Gå til innhold

Sommerjobb til forvirret "voksen".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 30 år og jeg trenger en sommerjobb. Jeg er utdannet sykepleier, men pga ryggproblemer og og lav toleranse for høyt fysisk arbeidspress og stress så klarer jeg ikke å jobbe på steder der arbeidsdagen er preget av dette.

Jeg er nå på ny utdanning for å få andre jobber, men strever med å finne ut hvor veien skal gå.

Hovedproblemet mitt tror jeg er at jeg er ganske introvert og takler ikke å mange mennesker rundt meg. Jeg har prøvd ut butikk-jobb, servitør, sykehus, men jeg mistrives sterkt med det. Jeg liker å jobbe med mennesker, men ikke i butikk eller andre service yrker der man må forholde seg til nye mennesker hele tiden.

Jeg kunne godt tenke meg å jobbe med noe jeg kan gjøre på egenhånd eller sammen med få mennesker. Jeg liker å jobbe med andre, men det må være mennesker som aksepterer at jeg er introvert. Jeg er vel også litt slik at hvis jeg jobber med folk som jeg liker kan jeg egentlig jobbe med mye. Men det kan ikke være for mange og ikke for hurtige skiftninger i hvem jeg jobber med. Når jeg jobbet på sykehus var det nye kolleger og pasienter nesten hver dag. Det ble utrolig slitsom og jeg brukte så mye tid og energi på å finne min plass, om jeg i det hele fikk det til. Hver dag endte på sofaen i fosterstilling fordi jeg var helt utmattet. Jeg kan ikke gå tilbake til det selv om jeg trenger en jobb.

Jeg føler at å få seg arbeid i dag handler om å være alt jeg ikke er:

"tåler høyt jobbtempo, er sosial etc".

Problemet mitt er vel også det at jeg har bare erfaring fra slike yrker jeg ikke vil tilbake til, så hvordan da få en jobb som jeg ikke kan vise til noe erfaring.

Jeg vet det er mange som sier at man ikke kan velge alltid hva man vil jobbe med, men jeg er mer enn villig til å gjøre et forsøk å få noe jeg kanskje kan trives med for å trives mer enn jeg har gjort i noen jobb frem til nå. Jeg har tenkt ut noe for sommerjobb:

Det å jobbe med arkivering, enkelt kontorarbeid uten krav til utdannelse

med planter/hage (dumt for rygg?)

Med dyr på et eller annet vis.

Men det er sikkert mye annet jeg også kan gjøre? Finnes det feks ting innenfor sykepleieyrket som har disse tingene jeg leter etter i en jobb?

Er det noen som har noen tips til hva som kan passe?



Anonymous poster hash: 61710...cea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør legge fra deg tanken på at en kontorjobb ikke handler om å håndtere mennesker. Den gjør nemlig det. Mange menneker. Utenfra og innenfra, blide og illsinte. Faktisk handler nesten samtlige moderne jobber om folk.

Så min anbefaling er dette: hva LIKER du å gjøre? Og hva KAN du gjøre? Kunne du tenke deg å jobbe med tall? Beregninger? Data? Logistikk? Arkiv? Læring? Hva kunne du tenke deg å drive med? Eventuelt hvor ye kunne du tenke deg å tjene? Finn ut av det først. Og så går du til en psykolog og får taket på den "håndterer ikke folk"- greia. Jeg er introvert selv, men samfunnet legger ikke opp til oss. Så slutt å forvent det og tilpass deg samfunnet. Livet blir så mye lettere etterpå, det lover jeg deg. :)



Anonymous poster hash: 35e2b...690
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har førerkort kan du jo søke sommerjobb i posten? Evt. søke jobb på bolig for psykisk utviklingshemmede eller personlig assistent for en bruker hvor arbeidsdagen ikke innebærer tunge løft.

Endret av tally
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge fra deg tanken på at en kontorjobb ikke handler om å håndtere mennesker. Den gjør nemlig det. Mange menneker. Utenfra og innenfra, blide og illsinte. Faktisk handler nesten samtlige moderne jobber om folk.

Så min anbefaling er dette: hva LIKER du å gjøre? Og hva KAN du gjøre? Kunne du tenke deg å jobbe med tall? Beregninger? Data? Logistikk? Arkiv? Læring? Hva kunne du tenke deg å drive med? Eventuelt hvor ye kunne du tenke deg å tjene? Finn ut av det først. Og så går du til en psykolog og får taket på den "håndterer ikke folk"- greia. Jeg er introvert selv, men samfunnet legger ikke opp til oss. Så slutt å forvent det og tilpass deg samfunnet. Livet blir så mye lettere etterpå, det lover jeg deg. :)

Anonymous poster hash: 35e2b...690

Jeg er enig. Invester i din sosiale selvtilit og kompetanse, og ditt fremtidige jeg vil takke deg. Det går helt fint an, det har jeg sett på kloss hold. Ikke bruk det at du er introvert som en unnskyldning for å ikke utvikle deg selv i den retningen du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :) Det er lett å tro at kontorjobber ikke handler om å møte mennesker, men ja; det å leve handler jo om å samhandle med mennesker så jeg er enig at det blir feil å prøve å "rømme" vekk fra dette. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Jeg går til psykolog, og har gjort det av og på i 10 år, og det hjelper gradvis, men jeg føler problemene er for store til å kunne løses før jeg evt. skal ut i jobb igjen, så jeg må prøve å finne en middelvei. Jeg er ikke helt enig i at fordi samfunnet ikke legger opp til "sånne som oss" så skal man nødvendigvis bare tilpasse seg. Hvis man ikke lytter til sine egne behov så blir man dratt med i et dragsug man tror er "riktig". Jeg mener at samfunnet og effektivitets-kravene som settes for enkelte yrker rett og slett ikke er tilpasset noe som helst menneske, hverken for utadvendte eller innadvendte. Vi er alle forskjellige og har alle våre grenser på forskjellige områder. Men jeg er helt enig som flere av dere sier om at når den sosiale angsten hindrer meg i å ha noen som helst jobb så må det gjøres et arbeid fra min side. Det er fint å høre at det går an å fikse på :)!

Hilsen TS



Anonymous poster hash: 5ab37...ef3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG takk for gode jobbtips ;)

TS



Anonymous poster hash: 5ab37...ef3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i et regnskapsfirma. Vi har få kontakt med klienter. De kommer gjerne innom hver måned eller hver annen måned. Vi jobber for det meste i stillhet med hver vårt.

Det betinger at du har utdannelse innen økonomi.

Du skriver at du er på ny utdanning. Hva slags?



Anonymous poster hash: 42fcb...c72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har førerkort kan du jo søke sommerjobb i posten? Evt. søke jobb på bolig for psykisk utviklingshemmede eller personlig assistent for en bruker hvor arbeidsdagen ikke innebærer tunge løft.

Hvis man ikke ønsker å jobbe med mennesker så burde man ikke jobbe i bolig for psykisk utviklingshemmede eller som BPA. De trenger folk som tør å være nær de, ikke folk som er redd for andre mennesker

Anonymous poster hash: 8d5e3...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Er du i tiltak på NAV? Hvis det e så, så anbefaler jeg deg å snakke med saksbehandler om å få en kartlegging av ønsker, talenter og om du faktisk kan bruke utdanningen din (er overraskende hva man kan bruke den til, av ting som ikke er relatert til utdanningen din) fikk tilbud om kartlegging, og angrer ikke på det. Har en jobb som jeg elsker nå, basert på kartleggingen. Tok tid før jeg fikk den, men er storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på en utdanning som har med visuell kunst og design å gjøre. Man kan gå videre til produktdesign, generell design, bli lærer..sikkert mange flere valg også. Jeg aner ikke hvor jeg skal ta veien videre etter det.

Jeg er flink med kreative fag, men elsker å ha faste rammer og to svar under svaret hvis du skjønner. Hvis jeg kan legge planer og utføre en jobb innenfor planen og ha svart på hvitt hva jeg skal gjøre trives jeg som plommen i egget. Alle sier jeg har fin innlevelsesevne i andres følelser og at jeg er snill og omtenksom, og andre synes jeg passer utmerket til å være sykepleier, men jeg synes det er utmattende:

Du som sa at man ikke bør jobbe med mennesker når man er redd for dem, traff spikeren på hodet. Jeg er redd mennesker! Og derfor sliter jeg i slike jobber der man må være der for andre dessverre. Jeg vil jo ikke ha det slik!

Ja jeg skal snakke med nav. Takk for tipset! Er litt redd jeg ikke skal få hjelp der, men det er all den negative omtalen i media som har skylden for det tror jeg. Du sa det fungerte for deg, og jeg har ikke prøvd engang..så.

Takk for konstruktive tilbakemeldinger og gode tips :D



Anonymous poster hash: 5ab37...ef3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige innlegg:

Hilsen TS ;)



Anonymous poster hash: 5ab37...ef3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i et regnskapsfirma. Vi har få kontakt med klienter. De kommer gjerne innom hver måned eller hver annen måned. Vi jobber for det meste i stillhet med hver vårt.

Det betinger at du har utdannelse innen økonomi.

Du skriver at du er på ny utdanning. Hva slags?

Anonymous poster hash: 42fcb...c72

Hvilken økonomiutdannelse har du?

Jeg er forøvrig litt i samme båt som deg TS. Har tatt en utdanning innen helsesektoren og jobber på sykehus og i et annet serviceyrke utenom det. Synes det er fryktelig slitsomt med folk og mas hele tiden. Har vurdert økonomifag men vet ikke om jeg orker ta enda en bachelor, og etter det jeg leser i tråder her er visst bachelor et krav for å kunne få slike jobber..

Anonymous poster hash: 689aa...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett både forsikringsselskap og Nav søke etter saksbehandlere med helsefaglig bakgrunn. Fortsatt jobb med mennesker, men nok mer en til en-kontakt, og også endel kontortid for deg selv i den rette stillingen, vil jeg tro.

Kanskje det kunne vært noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...