Gå til innhold

Hva gjør man om man kjører på et dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om denne egentlig hører inn under kjæledyr, men det får bli en annen diskusjon.

Jeg og kjæresten kjørte hjem en kveld, det begynte å bli mørkt og begge begynte å bli trøtte. Vi kjørte fartsgrensa fordi det regna litt, og veien var fryktelig svingete. En halv meter foran bila smetter plutselig en bitteliten rev ut fra autoværnet. Vi greide naturlig nok ikke å bremse fort nok, så reven ble truffet og døde (forhåpentligvis) momentant. Vi kjørte et stykke, til vi kom til en plass der det gikk an å snu, og kjørte tilbake for å se om den var død, eller om den eventuelt lå og pintes. (Hadde ingen forhåpninger om at stakkaren skulle overleve å bli smelt over av en bil) Reven var død.

Men det jeg lurer på er; Hva gjør man i slike tilfeller når man kjører på et dyr? Hva gjør man når det dør, og hva gjør man om det pines, og hva gjør man om dyret ser ut til å overleve, men har skader som burde gjøres noe med?

Det siste kan jeg svare på, om det er et husdyr; Ta det med til dyrlege, hvis det skjer på dagtid. Men hvis det skjer, slik som hos oss, på kveldstid. Hva gjør man da? Er det et tamt dyr, som en katt, så ville det ha vært naturlig å ta det med hjem, eller ringe på nærmeste hus, hvis noe sånt er tilgjengelig. Men hva om det er en rev? Jeg tar ikke sjangsen på å ta med meg en rev hjem. Det kan være smittebærer, og for alt jeg vet kan den spise kattene mine.

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En rev ... Bare rydd den vekk fra veien. Om det er et større dyr kan du ringe viltnemnda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et stort dyr, ringer man viltnemda. Man avliver små dyr om det ikke døde.

Jeg ville tatt reven inn i skogen sånn at det ikke syntes for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et stort dyr, ringer man viltnemda. Man avliver små dyr om det ikke døde.

Jeg ville tatt reven inn i skogen sånn at det ikke syntes for alle.

Den lå under autoværnet, så den lå i allefall ikke i veien.. Men jeg blir så trist på revens vegne. Den var så liten :(

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lå under autoværnet, så den lå i allefall ikke i veien.. Men jeg blir så trist på revens vegne. Den var så liten :(

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

:klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Kjører du på et husdyr på kvelden, så ringer du veterinærvakta så drar du dit med den istedenfor å ta den med hjem og vente på dagslys :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der ser du, visste ikke en gang at det var noe som heter veterinærvakta..

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lå under autoværnet, så den lå i allefall ikke i veien.. Men jeg blir så trist på revens vegne. Den var så liten :(

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Jeg vet det er trist, men dere gjorde det ikke med vilje :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rev ... Bare rydd den vekk fra veien. Om det er et større dyr kan du ringe viltnemnda.

Så du ville bare plassert en skadet rev i veikanten og kjørt videre? Håper det ikke er mange som tenker slik du gjør...

Anonym poster: 7b8b32122f1446caded9ad6ebed8b8aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Så du ville bare plassert en skadet rev i veikanten og kjørt videre? Håper det ikke er mange som tenker slik du gjør...

Anonym poster: 7b8b32122f1446caded9ad6ebed8b8aa

Den var ikke skadet, den var død.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere ha gjort hvis dere hadde kjørt på f.eks en rev som ikke døde, men som bare ble skadet?

Hvis dere ikke visste om (skulle til å skrive viltnemda) veterinærvakta..

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hva ville dere ha gjort hvis dere hadde kjørt på f.eks en rev som ikke døde, men som bare ble skadet?

Hvis dere ikke visste om (skulle til å skrive viltnemda) veterinærvakta..

Anonym poster: 1d42e8d0e51502e8dadd1720151583a6

Drept den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om dyrevelferd

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.

Bestemmelsen i første og andre ledd gjelder tilsvarende for den som påfører dyr skade, men vedkommende kan ikke kreve dekning av staten for utgifter til hjelpetiltak.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om dekning av utgifter.

Forskrift om veterinærvakt.

§ 1. Formål og virkeområde

Denne forskriften skal bidra til at veterinærhjelp kan skaffes på kveld, natt og i helg/høytid over hele landet og dermed bidra til god dyrehelse, forsvarlig dyrevern, trygg mat og ivaretakelse av miljøhensyn. Forskriften skal også sikre utbetaling av godtgjørelse til veterinærer som deltar i veterinærvakten.

Om fallvilt:

Enhver trafikkant som skader dyr har omgående meldeplikt til nærmeste politimyndighet eller lokal viltmyndighet om det er viltpåkjørsel. Overholdes ikke meldeplikten er dette straffbart, men det kan det også ha en økonomisk konsekvens om påkjørselen ikke er varslet.

Fallvilt som påtreffes dødt skal også registreres av viltnemnda.

Anonym poster: cc42665d88a0739197301e4c18737c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Lov om dyrevelferd

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

Nødvendige utgifter til tiltak etter denne bestemmelsen skal staten betale, men utgifter knyttet til tiltak overfor dyr fra dyrehold kan kreves tilbake fra dyreholderen eller eieren.

Bestemmelsen i første og andre ledd gjelder tilsvarende for den som påfører dyr skade, men vedkommende kan ikke kreve dekning av staten for utgifter til hjelpetiltak.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om dekning av utgifter.

Forskrift om veterinærvakt.

§ 1. Formål og virkeområde

Denne forskriften skal bidra til at veterinærhjelp kan skaffes på kveld, natt og i helg/høytid over hele landet og dermed bidra til god dyrehelse, forsvarlig dyrevern, trygg mat og ivaretakelse av miljøhensyn. Forskriften skal også sikre utbetaling av godtgjørelse til veterinærer som deltar i veterinærvakten.

Om fallvilt:

Enhver trafikkant som skader dyr har omgående meldeplikt til nærmeste politimyndighet eller lokal viltmyndighet om det er viltpåkjørsel. Overholdes ikke meldeplikten er dette straffbart, men det kan det også ha en økonomisk konsekvens om påkjørselen ikke er varslet.

Fallvilt som påtreffes dødt skal også registreres av viltnemnda.

Anonym poster: cc42665d88a0739197301e4c18737c08

Om dette er noe du syns er viktig at folk skal lese så må du forstørre teksten, ellers er det jo liten vits å poste det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er noe du syns er viktig at folk skal lese så må du forstørre teksten, ellers er det jo liten vits å poste det.

Ja, jeg så jo det der etterpå. Det var alvorlig mye større i tekstboksen, med understrek og feting, men det gikk visst til kråka ved posting. Beklager det, men teksten står også i normal størrelse i lenkene :)

Anonym poster: cc42665d88a0739197301e4c18737c08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

Du kan også ringe mattilsynet eller viltnemda om små skadede dyr.

Ringer du viltnemnda om en hardt skadet rev så sier de drep den.

Mattilsynet gjør ingenting, de dukker jo knapt nok opp om man rapporterer inn dyremishandling, de hadde satt den skadde reven på venteliste og "kommet tilbake til den om en måneds tid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere ha gjort hvis dere hadde kjørt på f.eks en rev som ikke døde, men som bare ble skadet?

Hvis dere ikke visste om (skulle til å skrive viltnemda) veterinærvakta..

Da ville jeg hentet jekken i bagasjerommet og gitt reven et godt slag over nakken.

Raskt og effektivt!

Edit: Noen lurer sikkert på hvorfor jeg velger jekken. Svaret er enkelt og greit fordi den finnes i alle biler, har god tyngde og tåler en støyt.

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...