Gå til innhold

ER DU FOR ET OFFENTLIG REGISTER OVER DØMTE OVERGRIPERE PÅ BARN UNDER 14?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du? er du for et offentlig register på pedofile overgripere?
Jeg personlig syns det er skummelt og tenke på at naboen som kanskje passer mitt barn kan være pedfilovergriper.

http://www.opprop.net/offentlig_register_over_domte_overgripere_pa_barn_under_14



Anonymous poster hash: e97bb...baa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For.

Også forkjemper for begrenset bruk av CAPS LOCK.

Endret av Ruby_Tuesday
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot.

Man henter vel inn vandelsattest på de som jobber i barnehage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for.
Det er barna som skal beskyttes, ikke de som begår overgrep mot dem.
Og det er ikke bare i barnehagen eller skolen man møter på disse. Det er vel så farlig for barnet å ha en overgriper i nabolaget.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot.

Man henter vel inn vandelsattest på de som jobber i barnehage.

Barnehage ja, men hva med han som borti gata som en 7åring går forbi hver dag til skolen!

Anonymous poster hash: e97bb...baa

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mot.

Man henter vel inn vandelsattest på de som jobber i barnehage.

Interessant at du tar for gitt at alle overgripere har blitt dømt/oppdaget.

Anonymous poster hash: 6003d...f04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du tar for gitt at alle overgripere har blitt dømt/oppdaget.

Anonymous poster hash: 6003d...f04

Interessant at du tror folk som IKKE er dømt eventuelt skal føres opp i et register!

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du tror folk som IKKE er dømt eventuelt skal føres opp i et register!

For å bli ført opp i et register så må det da være krav om at det foreligger en dom. Sier seg selv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli ført opp i et register så må det da være krav om at det foreligger en dom. Sier seg selv!

Ja, absolutt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du tror folk som IKKE er dømt eventuelt skal føres opp i et register!

Det mener jeg ikke.

Anonymous poster hash: 6003d...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag kan en person overgripe seg på barn, sone en dom på noen år, faktisk så få år som 5-6 for så og slippe ut, flytte til en annen by å forgripe seg igjen. få ny dom ,slippe ut, og gjøre det samme en gang til! JA til offentligregister.



Anonymous poster hash: e97bb...baa
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehage ja, men hva med han som borti gata som en 7åring går forbi hver dag til skolen!

Anonymous poster hash: e97bb...baa

Det er gode argumenter på begge sider, men jeg heller nok også på at jeg er mot dette. Hvorfor? Isolert sett skulle man tro at det er en god ting å ha oversikt over alle pedofile offentlig. Imidlertid er det ikke så enkelt. Når man blir oppført i et offentlig register øker risikoen for at man blir gjenkjent over alt, får aldri lenger jobb, blir fryst ut av alle lokalsamfunn etc. I det hele tatt øker risikoen for isolasjon, og som man vet så gjør det noe med psyken. Det er få ting som er mer risikofylt enn å presse folk som allerede er gale nok til å misbruke barn ut i desperasjon. Gjør man det øker risikoen for at de går under jorden og at de begår grovere overgrep og/eller annen grov kriminalitet for å klare seg.

Anonymous poster hash: a8085...73e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er jusstudent, særlig interessert i strafferett, og dette har jeg fundert mye på. Jeg har vel landet på at jeg i prinsippet støtter en slik "Megan's law". Man skal være ytterst forsiktig med å gi folk et slikt stempel resten av livet, selv om det for all del kan sies å være fortjent her, men å verne barn mot seksuelle overgrep er selvsagt et helt ufattelig tungtveiende hensyn. Det går foran.

Samtidig er det i beste fall usikkert om det har noen effekt. Tilbakefallsprosenten for de som er dømt for overgrep mot barn har ikke sunket (heldigvis er den lavere enn mange tror), og tilbakefallsprosenten er langt, langt høyere for "vanlige" voldtektsforbrytere enn for de som forgriper seg på barn. Det er utført studier i flere amerikanske stater, og konklusjonen er dessverre at den positive effekten av at foreldre kan være påpasselige nulles ut av de negative, som det hatet mot samfunnet som oppstår av å bli uglesett resten av livet. Det er selvsagt ikke fordi det er synd på overgriperne at det er et problem, dem har jeg mildt sagt liten sympati med, men dette handler vel om et ren kost-/nyttevurdering. Enten vi mener det er fortjent at de er oppført i et offentlig register eller ikke er vel det sentrale om det faktisk beskytter mot overgrep. Og det har det ikke hatt der man har innført det.

Så dersom man kan innføre en lov som faktisk beskytter barn mot seksuelle overgrep, selv om det kan bli trøblete for ferdigsonede overgripere, er jeg veldig klar for å støtte det. Jeg ser ikke noe prinsipielt problem med det. Men et register etter modell fra USA er også ganske klart vist å ikke sørge for færre overgrep mot barn. Selv om man kanskje umiddelbart skulle tro det motsatte.



Anonymous poster hash: a41cc...91d
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag kan en person overgripe seg på barn, sone en dom på noen år, faktisk så få år som 5-6 for så og slippe ut, flytte til en annen by å forgripe seg igjen. få ny dom ,slippe ut, og gjøre det samme en gang til! JA til offentligregister.

Anonymous poster hash: e97bb...baa

Risikoen for at man må flytte igjen og igjen øker jo hvis det blir et offentlig register da det i praksis bare vil være et tidsspørsmål før noen finner deg på nett, setter ut et rykte og til vedkommende blir fryst ut. Det kan også presse vedkommende til grovere kriminalitet for å klare seg.

Her må man begynne med strafferammer og rettspraksis, de bør i hovedsak bli idømt strengere straffer (og evt. tvungen psykiatri), ikke straffes igjen og igjen når de først slipper ut på en måte som kan føre til mer og grovere kriminalitet.

Anonymous poster hash: a8085...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode argumenter på begge sider, men jeg heller nok også på at jeg er mot dette. Hvorfor? Isolert sett skulle man tro at det er en god ting å ha oversikt over alle pedofile offentlig. Imidlertid er det ikke så enkelt. Når man blir oppført i et offentlig register øker risikoen for at man blir gjenkjent over alt, får aldri lenger jobb, blir fryst ut av alle lokalsamfunn etc. I det hele tatt øker risikoen for isolasjon, og som man vet så gjør det noe med psyken. Det er få ting som er mer risikofylt enn å presse folk som allerede er gale nok til å misbruke barn ut i desperasjon. Gjør man det øker risikoen for at de går under jorden og at de begår grovere overgrep og/eller annen grov kriminalitet for å klare seg.

Anonymous poster hash: a8085...73e

Hva med barnet som kan være helt nede i 2mnd alder (om du ser saken som er i media nå) , barn som blir fratatt barndommen sin! skal ikke dem beskyttes? barn mister barndommen sin, og mange barn isolerer seg selv pga pedofile overgripere! hvorfor skal overgriperen beskyttes mere?

Anonymous poster hash: e97bb...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jusstudent, særlig interessert i strafferett, og dette har jeg fundert mye på. Jeg har vel landet på at jeg i prinsippet støtter en slik "Megan's law". Man skal være ytterst forsiktig med å gi folk et slikt stempel resten av livet, selv om det for all del kan sies å være fortjent her, men å verne barn mot seksuelle overgrep er selvsagt et helt ufattelig tungtveiende hensyn. Det går foran.

Samtidig er det i beste fall usikkert om det har noen effekt. Tilbakefallsprosenten for de som er dømt for overgrep mot barn har ikke sunket (heldigvis er den lavere enn mange tror), og tilbakefallsprosenten er langt, langt høyere for "vanlige" voldtektsforbrytere enn for de som forgriper seg på barn. Det er utført studier i flere amerikanske stater, og konklusjonen er dessverre at den positive effekten av at foreldre kan være påpasselige nulles ut av de negative, som det hatet mot samfunnet som oppstår av å bli uglesett resten av livet. Det er selvsagt ikke fordi det er synd på overgriperne at det er et problem, dem har jeg mildt sagt liten sympati med, men dette handler vel om et ren kost-/nyttevurdering. Enten vi mener det er fortjent at de er oppført i et offentlig register eller ikke er vel det sentrale om det faktisk beskytter mot overgrep. Og det har det ikke hatt der man har innført det.

Så dersom man kan innføre en lov som faktisk beskytter barn mot seksuelle overgrep, selv om det kan bli trøblete for ferdigsonede overgripere, er jeg veldig klar for å støtte det. Jeg ser ikke noe prinsipielt problem med det. Men et register etter modell fra USA er også ganske klart vist å ikke sørge for færre overgrep mot barn. Selv om man kanskje umiddelbart skulle tro det motsatte.

Anonymous poster hash: a41cc...91d

Men hvorfor støtte det hvis det faktisk ikke fører til økt beskyttelse mot overgrep?

Anonymous poster hash: a8085...73e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...