Gå til innhold

Dyr 40 års dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I slutten av april er mannen og jeg invitert i 40 årsdag til en god venn av meg.

Og det er da hyggelig når gamle venner møtes :)

Invitasjonen kom i går, det er hans søster som arrangerer fest for broren, og da ble jeg litt paff....

Det fulgte en faktura med invitasjonen på 1550 kr. 375 kr per pers for maten og så syntes hun det var lettere å få kjøpt noe han ønsker seg med rene penger i stedet for at alle kom med egne gaver. Så da var det 400 kr per pers her også. For oss to utgjør det 1550 kr for å være med å feire en kamerat. Og det synes jeg er i meste laget, vi hadde selvfølgelig tenkt å kjøpe gave til ham, men ikke til den prisen.

Må tillegge at jeg kjenner ikke søstera veldig godt og synes dette blir vanskelig å ta opp med henne, og at jeg er en av denne mannens nærmeste venner.

Er jeg kjip og gjerrig eller er dette helt normalt?



Anonymous poster hash: db914...04c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir litt rart for meg.

Hun har jo fjernet alt økonomisk ansvar fra sin side.

Hvis hun arangerer festen er det vel mest "normalt" at hun står for kostnaden, eventuelt sammen med andre familiemeldlemmer.

Gave bør man få opplyst om at "Vedkommende ønsker seg bla bla. derfor har vi spleiselag".

Men jeg liker best å finne på gavene selv.

Hva gjør hun hvis noen takker nei, lurer jeg litt på.

Må de fortsatt betale fakturaen? Eller får deltagende gjester nyfaktura for å dekke over de som ikke kommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekkhetens nådegave har de i hvert fall, i fullt monn.



Anonymous poster hash: a2659...a1f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig spesielt. Rett og slett frekt syntes jeg.



Anonymous poster hash: 1c315...d82
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Da er det ikke bare meg som reagerer. Det er ihvertfall 5 år siden jeg har vært i noe jubileum og mye forandrer seg jo...men jeg synes denne var drøy.

Det er dumt for både min kamerat og for meg, men jeg kommer til å melde avbud og heller invitere min kamerat ut på middag. Så får vi heller holde vår egen lille fest.

Jeg vet at min kamerat blir lei seg om jeg ikke kommer, men jeg har ikke lyst til å snakke med ham om dette. Ikke vet jeg hvor mye han vet om jobben søstera gjør og jeg har ikke lyst til å lage noen dårlig stemning før festen.



Anonymous poster hash: db914...04c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært bedt i ganske mange 30. og 40.års lag de siste tre årene og har aldri vært ute for et sånt opplegg.

Høres ut som en veldig frekk måte og gjøre det på.

Anonymous poster hash: 7bacf...848

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj! Her hadde nok jeg meldt avbud også! Jeg er i utgangspunktet helt for spleiselag og hadde det bare vært maten som skulle spleises på hadde jeg nok dratt uten problemer. Men når en bursdag koster i underkant av 800kr pr person så blir det for drøyt i min verden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Spleisefest der man betaler det maten koster kan være helt greit, det, men jeg vil selv bestemme hva jeg skal legge i gave.

En løsning kan være å betale 750 kroner, og fortelle søsteren hans at dere alt har bestemt dere for hva han skal få fra dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Da er det ikke bare meg som reagerer. Det er ihvertfall 5 år siden jeg har vært i noe jubileum og mye forandrer seg jo...men jeg synes denne var drøy.

Det er dumt for både min kamerat og for meg, men jeg kommer til å melde avbud og heller invitere min kamerat ut på middag. Så får vi heller holde vår egen lille fest.

Jeg vet at min kamerat blir lei seg om jeg ikke kommer, men jeg har ikke lyst til å snakke med ham om dette. Ikke vet jeg hvor mye han vet om jobben søstera gjør og jeg har ikke lyst til å lage noen dårlig stemning før festen.

Anonymous poster hash: db914...04c

Ja, for dette retter jo opp alt ved din prinsipp-protest? Nei, det gjør jo ikke det.

Men er enig i at å ta fra gjestene valget om hva de skal gi er upassende.

Anonymous poster hash: fd42d...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for dette retter jo opp alt ved din prinsipp-protest? Nei, det gjør jo ikke det.

Men er enig i at å ta fra gjestene valget om hva de skal gi er upassende.

Anonymous poster hash: fd42d...ea8

Dette er ikke noe veldig stor sak, bare noe usikker på hvordan man skal reagere på en slik regning. Det var uventet. Dette er ingen protest aksjon, jeg synes også spleising er en fin måte å gjøre det på. Men når det blir såpass dyrt, finner jeg bare å noe annet den dagen og leverer en gave til min kamerat på formiddagen :)

Anonymous poster hash: db914...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleisefest der man betaler det maten koster kan være helt greit, det, men jeg vil selv bestemme hva jeg skal legge i gave.

En løsning kan være å betale 750 kroner, og fortelle søsteren hans at dere alt har bestemt dere for hva han skal få fra dere.

Forsåvidt enig i det med spleisefest, men det virker ikke som om det er en "hei, vi spleiser alle samme så får han en fin fest"-spleising. Det virker jo mest som om søsteren bare har bestemt at alle skal bidra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ekstremt sært! En ting er å betale for maten, det kan jeg gå med på (selv om jeg ikke ville gjort det slik selv) - men at det er forhåndsbestemt hva og hvor mye dere skal gi i gave? Nei, hadde jeg fått en slik faktura hadde jeg sett nøye på kalenderen for å forsikre meg om at det ikke var 1. april...

Anonymous poster hash: 9ffd8...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Oisann... dette var spesielt. Vet kameraten din i det heletatt om dette? Jeg hadde ihvertfall aldri godtatt at noen hadde gjort det sånn på mine vegne. Og det å bestemme at alle skal gi gave for 400 kroner hver, det er jo bare.. sykt. Jeg synes også det er drøyt med nesten 400 kr for mat per pers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann... dette var spesielt. Vet kameraten din i det heletatt om dette? Jeg hadde ihvertfall aldri godtatt at noen hadde gjort det sånn på mine vegne. Og det å bestemme at alle skal gi gave for 400 kroner hver, det er jo bare.. sykt. Jeg synes også det er drøyt med nesten 400 kr for mat per pers

Jeg vet ikke om han vet om det, derfor synes jeg det er vanskelig å ta det opp med ham. Han har tidligere nevnt at han skal ha fest, men det er veldig lenge siden vi snakket om det.

Personlig synes jeg søstera er rimelig ivrig og tror ikke min kamerat vet om dette. Jeg tror han hadde syntes dette var flaut.

Har snakket med en annen i dag som ble like sjokka som meg, hun melder avbud pga av dette. Jeg synes dette er synd for min kamerat om han ikke vet noe.

Anonymous poster hash: db914...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt fra til søsteren at jeg ikke kan fordi det blir for dyrt, men også sagt fra til kameraten min i tilfelle han ikke vet om det.

Anonymous poster hash: 24544...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blir frekkere og frekkere. Det starter med bryllup, og nå forsetter det med at gjestene skal ta regninga i bursdagsselskap og. Hadde nektet å møte opp til slikt. :)

Anonymous poster hash: 10d4a...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det mulig!? Frekk dame gitt..Der hadde jeg takket pent nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate hvor frekt!

Arrangerte selv 40-årslag for mannen min ifjor, og kunne ikke ramlet meg inn å kreve penger for mat og drikke fra gjestene. Og iallefall ikke sette en sum og kreve inn pengegave!

Selv om du ikke kjenner søsteren så godt så bør du si ifra, iallefall det med gaven. Dere er garantert ikke de eneste som reagerer. Og jeg kan tenke meg at jubilanten mest sannsynlig er lykkelig uviten om hva søsteren styrer med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate hvor frekt!

Arrangerte selv 40-årslag for mannen min ifjor, og kunne ikke ramlet meg inn å kreve penger for mat og drikke fra gjestene. Og iallefall ikke sette en sum og kreve inn pengegave!

Selv om du ikke kjenner søsteren så godt så bør du si ifra, iallefall det med gaven. Dere er garantert ikke de eneste som reagerer. Og jeg kan tenke meg at jubilanten mest sannsynlig er lykkelig uviten om hva søsteren styrer med...

Jeg tror også at dette skjer over hodet hans. Skal ta kontakt med søstera å høre om jeg har forstått det riktig eller om det ble dobbelt ført i invitasjonen. Jeg tenker jeg gjør det, synd om ingen kommer!

Anonymous poster hash: db914...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...