jeg er bra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs i en eller annen form er en lur ide. Det holder ikke å bare pugge ordene, om man ikke kan mye engelsk fra før må man ofte ha litt hjelp til uttalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville anbefalt et grunnkurs i engelsk, for å få inn det viktigste av gramatikk og uttalelse. Hvis du ikke finner noe kurs i nærheten der du bor, så finnes det språkkurs på CD.

Med en gang du har fått inn det grunnleggende kan du begynne å pugge på egenhånd, hvis du føler deg komfertabel med det. Lån noen barnebøker på biblioteket (nei, det er ikke flaut å låne Tassen-bøker, selv om man er over 30 år!) og slå opp ord du ikke kan. Etterhvert kan du prøve å skru av tekst når du ser på DVDer, eller teipe over nederste del av skjermen så du ikke blir fristet til å lese teksten. En ting jeg gjorde da jeg prøvde å lære fransk var å rett og slett la fransk TV gå i bakgrunnen, slik at jeg fikk med meg uttalelse og litt gramatikk. Hver gang jeg hørte et ord jeg kjente igjen så prøvde å tenke det (f.eks "han gikk", ja. Det kommer av 'å gå' 'går' osv.), eller bare se hvor mange ord jeg klarte å skjønne, selv om jeg ikke skjønte hva som foregikk.

En annen ting man kan gjøre er å kommentere sitt eget liv, enten høyt eller for seg selv. F.eks: Jeg steker kjøtt i en stekepanne. Nå skal jeg hente posten i postkassen. Etterpå skal jeg møte Lisa og gå på kino. I motsettning til når man lærte språk på skolen så er det nå viktigst å gjøre seg forstått, ikke å ha mest mulig korrekt gramatikk. Våg å feile!

Det viktigste er å etterhvert begynne å bruke det. Det er en ting å lese og forstå og kanksje si et par settninger for seg selv hjemme, noe helt annet å faktisk skulle prate med noen andre. Oppsøk steder hvor du må bruke engelsk. Hvis du kjenner noen som er flytende i språket kan du spørre om ikke dere kan bare prate engelsk når dere er sammen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Husker en regel fra barneskolen som vi pugget.

I AM

You ARE

He,She,It IS

We, You, They ARE

Da vet vi hvilke ord som kan stå foran disse med store bokstaver.

Vet ikke om man kan si HE ARE..... Eller WE IS.... tror det blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er viktig med organisert læring først - dvs gjerne en kurs. Det var i det minst for meg med norsk og alle de andre språk også.

Det du ikke får med å være selvlært er grammatikk og riktig uttalelse, og de er utrolig viktig for å snakke riktig! Du kan godt lære å forstå et språk på egenhånd, men for å snakke klart og fint trengs det en del kunnskap som er vanskelig å få uten en god lærebok/kurs. Det er ikke fint med 'broken' English, morsomt - ja, men ikke noe fint.

Om du klarer det best med lyd-cd og arbeidsbok eller på en kurs der du møter opp, er opp til deg - men jeg synes det er mest effektivt med en kurs der du møter opp, en lærer også fra andre og du får noen til å rette opp oppgavene osv. De er ikke SÅ dyre heller på for eksempel Folkeuniversitetet. En kan jo alltid ta nettstudie også hvis du ikke bor sentralt.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da jeg fant ut at jeg ville lære fransk, begynte jeg på kurs (folkeuniversitetet) for å få litt starthjelp. Parallellt med dette lånte jeg franske barnebøker på biblioteket praktisk talt fra første dag. Jeg husker fremdeles at jeg lærte ord som "facile" og "difficile" fra "Crocodile se deshabille".

Etter å ha nådd et nivå der jeg kan lese franske nettaviser og forstå mye av "le journal en francais facile" fra www.rfi.fr sluttet jeg på kurs siden _uttale_ (ikke uttalelse) var et ikke-tema. Etter ett år med franskkurs visste jeg ikke om jeg klarer å uttale de lydene fransk har som vi ikke har på norsk. Nå prøver jeg å aktivt lytte og herme.

Det er lett å lære nye ord på egenhånd bare jeg tar meg tid til det. Det engelske ordforrådet mitt ble sikkert tidoblet året etter at jeg ikke lenger hadde engelsk på skolen bare fordi jeg begynte å lese engelskspråklige bøker som interesserte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PlumPeachSomeGrapes

Jeg kan på det varmeste anbefale Muzzy fra BBC. Få en som kan engelsk til å hjelpe deg å bestille disse dyre programmene på DVD eller VHS. Hjemmesiden er http://www.early-advantage.co.uk/product/M...TrialOptin.aspx

Muzzy gikk på NRK som en serie for barn tilbake på 80 tallet en gang. Foreldrene mine foret meg med disse, og det var lurt.

Innlegget er endret i henhold til våre regler.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Husker en regel fra barneskolen som vi pugget.

I AM

You ARE

He,She,It IS

We, You, They ARE

Da vet vi hvilke ord som kan stå foran disse med store bokstaver.

Vet ikke om man kan si HE ARE..... Eller WE IS.... tror det blir feil.

Hold deg til regelen du..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk er litt forskjellig fra norsk. Jeg anbefaler et grunnkurs i engelsk. Jeg lærte engelsk. Etterpå studerte jeg norsk og det var ikke så lett å lære norsk via engelsk. Det finnes mange ting som er forskjellige i grammatikken. Vi sier - I am, you are, he/she/it is, we are, you are, they are. Man kan ikke si I are eller we is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_laila_*

Mange gode forslag her. En liten sidekommentar;

Vil bare kommentere det som blir sagt ang "he is, she is, we are" osv.

Man skal pugge reglene, men vite at alle regler har unntak; i en operette fra Sør-Statene, Porgy and Bess, synges i en av de klassiske sangene; "Bess, you IS my woman now".

Grammatisk feil, men det var et forsøk på kulturelt og språklig opprør fra slavearbeidernes side. De ville ikke snakke "herrefolkets språk."

Good luck to you!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette har jo ikke noe med fortiden å gjøre, folk snakker grammatisk feil hele tiden, men reglene skal man kunne. I is, har f.eks blitt veldig vanlig på gatespråkplanet. Samme med How's you- noe som også er feil, men folk sier det hele tiden..

Unntak finnes alle steder, f.eks heter det "I was", men dersom du slenger på "If" foran, skal det være were. "If I were"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Den eneste måten å bli god i et språk på, er å bruke det.

Jeg har blitt god i engelske av å høre, snakke og lese engelsk store deler av livet mitt.

Man må begynne med det grunnleggende, kurs enten i fysisk forstand eller per cd/cdrom/dvd kan hjelpe. Eller innfør 2 timers engelsk hjemme hver torsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Som daglig opptrening, kan jeg også anbefale å se en engelskspråklig TV-serie eller film du kjenner godt, og slå av underteksten. Dette trener det språklige øret, samtidig som du får ordene i en sammenheng du antakelig kjenner/forstår. Kommer selvfølgelig an på HVOR mye engelsk du kan fra før, men jeg har gjort det samme i.f.t. fransk, og da lærte jeg mye på en gøy måte. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...