Gå til innhold

Knekt eller knukket


Chromium

Anbefalte innlegg

Jeg blir ekstremt overrasket over at noen folk skriver knukket. Syns det høres både rart og feil ut. Hva pleier dere å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Sier og skriver "har knekt".

Tipper mange blander sammen med bøyningen av "å brekke" (brakk - har brukket), siden ordene kan bety det samme og er ganske like.

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier "brøte", men det er dialekt. Jeg skriver knekt - knukket er feil.

Det kommer vel av bryte: bryte, braut/brøt, brutt (har du brøte beinet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier knekke-knakk-knekket el. knekt, litt ettersom (sterk bøyning)

Svak bøyning: knekke-knekker-knekket(knekte)-har knekket/knekt

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ekstremt overrasket over at noen folk skriver knukket. Syns det høres både rart og feil ut. Hva pleier dere å si?

Det hører til dialekt, brukes av Bergensere, bl.a.

Anonymous poster hash: abc5c...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" :)

Jeg har ikke hørt noen fra de trakter si knukket. Da må det være for gøy i tilfelle, tror jeg. En jente er ikke feil å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "knukket". Kan godt hende det egentlig er feil, men tror de fleste i Oslo Vest/Asker/Bærum sier det. Der sies jo mye annet feil også, som feks. "en jente" :)

Samme her, er fra Oslo Vest og har alltid syntes at knekt høres barnslig ut. Det blir som med brekke brekker brakk har brukket, og for all del ikke har brekt. Huff!

Anonymous poster hash: bae42...0ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brekke, brekker, brakk, har brukket.

Knekke, knekker, knekte, har knekt.



Anonymous poster hash: 229b8...55f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker "knakk" som i "den knakk", på min dialekt (fra sørlandet) føles det naturlig, men det er kanskje mer uvanlig på øst og vestlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt noen fra de trakter si knukket. Da må det være for gøy i tilfelle, tror jeg. En jente er ikke feil å si.

Da kjenner vi vel bare ulike mennesker ;).

Nei, nå er jo det meste tillatt, også å si en jente, men jeg vet om mange som mener det er helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Reagerer du på trukket, sprukket, brukket? Hvis ikke virker det litt inkonsekvent å ha problemer med knukket.

Når det gjelder talesprog finnes det jo ikke normer, så her kan du godt si brøkki.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Reagerer du på trukket, sprukket, brukket? Hvis ikke virker det litt inkonsekvent å ha problemer med knukket.

Når det gjelder talesprog finnes det jo ikke normer, så her kan du godt si brøkki.

Eg reagerer på det i munnleg tale, men ikkje i skriftleg. Sjølv seier eg vel aldri "knekke" i fortid, trur eg, eg trur eg som oftast ville bruke "brakk" i staden, og der ville eg vel også bøygd det feil, og sagt "brekt". Men så gjørs eg litt på å snakke breitt austlandsk også, då..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange dialektvarianter ute og går som forvirrer. "En jente" (som noen her refererer til) heter f.eks. på Narvikdialekt "ei jenta" (ja, i ubestemt form).



Anonymous poster hash: 229b8...55f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dere driver og knekker, da? Jeg knekker leddene mine, overalt i hele kroppen.

Anonymous poster hash: ee5ff...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...