Gå til innhold

Bakgrunn med dårlig selvtillit - lykkeligere liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en tanke jeg har laget meg de siste årene. Jeg er en av dem som var et mobbeoffer gjennom hele grunnskolen. En av dem som ble overlykkelig da jeg begynte på videregående, og gutter i klassen for første gang i hele mitt liv kunne prate til meg som et normalt mennneske.

Jeg er nå i slutten av 30-årene og kan si at min bakgrunn som mobbeoffer på grunnskolen har preget meg hele livet. Jeg sier ikke dette for å fiske sympati eller for å synes synd på meg selv, det er bare fakta. Slik har det vært.

Men i voksen alder, gjennom jobb, hobbyer og venner, så har jeg kommet ut av det skjellet jeg var i som liten. Ikke fullstendig, men gradvis. Intellektuelt sett vet jeg selvsagt at jeg er like mye verd som alle andre - men min bakgrunn gjør at jeg ikke tar noe av det jeg har i dag for gitt.

Når jeg får meg venner gjenom jobb som viser at de trives i mitt selskap og ønsker å møtes utenom jobb - da blir jeg utrolig glad, fordi det har jeg aldri opplevd før.

Når jeg blir gitt viktige verv i klubber, blir bedt om å være medinstruktør på kurs, når jeg tydelig er en del av av en gjeng - er "inne" -så setter jeg mer pris på det enn hva folk kanskje er klar over. Og mer enn de som kanskje er vant med slike posisjoner og en slik oppmerksomhet.

Det er ikke snakk om at jeg har en unnskyldende holdning til verden. Tvert om, jeg vet at jeg kan oppfattes som arrogant og en person med mange og sterke meninger. Men min bakgrunn gjør at jeg verdsetter mitt nettverk og den tillit jeg blir gitt på en måte som jeg tror er mer bevisst enn de som er vant med den.

Hvis man er bortskjemt på en slik oppmerksomhet og tar den for gitt - kan man da gå glipp av noe som de med en dårlige bakgrunn kan verdsette mer?



Anonymous poster hash: eee92...85b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare for andre, men for min del så er jeg med på tankegangen din. Skoletiden var ikke så gøy og det ble ikke bedre på vgs. Nå som voksen setter jeg enormt pris på mennesker som trives i mitt selskap og som jeg ellers kommer godt overens med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man klarer seg bra i livet til tross for det så kan det gi noen fordeler, men husk at det er mange som mobbes til de ikke greier å reise seg igjen og blir samfunnstapere.



Anonymous poster hash: 10cc7...8b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...